بررسی تاثیر خاستگاه اجتماعی و جو حامی دانشگاه از کارآفرینی بر پدیده تحصیلات فرانیاز در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

3 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران .

10.48308/mpes.2025.238698.1552

چکیده

هدف: خاستگاه اجتماعی افراد و جو حامی دانشگاه از کارآفرینی از عوامل موثر بر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. و دانشگاه ها می‌توانند کمک موثری به کارآفرینی و اشتغال دانشجویان متناسب با تحصیلاتشان کنند. لذا مسئله محوری در این پژوهش پاسخگویی به این سوال است که چگونه خاستگاه اجتماعی خانواده و جو حامی دانشگاه از کارآفرینی بر نتایج بازار کار و احتمال تحصیل بیش از حد فارغ التحصیلان دانشگاهی تأثیر می‌گذارد؟
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نظر ماهیت داده‌ها از نوع کمی است. جامعه آماری پژوهش، فارغ‌التحصیلان دانشگاه ارومیه در مقطع کارشناسی در بین سال‌های 1390 تا 1400 بودند. حجم نمونه به تعداد 631 نفر به روش طبقه‌ای نسبی و به صورت تصادفی ساده از بین گروه‌های آموزشی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات و به منظور سنجش متغیر "جو حامی دانشگاه از کارآفرینی" از پرسشنامه (کرایجنبرینک، 2010) و به منظور سنجش متغیر "عدم تطابق افقی" از پرسشنامه (چاوادی، 2022) استفاده شد. همچنین سنجش متغیرهای "خاستگاه اجتماعی" و "عدم تطابق عمودی تحصیل-شغل" با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. که روایی محتوایی آن‌ها بر اساس نظر اساتید راهنما بررسی و تایید شد. همچنین پایایی ابزارها محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و بررسی روایی سازه ابزارهای پژوهش با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SmartPLS3 و SPSS26 انجام گرفت.
بحث و نتیجه گیری: خاستگاه اجتماعی افراد به عنوان یک عامل مهم در انتخاب مسیر زندگی افراد از نظر انتخاب‌های تحصیلی و شغلی و همچنین عملکرد و انتظارات تحصیلی آن‌ها تاثیر دارد. این عامل بر موقعیت آینده فرد در بازار کار و جامعه تاثیر می‌گذارد. خانواده‌هایی با خاستگاه اجتماعی بالا قادر به ایجاد یک شبکه ایمنی هستند که از فرزندان بدون در نظر گرفتن سطح تحصیلات، در برابر جابجایی و تحرک اجتماعی رو به پایین محافظت می‌کند. همچنین حمایت از کارآفرینی در دانشگاه‌ها عمدتا مبتنی بر پشتیبانی از فعالیت‌های آموزشی در حوزه کارآفرینی است. تحقیقات نشان می‌دهد که برنامه‌های آموزش کارآفرینی تاب آوری افراد را افزایش می دهد و در نتیجه جایگزین جذابی برای آموزش آکادمیک کلاسیک است. تحصیلات فرانیاز(عدم تطابق تحصیل-شغل) از موضوعات مهم در بازار کار می‌باشد. که به دو صورت عدم تطابق افقی و عدم تطابق عمودی می تواند وجود داشته باشد. همچنین پیشینه اجتماعی افراد به طور غیرمستقیم عاداتی مانند مطالعه مشتاقانه که بار فرهنگی آن‌ها را افزایش می‌دهد را ایجاد می‌کند و توسعه مهارت‌ها را از طریق تحصیل با کیفیت بالاتر تسهیل می‌کند. علاوه بر این، برخورداری از خاستگاه اجتماعی بالاتر موجب می‌شود افراد در زمان ورود به بازار کار و انتخاب شغل، قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص اجتماعی خود را که در هنگام استخدام پرسنل ارزشمند است، به کارفرمایان ارائه نمایند. تعلق به طبقات اجتماعی پایین و نیاز به کسب درآمد به دلیل عدم امکان کسب درآمد از محیط خانوادگی، می تواند افراد را در دوران تحصیل به سمت کار سوق دهد. با توجه به احتمال تمام شدن درآمد اندکی که این افراد دارند، ممکن است آنها را به سمت مشاغلی سوق دهد که با سطح تحصیلات آنها همخوانی ندارد. به منظور بررسی فرضیه اول تحقیق، اندازه آماره t برابر 161/2 به دست آمد. با توجه به اینکه مقادیرt بیشتر از 96/1 می‌باشد، بنابراین فرضیه اول پژوهش مبنی بر تاثیر خاستگاه اجتماعی بر تحصیلات فرانیاز تایید گردید. که این نتیجه همراستا با پژوهش‌های (ریزی ، 2023)، (کاپسادا ، 2024) و (باکرو و روسگا ، 2020) می‌باشد. این نتایج حاکی از آن است که خاستگاه اجتماعی بر تحصیلات فرانیاز تأثیر منفی و معناداری دارد. به عبارت دیگر افرادی که به طبقات و خاستگاه اجتماعی بالاتر تعلق دارند کمتر دچار مشکل تحصیلات فرانیاز می‌شوند. برای بررسی فرضیه‌های دوم، سوم و چهارم تحقیق، اندازه آماره t به ترتیب برابر 328/6، 263/3 و 244/3 به دست آمد. با توجه به اینکه مقادیرt بیشتر از 96/1 بودند، بنابراین فرضیه‌های دوم، سوم و چهارم پژوهش مبنی بر تاثیر جو حامی دانشگاه از کارآفرینی بر تحصیلات فرانیاز، تحصیلات فرانیاز عمودی و تحصیلات فرانیاز افقی تایید گردید. نتایج پژوهش نشان داد جو حامی دانشگاه از کارآفرینی بر تحصیلات
فرانیاز تأثیر مثبت و معناداری دارد. تاثیر جو حامی دانشگاه از کارآفرینی بر تحصیلات فرانیاز عمودی و افقی نیز تایید شد. با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان اذعان نمود حمایت‌های دانشگاه از کارآفرینی به منظور تقویت مهارت‌های کارآفرینی به فارغ‌التحصیلان اجازه می‌دهد در بازار کار انعطاف‌پذیر، حل‌کننده مشکل، نوآور و سازگار با موقعیت‌های جدید باشند و کمتر دچار مشکل تحصیلات فرانیاز شوند. این نتایج با نتایج سایر تحقیقات انجام گرفته در خصوص بررسی رابطه بین آموزش و فعالیت‌های کارآفرینانه همسو بوده و نشان می‌دهد تحصیلات فرانیاز با موضوع کارآفرینی به طور مستقیم در ارتباط است. بنابراین فارغ‌التحصیلانی که دارای مهارت‌های کارآفرینی هستند، برای انتخاب شغل متناسب با تحصیلات خود آمادگی بهتری خواهند داشت و نسبت به فرصت‌های شغلی هوشیارتر عمل می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of social origin and university support of entrepreneurship on over-education among university graduates

نویسندگان [English]

  • Seid Jamal Mirghasemi 1
  • Mohammad Hasani 2
  • Hasan Galavandi 3
1 Ph.D. Student in Higher Education Management, Department of Educational Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
2 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

Objectives: The social background of individuals and the university's supportive atmosphere of entrepreneurship are among the factors affecting the employment of university graduates. Universities can effectively help entrepreneurship and employment of students compatible with their education. Therefore, the central issue in this research is to answer the question of how the social origin of the family and the university's supportive atmosphere of entrepreneurship affect labor market outcomes and the likelihood of over-education of university graduates.
Materials and methods: This research is applied in terms of purpose, descriptive in terms of data collection, and quantitative in terms of data nature. The statistical population of the research was the graduates of Urmia University at the undergraduate level between 2011 and 2021, of which 631 people were selected by Relative stratified random sampling method among main educational groups. To collect information and to measure the variable "university's supportive atmosphere for entrepreneurship", a questionnaire (Kriegenbrink, 2010) was used, and to measure the variable "horizontal mismatch", a questionnaire (Chavadi, 2022) was used. Also, the variables "social origin" and "vertical education-job mismatch" were measured using a researcher-made questionnaire. Their content validity was examined and confirmed based on the opinions of the supervisors. Also, the reliability of the instruments was calculated and confirmed. Data analysis and examination of the validity of the research instruments were carried out using the structural equation modeling method and using SmartPLS3 and SPSS26.
Discussion and conclusion: The social origin of individuals is an important factor in choosing the path of life in terms of educational and career choices. This factor affects the future position of the individual in the labor market and society. Families with a high social background are able to create a safety net that protects children from displacement and downward social mobility, regardless of their level of education. Also, support for entrepreneurship in universities is mainly based on supporting educational activities in the field of entrepreneurship. Stuies shows that entrepreneurship education programs increase the resilience of individuals and are therefore an attractive alternative to classical academic education. Education-Job Mismatch is an important issue in the labor market. It can exist in two forms: horizontal mismatch and vertical mismatch. Also, the social background of individuals indirectly creates habits such as enthusiastic study that increase their cultural load and facilitates the development of skills through higher quality education. In addition, having a higher social background causes individuals to present their specific social capabilities and characteristics to employers when entering the labor market and choosing a job, which are valuable when hiring personnel. Belonging to low social classes and the need to earn an income due to the inability to earn an income from the family environment can lead people to work during their studies. And given the possibility of running out of the low income that these people have, it may lead them to jobs that are not consistent with their level of education.
In order to examine the first hypothesis of the research, the size of the t statistic was obtained as 2.161. Considering that the t values are greater than 1.96, therefore, the first hypothesis of the research that the effect of social origin on over-education was confirmed. This result is in line with the research of (Rizi, 2023), (Capsada, 2024) and (Bacquero and Rusga, 2020). These results indicate that social origin has a negative and significant effect on over-education. In other words, people who belong to higher social classes and origins are less likely to have over-education problems. To examine the second, third and fourth hypotheses of the study, the size of the t-statistic was obtained as 6.328, 3.263 and 3.244. Given that the t-values were greater than 1.96, the second, third and fourth hypotheses of the study were confirmed. Therefore university support of entrepreneurship has a positive and significant effect on over-education. And the effect of university support of entrepreneurship on the vertical and horizontal over-education was also confirmed.
According to the results, it can be said that the university's support for entrepreneurship in order to strengthen entrepreneurial skills allows graduates to be flexible, problem-solving, innovative and adaptable to new situations in the labor market and less likely to fall in over-education. These results are consistent with the results of other research conducted on the relationship between education and entrepreneurial activities and show that over-education is directly related to the issue of entrepreneurship. Therefore, graduates who have entrepreneurial skills will be better prepared to choose a job that is appropriate to their education and will be more alert to job opportunities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education-Job Mismatch
  • Entrepreneurship
  • Graduate Employment
  • Social Origin