طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری خردمند در دانشگاه اصفهان: به روش داده‌بنیاد

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استاد گروه روانشناسی و آموزش با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشیار گروه آمار، دانشکده ریاضی و آمار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف : رهبری خردمند در دانشگاه به دنبال ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت و محیط سالمی است که در آن همه اعضاء احساس ارزشمندی کنند و تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها بر اساس دانش، تجربه و تحلیل های دقیق صورت گیرد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری خردمند در دانشگاه اصفهان به روش داده‌بنیاد انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش انجام پژوهش حاضر، از حیث رویکرد یک پژوهش آمیخته (کیفی–کمی) با طرح اکتشافی می باشد. میدان تحقیق در بخش کیفی مبتنی بر اجرای مصاحبه اکتشافی نیمه‌ساختاریافته با خبرگان دانشگاه اصفهان بود. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی 11 خبره حوزه مدیریت دانشگاهی و اعضای هیئت علمی در دانشگاه اصفهان را شامل می‌گردید، که از شیوه نمونه‌گیری غیر احتمالی هدفمند با استفاده از روش نمونه گیری نظری انتخاب گردیدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و هیئت علمی دانشگاه‌ اصفهان به تعداد 675 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم دانشکده‌ها انجام و برای مشخص شدن حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که 246 نفر به دست آمد. با توجه به دو بخشی بودن تحقیق (کیفی و کمی) لذا روایی و پایایی ابزارهای تحقیق نیز در دو بخش مطرح شد به گونه‌ای که در بخش کیفی برای سنجش روایی داده‌های کیفی از معیارهای قابلیت (گوبا و لینکلن ، 2005) استفاده شد و از منظر اعتبار، انتقال‌پذیری، اطمینان‌پذیری و تأییدپذیری، مورد تأیید قرار گرفت. هم‌چنین برای محاسبه پایایی در این بخش، 5 مصاحبه به‌طور نمونه انتخاب و سپس هر کدام از آن‌ها در فاصله زمانی مشخص دوباره انجام و کدگذاری شدند، سپس کدهای مشخص شده در فواصل زمانی با هم مقایسه شدند. پایایی بازآزمایی مصاحبه‌های انجام شده 0.84 محاسبه گردید که نشان از پایا بودن کدگذاری‌هاست. در بخش کمی برای سنجش روایی از روش‌های روایی محتوا، آزمون روایی همگرا و روایی واگرا و برای سنجش پایایی از ضریب الفای کرونباخ استفاده گردید. هم‌چنین روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، استفاده از روش تحلیل بر‌اساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی، اطلاعات موجود در پرسشنامه‌ها کدگذاری و با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss و Smart PLS، در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. ضمناً سطح معناداری در فرضیه‌های تحقیق (0.1و 0.5) در نظر گرفته شده است.
بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش در بخش کیفی تعداد 413 کد باز در مجموع از مصاحبه‌ها استخراج شد که پس از کدگذاری محوری و انتخابی ، شناسایی 6 بعد الگوی پارادایمی شامل: مؤلفه‌های رهبری خردمند (12 مقوله)، بستر و زمینه مناسب (7 مقوله)، عوامل علّی (9مقوله)، عوامل مداخله‌گر و بازدارنده ( 8 مقوله)، راهبردها‌ ( 8 مقوله)، و پیامدهای اجرای مدل رهبری خردمند ( 9 مقوله) و در نهایت براساس آنها الگوی پارادایمی رهبری خردمند برای دانشگاه اصفهان طراحی و ارائه گردید. یافته ها در بخش کمی برای آزمون اعتبار مدل طراحی شده با بهره‌گیری از تحلیل عاملی تأییدی روایی (همگرا، واگرا) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) مدل مورد آزمون و بررسی قرار گرفت. هر دو روایی و پایایی متغیرهای مشاهده‌پذیر (همه عامل ها بالای 4/0)، آلفای کرونباخ (924/0) و پایایی مرکب (927 /0) تأیید گردیدند. نتایج تحلیل عاملی نشان از برازش مطلوب هر یک از گویه‌ها با عوامل داشت و نشان داد هریک از عوامل دارای بار عاملی مناسبی جهت پیش بینی ابعاد اصلی الگو هستند و در نتیجه مدل طراحی شده از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و توان اندازه‌گیری رهبری خردمند در دانشگاه اصفهان را دارد. بنابراین رهبری خردمند بعنوان یک الگوی ناب مدیریتی می تواند در حرکت دانشگاه ها بویژه دانشگاه اصفهان به سمت نسل های چهارم و پنجم موثر باشد.
کلید واژه ها: رهبری خردمند، مدل رهبری خردمند، رهبری دانشگاه، دانشگاه اصفهان

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and Validating the Wise Leadership Model in the University of Isfahan: A Grounded Theory Model

نویسندگان [English]

  • Fereydon Hematian 1
  • Seyyed Ali Siadat 2
  • Ahmad Abedi 3
  • Hamid Bidram 4
1 Ph.D. Student, Higher Education Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Professor of the Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan , Isfahan, Iran
3 Professor of the Department of Psychology and Education with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
4 Associate Professor of Statistics Department, Faculty of Mathematics and Statistics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Objectives: Wise leadership in the university seeks to create a positive organizational culture and a healthy environment where all members feel valued and decisions and policies are made based on knowledge, experience and detailed analysis. Therefore, the current research was conducted with the aim of designing and validating the wise leadership model in Isfahan University using a grounded theory approach.
Materials and Methods: The method of conducting the present research is a mixed research approach (qualitative-quantitative) with an exploratory design. The field of research in the qualitative part was based on semi-structured exploratory interviews with experts from Isfahan University. The participants in the qualitative part included 11 experts in the field of academic management and faculty members at the University of Isfahan, who were selected from the purposeful non-probability sampling method using the theoretical sampling method. In the quantitative part, the statistical population included 675 managers and faculty members of the University of Isfahan, who were selected using a stratified sampling method proportional to the size of the faculties. The Morgan table was used to determine the sample size, 246 people were obtained. Due the two-part nature of the research (qualitative and quantitative), the validity and reliability of the research instruments were also discussed in two parts, so that in the qualitative part, the criteria of capability (Guba and Lincoln, 2005) were used to measure the validity of qualitative data, and they were approved in terms of validity, transferability, reliability, and confirmability. Also, to calculate the reliability in this part, five interviews were selected as a sample, and then each of them was re-conducted and coded at a specific time interval, and then the specified codes were compared at time intervals. The test-retest reliability of the conducted interviews was calculated to be 0.84, which shows the reliability of coding. In the quantitative part, content validity methods, convergent validity, and divergent validity tests were used to measure validity; also, Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability. The method of data analysis in the qualitative part was the theme analysis method; in the quantitative part, the information in the questionnaires was coded and analyzed using statistical software SPSS and Smart PLS, in two descriptive and inferential parts. In addition, the level of significance in research hypotheses (0.1 & 0.5) has been considered.
Discussion and Conclusions: The findings of the research in the qualitative section of 413 open codes were extracted from the interviews. After the central and selective coding, the 6 dimension of the paradigm pattern includes: the components of the rational leadership (12 categories), the appropriate context and context (7 categories), the causal factors (9 categories), the factors (8), wise (9 categories) and finally based on them, a wise leadership paradigm model was designed and presented for Isfahan University. The findings were tested and examined in the quantitative part of the design of the model with the utilization of the factor analysis of the narrative (convergence, divergent) and reliability (Cronbach's alpha coefficient, compound reliability). Both narratives and reliability of observable variables (all agents above 0.4), Cronbach's alpha (0.924), and compound reliability (0.927) were confirmed. The results of the operating analysis showed the favorable fit of each of the items with factors and showed that each of the factors has a good factor load to predict the original dimensions of the pattern, and as a result, the designed model has high validity and reliability and is capable of measuring wise leadership at the University of Isfahan. Therefore, wise leadership as a pure managerial model can be effective in the movement of universities, especially the University of Isfahan, towards the fourth and fifth generations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wise Leadership
  • University Leadership
  • University of Isfahan
Abdulmuhsin, A., & Ali, A. F. A. (2022). Impact of wise leadership in enhancing the virtual teams' learning: An analytical study. Tanmiyat AL-Rafidain, 41(133), 309-339.‏
Aoyama, A. (2020 ). A Study of Nonaka’s Wise Leader Practices and an Image of Leadership from the Perspective of Subordinates, to Promote Management Innovation Performance via Stimulating Employee’s Knowledge Sharing Aspiration (Doctoral dissertation, Doctoral Dissertation, Graduate, School of Technology Management).
Belaid, M. R., Safipour, A., & Shoghi, B. (2016). Wisdom and leadership in the organization. Management and Entrepreneurship Studies, 3(2), 195–210.
Elsayed Mohamed Elhattab. (2024). Does wisdom leadership drive employee advocacy and retention in travel agencies? Faculty of Tourism and Hotels, University of Sadat City, 8(1/2), June.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (3rd ed., pp. 191–215). Sage Publications.
Hakkami, L. (2019). Investigating the relationship between wise leadership and knowledge management and innovation performance [Unpublished master’s thesis]. Payam Noor University of Hamedan.
Hassi, A., & Storti, G. (2023). Wise leadership: Construction and validation of a scale. Modern Management Review, 28(1), 47–69.
Jalil Vand, M. (2004, February 1). The effect of wise leadership on the psychological empowerment of Bank Mellat employees of Kermanshah city and the mediation of organizational agility in Corona conditions [Conference presentation]. Electronic Unit Growth Center, Azad University of Bushehr.
Kavian Far, H., & Baeazat, F. (2022). Predicting wisdom based on critical thinking with the mediation of information processing styles. Cognitive Strategies in Learning, 10(19), 105–89.
Khan, Z. A., Bhat, S. J., & Hussainie, I. (2017). Understanding leadership theories – A review for researchers. Asian Journal of Research in Social Sciences and Humanities, 7(5), 249–264.
Kilburg, R. R. (2012). Virtuous leaders: Strategy, character, and influence in the 21st century. International Journal of Sports Science & Coaching, 7(1), 181–183. DOI:org/10.1260/1747-9541.7.1.181
Lu Bostanlı, & Habisch, A. (2023). Narratives as a tool for practically wise leadership: A comprehensive model. Humanistic Management Journal, 8, 113–142. DOI:.org/10.1007/s41463-023-00148-6
McKenna, B., & Rooney, D. (2019). Wise leadership. In The Cambridge handbook of wisdom (pp. 649–675). Cambridge University Press.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (2011). The big idea: The wise leader. Harvard Business Review.
Norbury, K., & Rowney, D. (2022). Coaching for leadership wisdom. In K. K. Elizabeth & D. Rowney (Eds.), Organizational Dynamics, 51(1), 1–10.
Paulsen, D. J. (2014). Management wisdom in perspective: Are you virtuous enough to succeed in volatile times? Journal of Business Ethics, 120(3), 393–404.
Pir Khafi, A., & Shoghi, B. (2021). The role and place of wisdom in psychology: A look at scales designed to assess wisdom. The first national conference on future studies, education sciences and psychology, Shiraz.
Rooney, D., Küpers, W., Paulsen, D., & Zhuraleva, E. (2019). A developmental model for educating wise leaders: The role of mindfulness and habitus in creating time for embodying wisdom. Journal of Business Ethics, 170(1), 181–194.
Shafipour Motlagh, F., & Qatlsh, A. (2022). Analysis of wisdom in order to develop it in teachers and provide a model. Training and Development of Human Resources, 1(33), 177–201.
Sharma, B., Bhavna, M., & Ardell, M. (2023). The benefits of wise organizations for employees. Business & Professional Ethics Journal, 41(2), 171–204.
Takeuchi, H. (2013). Wise leadership and wise capitalism. Kindai Management Review, 1(1), 17-27.‏
Üzüm, B. (2024). An empirical research on the antecedents of psychological ownership: Wise leadership and the crab syndrome. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 127–139.