ابعاد و مؤلفه‌های بین‌المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی: فراترکیب بر اساس مدل روبرتس

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

10.48308/mpes.2025.238848.1559

چکیده

هدف
در دهه‌ اخیر، توجه به ابعاد بین‌المللی آموزش عالی، تبدیل به عاملی اجتناب ناپذیر در سیاست‌گذاری آموزشی کشورهای مختلف شده است و موردتوجه و استقبال نظام‌های آموزشی گوناگون نیز واقع‌شده است، در جهت نیل به این موضوع، بین‌المللی سازی آموزش عالی به‌عنوان یکی از ابزارهای اساسی دستیابی به این هدف در دوران کنونی و به‌عنوان پاسخی منطقی برای چالش‌های ناشی از جهانی‌شدن مطرح‌شده و دانشگاه‌ها در سراسر جهان مطرح‌شده است. بین‌المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی به فرآیندی اشاره دارد که در آن مؤسسات آموزشی عناصر و دیدگاه‌های بین‌المللی، میان فرهنگی و جهانی را در طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه‌های درسی خود می‌گنجانند. هدف اصلی این فرآیند، ارتقای شایستگی‌های بین‌المللی و میان فرهنگی دانشجویان، به‌گونه‌ای که بتوانند در محیط‌های جهانی و متنوع فرهنگی به‌خوبی عمل کنند. این موضوع، در سالیان اخیر، سهم بالایی از پژوهش‌های انجام پذیرفته حوزه هم‌افزایی و تأکید بر آموزش عالی در جامعه جهانی را شامل شده است. لذا پژوهش حاضر، باهدف بررسی ابعاد آن، به‌منظور ارائه تصویر و نگرشی جامع از این حوزه انجام پذیرفت.
مواد و روش‌ها
در پژوهش حاضر، از روش کیفی از نوع فراترکیب برای تحلیل عمیق‌تر و جامع‌تر ابعاد و مؤلفه‌های بین‌المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی استفاده شد. داده‌های مدنظر برای پژوهش، با استفاده از الگوی شش مرحله‌ای روبرتس که به‌طور منظم و دقیق، تمام مراحل را از جستجو تا تحلیل نهایی داده‌ها سازمان‌دهی می‌کند، گردآوری شدند. بدین منظور و برای دستیابی به هدف پژوهش، در محدوده زمانی مدنظر (پژوهش‌های داخلی 1404-1394 و پژوهش‌های خارجی 2024-2014) مقالات، جست‌وجو و گردآوری شدند. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی بودند، که درباره بین‌المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی و زمینه‌های مرتبط در پایگاه‌های تخصصی و علمی ارائه‌شده‌اند، این تعداد پس از بررسی اولیه، 97 مقاله به دست آمد. نمونه پژوهش 28 مقاله بود که این تعداد به‌صورت هدفمند و بر اساس پایش موضوعی، محتوایی و اشباع نظری داده‌ها انتخاب‌شده‌اند. داده‌های پژوهش در این مرحله با استفاده از تحلیل محتوای مضمونی، تجزیه‌وتحلیل شدند. به‌منظور بررسی قابلیت اعتبار و اعتماد یافته‌ها نیز از معیارهای خود بازبینی محقق و روش مرور همتا (ضریب توافق ارزیاب‌ها) بهره گرفته شد که به تأیید صحت و دقت داده‌ها و نتایج پژوهش کمک نمود و اطمینان حاصل شد، که نتایج به‌دست‌آمده منعکس‌کننده واقعیت‌های موجود در زمینه بین‌المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی هستند.
بحث و نتیجه‌گیری
با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ابعاد و مولفه های بین‌المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی در پنج بعد، 17 محور و 78 مقوله شامل اهداف (مشتمل بر اهداف غایی، اهداف واسطه‌ای، اهداف جزئی)؛ ویژگی فراگیر (مشتمل بر بعد شناختی، بعد مهارتی، بعد عاطفی)؛ محتوا (مشتمل بر محتوای چند فرهنگی، محتوای تطبیقی، محتوای میان‌رشته‌ای، محتوای کاربردی و مهارتی)؛ رویکردهای یاددهی- یادگیری (مشتمل بر روش‌های مشارکتی، روش‌های پروژه محور، روش‌های فناورانه، روش‌های بازاندیشی فرهنگی)، ارزشیابی (مشتمل بر جامعیت در ارزشیابی، انعطاف‌پذیری در ارزشیابی، اعتبار و پایایی در ابعاد ارزشیابی) مورد سازمان‌دهی قرار گرفت که هر کدام از محورهای مذکور دارای مقوله های معرف آن نیز بودند. درنهایت، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی ابعاد و مولفه های بین‌المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی به‌عنوان موضوعی قابل‌اعتنا و شایان توجه در نظام دانشگاهی بود و الگوی پیشنهادی می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای جامع برای برنامه‌ریزان درسی و مدیران دانشگاهی عمل کند. اهمیت این پژوهش نه‌تنها در شناسایی مؤلفه‌های کلیدی بین‌المللی سازی، بلکه در قابلیت پیاده‌سازی این مؤلفه‌ها در برنامه‌های درسی آموزش عالی و جنبه کاربردی آن است. این چارچوب می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و تربیت دانشجویان با دیدگاهی ژرف و توانمند برای مقابله با چالش‌های بین‌المللی کمک کند. برنامه‌ریزان و مدیران دانشگاهی با استفاده از این الگو می‌توانند استراتژی‌های مناسب‌تری برای توسعه‌ی بین‌المللی سازی در برنامه‌های درسی خود اتخاذ کنند و از این طریق، به ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی یاری رسانند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Dimensions and components of internationalization of higher education curriculum

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahmoodi 1
  • Meysam Gholampour 2
1 PhD in Curriculum, University of Birjand
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran,
چکیده [English]

Objective
Internationalization of higher education curricula is a process in which educational institutions incorporate international and intercultural elements and perspectives into their curricula with the aim of increasing the quality of education, exchanging knowledge and experiences, and deepening international relations. In recent years, internationalization of curricula has included a large share of research in the field of synergy and emphasis on higher education in the global community. Therefore, the present study was conducted with the aim of examining its dimensions in order to provide a comprehensive picture and perspective of this field.
Materials and Methods
In accordance with the purpose of the research, a qualitative meta-synthesis method was used to achieve the results. Research data were collected using Roberts' six-stage model. For this purpose, articles were searched and collected within the considered time range (1404-1394 and 2014-2024). The scope of the research was all articles (97 articles) that were presented in specialized and scientific databases about the internationalization of higher education curricula and related fields. The research sample was 28 articles, which were selected purposefully and based on thematic, content, and theoretical saturation monitoring of the data. The research data were analyzed at this stage using thematic content analysis. In order to examine the validity and reliability of the findings, the researcher's self-review criteria and the peer review method (rater agreement coefficient) were also used.
Discussion and Conclusion
By analyzing the data, the dimensions and components of the internationalization of higher education curricula were branded into five dimensions, 17 axes, and 78 categories, including goals (including ultimate goals, intermediate goals, and partial goals); comprehensive feature (including cognitive dimension, skill dimension, and emotional dimension); content (including multicultural content, comparative content, interdisciplinary content, applied and skill content); Teaching-learning approaches (including participatory methods, project-based methods, technological methods, cultural rethinking methods), evaluation (including comprehensiveness in evaluation, flexibility in evaluation, validity and reliability) were organized. Finally, the present study sought to identify the dimensions and components of the internationalization of the higher education curriculum as a significant and important issue in the academic system, and its proposed model can be a guide and assistant to university planners and administrators.

Objective
Internationalization of higher education curricula is a process in which educational institutions incorporate international and intercultural elements and perspectives into their curricula with the aim of increasing the quality of education, exchanging knowledge and experiences, and deepening international relations. In recent years, internationalization of curricula has included a large share of research in the field of synergy and emphasis on higher education in the global community. Therefore, the present study was conducted with the aim of examining its dimensions in order to provide a comprehensive picture and perspective of this field.
Materials and Methods
In accordance with the purpose of the research, a qualitative meta-synthesis method was used to achieve the results. Research data were collected using Roberts' six-stage model. For this purpose, articles were searched and collected within the considered time range (1404-1394 and 2014-2024). The scope of the research was all articles (97 articles) that were presented in specialized and scientific databases about the internationalization of higher education curricula and related fields. The research sample was 28 articles, which were selected purposefully and based on thematic, content, and theoretical saturation monitoring of the data. The research data were analyzed at this stage using thematic content analysis. In order to examine the validity and reliability of the findings, the researcher's self-review criteria and the peer review method (rater agreement coefficient) were also used.
Discussion and Conclusion
By analyzing the data, the dimensions and components of the internationalization of higher education curricula were branded into five dimensions, 17 axes, and 78 categories, including goals (including ultimate goals, intermediate goals, and partial goals); comprehensive feature (including cognitive dimension, skill dimension, and emotional dimension); content (including multicultural content, comparative content, interdisciplinary content, applied and skill content); Teaching-learning approaches (including participatory methods, project-based methods, technological methods, cultural rethinking methods), evaluation (including comprehensiveness in evaluation, flexibility in evaluation, validity and reliability) were organized. Finally, the present study sought to identify the dimensions and components of the internationalization of the higher education curriculum as a significant and important issue in the academic system, and its proposed model can be a guide and assistant to university planners and administrators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internationalization
  • Higher Education
  • Curriculum