دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923Challenges of Non-Profit, Non-Governmental Universities and Higher Education Institutionsآسیبشناسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی92698468FAمجید رضائیانعضو هیأت علمیمحمد توکلعضو هیأت علمیعبدالرحیم نوه ابراهیمعضو هیأت علمی0000-0003-1990-0756Journal Article20161205Non-governmental and non-profit universities and higher education institutions, as sub-systems of higher education in Iran are facing various problems which have affected their performance. This study is categorized in survey-type studies and is questionnaire based. The research population consists of such educational institution directors, out of whom 201 were randomly selected across the country. This method of sampling is called stratified random sampling. <br />The research finding indicates that non-profit institutions are facing problems in scientific and research area including sheer focus on science transfer and lack of production in this area, research inadequacy, and incapacitation in holding scientific conferences. In the field of education, they also face impediments such as vacant seats, similarity of educational fields in the neighboring institutes, incapacity in offering some fields of study, and shortcomings in employing the graduates and insufficient number of faculty members. <br /> دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی بهعنوان یکی از زیرنظامهای آموزش عالی ایران، با آسیبهای مختلفی مواجهاند که عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار داده است. جهت شناسایی این آسیبها در این تحقیق از شیوه پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل رؤسای اینگونه مؤسسات در سراسر کشور است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای، 201 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مؤسسات غیرانتفاعی در امور علمی و پژوهشی با آسیبهایی نظیر توجه صرف به انتقال علم و نپرداختن به تولید آن، ضعف پژوهش و مشکل در برگزاری همایشهای علمی رو به رو است. همچنین در حوزه آموزش نیز آسیبهایی از قبیل خالی ماندن ظرفیت پذیرش، همسان بودن رشتههای موجود در مؤسسات همجوار، نداشتن امکان حضور در برخی از حوزهها، ضعف در برقراری ارتباط با بخشهای بهکارگیرندهی فارغالتحصیلان و ناکافی بودن اعضای هیأت علمی وجود دارد. ضمناً این مراکز در زمینه امور مالی نیز با آسیبهایی از قبیل وابستگی مالی به درآمدهای حاصل از شهریه دریافتی از دانشجویان، فقدان وحدت رویه، نارسایی معیشتی و رفاهی اعضای هیأت علمی و سایر کارکنان و احتمال بروز مشکلات مالی مواجهاند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98468_cbef365b3c79087fddf9c0a37be32361.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923Investigate the Barriers and Factors Influencing Inefficiency of Research at Farhangian University: A Grounded Theory Approachبررسی موانع و چالشهای مؤثر بر ناکارآمدی پژوهش در دانشگاه فرهنگیان: رویکردی مبتنی بر نظریه داده بنیاد275098465FAسیده گل افروز رمضانیدانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانامید مهنیکارشناس پژوهش دانشگاه فرهنگیان کرماننعمت الله عزیزیعضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران:Journal Article20170716The purpose of the present study is to evaluate the barriers and factors influencing inefficiency of research at Farhangian University. Regarding the purpose of study and the necessity of consideration of different factors affecting the inefficiency of research at Farhangian University, the researcher used a theory-oriented qualitative method. Participants were selected from supervisors and vice chancellors of Farhangian Campuses, research experts of university, active students, faculty members and lecturers of the university using purposive sampling method. Since the strategies of research were qualitative and the grounded theory was used in this study, the data which gathered through in-depth interviews with participants were analyzed in three stages of free or open, axial, and selective coding. The results showed that the infrastructural, economic, educational, cultural, communicative, structure-administrative, managerial-administrative and individual-motivational difficulties and obstacles are challenges that will influence the inefficiency of research and the production of science at Farhangian University. On these basis, some strategies were identified as solutions for barriers and research problems at this university including modifying management structure, modifying the structure of admitting instructors and upgrading their academic levels, increasing financial resources, facilities and management, improving and paying attention to students' motivation issues, changing the attitude and modifying the nature of the university – modifying the management and research policies. <br /> <br /> پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع و چالشهای مؤثر بر ناکارآمدی پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از از روش کیفی نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. شرکتکنندگان این پژوهش، سرپرستان و معاونین پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، کارشناسان پژوهش پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان فعال در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیأت علمی و مدرسین این دانشگاه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از آنجا که استراتژی پژوهش، کیفی بوده و از نظریه داده بنیاد برای انجام آن بهره گرفته شد، دادههای مورد نیاز با استفاده از مصاحبههای عمیق با مشارکتکنندگان جمعآوری و در قالب سه مرحله کدگذاری آزاد یا باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که وجود مشکلات و موانع زیرساختی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، ارتباطی، ساختاری-اداری، مدیریتی-اجرایی و فردی-انگیزشی از جمله چالشهایی هستند که بر ناکارآمدی پژوهش در دانشگاه فرهنگیان مؤثراند. بر این اساس اصلاح ساختار مدیریتی - اصلاح ساختار جذب اساتید و ارتقای سطح علمی آنان - افزایش منابع مالی، امکانات و تسهیلات پژوهشی - ارتقاء و توجه به مسائل انگیزشی دانشجویان - تغییر دید و اصلاح ماهیت وجودی دانشگاه - اصلاح مدیریت و سیاستگذاریهای پژوهشی از جمله راهبردهایی برای رفع موانع و مشکلات پژوهشی حاکم بر دانشگاه فرهنگیان شناسایی شدند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98465_c93e8f58113b1aeb649f01d81bfe9a26.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923Exploring Plagiarism Policy Statements on Iranian University and Higher Education Institute Websitesبررسی سیاستهای سرقتِ علمی-ادبی در تارنماهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران517698466FAموسی نوشی کوچکسراییدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170422Plagiarism has been receiving an unprecedented attention in recent years, especially among the academia. Despite the efforts of universities and university professors to find ways to prevent students from the academic misconduct, the problem persists. In the opinion of many researchers this issue has even increased. The main purpose of this article is to help Iranian universities combat the epidemic of plagiarism. In other words, it strives to heighten the universities’ awareness of the importance of having a clear policy on plagiarism- especially on their websites. To achieve this goal and introduce practical and research-based solutions, the researcher examined website contents of 133 universities and educational institutes accredited by Iran’s Ministry of Science, Research and Technology to find out if they contain any policy statements on plagiarism. The results indicated an absence of content relevant to the concept from the majority of the websites, suggesting that in most Iranian universities students may be deprived of an adequate education on avoiding plagiarism and on the significance of academic honesty for that matter. This study argues that to effectively tackle the issue of plagiarism, it is absolutely necessary that the educational institutions not take students’ familiarity with the concept and of ways to avoid it for granted. They need to realize that plagiarism is a critical issue which requires major attention as well as a coherent and comprehensive educative approach to deal with.در سالهای اخیر سرقتِ علمی-ادبی، بهویژه در جوامع دانشگاهی، اهمیت چشمگیری یافته است. بهرغم تلاشِ دانشگاهها و استادان در یافتنِ راهکارهایی برای بازداشتن دانشجویان از این اقدام؛ این مشکل همچنان به قوت خود باقی است و به عقیدهی بسیاری از پژوهشگران حتی بیشتر نیز شده است. هدف اصلی این مقاله کمک به دانشگاههای ایران برای مقابله با پدیدهی دامنگسترِ سرقتِ علمی-ادبی است. بهعبارت دیگر، تلاش خواهد شد تا دانشگاهها را از ضرورتِ دست یافتن به سیاستی روشن دربارهی سرقت علمی-ادبی، بهویژه در تارنماهای دانشگاهی آگاه سازیم. برای این منظور و همچنین آشنایی با راهکارهای علمی و عملی دانشگاهها در پیشگیری از سرقتِ علمی-ادبی، محتویات تارنمای 133 دانشگاه، پژوهشکده و مؤسسهی علمی مورد تأییدِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شد. نتایج بررسی بیشتر تارنماها از نبودِ محتوایی منسجم و جامع دربارهی این مفهوم حکایت دارد؛ و این بدان معناست که در بسیاری از این نهادها، دانشجویان از آموزشِ کافی دربارهی سرقتِ علمی-ادبی و اهمیت صداقت علمی بیبهرهاند. پژوهش حاضر این ایده را پیش مینهد که برای انجام اقدامی مؤثّر در این زمینه، شرط نخست آن است که مسئولان دانشگاهها آشنایی دانشجویان با مفهوم و ماهیّتِ سرقتِ علمی-ادبی و چگونگی اجتناب از آن را فرض نگیرند و بر سر این نکته که شناختِ دقیقِ و راهکارهای مقابله با این پدیده نیازمندِ آموزش و آگاهی بخشی است، به توافقی اصولی دست یابند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98466_d720c236e727a905ef83eb14042dcca4.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923Comparison of the Effectiveness of the Board and Ordinary Schools in Hamadan Province Based on the Combined Model of Parsons-Sanjariمقایسه اثربخشی مدارس هیأت امنایی و عادی استان همدان بر اساس مدل ترکیبی پارسونز-سنجری7710498467FAمهدی نامداری پژماندانشگاه تهرانسودابه حسن زاده بارانی کرددانشگاه شهید بهشتیسیروس قنبریدانشگاه بوعلی سینا0000-0002-2541-693xJournal Article20170510The purpose of this study was to determine the effectiveness of Hamadan board schools and compare it with ordinary schools. The research method was ex-post facto. The statistical population was all of the teachers of the board and ordinary schools of Hamadan province. 62 schools and 485 teachers were selected as the samples using stratified sampling method. Data collection tools consisted of a Job satisfaction questionnaire by Bryffield and Roth (1951) with a reliability of 0.84, Organizational Health questionnaire by Saatchi et al. (2011) with a reliability of 0.94, Otley and Akif's Inventory of Innovation (1982) with a reliability of 0.88 and a questionnaire on school education quality (Sanjari et al., 2006) with a reliability of 0.98. Using t-test and one way ANOVA, the difference between the normal schools and board schools was significant in organizational health components (t= 0/46 = 2, p> 0.05) and the quality of educational affairs (t= 32.27, 0> p). However, there was no difference in organizational innovation (t= 0.77; p= 0.48) and job satisfaction (t= 0.4; p= 0.69). In components in which significant difference could be seen, the board schools were in a better position. In terms of educational level, there was a significant difference between the courses including organizational innovation (F= 6.02; p> 0.05), organizational health (F= 18.51, p < 0.05), job satisfaction (F= 11.96, p <0.05) and the quality of education (F= 32.08, p < 0.05). <br /> پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی مدارس هیأت امنایی استان همدان و مقایسه آن با مدارس عادی انجام گرفت. روش پژوهش علّی-مقایسهای بود. جامعهی آماری کلیهی معلمان مدارس هیأت امنایی و عادی استان همدان بود که با روش نمونهگیری طبقهای 62 مدرسه و 485 معلم انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه «رضایت شغلی» بریفییلد و روث (1951) با پایایی 84/0، پرسشنامه «سلامت سازمانی مدارس» ساعتچی و همکاران (1390) با پایایی 94/0، پرسشنامه «سنجش نوآوری» اتلای و اکیف (1982) با پایایی 78/0 و پرسشنامه «کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه» سنجری و همکاران (1385) با پایایی 98/0 بود. با کاربرد آزمون t و تحلیل واریانس یکراهه تفاوت بین مدارس عادی و هیأت امنایی در مؤلفههای سلامت سازمانی (46/2=t؛ 05/0>p) و کیفیت امور آموزشی و پرورشی معنادار شد (27/32=t؛ 05/0>p) اما در نوآوری سازمانی (7/0=t؛ 48/0=p) و رضایت شغلی تفاوتی مشاهده نشد (4/0=t؛ 69/0=p). در مؤلفههایی که تفاوت معنادار بود، مدارس هیأت امنایی وضعیت بهتری داشتند. بین دورهها از نظر نوآوری سازمانی (02/6=F؛ 05/0>p)، سلامت سازمانی (51/18=F؛ 05/0>p)، رضایت شغلی (96/11=F؛ 05/0>p) و کیفیت امور آموزشی و پرورشی(08/32=F؛ 05/0>p) بر حسب مقطع تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت..<br /> https://mpes.sbu.ac.ir/article_98467_1a0657e192fe77f17a92c97c1bfa5a0c.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923Designing a Model for Competencies of Department Chairsطراحی الگوی شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی10512698460FAمژگان درخشاناستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانخلیل زندیبوعلی سیناJournal Article20170418The purpose of this study was to design a model for competencies of department chairs. The statistical population was all students (n: 15724) and faculty members (n: 239) of Islamic Azad university of Kerman. Research method was a mixed one. In the qualitative section, research method was grounded theory and in quantitative section it was a survey. The procedure of conducting the study was comprised of three parts; 1) extraction of competencies by grounded theory; 2) validation of competencies by inferential statistics; and 3) competencies prioritizing using Analytical Hierarchy Process. In the first part, sampling method was stratified purposeful and data collection instrument was Semi-structured interview. In the second part, sampling method was stratified random and data collection instrument was a closed responses questionnaire. In the third part, sampling method was purposeful and data collection instrument was a questionnaire of competencies paired comparisons. The result suggests a model of competencies consisting of 11 core competencies as well as 62 sub competencies. Core competencies were in order of importance: Ethical, Administrative – Monitoring, Personal, Motivational, Technological, Conceptual, Communicational, Cultural, Professional, Political, and Economic – Entrepreneurial. <br /> هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان (15724 نفر) و اعضای هیأت علمی (239) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در سال تحصیلی 95-1394 میباشند. روش پژوهش بهصورت آمیخته است. بهطوری که در بخش کیفی، روش پژوهش نظریه دادهبنیاد و در بخش کمی نیز پیمایشی بوده است. روند تحقیق مشتمل بر سه بخش کلی شامل استخراج شایستگیها از طریق تحلیل دادهبنیاد، تأیید یا تعدیل شایستگیها از طریق استنباط آماری و اولویتبندی شایستگیها از طریق تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی میباشد. روش نمونهگیری در بخش اول بهصورت هدفمند طبقهای و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود. در بخش دوم، روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بستهپاسخ بود. در بخش سوم نیز، روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مقایسههای زوجی بود. مهمترین نتایج، دستیابی به الگویی از شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی مشتمل بر 11 شایستگی محوری و 62 شایستگی فرعی بود. شایستگیهای محوری استخراج شده به ترتیب اهمیت عبارتاند از؛ شایستگیهای اخلاقی؛ اداری–نظارتی؛ فردی و شخصیتی؛ انگیزشی؛ فناورانه؛ ادراکی؛ ارتباطی و میانفردی؛ فرهنگی؛ فنی، حرفهای و تخصصی؛ سیاسی؛ و اقتصادی–کارآفرینانه.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98460_319d1bd67ab4888b61a34be1fce5d3d4.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923The Effect of School Culture and Family’s Cultural Capital on Students’ Academic Performanceبررسی تأثیر فرهنگ مدرسه و سرمایه فرهنگی خانواده بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان12715898461FAسعید صفایی موحدرئیس نظارت و ارزشیابی آموزشی شرکت ملی نفت ایران0000-0003-1417-8136بهناز بهادریدانشگاه خوارزمیJournal Article20150519The purpose of this study is to study the effect of school culture and family’s cultural capital on academic performance of students. Research plan used in this research is the semi experimental study and methodology is ex-post facto research in factorial design. The research instrument used for data collection was a questionnaire and the research population was third grade female students in all public and private high schools in Shahriyar city in the academic year of 1392-1393. The population was 660 subjects, 244 students as sample were selected for this study. The results indicated that school culture and family’s cultural capital have a direct impact on academic performance. If school culture is evaluated better, students’ performance becomes better, and if cultural capital is enriched, student educational performance becomes better. Also the interaction between school culture and family’s cultural capital affected students’ educational performance. <br /> هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ مدرسه و سرمایه فرهنگی خانواده برعملکرد تحصیلی دانشآموزان است. طرح تحقیق مورد استفاده در این پژوهش نیمه آزمایشی و روش تحقیق علی مقایسهای از نوع طرحهای عاملی بود. ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها پرسشنامه و جامعه ی آماری کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم نظری مدارس متوسطه دولتی و غیردولتی شهرستان شهریار در سال تحصیلی 92-93 بود. جامعه آماری 660 نفر بود که 244 نفر بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی دانت و جیمز هاول استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد فرهنگ مدرسه و سرمایه فرهنگی خانواده بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر مستقیم دارند. هر چه فرهنگ مدرسه بهتر ارزیابی شود عملکرد دانشآموزان بهتر است و هر چه سرمایه فرهنگی خانواده غنیتر باشد عملکرد تحصیلی دانشآموزان بهتر میشود. همچنین اثرات متقابل متغیرهای فرهنگ مدرسه و سرمایه فرهنگی خانواده نیز بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98461_b9f7a54d37b9909bcf75c5759b9530f5.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923Designing a Combined Model of PCA and DEA for Improving the Ranking of Educational Departments: A Case study of Educational Depratments of Ferdowsi Universityطراحی مدل تلفیقی تحلیل پوششی دادهها و تحلیل مؤلفههای اصلی بهمنظور بهبود ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی دانشگاه (مورد مطالعه: گروههای آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد)15918698462FAعلیرضا پویادانشیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدفرشید اسماعیلیدانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد.Journal Article20160421Performance evaluation of educational departments in universities has an important role in promoting educational and research performance. It also improves the capabilities of faculty members and students. DEA as one of the methods which is used for ranking the units must be evaluated. This is done by units that have inputs and outputs such that DEA evaluated capability of them in converting input to output. In this study, we use the combined method CCR-O and PCA to evaluate the educational groups. First, by PCA, we extracted the variables that are latent in observed variable and second, by using DEA, the evaluation of the educational departments was done. There are two advantages in terms of using this method; first, latent structures of observed variables in educational departments are discovered and second, the discrepancy of the evaluation was improved.ارزیابی کارآیی گروههای آموزشی دانشگاهها سهم بسزایی در ارتقای عملکرد آموزشی و پژوهشی آنان دارد. یکی از روشهایی که میتوان به کمک آن رتبهبندی واحدهای مورد ارزیابی را انجام داد، تحلیل پوششی دادهها میباشد. از جمله مشکلات پیش رو در استفاده از این روش، تمایز ناکافی واحدهای قرار گرفته روی مرز کارآیی است. این مقاله بهمنظور رفع این مشکل در رتبهبندی گروههای آموزشی دانشگاه از ترکیب تحلیل مؤلفههای اصلی و تحلیل پوششی دادهها استفاده کرده است. بدینمنظور ابتدا با انجام تحلیل مؤلفههای اصلی، روابط مکنون موجود در متغیرهای مشاهده شده ارزیابی گروهها مشخص و سپس با انجام تحلیل پوششی بر روی متغیرهای مکنون رتبهبندی گروهها انجام میگیرد. برای بررسی کارآیی این روش از تعداد واحدهایی که بر روی مرز کارآیی در این روش قرار میگیرند استفاده شده است، نتایج نشان داد تعداد این واحدها نسبت به روش معمول تحلیل پوششی دادهها کاهش یافته است. بنابراین مزایای استفاده از این رویکرد را میتوان به این شکل برشمرد: اول این که میتوان متغیرهای مکنونی که در خروجیهای گروههای آموزشی مستتر است را مشخص نموده و در تحلیلهای بعدی مورد استفاده قرار داد و دوم آن که با ارائه رتبهبندی با درجه تمیز بالاتر کارآیی استفاده محض از تحلیل پوششی برطرف میگردد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98462_65c1955681b958675303d63a5accd925.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923Analyzing Students’ Educational Information to Evaluate Their Success via Using Data Mining Method (Case Study: Faculty of Management and Industrial Engineering, Shahrood University of Technology)تحلیل دادههای آموزشی دانشجویان با هدف ارزیابی موفقیت تحصیلی با استفاده از رویکرد دادهکاوی (نمونه موردی: دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه شاهرود)18720898463FAعلی اکبر حسنیاستادیار دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود.مرتضی بذرافشاناستادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد لاهیجانJournal Article20150626Knowledge acquisition about the behavior patterns of the educational status of students can have a significant impact on the successful management of educational institutes and provides appropriate services in accordance with current and future status of students. This knowledge is hidden in educational data and could be extracted via using data mining method. In this paper, a data mining model to analyze students’ academic achievement based on the data related to before and after the students’ entrance to university was proposed. To tackle this problem, an advanced hierarchical clustering method was developed. In addition, a forecasting model to determine the belonging of each student to the each considered cluster was provided. The proposed model was evaluated on a case study of the Faculty of Management in Shahrood University of Technology. The obtained results were validated by experts and university administrators. The students were classified in different clusters via considering theirs specific features. The results indicated that some of the considered features related to before and after entering university have significant impacts on determining the students’ educational achievements and also their assigned cluster. Some decision rules are proposed for educational administrators to improve the overall students’ educational achievements and transferring students from clusters with poor academic situations to better ones such as applied rules for transferring students with special status. In addition, an efficient forecasting model for assessment of students' achievement states was proposed. The obtained results were verified by experts. <br /> کسب دانش پیرامون الگوهای رفتاری وضعیت تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی در مدیریت موفق مراکز آموزشی و ارائه خدمات مطلوب و متناسب با وضعیتهای فعلی و آتی تحصیلی دانشجویان دارد. این دانش، در اطلاعات آموزشی نهفته بوده و میتواند با استفاده از ابزار دادهکاوی استخراج شود. در این مقاله یک مدل دادهکاوی مبتنی بر تکنیک خوشهبندی سلسلهمراتبی توسعهیافته برای تحلیل اطلاعات مربوط به وضعیت تحصیلی دانشجویان شامل اطلاعات پیش از ورود به دانشگاه و وضعیت تحصیلی آنان ارائه شده است. علاوه بر آن، یک مدل پیشبینی مبتنی بر قرارگیری هر دانشجو با مشخصات خاص در یک خوشه و برآورد عملکرد تحصیلی وی ارائه شده است. مدل دادهکاوی پیشنهاد شده در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود بهعنوان نمونه موردی پیادهسازی شده است. نتایج تحقیق توسط خبرگان و مدیران آموزشی دانشگاه اعتبارسنجی شده است. پس از تحلیل دادهها و ارائه مدل پیشبینـی، خوشههای دانشجویان مبتنی بر شاخص نشاندهنده وضعیت تحصیلی ارائه شده است. نتایج نشان میدهند که برخی از ویژگیهای دانشجویان مربوط به دوران قبل و بعد از ورود آنان به دانشگاه بر تعلق آنان به خوشههای وضعیت تحصیلی تأثیر معنادار دارند. با استفاده از ابزار دادهکاوی، مجموعهای از قوانین برای ارتقای کیفیت تصمیمات مدیران آموزشی و انتقال دانشجویان از خوشههای با وضعیت تحصیلی نامناسب به وضعیت بهتر پیشنهاد شده است. همچنین با توجه به شناسایی وضعیت تحصیلی دانشجویان، مدل پیشبینیکننده وضعیت آتی تحصیلی آنان نظیر رشد معدل و یا مشروطی تحصیلی ارائه شده است. تمامی نتایج با توجه به نظرات دریافتشده از خبرگان ارزیابی و اعتبار آنان تأیید شده است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98463_433a117117e8ac5fd18b0d92eb05d6e9.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526111220180923The Architecture of Learning Environments on the basis of the Document of the Fundamental Transformation of Educationمعماری محیطهای یادگیری بر پایه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش20922998464FAمحمدتقی نظرپوراستادیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-6448-0934Journal Article20180515The aim of this study is to identify the effective factors in designing of learning environments on the basis of the Document of the Fundamental Transformation of Education. The research methodology is a qualitative method that has been tried by using resources, documentation and available literature to identify the functional, physical, psychological and social factors in the educational spaces. The obtained data were analyzed using content analysis method. According to the results, evolution in the providing the spaces for learning and equipment adaptation with technological infrastructure are crucial. There are some principles that can be used to provide an environment favorable to education and learning. It is clear that the mentioned criteria to the design suggestions, should be considered by designers and architects, in order to obedient of provided principles and regulations can solve the present difficulties of educational spaces. <br /> هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در طراحی محیطهای یادگیری براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش پژوهش کیفی استت که برای انجام آن، سعی شده است با بهرهگیری از سند تحول و آییننامههای در دسترس نسبت به شناسایی عوامل کارکردی، کالبدی، تربیتی و روانشناختی و اجتماعی در فضاهای آموزشی اقدام شود. ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات و استخراج مفاهیم مرتبط با موضوع، فیشهای تحقیق بودند. دادههای گردآوری شده از طریق تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که در طراحی معماری فضاهای آموزشی میتوان اقدامات لازم را برای معماران و طراحان فضاهای آموزشی مدارس تبیین نمود و برنامهزیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری را مورد تأکید قرار داد تا خروجی طرحهای معماری مدارس با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همخوانی لازم را داشته باشد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98464_78d9a294cf18fab867eecfe77eefbbd6.pdf