دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619220160922The Study of the Effective Factors in Formation and Development of Malfunctioning in Iran’s Higher Educationواکاوی عوامل مؤثر بر شکلگیری و توسعه کژکارکردیهای آموزشی عالی در ایران94098435FAعلیرضا مطلبیفرددانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمیحمیدرضا آراستهاستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمیعبدالرحیم نوه ابراهیماستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی0000-0003-1990-0756بیژن عبدالهیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی1111-1111-1111-1111Journal Article20160413Previous studies have claimed that Iran’s higher education sector has failed to fulfill its intended functions effectively leading to a malfunctioning. The present study, therefore, makes an attempt to investigate the factors and dimensions of this malfunctioning in education through a qualitative content analysis. The research population is composed of all the professors and post graduate students in Iran’s state universities. Sampling, similar to most sampling types in qualitative studies, is a purposive one. It was done through a criterion and network sampling strategies. The number of informants, based on the principle of saturation in qualitative studies, is 28 who come from diverse universities and institutes including Kharazmi University, ShaheedBeheshti University, Tehran University, Tarbiyat-e Modarres University, Shareef Technical University, Tabriz University, Mashhad University and The Institute of Research and Planning for Higher Education. Unstructured interviews were employed to gather the data, which subsequently were analyzed in several stages using the thematic analysis method. The validity of the analyses was ensured by peer audit and peer debriefing. Results indicated that the instances of higher education malfunctioning can be categorized into 10 major groups which include 36 sub-categories.بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، آموزش عالی ایران در انجام مؤثر کارکردهای خود ناموفق بوده و دچارکژکارکردیهایی شده است. این کژکارکردیها تحت تأثیر عوامل متعددی شکل میگیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری کژکارکردیهای آموزش عالی و در چارچوب رویکرد کیفی و تحلیل محتوا صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی میباشد، نمونهگیری در این پژوهش بر اساس منطق نمونهگیری در روشهای کیفی بهصورت هدفمند و با استفاده از روش نمونهگیری ملاکمحور و شبکهای انجام شده است. تعداد اطلاعرسانهای پژوهش بر مبنای اصل اشباع در تحقیقات کیفی شامل 28 نفر میباشد و از دانشگاههای خوارزمی، شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس و صنعتی شریف، تبریز، مشهد و مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی انتخاب شدهاند. اطلاعات مورد نیاز برای تحقیق با استفاده از مصاحبه آزاد جمعآوری شدهاند. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از مصاحبهها در چند مرحله و با استفاده از راهبرد تحلیل مضمونی صورت گرفت. برای حصول اطمینان از اعتبار نتایج از ممیزی همگنان و بازبینی اعضا استفاده شده است. نتایج بهدست آمده از پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر شکلگیری کژکارکردیهای آموزش عالی را میتوان در 10 مقوله اصلی و 36 زیرمقوله طبقهبندی نمود.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98435_b94227973365b8c20da0a7e7b54a45c3.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619220160922The Study of the Relationship between Organizational Justice , Organizational Commitment and Job Satisfaction of Faculty Members at State and Islamic Azad Universities in Sistan & Balouchestanبررسی رابطه عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان416898432FAمحمد فرزانجودکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ملی تاجیکستانیولدو شفعضو هیأت علمی دانشگاه ملی صدرالدین عینی تاجیکستانمحمدحسن پرداختچیعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتیکورش فتحی واجارگاهعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20130526This study aims to explore the relationship between job satisfaction and organizational commitment with organizational justice in terms of the attitude of faculty members of state and Islamic Azad universities at Sistan and Blouchestan, Iran. This study is performed in a descriptive, referential and correlative method in which its study samples are faculty members of state and Islamic Azad Universities of Zabol, Zahedan and Iranshahr at Sistan and Balouchestan, Iran. Data collection tools are three questionnaires, including: Organizational Justice Questionnaire, Organizational Commitment Questionnaire& Job Satisfaction Questionnaire. The reliability of the questionnaires is as follows: Organizational justice: 93%, Organizational Commitment: 94% & Job satisfaction: 95%. To analyze data the descriptive statistics, SPSS software was used. The obtained results indicate that the status of organizational justice and its dimensions, organizational commitment and its dimensions as well as job satisfaction were in satisfactory conditions. Also, it was found that there is a significant relationship between justice and its dimensions with organizational commitment and its dimensions and job satisfaction. Among dimensions of organizational justice, procedural and distributive justice predicted organizational commitment more and intercourse, procedural and distributive justice predicted job satisfaction in a greater amount. Findings suggest that no significant difference was observed between organizational commitment and job satisfaction with organizational justice with respect to demographic characteristics (gender, type of employment, place of service, academic course and duration of service). However, there was a significant difference in the type of institution.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان ایران انجام شده است. این بررسی به روش توصیفی، استنباطی و همبستگی صورت گرفته است. نمونهی پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهرهای (زابل، زاهدان، ایرانشهر) استان سیستان و بلوچستان میباشند. ابزار جمعآوری دادهها سه پرسشنامه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی، و رضایت شغلی میباشد که پایایی آنها به ترتیب:: 93%، 94% و 95% برآورد گردید. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که وضعیت عدالت سازمانی و ابعاد آن، تعهد سازمانی و ابعاد آن و همچنین رضایت شغلی در حد مطلوبی بوده است، رابطه عدالت و ابعاد آن با تعهد سازمانی و ابعاد آن و رضایت شغلی رابطه معناداری را نشان میدهد. همچنین از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت رویهای و توزیعی پیشبینی بیشتری را از تعهد سازمانی و عدالت مراودهای، عدالت رویهای و عدالت توزیعی پیشبینی بیشتری را از رضایت شغلی داشته است. در نهایت بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی با توجه به ویژگیهای دموگرافیکی رابطه معنیداری مشاهده نشد. اما در نوع مؤسسه تفاوت معناداری مشاهده گردید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98432_91e9bc3443e85d9cc6e9535107fb9b15.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619220160922How Job Burnout Develops among Female Teachers of Marivan Cityواکاوی سیر فرسودگی شغلی در میان معلمان زن شهرستان مریوان698498433FAسعید صفایی موحدعضو هیأت علمی دانشگاه تهرانبیگرد جوانرودیدانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمیJournal Article20150804This study was conducted to investigate the stages of job burnout formation among high school female teachers in Marivan. To do this, ten teachers with over twelve years of experience selected via three methods of simple, purposive, and snowball sampling were profoundly interviewed. The present study was done using phenomenological method. Results of data analysis indicated that job burnout includes five stages: 1. Realization of crisis; 2. Conflict; 3. Fatigue; 4. Crisis and 5. Deadlock. To ensure the validity of the data during the formation of the categories, the advisor’s comments and during the final formation of the categories, the informers’ comments were exerted.این پژوهش بهمنظور شناسایی مراحل شکلگیری فرسودگی شغلی در معلمان زن شاغل در مدارس متوسطه شهر مریوان صورت گرفته است. در این راستا با تعداد 10 نفر از معلمان با بیش از 12 سال سابقه کار، که با استفاده از سه روش نمونهگیری آسان، هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه عمیق به عمل آمد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی صورت پذیرفته است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از راهبرد تحلیل و مضمون حاکی از این است که فرسودگی شغلی در طی 5 مرحله در بین معلمان زن شکل میگیرد: مرحله اول:تحقق رویا؛ مرحله دوم: تعارض؛ مرحله سوم:خستگی؛ مرحله چهارم: بحران؛ مرحله پنجم: بنبست. جهت حصول اطمینان از اعتبار دادهها در هنگام شکلگیری مقولات نظرات استاد راهنما و پس از شکلگیری مقولات نهایی نظرات اطلاعرسانها اعمال گردید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98433_759298fd8295b121c2e5c3de857e37c5.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619220160922A Longititual Study of Group Level and Individual Level Organizational Misbehavior in Schools Based on Social Contagion Theoryمطالعه طولی سوء رفتار معلمان در دو سطح فردی و گروهی براساس نظریه سرایت اجتماعی8511098434FAعلی یاسینیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلامJournal Article20150804This paper examines the transmission or contagion of organizational misbehavior (OMB) among school’s teachers. Research method was descriptive – correlation and all of Secondary school teachers were made the population of study which 220 of them were selected via stratified sampling method. To collect the data, standardizes scales was used and data analyzed through hierarchical linear modeling (HLM).Results shows that organizationally directed misbehavior is partially spread through social information in that the relationship between the work group’s ODM and the focal individual’s ODM was partially mediated by all three forms of social information. The work group’s ODM creates social information (direct observation, indirect knowledge and prevalence of these behaviors) that is perceived by other members of the work group. That social information is positively related to the ODM of a focal group member. Interpersonally directed misbehavior is spread through direct observation and prevalence of IDM as the IDM of the work group and the focal individual was fully mediated by these two types of social information but not by the indirect knowledge of IDM. Taken together, these findings indicate that the work group’s misbehavior creates social information (direct observation, indirect knowledge and prevalence of these behaviors) that is perceived by other members of the work group. That social information is positively related to the misbehavior of a focal group member.پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین سوء رفتار سازمانی در بین معلمان به شیوه طولی و براساس نظریه سرایت اجتماعی صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری را تمامی معلمان مدارس دولتی متوسطه اول شهر ایلام تشکیل داد (360N=) که با استفاده از شیوه نمونهگیری طبقهای نسبی تعداد 181 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد روا و پایا جمعآوری و با آزمون آماری رگرسیون سلسله مراتبی (HLM) و تحلیل رگرسیون واسطهای بارون و کنی (1986) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرآیند اطلاعات اجتماعی بهطور جزئی رابطه بین سوء رفتار سازمانی گروهی و سوء رفتار سازمانی در سطح فردی را میانجیگری مینماید. اطلاعات اجتماعی بهطور مثبت با سوء رفتار سازمانی اعضای گروه ارتباط داشته و سوء رفتار سازمانی در سطح فردی، از طریق مشاهده مستقیم و شیوع سوء رفتار سازمانی فردی تعدیل شده است. زمانی که انسجام بالاست، احتمال ضعیفی وجود دارد که دانش غیرمستقیم و ادراک شیوع سوء رفتار سازمانی در سطح سازمانی، بروز کژرفتاری در سطح فردی را موجب شود. بنابراین در خصوص اینکه انسجام گروهی نقش تعدیلگر دارد، رد میشود. یافتههای حاصل از HLM نشان داد که در سطح گروهی و سازمانی، تعامل معناداری بین مشاهده مستقیم کژرفتاری و قوانین و مجازاتهای غیررسمی وجود دارد. در خصوص اثر تعاملی دانش غیرمستقیم و قوانین غیررسمی، در سطح گروهی به لحاظ آماری تعامل معناداری یافت نشد. در نهایت یافتهها نشان داد که اثر تعاملی ادراک شیوع کژرفتاری و قوانین غیررسمی در خصوص سوء رفتار سازمانی، به لحاظ آماری معنادار است. این یافتهها نشان میدهند که اگر قوانین غیررسمی در مورد سوء رفتار سازمانی در سطح سازمانی در سطح پایینی باشند، دانش مستقیم و شیوه کژرفتاری سازمانی به احتمال زیاد سرایت و انتقال کژرفتاری سازمانی گروه کاری به افراد مرجع سازمانی را افزایش می دهد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98434_b6bc7135b728b46f60e7836c8e7c2970.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619220160922The Study of Self-development of Principals, Leadership and its Relationship with Motivational Factors and Self-regulatory Skillsبررسی میزان خودبهسازی رهبری مدیران مدارس و ارتباط آن با عوامل انگیزشی و مهارتهای خودتنظیمی11113098429FAناصر شیربگیعضو هیأت علمی دانشگاه کردستان0000-0001-8770-4227محمد امجد زبردستعضو هیأت علمی دانشگاه کردستان.سعادت امانیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستانJournal Article20160109The purpose of this study was to evaluate the relationship between motivational, self-regulatory factors and the demographic variables with the propensity of Sanandaj school principal’s self-development leadership attributes. The sample population consisted of 105 of the senior secondary school principals of both boys’ and girls’ schools. A questionnaire consisting of 60 items of the components of job involvement, locus of control, organizational commitment, self-efficacy and metacognition was used and was confirmed by Cronbach's alpha. The results showed that the evaluation of variables that determine orientation to self-development of leadership among the school principals were significantly higher than the average. The propensity of female principals was significantly higher than that of their male counterparts and the inexperienced compared to experienced principals had greater propensity to leadership self-efficacy. The relationship between motivational factors such as locus of control, job involvement, organizational commitment and that of self-regulatory skills such as metacognition, self-efficacy, and motivation was meaningful. Finally, the model used in this study was confirmed by path analysis.هدف این پژوهش تعیین رابطه بین عوامل انگیزشی، مهارتهای خودتنظیمی و متغیرهای جمعیتشناختی با میزان گرایش مدیران مدارس متوسطه به خودبهسازی رهبری بود. جامعه تحقیق کلیه مدیران مدارس متوسطه (دخترانه و پسرانه) شهر سنندج بودند که از آنان نمونهای 105 نفره در پژوهش شرکت داشتند. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه60 گویهای متشکل از مقیاسهای (درگیری شغلی، منبع کنترل، تعهد سازمانی، خودکارآمدی و فراشناخت) جمعآوری گردیدند. پایایی مقیاسها با روش آلفای کرانباخ تأیید گردید. نتایج نشان داد که گرایش به خودبهسازی رهبری در میان مدیران مدارس انتخابی بهگونهای معنیدار، بالاتر از حدمتوسط بود. در خصوص تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی یافتهها گویای آن بود که مدیران مدارس از لحاظ میزان گرایش به خودبهسازی رهبری با توجه به جنسیت و تجربه مدیریتیشان تفاوت معناداری داشتند. گرایش مدیران زن بهطور معناداری بالاتر از مدیران مرد بود و همچنین مدیران تازه کار در مقایسه با مدیران باسابقه، گرایش بیشتری به انجام خودبهسازی رهبری داشتند. رابطه بین سطح عوامل انگیزشی (منبع کنترل، تعهد سازمانی و درگیری شغلی) و مهارتهای خودتنظیمی (فراشناخت و خودکارآمدی) با میزان گرایش به خودبهسازی رهبری مدیران مدارس معنیدار بود. در مجموع، مدل پیشنهادی خودبهسازی رهبری در میان مدیران مدارس متوسطه تأیید گردید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98429_6d4deb24654bb99415b1eae4601e2a2d.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619220160922The Study and Comparison of Entrepreneurship Factors among Senior Students of High School in Delfanبررسی و مقایسهی مؤلفههای کارآفرینی در بین دانشآموزان سال آخر مدارس متوسطه و هنرستان (دوره دوم) شهرستان دلفان13115898430FAیوسف میرزائیان کلواریدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور دلفانمسعود شریفیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150519The present study aims at comparing the entrepreneurship factors among the fourth grade high school students in Delfan in the academic year of 1393- 94. The research method is descriptive and the research population includes all senior high school students in theoretical (n=548) technical and professional (n=240) and applied (n=125) disciplines. According to the chorines test, the numbers of 109, 51, and 36 were respectively selected for the research sample out of each center through simple random sampling. To collect the data researcher made questionnaires based on McClelland (1963) and Holt (2002) were used.The instruments include the scales of motivation to progress, independence, and tendency to creativity risk taking, in eternal control, ambiguity tolerance, team work, and foresight. The content validity of the questionnaire was affirmed by experts. In addition to estimate the internal consistency among the questions, Chronbachs’alpha was used. The results were analyzed through one way analysis of variance (ANOVA). Findings indicated that there is a significant difference between the entrepreneurship factors among the students of the three disciplines. The least difference belonged to the students in the theoretical and technical and professional branches, and there was significant difference between the students of these two branches in the factors of risk taking, independence, team work and foresight but there was not a significant difference in factors of motivation to progress, tendency to creativity, internal controls and ambiguity tolerance. The highest level of difference belonged to the applied branch. Also this branch had the highest score of the entrepreneurship factors.هدف پژوهش حاضر مقایسهی مؤلفههای کارآفرینی در بین دانشآموزان سال آخر مدارس متوسطه و هنرستان (دورهی دوم) شهرستان دلفان در سال تحصیلی94-1393 بود. روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان سال آخر شاخه نظری، فنی و حرفهای و کاردانش است. که به ترتیب برابر با 548، 240 و 125 بوده و متناسب با آزمون کوکران، به ترتیب تعداد 109، 51 و 36 نفر بهعنوان نمونهی آماری برای هر یک از مراکز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته بر اساس نظریه (مک کله لند، 1963) و (هولت، 2002)، استفاده شد. این ابزار شاخصهای انگیزه پیشرفت، استقلالطلبی، گرایش به خلاقیت، ریسکپذیری، کنترل درونی، تحمل ابهام، تیم کاری و آیندهنگری را در بر میگیرد. ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه، روایی محتوایی آن با نظرخواهی از اساتید مورد تأئید قرار گرفت. علاوه بر آن بهمنظور برآورد همسانی درونی بین سؤالها از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (آنوا) با بررسی فرضیههای تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین مؤلفههای کارآفرینی در دانشآموزان سه شاخه تحصیلی مشاهده شد و کمترین تفاوت مرتبط با مؤلفههای کارآفرینی مربوط به دانشآموزان شاخههای نظری و فنی و حرفهای بوده است بدینصورت که دانشآموزان در این دو شاخه از لحاظ مؤلفههای ریسکپذیری، استقلالطلبی، تیم کاری و آیندهنگری با یکدیگر تفاوت معناداری داشتهاند ولی در مؤلفههای انگیزه پیشرفت، گرایش به خلاقیت، کنترل درونی و تحمل ابهام با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتهاند. در نهایت میتوان اذعان داشت که بیشترین سطح تفاوت مربوط به شاخهی کار و دانش بوده که همین شاخه نیز بالاترین سطح نمرهی مربوط به مؤلفههای کارآفرینی را در میان دانشآموزان داشته است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98430_3ce994deafa7336e294ac95b6a4e09c4.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619220160922Consequences of Internationalization and Using Farsi as the Only Language of Instruction in Iran’s Higher Education System: Content Analysisپیامدهای منحصر بودن زبان آموزش علم در راستای بینالمللی شدن آموزش عالی ایران: با رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا15917998431FAنسرین اصغرزادهدانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتیاباصلت خراسانیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیمقصود فراستخواهدانشیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیJournal Article20161119As one of the challenges of higher education is internationalization, Iran tries to take the first steps in it, to have more interaction and communication with scholars and universities in the world. Since according to the article 15 of the Constitution of Islamic Republic of Iran, the official language and script of Iran, the lingua franca of its people, is Persian (Farsi) the current paper tried to find the consequences of internationalization and using Farsi as the only language of instruction in higher education of Iran. It is a qualitative descriptive study using qualitative content analysis of interviews with 24 scholars and key informants of higher education in Iran. The sampling method is purposive using a snowball sampling technique. Interviews continued to get saturation. Then contents of the interviews were analyzed using open coding and axial coding method to get categories. Finding showed there are positive and negative consequences of using Farsi as the language of instruction in Iran. The consequences are in 5 categories and 32 subcategories. بینالمللی شدن آموزش عالی در ایران تلاشی نو بهمنظور ایجاد تعامل و تبادلات بیشتر در حوزه علم و با جامعه علمی دنیاست. در این جستار پیامدهای منحصر بودن زبان آموزش علم در ایران در راستای بینالمللی شدن مورد مداقه قرار گرفت. بدین منظور با 24 صاحبنظر و مطلع کلیدی در حوزه آموزش عالی و از بین ذینفعان این عرصه در چهار سطح ذیل مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای انجام پذیرفت: مدیران دانشگاهها، مطلعان کلیدی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری. پس از مراجعه به خبرههای موضوع و مصاحبه عمیق اکتشافی با نمونههای هدفمند که به روش گلوله برفی انتخاب شده بودند و رسیدن به سطح اشباع، دادههای بهدست آمده، به روش تحلیل محتوا کدگذاری شد و مقولات اصلی و زیرمقولات بدست آمد و مورد اعتباریابی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که پیامدهای منحصر بودن زبان آموزش علم در دو بخش پیامدهای مثبت و منفی شامل 5 مقوله اصلی و 32 زیر مقوله است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98431_f4e82b35e9ec859ee142e6df26d50d54.pdf