دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619120160621The Relationship between Learning Schools Components Teachers Job Innovation and Quality of Educational Activitiesبررسی رابطه مؤلفههای مدارس یادگیرنده با نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی93098428FAسیروس قنبریعضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0002-2541-693xJournal Article20150804The purpose of this research was to investigate the relationship between dimensions of learning schools with teachers’ job innovation and quality of educational activities. The research method is descriptive - correlational. Statistical population included all teachers of elementary schools in Hamedan province comprised of 6346 people, and the sample size of 362 subjects was determined based on the Cochran formula. The sampling method used was proportional stratified random sampling. Data collected using three questionnaires including Park’s learning schools (2006), Ettlie & O’Keefe’s innovation (1982) and Sanjari et al’s quality improvement of schools (1385). For appointment reliability, used Cronbach's Alpha coefficient, and estimated .92, .78 and .89 respectively. Results showed that level of learning schools components, teachers’ job innovation, and quality of educational activities was above the average one. In addition, there is a significant positive correlation between learning schools components with teachers’ job innovation, and quality of educational activities. The results of regression analysis indicated that the dimension of personal mastery is effective in prediction teachers’ job innovation; and components of personal mastery, mental models, shared vision, and team learning have the highest impact on predicting the quality of educational activities.هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین مؤلفههای مدارس یادگیرنده با نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان همدان (6346) بوده و حجم نمونه براساس فرمول کوکران به تعداد 362 آزمودنی تعیین گردید. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه شامل مدارس یادگیرنده پارک (2006)، نوآوری شغلی اتلای و اکیف (1982) و کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدارس سنجری و همکاران (1385) استفاده گردید. برای سنجش میزان پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، و به ترتیب 92/0 ، 78/0 و 84/0 برآورد گردید. یافتهها نشان داد که وضعیت مؤلفههای مدارس یادگیرنده، نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی بالاتر از سطح متوسط بود. بهعلاوه، بین مؤلفههای مدارس یادگیرنده با نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که مؤلفهی سرآمدی شخصی در پیشبینی نوآوری شغلی معلمان مؤثر است، و ابعاد سرآمدی شخصی، الگوهای ذهنی، چشمانداز مشترک و یادگیری تیمی بیشترین تأثیر را در پیشبینی کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی دارند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98428_472a185913e32df442e0705b308f6266.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619120160621Multiple Relations of Job Training, Empowerment and Organizational Commitmentروابط چندگانه آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی و تعهد سازمانی315098425FAسعید مرادیعضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرسیاوش طالع پسنددانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان.Journal Article20141006<strong>Aim</strong>: This study aimed to the test of multiple relations of job training, empowerment and organizational commitment
<strong>Method:</strong> The recent study is correlation. The statistical society of this study includes the entire staff of the Islamic Azad University, Eslamshahr Branch (including 315) of which 200 people (85 women and 115 men) were chosen by stratified categorical random sampling method. All of them completed questionnaires of education during serving, empowerment and organizational commitment. We analyzed data by canon correlation model.
<strong>Findings:</strong> Findings showed that the high level of skill and knowledge is accompanied with the high level of independency and being effective and the Canon Relationship intensity is 0.67. And also the high level of skill and knowledge is accompanied with the high level of the continuous commitment or responsibility and Canon Relationship intensity is 0.815. Additionally, findings have shown that the high level of continuous and normative commitment has been with the high level of independency and being effective and the Canon Relationship intensity is 0.632.
<strong>Conclusion:</strong> promoting the level of staff`s knowledge and skill as an important factor in order to empowerment and increase their organizational commitment should be considered by academic centers` managers. We also discussed theoretical and practical implications of the mentioned findings.<strong>هدف:</strong> هدف این مطالعه، آزمون روابط چندگانه آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان بود.
<strong>روش:</strong> مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر (315 نفر) بود که 200 نفر از این تعداد (85 نفر کارکنان زن و 115 نفر کارکنان مرد) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی و تعهد سازمانی را تکمیل کردند. دادهها با مدل همبستگی کاننی تحلیل شدند.
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که سطح بالای مهارت و دانش با سطح بالای احساس استقلال و مؤثر بودن همراه است و شدت رابطه کاننی 67/0 است. همچنین، سطح بالای دانش و مهارت با سطح بالای تعهد مستمر همراه است و شدت رابطه کاننی 815/0 است. افزون برآن، یافتهها نشان میدهد که سطح بالای تعهد مستمر و هنجاری با سطح بالای احساس استقلال و مؤثر بودن همراه است و شدت رابطه کاننی 632/0 است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان بهعنوان یک عامل مهم در توانمندسازی و افزایش تعهد سازمانی کارکنان باید مد نظر مدیران مراکز دانشگاهی قرار گیرد. تلویحات نظری و کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98425_ea70ddbc03fa47b41665cfd5f64eb7f0.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619120160621Reflection on Global Scientific Legacy of Educational Managementتأملی بر میراث علمی جهانی رشته مدیریت آموزشی518498426FAآرش رسته مقدمدکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیعباس عباس پوراستاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیعلی جلالی دیزجیاستادیار گروه علم ارتباطات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160331The purpose of this study is to investigate knowledge generation in the field of Educational Leadership and Management (ELM) which used citation analysis as a scientometrics technique. The research population is ELM authors’ productions indexed in web of science (WOS) between 1900 and 2015. Using main references such as ELM encyclopedias, handbooks, thesauri, dictionaries and suggested sources by professors for data gathering, fifty important keywords were identified and searched in WOS. Collected data were analyzed by HISTCITE software. The research results show a total numbers of 9,385 documents produced by 14,994 authors, using 216,815 references in eighteen different formats (Article, critique, book review, etc.). These documents are written in 26 languages by participation of 3,876 institutes from 118 countries. Most of the produced documents are research-oriented and published by 2,468 journals. The “Educational Administration Quarterly (EAQ)” and “Teachers College Record” journals are the most productive and effective journals respectively. The first article published in scientific journals produced by Samuel Dutton in 1900 and the most productive and effective authors are Philip Hallinger and Ronald Heck respectively. The rate of ELM scientific growth is 21.42% and more than 90% of documents have been produced in the last four decades. The most number of articles (6,365) have been produced in 2013. London University with 118 products is the most active scientific institute and USA with 2,474 works (26% of total documents), is the most productive country in the world. The article ends with some suggestions.بهمنظور بررسی وضعیت تولید دانش در رشتهی رهبری و مدیریت آموزشی، این پژوهش به روش تحلیل استنادی بهعنوان یکی از فنون علمسنجی انجام پذیرفت. جامعة تحقیق، تولیدات نویسندگان حوزه مدیریت آموزشی نمایه شده در وبگاه علوم طی سالهای 1900 تا 2015 است. برای گردآوری دادهها ابتدا با استفاده از مراجع اصلی از جمله دایرهالمعارف، دستنامه، اصطلاحنامه و فرهنگ رهبری و مدیریت آموزشی و نیز راهنمایی اساتید این رشته، تعداد پنجاه کلید واژه مهم انتخاب و در وبگاه علوم مورد جستجو قرار گرفت. پس از بازیابی مدارک، دادههای مربوط به کمک نرمافزار هیست سایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، طی دوره مورد مطالعه، تعداد 9385 مدرک، بوسیله 14994 نویسنده و با استفاده از 216815 منبع در هجده قالب مختلف (مقاله، نقد، مرور کتاب و ...) تولید شده است. این مدارک، با مشارکت 3876 مؤسسه از 118 کشور و به 26 زبان نگارش شدهاند. ماهیت بیشتر آثار منتشر شده جنبة پژوهشی داشته و توسط 2468 نشریه به چاپ رسیده است که در این بین فصلنامه“Educational Administration Quarterly” پرتولیدترین و مجلهی“Teachers College Record” مؤثرترین نشریه این رشته هستند. اولین اثر چاپ شده در سال 1900، توسط ساموئل داتون صورت گرفته است و پرتولیدترین و مؤثرترین نویسندگان به ترتیب، فیلیپ هالینجر و رونالد هک هستند. بهطور کلی نرخ رشد علمی این رشته، 42/21 درصد است و بیش از نود درصد از مدارک آن، طی چهار دههی اخیر تولید شدهاند، همچنین، سال 2013 با انتشار 6365 مدرک، بیشترین میزان تولیدات علمی را به خود اختصاص دادهاست. در ضمن، دانشگاه لندن با تعداد 118 مدرک، فعالترین مرکز علمی و کشور آمریکا با تعداد 2474 اثر، معادل 26 درصد از کل مدارک، پرتولیدترین کشور دنیا میباشند. مقاله با ارائه پیشنهادهایی جهت توسعه رشته مدیریت آموزشی خاتمه مییابد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98426_4ee092abea327d37fe7f21e0eb685353.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619120160621Pathology of Study the Workforce Diversity in Higher Educationآسیبشناسی تنوع سرمایه انسانی در آموزش عالی8510098427FAسهیلا مختاریدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)فریبا عدلیعضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س)0000-0001-5438-4415پروین احمدیعضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20140727Workforce diversity is regarded as an opportunity for organizations to create innovation and knowledge, but different organizations look at this subject differently. The purpose of this study is to determine the challanges of workforce diversity in higher education from the perspective of academic staff in Tehran. The purpose of this study is practical and the data was collected in a mixed (quantitative - qualitative) method. In the quantitative section, statistical population consisted of the entire employees of Alzahra, Tehran, Shahid Beheshti, Kharazmi and Allameh Tabatabai universities in the 93-92 educational year (N= 6493) from which, using a random stratified sampling method, 363 cases were selected and tested. In this section the 40- item questionnaire of Adli(1388) on “diversity management ”was used. The validity of questionnaire was prooved by surveying academic experts and scholars. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha was calculated (0.80).In the qualitative section the population consisted of experts in the field of diversity management, from which 6 experts were selected by using a purposeful sampling. In this section according to the literature and questionnaires findings semi-structured interview with experts on diversity management was conducted. For data analysis of questionnaires one-sample t-test and were performed by using SPSS software. The qualitative data analysis was conducted by means of categorization method. The results showed that diversity in higher education is undesirable which was similar to the results of interviews with experts .Therefore, it is recommended that in order to exit from the current situation, attention to four factors of culture, law, education and structure should be paid and major revision to the rules and structure of the higher education system should be made.تنوع سرمایه انسانی، بهعنوان فرصتی برای سازمانها در خلق نوآوری و دانشآفرینی ملاحظه شده است؛ اما سازمانها از نظر توجه به این فرصت با هم تفاوت دارند. این پژوهش درصدد آسیبشناسی تنوع سرمایه انسانی در آموزش عالی بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری پژوهش در بخش کمی پژوهش، کارکنان دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی1392-1393 (6493=N) بودند که با نمونهگیری تصادفی طبقهای (363=n) در این پژوهش حضور داشتند. برای گردآوری دادهها در این بخش از پرسشنامه 40 سوالی عدلی (1388) استفاده شد. روایی پرسشنامه را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 80/0 محاسبه شد. در بخش کیفی پژوهش، اطلاعرسانها، صاحبنظران و خبرگان در حوزه تنوع سرمایه انسانی، با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در این بخش، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. دادهها در بخش کمی، با t تک نمونهای و نرمافزار (SPSS 18) تحلیل شدند. در بخش کیفی، تحلیل دادهها به شیوه مقولهبندی انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد تنوع سرمایه انسانی در نظام آموزش عالی از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. نظام آموزش عالی با خلق تنوع و مدیریت آن، میتواند از مزایای تنوع سرمایه انسانی برخوردار شود.
<strong> </strong>https://mpes.sbu.ac.ir/article_98427_3a4cac1aaa8c8ac1a31d2786bbd91531.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619120160621How to Gain Managers Supports for Staff Training and Developmentچگونه پشتیبانی مدیران را برای آموزش و بهسازی کارکنان جلب کنیم ؟10111498422FAطلعت دیبا واجاریاستادیار دانشگاه پیام نوراسدالله عباسیاستادیار دانشگاه پیام نورکورش فتحی واجارگاهاستاد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160502Many factors influence the effectiveness and success of trainings. Among them factors including paying attention the real needs of human forces, active participation of staff in workshops, transparency of goals and contents of programs, motivating staff in order to participate in the trainings, and suitable methods for training and … are emphasized. But a very important object that is always ignored is the role and responsibility of managers in success and applying the outcomes of educational programs.
Apparently it is expected that people should apply the outcomes after taking part in programs but in reality putting this expectation into action needs to provide an environment that makes it possible to apply those outcomes. Such an environment commonly should be provided by managers but often it is ignored.
The results of research findings show that several causes rise as serious obstacles including not being serious on trainings by managers, contradictions between current duties and activities and subjects taught at educational programs, dependence of outcome application to necessary resources such as enough time, money, power, energy and … which mostly should be spend on current affairs.عوامل متعددی در موفقیت و اثربخش بودن آموزشها دخیل هستند. در این میان همواره به عواملی چون توجه به نیازهای واقعی نیروی انسانی، مشارکت فعال کارکنان در دورهها، روشن بودن اهداف و محتوای برنامه، ایجاد انگیزه در نیروها برای شرکت در آموزش، روشهای آموزش مناسب و ... تأکید میشود. اما آنچه که بسیار از آن غفلت میشود، نقش و مسئولیت مدیران در موفقیت و کاربست نتایج دورههای آموزشی است.
انتظار بر این است که ظاهراً افراد پس از شرکت در دوره باید نتایج را به کار گیرند اما حقیقت امر این است که تحقق این امر مستلزم تدارک محیطی است که بتوان نتایج را به کار گرفت محیطی که علیالقاعده باید توسط مدیران فراهم شود که اغلب این مهم صورت نمیپذیرد.
نتایح یافتههای پژوهشی نشان میدهد که عوامل و زمینههای متعددی در این زمینه بهعنوان موانع جدی بروز میکنند؛ از جمله جدی نگرفتن آموزشها توسط مدیران، تعارض بین فعالیتها و وظایف جاری با آنچه که در دورههای آموزشی تدریس میشود، وابسته بودن کاربست نتایج به منابع ضروری نظیر زمان کافی، پول، نیرو، انرژی و ... که عمدتاً بایستی صرف امور جاری گردد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98422_beffa8aa1639c5dc7f56d56ea56fc960.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619120160621Factors Influencing the Attraction and Retention of Vocational Training in Kermanshash Provinceواکاوی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت کارآموزان در مراکز آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه11514298423FAکیومرث زرافشانیدانشیار دانشکده کشاورزی و عضو موسسه تحقیقات اقتصادی-اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاهلیدا شرفیدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاهرضوان قمبرعلیعضو هیات علمی دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستانفاطمه پورقاسمدانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشگاه رازیJournal Article20150424A major challenge in educational arena is training for employment. In this regard, vocational education plays an important role in human capital as well as job skills. Investment in vocational education requires that potential students show interest in this type of training. However, during the past decade, vocational education is facing a major challenge in student attrition and retention. Therefore, the purpose of this descriptive correlational study was to determine the factors influencing the retention of vocational education among students across vocational centers in Kermanshah province. Using cluster analysis, 297 vocational students were surveyed. Exploratory factor analysis showed that five factors were predicted for students retention. 1) student-teacher factor, 2) organizational support, 3) understanding student condition, 4) personal factors, and 5) characteristics of vocational curriculum. Results further revealed that these factors explained 60 percent of retention variance. Result of this study has implications for vocational education policy makers. For example, considering these factors can enhance vocational training retention.یکی از موضوعات مهمی که همواره مورد توجه محققان، برنامهریزان و سیاستگذاران قرار دارد، ارائه آموزشهای مناسب برای توسعه اشتغال است. در این راستا، آموزشهای فنی و حرفهای نقش مهمی را در بهبود سرمایه انسانی و ارائه فنون و مهارتهای مورد نیاز بازار کار بازی میکنند. با توجه به سرمایهگذاریهای صورت گرفته در این آموزشها و نیاز کشور به نیروی کار ماهر، جذب جوانان به این مراکز و علاقهمند کردن آنان به ادامه این آموزشها، بسیار مهم به نظر میرسد. این در حالی است که در سالهای اخیر شاهد ترک دورهها توسط کارآموزان هستیم؛ بهطوری که تعداد زیادی از کارآموزان پس از شرکت در دورههای مذکور، دورههای آموزشی را نیمهکاره رها میکنند. از این رو، هدف این پژوهش توصیفی-همبستگی، شناسایی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت کارآموزان در مراکز آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه میباشد. بدین منظور دادهها با استفاده از پرسشنامه از 297 کارآموز در مراکز فنی و حرفهای استان کرمانشاه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای جمعآوری شد. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عوامل مؤثر بر نگهداشت کارآموزان در پنج عامل دستهبندی شدند. این عوامل به ترتیب اهمیت عبارتاند از: عوامل مربوط به آموزشگر و آموزشگاه؛ حمایت سازمانی؛ توجه به شرایط کارآموز؛ عوامل فردی؛ و ویژگیهای دوره؛ که در مجموع حدود 60 درصد واریانس مربوط به نگهداشت کارآموزان را تبیین میکنند. دستاوردهای این مطالعه میتواند مدیران، مسئولان و مربیان سازمان فنی و حرفهای استان کرمانشاه را یاری برساند. بدین صورت که با در نظر گرفتن عوامل موثر در نگهداشت کارآموزان در دورههای آموزشی فنی و حرفهای، شرایط بهبود برگزاری دورهها را فراهم آورند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98423_b87267c52db655a034c8ae3bb7a2b3cb.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52619120160621The Role of Personality Characteristics and Job Characteristics in Predicting Organizational Commitment of Teachersنقش ویژگیهای شخصیتی و شغلی معلمان در پیشبینی تعهد سازمانی آنان14316298424FAزهرا ناویدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهدمجتبی بذرافشان مقدماستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدرضوان حسینقلی زادهاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-7497-9560حسین کارشکیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150804The purpose of this study is to examine the role of Personality Characteristics and job characteristics in Predicting organizational commitment of teachers. For this purpose, the correlation research method was used. 175 of the elementary school female teachers were selected as the sample. Three questionnaires were used for collecting data including NEO Personality characteristics questionnaire, Hackman and Oldham Job Characteristics questionnaire and organizational commitment questionnaire. The Results of this study showed organizational commitment of teachers including commitment to education, school commitment, commitment to colleagues and commitment to teaching duties is in good condition. In addition, the results showed that teachers’ organizational commitment can’t be predicted simultaneously through Personality and job characteristics. While, personality characteristic of extraversion and the job characteristics of diversity of skills, job importance and feedback are able to predict organizational commitment of teachers in the separate analysis.هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نقش ویژگیهای شخصیتی و شغلی در پیشبینی تعهد سازمانی معلمان بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه معلمان زن رسمی و قراردادی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی شهر سبزوار میباشد. از این مجموع، 175 نفر با روش نمونهگیری سهمیهای بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو، پرسشنامه ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام و پرسشنامه محقق ساخته تعهد سازمانی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که تعهد سازمانی معلمان در ابعاد تعهد به آموزش و پرورش، تعهد به مدرسه، تعهد به همکاران و تعهد به وظایف آموزشی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. علاوه بر این نتایج نشان دادکه تعهد سازمانی معلمان همزمان از طریق تعامل ویژگیهای شخصیتی و شغلی آنان قابل پیشبینی نیست. این درحالی است که ویژگی شخصیتی برونگرایی و ویژگیهای شغلی تنوع مهارت، اهمیت شغل و بازخورد در تحلیلهای جداگانه قادر به پیشبینی تعهد سازمانی معلمان میباشند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98424_fe12d2cb52e5eb89c08c4b8c8e40d898.pdf