TY - JOUR ID - 98511 TI - ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد بلوغ روانشناختی و آمادگی روانی برای تجاری‌سازی و کارآفرینی (شاهد تجربی: مراکز علمی کاربردی استان مازندران) JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - علاء, اسرافیل AU - حاتمی, جواد AU - احمدی, امینه AU - آقاجانی, حسنعلی AD - دانش‌آموخته دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 1 SP - 157 EP - 184 KW - آمادگی روانی KW - بلوغ روانشناختی KW - تجاری‌سازی KW - دانشگاه کارآفرین KW - کارآفرینی DO - 10.52547/MPES.14.1.157 N2 - هدف: مفهوم دانشگاه کارآفرین در دو دهه اخیر به طور جدی مورد توجه صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان حوزه آموزش عالی قرار داشته است. تقویت و توسعۀ کارآفرینی راهکاری جهت حل معضل اشتغال خواهد بود و دانشگاه کارآفرین با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه به بهسازی و رشد کارآفرینی می پردازد و موجبات کاهش نرخ بیکاری را پدید می‌آورد. هدف تحقیق ارائه الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد بلوغ روانشناختی و آمادگی روانی برای تجاری‌سازی و کارآفرینی در مراکز علمی کاربردی استان مازندران بوده است.مواد و روش‌ها: روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر خبرگان مراکز علمی کاربردی استان مازندران و اساتید مسلط به موضوع پژوهش به تعداد 12 نفر بوده‌اند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه مقایسات زوجی بوده و از تکنیک‌های دلفی فازی، دیمتل و آی اس ام استفاده شده است.بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از اجرای تکنیک‌های دیمتل و آی اس ام نشان داده که از بین 5 متغیر اصلی و 21 بعد فرعی منتخب شده بوسیله تکنیک دلفی فازی، مؤلفه‌های ارزش‌ها و نگرش‌های اجتماعی و فرهنگی، زیرساخت متغیرهای مستقل هستند که دارای قدرت نفوذ قوی و بر همه مؤلفه‌ها اثرگذارند و مؤلفه‌های مدیریت، کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان، خروجی و پیامد به‌عنوان متغیرهای وابسته و اثرپذیرترین ابعاد شناسایی شدند.در پایان نیز پیشنهاد گردید به مواردی از قبیل احساس نیاز و داشتن انگیزه اولیه برای تجاری‌سازی؛ آگاهی و اطمینان پژوهشگران دانشگاه نسبت به فرایند تجاری‌سازی (حقوق مالکیت فکری، ثبت پتنت و امتیاز لیسانس)؛ نگرش دانشگاهیان توجه ویژه گردد. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98511.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98511_712e20cc8f2f34a19b9f96e9ad6cd312.pdf ER -