ابطحی، سید حسین (1383). آموزش و بهسازی منابع انسانی. انتشارات موسسه مطالعات و برنامهریزی آموزشی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، چاپ اول.
ابیلی، خدایار (1382). سیستمهای توسعه منابع انسانی. اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران: 15 دیماه.
امیری، مینا (1386). ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی شرکت سایپا دیزل براساس الگوی کرک پاتریک در تابستان 84. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
آل آقا، فریده (1372). تحلیلی پارهای از موانع اثربخشی آموزشی در سازمانها. فصلنامه آموزش بزرگسالان و توسعه، شماره 2.
بابایی، محمود (1378). نیازسنجی اطلاعات. تهران، انتشارات مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، چاپ اول.
بازرگان، عباس (1362). ارزیابی آموزش و کاربرد آن در سوادآموزی تابعی. تهران، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
بزاز جزایری، سیداحمد (1379). آموزش کارکنان. تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، جلد اول.
جعفری، فاطمه (1382). بررسی نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان. داروسازان و دندانپزشکان. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه اصفهان.
حجازی، یوسف و ویسی، هادی (1387). یادگیری سازمانی در نظام آموزش عالی. دومین همایش مدیران آموزش. تهران: 13 بهمن ماه.
حسنزاده، محمد (1387). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. تهران: نشر کتابدار.
حسینزاده، داوود و برزگر، نادر (1387). فرایند آموزش در سازمانها. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد.
خاتمی، میرمحمد (1387). بررسی و امکان سنجی تاسیس مرکز ارزیابی و بهسازی بانک پارسیان براساس سطح اول الگوی فالر. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
خراسانی، اباصلت (1389). نیازسنجی آموزش مطابق با استاندارد بینالمللی ایزو 10015. انتشارات تحقیقات صنعتی، چاپ اول.
دعایی، حبیب اله (1383). ارزیابی عملکرد عملیاتی و منابع انسانی شعب بیمه کارآفرین در استان خراسان با نگرش چندگانه بهروش تحلیل پوششی دادهها. فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و چهارم. شماره 3 و 4
ربیعی، مهدی (1388). بررسی اثربخشی دوره آموزش مجازی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1387. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
رحمانی، آزاده (1388). بررسی ضرورتها و الزامات ایجاد مرکز توسعه مدیریت در آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ارشد و میانی (آموزش و پرورش) و اعضای هیأت علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت و اعضای هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
رشتیانی، سهراب، عباسپور، عباس(1391). چالش های فرایند آموزش سازمانی (مطالعه موردی شرکت بیمه البرز). دومین همایش آسیب شناسی آموزش سازمانی با رویکردی کاربردی مبتنی بر تجربیات اجرایی در سازمانها. تهران: 1و2 بهمن ماه 1391.
روشن، محمد. کمال هدایت، حافظ و رازانی، عبدالمحمد (1375). توسعة منابع انسانی. انتشارات مؤسسة مطالعات و برنامه ریزی آموزشی، چاپ اول.
سعیدی رضوانی، محمود و آهنچیان، نرگس (1386). مقایسه نظری و تجربی (عملی) رویکردهای کل نگر و جزنگر نیازسنجی آموزشی (مورد مطالعه: شرکت برق منطقهای خراسان). فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 8.
سلطانی، ایرج، (1382). اثربخشی آموزشی در سازمانها. نشریه تدبیر، سازمان مدیریت صنعتی، سال دوازدهم، شماره 118-117.
سلطانی، ایرج (1388). نقش آموزش در روابط صنعتی سازمانهای تولیدی و صنعتی. نشریه تدبیر، شماره 61، صص 54 – 32
سیدجوادین، سیدرضا (1384). مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان. انتشارات نگاه دانش، چاپ سوم.
سیدجوادین، سیدرضا و شاه حسینی، محمدعلی (1385). نیازسنجی آموزشی سازمان بر اساس خواستههای مشتریان، با رویکرد بهبود بهرهوری توسط بهکارگیری تکنیک QFD (مطالعه موردی شرکت ستکام). مجله بررسی حسابداری و حسابرسی، شماره 13.
شیمون ال، دلان. رندال اس. شولر (1380). مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی. ترجمه محمدعلی طوسی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
طوسی، محمدعلی (1377). دستور کار تازه برای بالندگی سازمانی، فصلنامه مدیریت دولتی. شماره 41 و 42، ص 49 تا 54.
عابدینی، حسین (1387). نیازسنجی مهارت های زندگی فراگیران مراکز یادگیری محلی شهرستان کاشان از دید آموزشیاران و فراگیران. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
عباسزادگان، محمد و ترکزاده، جعفر (1381). نیازسنجی آموزشی در سازمانها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
غفاری، عباس (1388). طراحی نظام جامع آموزش و پرورش مدیران کلاس جهانی. اولین کنفرانس بینالمللی مدیران آموزش، تهران: 28-29 مهره ماه 1388.
قورچیان، نادعلی (1374). تحلیلی بر مفهوم وجدانکاری. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 10، صفحه 11 تا 18
کرمی، مرتضی ( 1386). آموزش مدیران با الگوی شایستگی. مجله تدبیر، شماره 179.
کرمیانی، لیلی (1387). آسیبشناسی آموزشهای ضمن خدمت اداره آموزش و پرورش شهر تهران براساس الگوی اکر و ارائه راهکارهای مناسب، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
مجتهد، داوود؛ مهدوی، عبدالمحمد و خالقی سروش، فریبا (1382). مدل مماس مدل پیشنهادی برای نیازسنجی آموزشی. فصلنامه دانش مدیریت، شماره 16.
محمدی، زهره (1388). بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه شرکتکنندگان در دوره، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
ملک، مریم و امیدی، مرجان (1384). استاندارد بینالمللی ایزو 10015. مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ اول.
میرزابیگی، علی (1380)، برنامهریزی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی. تهران: انتشارات یسطرون، ص 71.
نادری خورشیدی، علیرضا (1384). فرهنگ سازمانی یادگیرنده، راهبردی اثربخش جهت حفظ، بقاء و توسعه سازمانها در شرایط محیطی ناپایدار. فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 46 .
نجفی، فاطمه (1387). ارزشیابی برنامه درسی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
نکویی مقدم، محمود و میر رضایی، ناهید (1384). تأثیر آموزشهای ضمن خدمت در بهرهوری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، فصلنامه مدیریت اطلاعات بهداشت و درمان؛ بهار و تابستان، شماره 3، صص 49 – 36.
وفادار، مهشید (1388). بررسی اثربخشی دورههای آموزش کارگزاران بیمه کشاورزی براساس مدل "کرک پاتریک". پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
یاسینی، علی (1388). ارزیابی مهارتها و شایستگیهای مدیران دبیرستانهای تهران از نقطهنظر معلمان، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
ایمانزاده، علی اصغر (1386). بررسی مدیریت کیفیت جامع در مرکز آموزش ایران خودرو خراسان بر اساس عوامل هفتگانه مدل مالکوم بالدریج. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
.
Armstrong, Michael (2006). "Handbook of Human Resource Management Practice, published by Kogan Page London and Philadelphia, (10 Th Edition).
Berkinof, A.et a (1991). Human Resource Management, McGraw-Hill performance measurement Evidence from healthcare organizations. Journal of Human Resource Costing & Accounting. VOL.13 No. 4, 315- 294
Berod, h. neuzetrom, j (1992) Multiple Effects of Human Resource Development Interventions. Journal of European Industrial Training Vol. 32 No.1.
Bhupatkar, Ashutosh. P (2006). "Research in Management Education needs overhauling". Times of India, Pune (Education Times).
Burkett, holly (2005) .ROI on a shoestring: evaluation strategies for resource-constrained environments or ROI on a shoestring. INDUSTRIAL AND COMMERCIAL TRAINING, VOL. 37: 97-105
Cafman, celer (1994). Employee perceived training effectiveness relationship to employee attitudes. Journal of European industrial training, Vol: 32, NO 1.
Cavan, Mack (2007). The linkage of job performance to goal setting, work motivation, team building, and organizational commitment in the high-tech industry in Taiwan (China). Dissertation Abstract DBA, Nova Southeastern University.
Chen, J. Zhu, Z & Xie, HY (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study. Journal of Intellectual Capital, Vol.5: 195-212.
Citenger, H & Geror, L (1995). An empirical study of Kirkpatrick's evaluation model in the hospitality industry". Doctoral Dissertation, Florida international university.
Coin, I & speriteser, J (1991). Training and Development Evaluation in Jordanian Banking Organizations, International joumal of Research and Practice in Human Resource Management, vol 17: 23-1.
Kirkpatrick, Donald L (1998). Evaluating Training Programs, the For Levels. San Francisco, Berretta-Koehler Publishers.
Kirkpatrick, James & Kirkpatrick, Donald (1994). Evaluating Training Programs The Four Levels. Journal of European Industrial Training, Third Edition.
Lanch, cavan (2005). What predicts skill transfer? An exploratory study of goal orientation, training self ficacy and organization support. International journal of Training and Development, VOL.51: 175-189.
Martell, R & Richard, M (2010). The Role of Continuing Education and Training in Human Resource Development: An Administrator' Viewpoin"t. Journal of Academic Librarianship, Vol. 4 Issue 3, pp: 151-155.
Naith, Samafn. (1986). Performance Capabilities and Competencies at the Undergraduate and Graduate Levels for Performance Improvement Professionals. Wiley InterScience vol 4: 99-120.
Norman, GR. Shannon, SI. Martin, ML (2004). The need for needs assessment in continuing medical education. BMJ, Apr 24: 999-1001.
Parker K, Parikh SV (2001). Applying prochaska's model of change to needs assessment, programmer planning and outcome measurement. Journal of Evaluation in Clinical Practice, Nov; (7) 4: 71-365. Vol. 7.
Phillips, J (2001). Providing the value of HR (how and why to measure ROI). Alexandria, Virginia: Society for human resource management.
Phillips, Jack (1991). strategies for implementing ROI in HR and training. Journal of Human Resource Costing & Accounting. VOL.14: 294-315.
Phillips, Jack (1997). The Value of Learning- How Organizations Capture Value and ROI and Translate Them into Suport, Improvement, and Funds. The International of career Management, Vol.22 No. 11.
Pofler, M (1994). management development, a career management perspective. The International of career Management, Vol. 16. No.5.
Suarez, T.M (1996). Needs Assessmet Stadies. In Lewy (Ed). International Encyclopedia of Curriculum, Pergamum press