دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52618220150923A Linear Model for Quality Assessment on Learner’s Satisfaction in Electronic Learning Bases of Universities with Distance Education Systemارائه مدل خطی جهت سنجش کیفیت بر میزان رضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاههای دارای نظام آموزش از دور92698421FAرضا رسولیدانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نوردریاناز پهلوانی نژادمدرس دانشگاه پیام نورJournal Article20141203The real goal of this research is providing a model for measuring the relationship between quality and satisfaction rate in any electronic learning basis at universities equipped with distance education systems and/or virtual systems established at Tehran in human sciences departments.
Research method is a correlation type and is a kind of survey study. Statistical population of this thesis includes Payam-e-Noor University, Tarbiat Modarres University, university of Tehran, Shahid Beheshti University and Iran University of Science & Industry. Statistical population includes 3039 university students in electronic learning courses. Random sampling method was used in this research. About 385 people were selected randomly from among all students in electronic learning courses.
Data collection tool was a questionnaire with Chronbach alpha equal to 0.98. All data were measured using statistical analysis resulted from a questionnaire and with the help of LISREL software. Research proposed model was tested using model making method of structured equations.
According to the results, there is a direct and significant relationship between information quality, education quality, technical quality, service quality and satisfaction. In addition, according to the regression standard coefficients (process analysis coefficients), it is obvious that information quality has first grade, education quality has second grade, technical quality has third grade, and service quality has fourth grade therefore has the least importanceهدف تحقیق حاضر سنجش کیفیت بر میزان رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاههای دارای نظام آموزش از دور در شهر تهران در گروههای علوم انسانی است. روش تحقیق از نوع همبستگی و به صورت پیمایشی انجام شده است. دانشگاه پیام نور-تربیت مدرس-تهران-شهید بهشتی-علم و صنعت ایران بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. جامعه آماری شامل 3039 نفر از دانشجویان دورههای یادگیری الکترونیکی است و 385 نفر از دانشجویان دورههای یادگیری الکترونیکی به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن توسط اساتید دستاندرکار آموزش از دور و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 98/. به دست آمد. دادههای حاصل از پرسشنامه به کمک نرمافزار لیزرل و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاریافته، مدل پیشنهادی تحقیق، آزموده شد. نتیجه تحقیق نشان میدهد که بین مؤلفههای کیفیت اطلاعات، کیفیت آموزش، کیفیت فنی، کیفیت خدمات و رضایت، تأثیر مستقیم و معنیداری دارند. همچنین بر اساس ضرایب استاندارد شده رگرسیونی (ضرایب تحلیل مسیر) مشاهده میشود به ترتیب کیفیت اطلاعات رتبه اول، کیفیت آموزش رتبه دوم، کیفیت فنی رتبه سوم، کیفیت خدمات رتبه چهارم و کمترین اهمیت را دارد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98421_8186345e48c34f75902b4a829c4bcb67.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52618220150923A Study on the Areas and Conditions of Applying Coaching in Training and Development of Human Resource Activitiesبررسی شرایط و حوزههای استقرار مربیگری در فعالیتهای آموزش و بهسازی منابع انسانی274898417FAکورش فتحی واجارگاهاستاد دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتیاباصلت خراسانیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتیسمیه دانشمندیدانشجوی دکتری آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20130422This study explored the areas and conditions of applying coaching in training and development of human resource activities. As a qualitative study, this research utilized content analysis approach in addition to semi-structured interviews for data collection. According to the output of this research which is the result of interview with 7 different training experts, requirements and conditions of coaching were classified into three categories: Organizational conditions (organizational structure, organizational culture, support, educational planning & performance evaluation systems), coach skills (training and information skills, motivation and communication skills) and personal conditions (acceptance , commitment and accountability). Also the areas of coaching were classified into four categories: Developing managers and management activities, developing succession planning, organization development programs and dealing with problems in the workplace.پژوهش حاضر به بررسی شرایط و حوزههای استقرار مربیگری در فعالیتهای آموزش و بهسازی منابع انسانی پرداخته است. این پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا صورت گرفته و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. نتایج پژوهش حاضر که حاصل مصاحبه با 7 نفر از خبرگان آموزش است، حاکی از آن است که برای استقرار مربیگری در یک سازمان وجود برخی شرایط لازم و اساسی است. این شرایط عبارتاند از: شرایط و الزامات سازمانی (ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، فرهنگ حمایتی، شناسایی و وجود سیستمهای اطلاعاتی، برنامهریزی آموزشی و سیستمهای ارزیابی عملکرد)، شرایط و ویژگیهای مربیان (مهارتهای اطلاعاتی و آموزشی و مهارتهای ارتباطی و انگیزشی)، شرایط و الزامات فردی (پذیرش، و تعهد و مسئولیتپذیری). همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که حوزههای استقرار مربیگری را میتوان در چهار مقوله اصلی به شرح زیر طبقهبندی نمود: توسعه مدیران و مشاغل مدیریتی، توسعه برنامههای جانشینپروری، برنامههای تغییر و تحول سازمانی، رسیدگی به حل مشکلات محیط کار.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98417_7cd2467be989c792aaca049aba0d48c1.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52618220150923The Relationship between Transformational Behaviors of School principals and Job Performance Outcomes Based on Social Identity Theory: A Case Study of Public Schools in Ilamتبیین رابطه رفتار تحولآفرین مدیر و بروندادهای عملکرد شغلی معلمان بر مبنای نظریه هویت اجتماعی (مورد مطالعه مدارس دولتی شهر ایلام)497098418FAعلی یاسینیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلامJournal Article20150503Based on social identity theory, this study provides a model explaining the underlying process through which transformational leadership influences creative behavior and organizational citizenship behaviors. Individual differentiation and group identification are proposed as social identity mechanisms reflecting the characteristics of personal and collective identity orientations that underpin the differential effects of transformational leadership behaviors on performance outcomes. The model is tested with data from a sample of 270 teachers and 50 principals of secondary schools located in Ilam. Results of hierarchical linear modeling (HLM)provide support for the model whereby group-focused and individual-focused transformational leadership behaviors exert differential impacts on individual differentiation and group identification. Furthermore, individual differentiation mediates the relationship between individual-focused transformational leadership and creative behavior, whereas group identification mediates the relationships between group-focused transformational leadership and OCBs toward individuals and groups. Implications for theory and practice are discussed and future research directions are outlined.بر مبنای نظریه هویت اجتماعی، هدف مطالعه حاضر آزمون الگوی تبیینکننده تأثیر رفتار تحولآفرین رهبری بر رفتار خلاق و رفتارهای شهروندی سازمانی است. در این الگو تمایزات فردی و هویت جمعی بهعنوان مکانیسمهای هویت اجتماعی که به نوبه خود بازگوکننده نقش ویژگیها و جهتگیریهای اجتماعی افراد در تأثیرگذاری رفتار رهبری تحولآفرین بر بروندادهای عملکرد شغلی و سازمانی است، بیان شدهاند. الگوی مفهومی پژوهش در دو سطح فردی و گروهی تدوین شد و با استفاده از دادههای حاصل از دو نمونه 270 نفری معلمان و 50 نفری مدیران مدارس راهنمایی دولتی شهر ایلام آزمون شد. الگویابی معادلات ساختاری جهت آزمون الگو بکار گرفته شد و نتایج نشان داد که رفتارهای تحولآفرین رهبری متمرکز بر گروه و متمرکز بر فرد، اثرات متفاوتی در بروز تمایز فردی و هویت جمعی دارند. یافته حاکی است که تمایز فردی نقش میانجیگر در رابطه بین رهبری تحولآفرین متمرکز بر گروه و رفتارهای شهروندی سازمانی ایفا می کند، در حالی که هویت جمعی رابطه بین رفتار تحولآفرین رهبری و رفتار شهروندی سازمانی نسبت به فرد و گروه را تعدیل مینماید. در این پژوهش کاربردهای نظری و عملی برای پژوهشهای آینده نیز مورد بحث قرار گرفتهاند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98418_88d612f6c7f4a4780f4cd1a41c87ae69.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52618220150923Academic Achievement Predicting Model for Admission in Master Levels
Case Study: E-learning Center of Iran University of Science and Technologyارائه مدل پیشبینی موفقیت تحصیلی برای دورههای کارشناسی ارشد مطالعه موردی: مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران718298419FAاحمد نامنیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنانسیاوش طالع پسنددانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنانJournal Article20140428<strong>Objective: </strong>The aim of the present study was to identify factors influencing the academic achievement of students admitted to postgraduate courses (MS) in engineering and management fields in e-learning courses and compile them in the form of a prediction model.
<strong>Method:</strong> This study performed with a correlation design. The participants were all of accepted students in the e-learning center of Iran University of Science and Technology (IUST) at postgraduate level, who had recorded formal marks at least in one semester, by the end of the second semester of the academic year 2012-13. The method of entering to the postgraduate course, the kind of university in the graduate program(BS), BS major, and BS grade point average (GPA) for each of participants, have taken as predictor variables and the grade point average (GPA) of the lessons in MS has considered as the criterion variable. Data were analyzed using linear regression model.
<strong>Results:</strong> Among the predictor variables entered into the analysis; BS major (Engineering), admission through university entrance exam (with negative weight), BS grade point average, BS university type (governmental) and BS major (Science), are respectively identified as the most influential factors or predictors of success in post graduate course.
<strong>Conclusion and discussion: </strong>Noticing the relatively low prediction power of the current variables set, some more powerful predictors should be applied if an accurate prediction for academic achievement is expected<strong>.</strong>
هدف مطالعه حاضر، شناسائی شاخصهای پذیرشی مؤثر در موفقیت تحصیلی دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد در رشتههای مهندسی و مدیریت در دورههای آموزش الکترونیکی و تدوین آنها در قالب یک مدل پیشبینی بود.
<strong>روش:</strong> طرح مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. شرکتکنندگان، کلیه پذیرفتهشدگان در دورههای کارشناسی ارشد مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران بودند که تا پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 92-1391حداقل، یک نیمسال، نمرات ثبت شده داشتهاند. شیوه ورود به دوره کارشناسی ارشد، نوع دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی، نوع رشته تحصیلی مقطع کارشناسی و معدل کل مقطع کارشناسی بهعنوان متغیرهای پیشبین و معدل کل واحدهای اخذ شده در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان متغیر ملاک جمعآوری شدند. و دادهها با مدل رگرسیون تحلیل شدند.
<strong>یافتهها:</strong> از میان متغیرهای پیشبین وارد شده در تحلیل، رشته تحصیلی مقطع کارشناسی (مهندسی)، پذیرش از طریق آزمون اختصاصی (با وزن منفی)، معدل کل مقطع کارشناسی، نوع دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی (دولتی) و رشته تحصیلی مقطع کارشناسی (علوم پایه)، به ترتیب، بهعنوان مؤثرترین عوامل یا پیشبینیکنندههای موفقیت در مقطع کارشناسی ارشد شناسائی شدند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به توان پیشبین نسبتاً پائین ملاکهای موجود پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش الکترونیکی در دانشگاه مورد مطالعه توصیه میشود از متغیرهای بیشتری بهمنظور پیشبینی قویتر، استفاده کرد.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98419_b1da04ade494d88ca987f6b6c0f3d303.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52618220150923The Effect of Perception of Professional Development on Job Involvement, Job Content Plateau and Job Burnout among Primary School Teachers in Kashanبررسی نقش ادراک از توسعه حرفهای بر روی دلبستگی شغلی، فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی شهرستان کاشان8310498420FAفاطمه آخوندیکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی - دانشگاه خوارزمیسعید صفایی موحدعضو هیت علمی دانشگاه تهران0000-0003-1417-8136Journal Article20150503Despite the fact that majority of studies in the field of career development have examined the role of this variable in the improvement of student learning; the aim of the present study was to evaluate the conceptual model of the implications of career development of teachers from an individual dimension. This study specifically investigated the perception of career development on job involvement, career content plateau and teacher burnout. The method of this study was descriptive and correlational. The statistical sample consisted of 180 primary school teachers in the city of Kashan which were selected using the stratified random sampling. To collect the required data, four questionnaires including Kanungo’s Job Involvement Scale (1982), Burnout Inventory by Maslach (2001), Milliman’s Career Plateau Questionnaire (1992), and Career Development Perception Scale of Chamberlain (2008) were used. To analyze the data in a descriptive manner and to examine the fitness of the conceptual model as well as the hypotheses of the study, the SPSS-20 and the Amos-20 soft wares were employed. The results of the examination of the conceptual model revealed the good fitness of the data to the conceptual model and the model proposed was generally confirmed. The exploration of the research hypotheses showed that the perception of career development has an effect on job involvement (β=0.41 p<0.01), career content plateau (β=-0.25, p <0.01) and teacher burnout (β=-0.30, p<0.01). Moreover, the results demonstrated that teacher’s job involvement and career content plateau have mediating roles in the relationship between the perception of career development and teacher burnout. Therefore, given the significance of the perception of career development and its impact on individual outcomes, more attention and planning in order to improve teachers’ career development is of utmost importance.علیرغم آنکه اکثریت پژوهشها در زمینه توسعه حرفهای، به بررسی نقش این متغیر بر بهبود یادگیری دانشآموزان پرداختهاند؛ هدف از این پژوهش، بررسی الگوی مفهومی پیامدهای توسعه حرفهای معلمان از بعد فردی بوده است؛ بهصورت خاص این پژوهش به بررسی نقش ادراک از توسعه حرفهای بر روی دلبستگی شغلی، فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی معلمان پرداخته است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع رابطهای بوده است. نمونه آماری این پژوهش 180 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان کاشان میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات چهار پرسشنامه شامل پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو (1982)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (2001)، پرسشنامه فلات محتوایی از میلیمان (1992) و ادراک از توسعه حرفهای از چامبرلاین (2008) مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح توصیفی از نرمافزار SPSS-20 و جهت بررسی برازش مدل مفهومی و بررسی فرضیههای پژوهش از نرمافزار Amos-20 استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی الگوی مفهومی پژوهش، برازش خوب دادهها به مدل مفهومی را نشان داد و مدل مفهومی پژوهش بهصورت کلی تأیید گردید؛ بررسی فرضیههای پژوهش نیز نشان داد که ادراک از توسعه حرفهای بر دلبستگی شغلی (β=0.41 p<0.01)، فلات محتوایی شغل (β=-0.25, p <0.01) و فرسودگی شغلی معلمان (β=-0.30, p<0.01) اثرگذار میباشد. همچنین نتایج نشان داد که دلبستگی شغلی و فلات محتوایی شغل نقش میانجی را در رابطه بین ادراک از توسعه حرفهای و فرسودگی شغلی معلمان دارند. بنابراین با توجه به اهمیت ادراک از توسعه حرفهای بر روی پیامدهای فردی، لزوم توجه بیشتر و برنامهریزی در راستای ارتقای برنامههای توسعه حرفهای معلمان بیش از پیش اهمیت مییابدhttps://mpes.sbu.ac.ir/article_98420_dde3158999c2bd9cfa925cb497f61acc.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52618220150923Identifying and Analyzing the Employment Barriers in Educational Sciences from MA Students’ Viewpoints in Tehranشناسایی و تحلیل موانع اشتغال در رشتهی علوم تربیتی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد شهر تهران10511898415FAطاهری افشاریکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید بهشتیسیده سعدا حسینیکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150503The aim of this research is identifying and analyzing the employment barriers in Educational Sciences from MA Students’ viewpoints in Tehran. This research was conducted by survey method. The population consisted of all M.A. graduates in different majors of Educational Sciences who are studying in Tehran Faculties of Education from which 250 people were selected as the population by stratified sampling. In this research the questionnaire was used as a means of collecting data and SPSS software was applied for analyzing the data. The findings showed that the absence or lack of governmental support in terms of educational sciences jobs is the most important barrier for the employment of the graduate Students in this field. In addition, factor analysis of entrepreneurship barrier in university leads to the classification of these barriers in five main parts of which the most important factor is support factor. This factor involves others barriers such as lack of facilities, educational sciences requirements for practical parts, lack of educational equipment, training equipment, facilities and required equipment. After this factor, others such as educational, planning, policy making and human factors have the highest amount of total variance.هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل موانع اشتغال در رشتهی علوم تربیتی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد شهر تهران است. این تحقیق با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرایشهای مختلف علوم تربیتی شاغل به تحصیل در دانشکده علوم تربیتی تهران بوده که تعداد 250 نفر از آنها بهعنوان نمونه آماری از طریق نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامه بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فقدان یا کمبود حمایت دولتی از مشاغل علوم تربیتی مهمترین مانع برای اشتغال فارغالتحصیلان در بخش علوم تربیتی است. ضمن اینکه تحلیل عاملی موانع کارآفرینی در دانشگاه به دستهبندی این موانع در پنج عامل اصلی منجر شد که مهمترین عامل شناخته شده عامل پیشتیبانی میباشد، این عامل دربرگیرنده موانعی مثل کمبود امکانات، تجهیزات علوم تربیتی برای کار عملی، کمبود وسایل آموزشی و کمک آموزشی و نیز کمبود امکانات و تجهیزات بوده است. پس از این عامل به ترتیب عوامل آموزشی، برنامهریزی، سیاستگذاری و عامل انسانی بیشترین مقدار واریانس کل را تبیین نمودهاند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98415_0353617709499431df17773dcadef920.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52618220150923Teacher's Compulsory Organizational Citizenship Behaviors:
Identifying Indicators, Dimensions and Evaluating Current Situationرفتارهای شهروندی سازمانی اجباری معلمان: شناسایی نشانگرها، ابعاد و ارزیابی وضع موجود11913798416FAحسن رضا زین آبادیدانشیار دانشگاه خوارزمی000000000000234فهیمه کردفیروزجاییدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمیشهره حسین پوردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمیاکرم علیمردانیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20150503The effectiveness of schools is considerably depends on the teachers ‘voluntary behaviors which are named as "Organizational Citizenship Behaviors (OCB)". If teachers are forced to show these behaviors, they are called as "Compulsory Organizational Citizenship Behaviors (COCB)". The present knowledge about these behaviors is very scarce. Through acknowledging this gap, this mixed study has identified the contextual indicators and dimensions of this newly emerged variable. First, at qualitative stage, educational experts were selected through purposeful and snowball sampling and then the sample was interviewed. The results of interview coding identified 32 indicators. These indicators were classified into 5 dimensions: 1) top- level managers, 2) principals and assistants, 3) external organizations and institutions, 4) colleague teachers, and 5) students and parents. At quantitative stage, according to the identified indicators and dimensions, a questionnaire was provided and then filled out by 357 teachers in Babol and Babolsar. Data of the quantitative stage were analyzed using Confirmatory Factor Analysis (CFA) and one-sample t-test. The results of CFA showed that the measurement model of COCB fits well with the data. Also, the results of the t-test showed that the present situation of COCBs among the studied teachers, are not so worrying. This study, finally discusses its findings, suggests the variable and the questionnaire of COCB to the interested researchers.اثربخشی مدارس به میزان بالایی به رفتارهای داوطلبانه معلمان تحت عنوان «رفتارهای شهروندی سازمانی» وابسته است. اگر این رفتارها داوطلبانه نباشند و معلمان مجبور به انجام آنها باشند «رفتارهای شهروندی سازمانی اجباری» نامیده میشوند. دانش موجود در مورد این رفتارها در معلمان بسیار ضعیف است. این پژوهش با درک این شکاف، به روش آمیخته نشانگرها و ابعاد بومی این متغیر نوپا را شناسایی کرده است. ابتدا در بخش کیفی خبرگان بهصورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج کدگذاری مصاحبهها 32 نشانگر را شناسایی نمود. نشانگرها در قالب 5 بعد شامل رفتارهای اجباری تحمیلی از جانب 1) مدیران فرادست، 2) مدیر و معاونان، 3) سازمانها و نهادهای بیرونی، 4) معلمان همکار و 5) دانشآموزان و والدین طبقهبندی شد. در بخش کمی براساس نشانگرها و ابعاد شناسایی شده، پرسشنامهای طراحی و بوسیله 357 معلم مدارس شهرستانهای بابل و بابلسر تکمیل شد. دادههای بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون t تک نمونهای تحلیل شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که الگوی اندازهگیری متغیر رفتارهای شهروندی سازمانی اجباری برازش خوبی با دادهها دارد. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که وضع موجود رفتارهای شهروندی سازمانی اجباری در میان معلمان مورد مطالعه چندان نگرانکننده نیست. این پژوهش متغیر و پرسشنامه «رفتارهای شهروندی سازمانی اجباری» را به پژوهشگران علاقهمند پیشنهاد میکند. در پایان در مورد یافتهها بحث شده است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98416_d664ba63c8762680fc3002afe3d1f573.pdf