%0 Journal Article %T تحلیل عاملی اکتشافی عوامل سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه: مطالعه دانشگاه کردستان %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A کشاورز زاده, علی %A غلامی, خلیل %A عزیزی, نعمت الله %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 14 %N 1 %P 185-212 %! تحلیل عاملی اکتشافی عوامل سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه: مطالعه دانشگاه کردستان %K ارزش ویژه برند %K اکتشافی %K تحلیل عاملی %K سنجش %K دانشگاه %K کردستان %R 10.52547/MPES.14.1.185 %X هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر تحلیل عاملی اکتشافی عوامل سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه کردستان است. پژوهش در دو مرحله طراحی پرسشنامه ارزش ویژه برند و تحلیل عاملی با حداکثر درست نمایی انجام شده است. به این صورت که در ابتدا پرسشنامه سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه توسط خبرگان آموزش عالی دانشگاه کردستان طراحی و در مرحله بعد با استفاده از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کردستان، به تحلیل عاملی اکتشافی آن پراخته شده است.مواد و روش‌ها:پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پژوهشی آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، ابتدا کیفی و بعد کمّی است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، خبرگان حیطه آموزش عالی دانشگاه کردستان بود. تعداد نمونه، پنج خبره با روش نمونه‌گیری هدفمند معین شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه و مصاحبه نیمه‌ساختار یافته می‌باشد. جهت تعیین پایایی مصاحبه‌ها نیز از دو روش چک اعضاء و بررسی همکار استفاده گردید. برای تحلیل متون و مصاحبه‌ها از روش کدگذاری باز استفاده شد. جامعه بخش کمّی شامل دانشجویان دانشگاه کردستان بود؛ تعداد نمونه، 400 دانشجو با روش نمونه‌گیری نسبتی است. ابزار گردآوری این مرحله شامل، پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. جهت بررسی اعتبار پرسشنامه از اعتبار صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تحلیل آماری داده‌ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش حداکثر درست بینی استفاده شده است.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مرحله اول پژوهش 87 گویه برای سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه پیشنهاد شد. هم‌چنین، در مرحله دوم، گویه‌های سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه در دو عامل زیربنایی بیرونی و درونی طبقه‌بندی شد. چهار عامل؛ اعتبار علمی، شهرت، احساس و عاطفه دانشجویان به‌عنوان عامل‌های زیربنایی بیرونی و پنج عامل؛ توانمند و کارآمدسازی، امور فارغ‌التحصیلان، خدمات دانشجویی، زیرساخت‌های و بعد مالی به‌عنوان عامل‌های زیربنایی سنجش ارزش ویژه برند درونی دانشگاه دسته‌بندی شده است. در مرحله بعد، گویه‌های هر کدام از عامل‌ها، استخراج شده است. به‌طور کلی نتایج نشان داده که عامل‌های مذکور برای سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه مناسب می‌باشند. بر این اساس لازم است که، دانشگاه در مرحلۀ اول با توجه به عامل‌های پیشنهادی، ارزیابی شایسته‌ای از برند خود داشته باشند و در مرحلۀ بعد استراتژی ارزش ویژة برند دانشگاه خود را برنامه‌ریزی، اجرا و پیگیری نماید. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_98519_b295621781254601320d8810f052896b.pdf