%0 Journal Article %T تحلیل برنامه درسی علوم تجربی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی براساس سبک‌های یادگیری %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A ادیب, یوسف %A کریمی, سیدبهاالدین %A محمودی, فیروز %A بدری گرگری, رحیم %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 13 %N 2 %P 177-194 %! تحلیل برنامه درسی علوم تجربی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی براساس سبک‌های یادگیری %K تحلیل برنامه درسی %K سبک‌های یادگیری و وارک %R 10.52547/mpes.13.2.177 %X هدف: پژوهش با هدف تحلیل برنامه درسی علوم تجربی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی براساس سبک‌های یادگیری وارک انجام پذیرفت.مواد و روش‌ها: پژوهش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا با بکارگیری روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری شامل برنامه‌های درسی (هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی است. نمونه آماری برنامه‌های درسی علوم تجربی می‌باشد. برای تحلیل برنامه‌های درسی موجود (قصد شده) با هر یک از سبک‌های یادگیری ابتدا اهداف مندرج در کتاب‌های درسی، سپس محتوا کتاب درسی و برای بررسی روش‌های پیشنهادی به تحلیل کتاب راهنمای تدریس پرداخته شد. در بخش ارزشیابی، سوالات مطرح شده در کتاب‌های درسی و راهنمای تدریس تحلیل گردید. ابزار پژوهش، چک لیست وارسی سبک‌های یادگیری وارک (1998) بود که براساس پیشینه و پرسشنامه سبک‌های یادگیری وارک تدوین و به‌منظور حصول اطمینان از پایایی تحلیل‌های به دست آمده، کدگذاری‌های تحلیل را در اختیار سه پژوهشگر در رشته برنامه‌ریزی درسی قرار داده و درصد توافق آن‌ها برابر 88/0 برآورد شد.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد در برنامه درسی چهارم و ششم ابتدایی سبک دیداری در رتبه اول و سبک خواندن/ نوشتن در رتبه پنجم قرار دارد اما در برنامه درسی پنجم ابتدایی سبک شنیداری رتبه اول و سبک جنبشی دارای رتبه پنجم می‌باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت سبک ارجح در برنامه‌های درسی علوم تجربی چهارم و ششم ابتدایی سبک دیداری و در برنامه درسی پنجم ابتدایی سبک شنیداری است. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_98510_9f1bc70b739779ee42158e5c26d81ab9.pdf