اهمیت محتوای یادگیری: مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته‌های تحصیلی مختلف با استفاده از آموزش از راه دور به روش لایتنر پرو*

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه الزهراء، تهران

2 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهراء، تهران

چکیده

در این پژوهش، به آموزش­های الکترونیکی، یادگیری مجازی گفته می­شود. این پژوهش جهت بررسی اثر آموزش مجازی به­روش لایتنر پرو دات کام بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دبیرستانی صورت گرفت. نمونه 712 نفر از بین دانش­آموزان مقطع متوسطه به­طور تصادفی انتخاب شدند. با توجه به رشته­های تحصیلی، 432 نفر در گروه آزمایش و 280 نفر در گروه کنترل به­طور تصادفی قرار گرفتند. ابزار پژوهش سایت کمک آموزشی لایتنر پرو دات کام بود. به مدت 4 ماه روش مطالعه دانش­آموزان، یادگیری مجازی به­روش لایتنر پرو (پردازش اطلاعات) بود که پیشرفت تحصیلی آن­ها هر روز توسط دبیران و والدین (دورکاری) بررسی می­شد. نتایج کوواریانس محاسبه شده در سطح 01/0 برای متغیر گروه­های پژوهش معنی­دار و برای متغیرهای رشته­های تحصیلی معنی­دار نبود. یافته‌های پژوهش نشان دادند، روش یادگیری مجازی همراه با دور کاری معلم و حضور مجازی والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تاثیر بیشتری داشته و در پیشرفت تحصیلی رشته­های مختلف به یک میزان موثر بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Importance of Learning Context: A Comparison of Students Academic Achievement among Different Field of Studies Using Virtual Learning in Leitnerpro Method

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Monavvar Yazdi 1
  • Ghazal Zand Karimi 2
1 Associate Professor, Department of Psychology, Al-Zahra University, Tehran
2 Master of General Psychology, Al-Zahra University, Tehran
چکیده [English]

In this study, electronic education is called e-learning. This study was conducted to investigate the effect of virtual education in leitnerpro.com method among high school students academic achievement. The samples of 712 students were randomly selected among high school students. With regard to educational courses, 432 participants were selected in the experimental group and 280 participants in control group. The tool of the research was Leitnerpro.com site. The method of students’ study was Leitnerpro method (information processing) for 4 month that their achievement results was assessing by their teachers and parents (Tele working) every day. The results f the calculated covariance was significant in 0.01 levels for group variables and was not significant for educational courses. The results of research represent that e-learning in site with the teachers Tele working and parents virtual presence were more effective in experimental group than control group and equally effective on high school students’ academic achievements’ educational courses.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Achievement
  • E-Learning
  • Leitnerpro.com
  • Tele Working
  • Virtual Education
  1. داویجانی، علیرضا. (1389). تاثیر آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه علمی – پژوهشی، دانشگاه آزاد اسلامی: پژوهشنامه تربیتی؛ (18)18.
  2. حیدری، غلام حسین؛ مدانلو، یاسمن؛ نیاز آذری، مرضیه؛ جعفری، عبدالله. (1389). مقایسه تاثیر تدریس زبان انگلیسی با نرم افزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. تهران: فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول؛ 1(126):103-118.
  3. ضامنی، فرشید؛ کاروان، سحر. (1388). تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی. تهران: فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول؛ 1 (126): 23-38.
  4. Areskog, N. H. (1995). The Tutorial Process – the Roles of Student Teacher and Tutor in a Long Term Perspective. Proceeding From the International Conference on Problem-Based Learning in Higher Education, September 24-27, Linkoping, Sweden.
  5. Baath, J. A. (1982). Distance Students' Learning – Empirical Findings and Theoretical Deliberations. Stockholm; p. 30-32.
  6. Black, J., McClintock, R. (1995) An Interpretation Construction Approach to Constructivist Design. Original Article, Published in B. Wilson(Ed.). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publication.
  7. Bloom, B. S., Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. The classification of education Handbook 1.
  8. Crane, B. E. (2009). Using Web 2.0 Tools in the K-12 Classroom. Neal-Shuman Publisher Inc; p.3.
  9. Bates, A., Poole, G. (2003). Effective Teaching with Technology in Higher Education San Francisco: Jossey-Bass/John Wiley.
  10. Dunlap, J. C., Lowenthal, P. R. (2009). Horton Hears a Tweet. Educate Quarterly, 32(4). Retrieved From: http://www.educause.edu/EDUCAUSE+Quarterly.
  11. Eilola, J. D. (2005). Toward a New Theory of Online Work. Cresskill, NJ: Hampton Press, Inc. p.40.
  12. Herbert, D, G. (2007). Five Challenges and Solutions in Online Music Teacher Education. Research and Issues in Music Education; 5(1): 15-30.
  13. Karrer, T. (2006). What is the E-Learning 2.0? [Online] Available:
  14. http://elearningtech.blogspot.com/2006/02/what- is-elearning-20.html.
  15. Lowenthal, P. R., Wilson, B., Parrish, P. (2009). Context matters: A description and typology of the online learning landscape. In M. Simonson (Ed.), 32nd Annual proceedings: Selected research and development papers presented at the annual convention of the Association for Educational Communications and Technology. Washington D. C.: Association for Educational Communications and Technology.
  16. OECD. (2005). E-Learning in Tertiary Education: Where Do We Stand? Paris: OECD. p. 292.
  17. Oraifige, A., Oakes, G., Falton, A., Heesom, D., Garner, K. (2006). Conceptual Web-Based Framework in an Interactive Virtual Environment for Distance Learning. Journal of Electronically E-Learning, University of Wolverhampton, UK; p. 91-96.
  18. Radescu, R., Davidescu, A. (2010). Security and Confidentiality in the Easy Learning On-Line Platform. Polytechnic University of Bucharest, Applied Electronics and Information Engineering Dept, Romania; p. 449-452.
  19. Redecker, C. (2009). Review of E-Learning 2.0 Practices: Study on the Impact of Web 2.0 Innovations on Education and Training in Europe. Institute for Prospective Technological Studies. JRC European Commission, EUR 23664 EN.
  20. Salmon, G., Kogan, P. (2000). E-moderating: The Key to Teaching and Learning Online, p. 12-26. Retrieved from "http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_learning.
  21. Smith B, Reed, P., Jones, C. (2008). ‘Mode Neutral’ pedagogy. European Journal of Open, Distance and E-learning. Edge Hill University, ST Helens Road, UK. Published 2 June 2009; p.1-6.
  22. Sternberg R. J, Mio, J. (2008). Cognitive psychology. Engage Learning/Wadsworth - Hardback –657pages, pp. 287-340.
  23. Tavangarian, D., Leypold, M., Notting, K., Roser, M. (2004). Is E-Learning the Solution for Individual Learning? Electronic Journal of E-Learning; 2(2). [Online] Available: http://www.ejel.org.
  24. Wee Hoe, T. (2006). In Search of Effectiveness Factors: A Case Study of the Uni KL IIM E-Learning Portal. Master Thesis, Multimedia University: Malaysia.
  25. Whyte, C. B. (1989). Student Affairs the Future. Journal of College Student Development; 30.86-89.