مدل‌سازی ساختاری-تفسیری استراتژی‌های توسعه رهبری دانشگاهی به‌منظور ایجاد و توسعه دانشگاه‌های دیجیتال

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

هدف: دانشگاه دیجیتال دانشگاهی است که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین علاوه بر ارایه خدمات تخصصیِ ذی‌نفعان خود، دامنه فعالیت‌ها و اثرگذاری خود را به نسبت دانشگاه‌های کلاسیک، توسعه می‌دهد. به این منظور توسعه رهبری دانشگاهی برای مدیرانی که بتوانند در دستیابی به ویژگی‌های ممتاز و اهداف خاص این نوع دانشگاه‌ها عملکرد اثربخشی داشته باشند، حائز اهمیت است. بر این اساس، هدف از انجام مطالعه حاضر، مدل‌سازی ساختاری-‌تفسیری استراتژی‌هایِ توسعه رهبری به منظور ایجاد و توسعه دانشگاه‌های دیجیتال بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، در زمره پژوهش‌های آمیخته است.
مواد و روش: شناسایی استراتژی‌های توسعه رهبری از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بر پایه اشباع نظری با مشارکت 15 نفر از اعضای هیئت علمی در دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان میدان تحقیق انجام گرفت. روایی و پایایی مصاحبه‌ها به ترتیب با روش روایی محتوایی نسبی و شاخص کاپای کوهن تایید شد. در بخش کمی در فرایند مدل‌سازی، از نظرات 63 نفر از اعضایِ هیئت علمی دارایِ تجربه مدیریت با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهره‌گیری از روایی محتوا و روش آزمون- پس‌آزمون تایید شد. کدگذاری مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA منجر به شناسایی استراتژی‌های توسعه رهبری دانشگاهی شد.
نتیجه‌گیری: مدل‌سازی شاخص‌های شناسایی‌شده با روش ساختاری-تفسیری و تحلیل MIC-MAC انجام شد. تعداد 13 استراتژی شناسایی شده، به عنوان برایند کدگذاری، عبارت بودند از: تشکیل اتاق‌های فکر؛ توانمندسازی ساختاری؛ فرآیند خود توسعه‌ای؛ مدیریت استعداد؛ گزینش موقعیت‌ها؛ جانشین پروری؛ الزام بازخورد؛ ترکیب پذیری برنامه‌ها؛ آموزش‌های مدون/نظام‌دار؛ تسهیم دانش؛ ارتقای سطوح تاب‌آوری؛ تفکر سیستمی؛ و بازسازی روندها. استفاده از روش ساختاری-تفسیری و تحلیل MIC-MAC، کمک کرد تا استراتژی‌های سیزده‌گانه شناسایی شده توسعه رهبری، به منظورِ برقراری رابطه مفهومی میان آن‌ها، در شش سطح قرار بگیرند. این شش سطح عبارتند از: گزینش موقعیت‌ها، جانشین پروری، ارتقا سطوح تاب‌آوری و بازسازی روندها، مدیریت استعداد، و ترکیب‌پذیری برنامه‌ها. هر طبقه دارای یک یا بیش از یک استراتژی است. ذیل هر استراتژی نیز، مولفه‌هایی قرار گرفتند که به بسط مفهوم استراتژی در توسعه رهبری دانشگاه دیجیتال مرتبط هستند.

هدف: دانشگاه دیجیتال دانشگاهی است که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین علاوه بر ارایه خدمات تخصصیِ ذی‌نفعان خود، دامنه فعالیت‌ها و اثرگذاری خود را به نسبت دانشگاه‌های کلاسیک، توسعه می‌دهد. به این منظور توسعه رهبری دانشگاهی برای مدیرانی که بتوانند در دستیابی به ویژگی‌های ممتاز و اهداف خاص این نوع دانشگاه‌ها عملکرد اثربخشی داشته باشند، حائز اهمیت است. بر این اساس، هدف از انجام مطالعه حاضر، مدل‌سازی ساختاری-‌تفسیری استراتژی‌هایِ توسعه رهبری به منظور ایجاد و توسعه دانشگاه‌های دیجیتال بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، در زمره پژوهش‌های آمیخته است.
مواد و روش: شناسایی استراتژی‌های توسعه رهبری از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بر پایه اشباع نظری با مشارکت 15 نفر از اعضای هیئت علمی در دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان میدان تحقیق انجام گرفت. روایی و پایایی مصاحبه‌ها به ترتیب با روش روایی محتوایی نسبی و شاخص کاپای کوهن تایید شد. در بخش کمی در فرایند مدل‌سازی، از نظرات 63 نفر از اعضایِ هیئت علمی دارایِ تجربه مدیریت با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهره‌گیری از روایی محتوا و روش آزمون- پس‌آزمون تایید شد. کدگذاری مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA منجر به شناسایی استراتژی‌های توسعه رهبری دانشگاهی شد.
نتیجه‌گیری: مدل‌سازی شاخص‌های شناسایی‌شده با روش ساختاری-تفسیری و تحلیل MIC-MAC انجام شد. تعداد 13 استراتژی شناسایی شده، به عنوان برایند کدگذاری، عبارت بودند از: تشکیل اتاق‌های فکر؛ توانمندسازی ساختاری؛ فرآیند خود توسعه‌ای؛ مدیریت استعداد؛ گزینش موقعیت‌ها؛ جانشین پروری؛ الزام بازخورد؛ ترکیب پذیری برنامه‌ها؛ آموزش‌های مدون/نظام‌دار؛ تسهیم دانش؛ ارتقای سطوح تاب‌آوری؛ تفکر سیستمی؛ و بازسازی روندها. استفاده از روش ساختاری-تفسیری و تحلیل MIC-MAC، کمک کرد تا استراتژی‌های سیزده‌گانه شناسایی شده توسعه رهبری، به منظورِ برقراری رابطه مفهومی میان آن‌ها، در شش سطح قرار بگیرند. این شش سطح عبارتند از: گزینش موقعیت‌ها، جانشین پروری، ارتقا سطوح تاب‌آوری و بازسازی روندها، مدیریت استعداد، و ترکیب‌پذیری برنامه‌ها. هر طبقه دارای یک یا بیش از یک استراتژی است. ذیل هر استراتژی نیز، مولفه‌هایی قرار گرفتند که به بسط مفهوم استراتژی در توسعه رهبری دانشگاه دیجیتال مرتبط هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Interpretive Structural Modelling of Leadership Development Strategies to Establish and Develop Digital Universities

نویسندگان [English]

  • Zohre Khajoeinejad 1
  • Gholamreza Shams 2
  • Farhad Seraji 3
1 Ph.D. Student of Educational Management, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan. Iran
چکیده [English]

Objectives: The digital university is an institution that, by leveraging modern technologies, not only provides specialized services to its stakeholders but also expands its scope of activities and impact relative to classic universities. For this reason, the development of university leadership for managers capable of effectively achieving the distinguished characteristics and specific goals of these universities is of great importance. Accordingly, this study aimed to model the structural-interpretive strategies for developing leadership to create and expand digital universities. This study is applied in terms of its goal and is considered mixed-methods research following a Sequential Mixed Method.
Materials and Methods: Identifying leadership development strategies was conducted through semi-structured interviews based on theoretical saturation with the participation of 15 faculty members at Shahid Beheshti University, serving as the research field. The validity and reliability of the interviews were confirmed using relative content validity. In the quantitative part of the modeling process, the opinions of 63 faculty members with management experience were utilized through convenience non-probability sampling. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed using content validity and a test-retest method, respectively. Coding the interviews using MAXQDA software led to the identification of strategies for developing university leadership.
Discussion and Conclusions: The modeling of identified indicators was performed using structural-interpretive methods and MIC-MAC analysis. Thirteen identified strategies, as outcomes of coding, include: forming think tanks; structural empowerment; self-development processes; talent management; opportunity selection; succession planning; feedback mandate; program integration; systematic/regulated training; knowledge sharing; enhancing resilience levels; systemic thinking; and process reconstruction. The use of structural-interpretive methods and MIC-MAC analysis helped to position the thirteen identified leadership development strategies into six levels for establishing a conceptual relationship among them. These levels are opportunity selection, succession planning, enhancing resilience levels and process reconstruction, talent management, and program integration. Each category contains one or more strategies. Under each strategy, components are placed that are related to expanding the concept of strategy in the development of leadership for digital universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership Development
  • Digital University
  • Leadership Development Strategy
  • Higher Education System
  • Interpretive Structural Modeling
Al-Aimeen, M., Chambers, E., & Gee, D. (2003). Leadership development in higher education institutions: Challenges and opportunities. Journal of Higher Education, 74(1), 43-58
Alzgoul, A., Allen, R., & Rogers, C. (2023). Systems thinking for 21st century leadership. Journal of Academic Leadership, 16(2), 123-145
Alzghoul, A., Algraibeh, K. M., Khawaldeh, K., Khaddam, A. A., & Al-Kasasbeh, O. (2023). Nexus of Strategic Thinking, Knowledge-Oriented Leadership, and Employee Creativity in Higher Education Institutes. International Journal of Professional Business Review, 8(4), e01107-e01107
A’mar, F., & Eleyan, D. (2022). Effect of Principal’s Technology Leadership on Teacher’s Technology Integration. International Journal of Instruction, 15(1), 781-798‏
Arasteh, H; Naveh Ebrahim, A; Abbasian, H; Khabare, K. (2021). Developing the policy model of digital university (qualitative approach), Journal of Management and planning in educational system. 14(2), 27, 72-47
Archer, T & Makkay, T (2015). Academic Leadership Succession Planning. Australian Institute for Teacher and School Leadership. Adminstrative Report 
Arnold, D. (2021). Supporting leadership development in European Universities: a mixed methods study of digital education leadership literacies for higher education‏
Ayman, R., Adams, S., Fisher, B., & Hartman, E. (2003). Leadership development in higher education institutions: A present and future perspective. 201-222. From: The future of leadership development; Eddited by: Murphy & Riggio, London: Lawrence Erlbaum Associates Inc 
Benavides, L. M. C., Tamayo Arias, J. A., Arango Serna, M. D., Branch Bedoya, J. W., & Burgos, D. (2020). Digital transformation in higher education institutions: A systematic literature review. Sensors, 20(11), 3291
Bousfield, A., & Green, R. (2014). Digital leadership in higher education: An examination of the role of the academic leader in a changing environment. Routledge
Carvalho, A., Alves, H., & Leitão, J. (2022). What research tells us about leadership styles, digital transformation and performance in state higher education?. International Journal of Educational Management‏ 
Coutifaris, C. G., & Grant, A. M. (2022). Taking your team behind the curtain: The effects of leader feedback-sharing and feedback-seeking on team psychological safety. Organization science, 33(4), 1574-1598
Creswell, J. W. (2012). Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 4th ed.London: Pearson
Day, D. V. (2017). The Leader’s Guide to Developing Leaders: A Practical Guide for Leading, Coaching, and Mentoring the Next Generation. Wiley
Ellis, M. L., Lu, Y. H., & Fine-Cole, B. (2021). Digital learning for North Carolina educational leaders. TechTrends, 65(5), 696-712‏
Farias-Gaytan, S., Aguaded, I., & Ramirez-Montoya, M. S. (2023). Digital transformation and digital literacy in the context of complexity within higher education institutions: a systematic literature review. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-11
Grant, K. (2020). Talent Management and leadership 223-245. From: Organizational Leadership, Editted by: John Bratton. LA. SAGE publication
Grajek, S. (2020). How colleges and universities are driving to digital transformation today. EDUCAUSE Review Special Report (January 27, 2020) URL: https://er. educause.edu/articles/2020/1/how-colleges-and-universities-are-driving-to-digital-transformation-today [accessed Apr 20, 2020] 
Hanna, D. E. (2000). Higher education in an era of digital competition: Choices and challenges. Atwood Publishing, 2710 Atwood Avenue, Madison, WI 53704‏
Harvey, J. F., & Green Jr, P. (2022). Constructive feedback: When leader agreeableness stifles team reflexivity. Personality and Individual Differences, 194, 111624
Hargreaves, A. (2017). The learning transformation: Schools, universities, and the changing world of education. Routledge
Hazemi, R., Hailes, S., & Wilbur, S. (Eds.). (2012). The digital university: reinventing the academy. Springer Science & Business Media‏
Jackson, G. H., & Taiuru, K. (2023). Mechanisms for digital transformation in the education and healthcare sectors utilizing decentralized self-sovereign identity. In press
Johnston, B., MacNeill, S., & Smyth, K. (2019). Conceptualising the digital university: The intersection of policy, pedagogy and practice. Springer.
Karakose, T., Yirci, R., Papadakis, S., Ozdemir, T. Y., Demirkol, M., & Polat, H. (2021). Science mapping of the global knowledge base on management, leadership, and administration related to COVID-19 for promoting the sustainability of scientific research. Sustainability, 13(17), 9631‏
Kareem J, Patrick HA, Prabakaran N, B V, Tantia V, M. P. M. PK and Mukherjee U (2023) Transformational educational leaders inspire school educators’ commitment. Front. Educ. 8:1171513. doi: 10.3389/feduc.2023.1171513
Kim, E. & Park, S. (2020). Transformational leadership, knowledge sharing, organizational climate and learning: an empirical study. Leadership & Organization Development Journal. Vol. 41 No. 6, pp. 761-775. https://doi.org/10.1108/LODJ-12-2018-0455
Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2017). The Leadership Challenge: How to Make Extraordinary Things Happen. Wiley
Kruse SD, Hackmann DG and Lindle JC (2020) Academic Leadership During a Pandemic: Department Heads Leading With a Focus on Equity. Front. Educ. 5:614641. doi: 10.3389/feduc.2020.614641
Kryukov, V., & Gorin, A. (2017). Digital technologies as education innovation at universities. Australian Educational Computing, 32(1), 1-16‏
Jameson, J., Rumyantseva, N., Cai, M., Markowski, M., Essex, R., & McNay, I. (2022). A systematic review, textual narrative synthesis and framework for digital leadership research maturity in Higher Education. Computers and Education Open, 100115
Lacka, E., Wong, T. C., & Haddoud, M. Y. (2021). Can digital technologies improve students’ efficiency? Exploring the role of Virtual Learning Environment and Social Media use in Higher Education. Computers & Education, 163, 104099‏
Leal Filho, W., Eustachio, J. H. P. P., Caldana, A. C. F., Will, M., Lange Salvia, A., Rampasso, I. S.,  & Kovaleva, M. (2020). Sustainability leadership in higher education institutions: An overview of challenges. Sustainability, 12(9), 3761
Lima, J. S., Molina-Granja, F., Lozada-Yanez, R., Velasco, D., Peñafiel, G. A., & Castelo, L. P. (2021, July). The importance of the digital preservation of data and its application in universities. In International Conference on Knowledge Management in Organizations (pp. 345-353). Springer, Cham‏
Mardianto, M., Ahyar, S., & Abidin, Z. (2022). Basis and Principles of Systematic Thinking in Education. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(2), 2058-2062
Mantegh, H, & Jabbari, L. (2022). Employee Digital Literacy Skills and its Relationship with their Empowerment (Case study: Allameh Tabatabai University staff), Sciences & Techniques of Information Management. 8(1), 221-244. 24
MacNeill, S., & Beetham, H. (2022). Approaches to curriculum and learning design across UK higher education
McFadzean, E. (2007). Developing a Proposal: A Nine Step Process
Mosteanu, N. R. (2020). Digital university campus–change the education system approach to meet the 21st century needs. European Journal of Human Resource Management Studies, 4(4) 4‏
Moharrami, A; Mahdiuon, R; Ghasemzadeh Alishahi, A; Razzaghi, M. (2020). The Role of Digital Literacy and Organizational Learning Capacity on Job Performance of Teaching Employees, Data management, 6(1), 10, 201-222
Philip, J., & Gavrilova Aguilar, M. (2022). Student perceptions of leadership skills necessary for digital transformation. Journal of Education for Business, 97(2), 86-98‏
Press, N., Arumugam, P. P., & Ashford-Rowe, K. (2019). Defining digital literacy: A case study of Australian universities. In ASCILITE (pp. 255-263) ‏
Santos Arrieta, G.  &Sudarsana. K. (2022). A Succession planning model for academic heads. Journal Penjaminan Mutu, 8(1):113-135. DOI:10.25078/jpm.v8i1.769
Simchenko, N. A., & Berkovich, M. L. (2021). Ecosystem designing for the development of universities in a digital environment. Перспективы науки и образования, (1), 491-505‏
Serfass, D. G., & Sherman, R. A. (2013). A methodological note on ordered Q-Sort ratings. Journal of Research in Personality, 47(6), 853-858
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications
Tanaka, H. S., & Ishiyama, N. (2023). Effects of talent status and leader-member exchange on innovative work behaviour in talent management in Japan. Asia Pacific Business Review, 1-18. 103-120
Visintini, G. (2022). Reflections on an Academic Leadership Approach to Implementing Digital Education in Higher Education. Education Sciences, 12(12), 904 
Xia, Z. & Yang F. (2020). Ethical Leadership and Knowledge Sharing: The Impacts of Prosocial Motivation and Two Facets of Conscientiousness. Organizational Psychology. Vol. 11. 43-67