دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52617220140923Internationalization of Education, Research and Professional Services in a University: the Case of an International Universityچگونگی بینالمللی شدن یک دانشگاه در کارکردهای آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی: موردی از یک دانشگاه بینالمللی92798401FAلیلا فشالنجکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایرانعباس بازرگاناستاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20131012The aim of this study was to survey the status of internationalization of this University regarding education, research and professional services functions. Hence data has been accumulated of the four statistical populations including senior managers, faculty members, students and staff using descriptive and analytic methods. Measurement tools included questionnaires which the researcher made. Required data has been collected from sampling of faculty members, students, staff and a complete census from senior managers. The information obtained was analyzes by using descriptive and inferential statistics methods. The results show that at the case University, the current state of the internationalization of education and research functioning is relatively desirable and not desirable is the function of specialized services. Therefore, considering the aims of the University towards internationalization, major decisions should be made for developing and reinforcement of the international dimension of main functions like education, research and university services.هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت بینالمللی شدن یک دانشگاه در کارکردهای آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی است. بدین منظور از چهار جامعه آماری شامل؛ مدیران ارشد، اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان با روش توصیفی-تحلیلی دادههای لازم گردآوری شده است. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای محققساخته بوده است. دادههای موردنیاز با روش نمونهگیری از اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان و نیز سرشماری کامل از مدیران ارشد گردآوری و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده نشان داد که وضعیت موجود بینالمللی شدن این دانشگاه در کارکردهای آموزش و پژوهش در سطح رضایت بخش (ضرورت توجه برای بهبودی) و در کارکرد خدمات تخصصی در سطح نسبتاً رضایتبخش (ضرورت توجه کامل برای بهبودی) قرار دارد. لذا با توجه به اهداف این دانشگاه، باید برای توسعه و تقویت بعد بینالمللی کارکردهای اصلی آموزش، پژوهش و خدمات دانشگاه اقدامات همهجانبهای انجام گیرد. https://mpes.sbu.ac.ir/article_98401_eee62e4bd8ae8a44555b13c00e0e5b02.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52617220140923The Feasibility Study of Using GRANT System in Training and Development of Training Managersامکانسنجی بهکارگیری نظام گرانت در آموزش و بهسازی مدیران آموزش287298402FAکورش فتحی واجارگاهاستاد دانشگاه شهید بهشتیاباصلت خراسانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیطلعت دیبا واجاریاستادیار دانشگاه پیام نورهومن دوستی حاجی آبادیدانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20140408The aim of this research was a feasibility study of using GRANT system in training and development of managers. This research is a type of mixed method which for data collection, tools for quantitative research methods (questionnaires) and tools for qualitative research methods (interviews) were used. In this study the outcomes, challenges, strengths, weaknesses, threats and opportunitiesfor implementation of GRANT in training and development of managers, as managers are academic/organizational experts, viewpoint were surveyed and investigated. Result show that this method can enhance organizational ability.هدف این پژوهش امکانسنجی بهکارگیری نظام گرانت (اعتبار ویژه) در امر آموزش و بهسازی مدیران بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته است. برای گردآوری اطلاعات، هم از ابزارهای روش پژوهش کمی (پرسشنامه) و هم از ابزارهای روش پژوهش کیفی (مصاحبه) استفاده شد. در این مطالعه پیامدها، چالشها، قوتها و ضعفها، تهدیدات و فرصتهای حاصل از بهکارگیری این نظام از دیدگاه مدیران و متخصصان دانشگاهی و سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مؤید موفقیت این الگو در اعتلای سطح توانمندی سازمانی است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98402_919c32ebd8f4f772ce57fbd0109e4c8f.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52617220140923The Structural Relationship of Empowering Leadership and Team Climate with Organizational Performance: The Mediating Role of Knowledge Sharingروابط ساختاری رهبری توانمند و جوّ گروهی با عملکرد سازمانی: نقش میانجی تسهیم دانش557398403FAسکینه جعفریدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانسیاوش طالع پسنددانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20131128The purpose of this paper was to test the structural relationship of empowering leadershipand team climate with organizational performance and also with the mediating role of knowledge sharing atSemnan and Shiraz Universities. Participants were 295 employees (180 employees from ShirazUniversity and 115 employees from SemnanUniversity) who were selected by using simple random sampling method. All of the participants completed scales of empowering leadership, team climate, organizational performance and knowledge sharing. Data were analyzed with path analysis model by using LISREL software. Results showed that empowering leadershiphad a structural effect on organizational performance directly. Team climate by mediating knowledge sharing attitude had an indirect effect on organizational performance. Also, team climate had a direct effect on knowledge sharing behavior. Knowledge sharing attitude had a direct effect on organizational performance. Empowering leadershipcan directly affect organizational performance. But the formation of team climate indirectly and by attitude toward knowledge sharing can affect performance. Practical implications of the findings were discussed.هدف پژوهش حاضر، آزمون روابط ساختاری رهبری توانمند و جوّ گروهی با عملکرد سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش در دانشگاههای سمنان و شیراز بود. شرکتکنندگان 295 نفر از کارمندان (180 نفر از دانشگاه شیراز، 115 نفر از دانشگاه سمنان) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای رهبری توانمند، جوّ گروهی، عملکرد سازمانی و تسهیم دانش را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که رهبری توانمند بهطور مستقیم بر عملکرد سازمانی اثر ساختاری دارد. جوّ گروهی بهطور غیرمستقیم با میانجی نگرش تسهیم دانش بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. همچنین، جوّ گروهی بر رفتار تسهیم دانش اثر مستقیم دارد. نگرش تسهیم دانش بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم دارد. رهبری توانمند میتواند بهطور مستقیم عملکرد سازمانی را تحتتاثیر قرار داد. اما شکلگیری جوّ گروهی بهطور مستقیم و با واسطه نگرش به تسهیم دانش میتواند عملکرد را تحتتأثیر قرار دهد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفتhttps://mpes.sbu.ac.ir/article_98403_13a8f2233cf24e5cf6e4392eed595759.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52617220140923An Evaluation of Organizational Effectiveness and Quality Performance of FARS Public and Private Organizations Training Officeارزیابی اثربخشی سازمانی و کیفیت وظایف واحدهای آموزش سازمانهای دولتی و غیردولتی استان فارس749098404FAپرویز ساکتیعضو هیات علمی دانشگاه شیرازفریبا شیروانیکارشناس ارشد مدیریت آموزشیدانشگاه شیرازرضا ناصری جهرمیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه شیرازJournal Article20130615The purpose of this study was to examine theorganizational effectiveness and quality performance of FARS public and private organization training offices. Statistical population consisted of all assistants, executive chiefs, training office managers and staffs, and organizational teachers of Fars public and private organizations. Study measures were two researcher – made questionnaires; organizational effectiveness and quality performance of training office. The validity calculated by factor analysis and item analysis methods and reliability calculated by Cronbach’s alpha method. The results showed: 1) From view point of assistants and executive chiefs; organizational effectiveness of training office and from view point oftraining office managers and staffs; quality performance of training office was atthe average level at public and private organizations. 2) Organizational effectiveness and quality performance of training office at public organizations was greater than private organizations. 3) There was a positive and significant relationship between organizational effectiveness and quality performance of training office. 4) Educational policy making dimension had the most important role in predicting organizational effectiveness of training office.هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی سازمانی و کیفیت وظایف واحدهای آموزش سازمانهای دولتی و غیردولتی استان فارس است. جامعه آماری شامل معاونین، مدیران اجرایی، مدیران و کارکنان واحد آموزش و مدرسان درون سازمانی سازمانهای دولتی و غیردولتی استان فارس بود. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محققساخته اثربخشی سازمانی و کیفیت وظایف واحد آموزش استفاده شد. اعتبار پرسشنامهها با استفاده از روشهای تحلیل گویه و تحلیل عامل بررسی و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. نتایج نشان داد: 1) از دیدگاه معاونین و مدیران اجرایی اثربخشی سازمانی واحد آموزش، و از دیدگاه مدیران و کارکنان واحد آموزش و مدرسان درون سازمانی، کیفیت برنامههای واحد آموزش؛ هم در سازمانهای دولتی و هم در سازمانهای غیردولتی، در سطح میانگین قرار دارد. 2) اثربخشی سازمانی واحد آموزش و کیفیت وظایف واحد آموزش در سازمانهای دولتی بیشتر از سازمانهای غیردولتی است. 3) بین اثربخشی سازمانی و کیفیت وظایف واحد آموزش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. 4) بعد سیاستگذاری آموزشی بیشترین سهم را در پیشبینی اثربخشی سازمانی واحد آموزش دارد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98404_fe8e88400ecc4cf049b0204662ace3ed.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52617220140923Antecedents of trust in higher education: testing the effect of servant leadership, organizational justice and perceived organizational supportبررسی پیشایندهای اعتماد در آموزش عالی: آزمون تأثیرات رهبری خدمتگزار، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی درک شده9111298405FAسعید شاه طالبیعضو هیئت علمی دانشگاه قممحمدحسن پرداختچیعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهرانحسن رضا زین آبادیعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران000000000000234Journal Article20130409Nowadays higher education institutes play a key role in improving productivity and providing occupational skills and enhance the nation’s ability to compete in a global knowledge-based economy. The existence of trust climate in these institutions is the key element for doing right the mission and the goals. This study tries to examine the most important variables that impact organizational trust (faculty trust on deans). The sample was 295 faculty members of four universities in Tehran (Iran). Data were collected through four questionnaires and structural equation modeling was used to analyze the data and test a theoretical model. The results indicate that there is a significant positive relationship between servant leadership and trust on dean. Also the results supported the positive effect of organizational justice on trust on dean. In addition, the results suggest that faculty members’ perceptions of organizational support positively influence trust on dean.مؤسسات آموزش عالی امروزه نقش کلیدی را در افزایش بهرهوری و ارائه مهارتهای شغلی ایفا کرده و توانایی کشور را برای رقابت در اقتصاد جهانی و دانش بنیان افزایش میدهند. بهمنظور اینکه این مؤسسات بتوانند رسالت و اهداف خویش را به درستی انجام دهند، وجود جو اعتماد در آنها عنصری کلیدی محسوب میشود. این پژوهش درصدد است مهمترین عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بر اعتماد سازمانی (اعتماد اعضای هیأت علمی به رئیس دانشکده) را مورد مطالعه قرار دهد. نمونه این پژوهش را 295 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای جامع شهر تهران تشکیل میدهند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند و برای تحلیل دادهها و آزمون مدل نظری، روش الگویابی معادلات ساختاری بهکار گرفته شد. نتایج مطالعه از تأثیرگذاری مثبت رهبری خدمتگزار، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی بر اعتماد به رئیس دانشکده حمایت کرد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98405_11d92dbcf8249859e654e9914986e9ea.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52617220140923The Relationships between Moral Intelligence of Managers and Physical Conflict of Teachers with the Style of Management with Love in the Junior High Schools in the City of Ilamبررسی رابطه هوش اخلاقی مدیران و ناسازگاری جسمانی معلمان با شیوهی مدیریت با عشق در بین مدارس دوره اول متوسطه شهر ایلام11313598406FAزینب طولابیاستادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلاممریم بسطامی پورکارشناسی ارشد دانشگاه ایلامJournal Article20131128This article tries to study the relationship between managers’ moral intelligence and physical conflict of teachers with style of management with love in thejunior high schools in the city of Ilam. Style of management with love in general and also, in the form of four separate dimensions of positive emotions, managerial competence, leadership skills, and spirituality were examined. In this study, Correlation research method was used. Statistical community of this research included 225 people from managers and teachers of junior high schools in the city of Ilam. A questionnaire was used for data collection and its validity was confirmed by management experts and also its reliability was calculated throughCronbach’s alpha. For for the moral intelligence, style of management with love and physical conflict reliabilitywas 0/93, 0/92 and 0/77. To test this hypothesis, Pearson's correlation and regression analysis were used. And the results showed that moral intelligence has a significant impact on the style of management with love and 3 dimensions of management including managerial competence, leadership skills, and spirituality. Also there is an inverse relation between style of management with love and teachers physical conflict.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اخلاقی مدیران و ناسازگاری جسمانی معلمان با شیوهی مدیریت با عشق در بین مدارس دوره اول متوسطه شهر ایلام بود، که شیوهی مدیریت با عشق در کل و همچنین در قالب ابعاد 4 گانهی هیجان مثبت، شایستگیهای مدیریتی، مهارت رهبری و معنویت مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، همبستگی – تحلیلی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و معلمان مدارس دخترانه دوره اول متوسطه شهر ایلام بود که 225 نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بود که روایی آنها توسط متخصصین مدیریتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید که به ترتیب برای هوش اخلاقی، شیوه مدیریت با عشق و ناسازگاری جسمانی برابر با 93/0 و 92/0 و 77/0 بوده است. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر آن است که هوش اخلاقی بر شیوه مدیریت با عشق و 3 بعد شایستگی مدیریتی، مهارت رهبری و معنویت تأثیر معناداری دارد. باتوجه به تأثیر مثبت هوش اخلاقی بر شیوه مدیریت با عشق، باید به تقویت این هوش در مدیران پرداخته و از آنجا که بین شیوه مدیریت با عشق و ناسازگاری جسمانی رابطه معنادار معکوسی وجود دارد، میتوان با تقویت این شیوه مدیریتی جدید بر ناسازگاری جسمانی معلمان تأثیر گذارد و بدین ترتیب به بهبود وضعیت جسمانی معلمان پرداخت.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98406_edf925f6a4111a81b18a1d403d211ea8.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52617220140923The Explanation of Organizational Culture Elements
Among Shahid Beheshti Faculty Membersتبیین عناصر فرهنگ سازمانی در بین اعضاء هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران13616998407FAمحمد قهرمانیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیذوالفقار فاطمیکارشناس ارشد مدیریت آموزشیسیدصاحب موسویکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیتJournal Article20120518The present study entitled the explanation of organizational culture elements among ShahidBeheshti faculty members. The method of this study is descriptive-survey. 221 faculty members of ShahidBeheshtiUniversity were selected using multistage random cluster sampling and a researcher made questionnaire distributed among them, too. The findings showed that the faculty members had the same idea in terms of the elements of organizational culture except on the “integrity” element. Also, based on their scientific ranking, there were different ideas among the faculty members on the elements of organizational culture. It is also worthy to mention that they did not have different ideas regarding to the elements of organizational culture based on the places of their graduation except on the element of the “reward system” and “personal sovereignty”. According to their track records, there were different ideas on the elements of organizational culture.هدف پژوهش حاضر تبیین عناصر فرهنگ سازمانی در بین اعضاء هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است. بدین منظور تعداد 221 نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه محققساخته بین آنها توزیع شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به عناصر فرهنگ سازمانی به تفکیک جنس فقط در مؤلفه انسجام و یکپارچگی تفاوت وجود دارد. در سایر مؤلفهها تفاوتی دیده نشد. بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به عناصر فرهنگ سازمانی به تفکیک مرتبه علمی تفاوت وجود دارد. بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت بهعناصر فرهنگ سازمانی به تفکیک محل اخذ مدرک تحصیلی فقط در مؤلفه نظام پاداش و خود مختاری فردی تفاوت وجود دارد. در سایر مؤلفهها تفاوتی دیده نشد. بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به عناصر فرهنگ سازمانی به تفکیک سابقه کار تفاوت وجود دارد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98407_67ac5da1285bdc357eb100897e8620a5.pdf