@article { author = {Motekalem, Azimeh and Soleimany, Toorun and Namvar, Yosef}, title = {Designing the Optimal Model for Student Selection in Farhangian University of Iran}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {14}, number = {1}, pages = {99-128}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {10.52547/MPES.14.1.99}, abstract = {Objective: The purpose of this study is to explain the design of the optimal model for student selection in Farhangian University of Iran. Material & Method: The approach of the present research is qualitative and has been done using the Grounded theory method. Participants in the present study, education experts, student admissions (managers and experts) of Farhangian University, students who graduated from Farhangian University six years ago and are now employed in schools using the sampling method 27 of them were purposefully interviewed. The data collection tool was a semi-structured interview with which this number of researchers reached theoretical saturation. Strauss and Corben method was used to analyze the qualitative data.  Result & Discussion: After open coding and formulation of basic concepts, 20 central codes in 6 selected codes were placed in the form of paradigm model. According to the results of this study, the most important contextual, causal, negotiator, strategies and consequences in choosing the optimal student selection model in Farhangian University are: current process damages, school conditions, teacher status, upstream documents, employment conditions in Society, teacher attraction in society, process-oriented selection, selection criteria, selection tools, elite recruitment and development of the educational system.}, keywords = {Farhangian University,Student Selection,Grounded theory}, title_fa = {طراحی مدل مطلوب برای گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین طراحی مدل مطلوب برای گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ایران است.مواد و روش‌ها: رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر، کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. شرکت‌کنندگان در پژوهش عبارت بودند از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت، اساتید، دست‌اندرکاران پذیرش دانشجو (مدیران و کارشناسان) دانشگاه فرهنگیان، دانشجویانی که در طول شش سال قبل از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شدند و اکنون در مدارس شاغل هستند که با استفاده از روش نمونه‏گیری هدفمند 27 نفر از آنان انتخاب و با آن‌ها مصاحبه انجام شد. ابزار گرداوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختارمند بود که محقق با این تعداد به اشباع نظری رسید. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی از روش استراوس و کوربن استفاده شده است.بحث و نتیجه‌گیری: پس از کدگذاری باز و تدوین مفاهیم اولیه،20 کد محوری در 6 کد انتخابی در قالب مدل پارادایم جای گرفتند. براساس نتایج این پژوهش، مهم ترین شرایط زمینه‌ای، علی، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها در انتخاب الگوی مطلوب انتخاب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان عبارت‌اند از: آسیب‌های فرایند کنونی، شرایط مدارس، جایگاه معلم، اسناد بالادستی، شرایط استخدامی در جامعه، جاذبه معلمی در جامعه، انتخاب فرایند محور، معیارهای انتخاب، ابزارهای انتخاب، جذب نخبگان و توسعه نظام آموزشی.}, keywords_fa = {انتخاب دانشجو,دانشگاه فرهنگیان,نظریه داده بنیاد}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100798.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100798_a294256d42af5816dd6060aeac51e269.pdf} }