دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321Identifying and Evaluating the Results of the Civil Engineering Curriculum: From the Perspective of Professors and Graduatesشناسایی و ارزشیابی نتایج برنامه درسی رشته مهندسی عمران از دیدگاه اساتید و دانشآموختگان113210221910.52547/MPES.15.1.11FAفاطمه یزدانیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانفریدون شریفیاناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناحمدرضا نصر اصفهانیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-1011-4058احمد شانه ساززادهاستادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20210528Objective: The field of civil engineering is one of the most popular fields today and its graduates have many responsibilities in the construction and development of the country, and therefore it is necessary to consider the curriculum of the field leading to the desired results. Accordingly, the purpose of the study was to identify the desired results of the undergraduate curriculum in the field of civil engineering and to evaluate the current status of the undergraduate curriculum.<br />Materials and Methods: The research approach is a sequential exploratory combination of instrumentation. The research method for the qualitative section was phenomenological and for the quantitative section was a survey. The data collection tools for the qualitative section were semi-structured interviews and the quantitative section was a researcher-made questionnaire. The statistical population of the qualitative section was the faculty members of the civil engineering department of the relevant university, and the quantitative was 120 people of civil engineering graduates during the years 1394 to 1397. In the qualitative section, to study the issue in depth, all members of the mentioned faculty (12 people) were interviewed and in the quantitative section, the statistical sample size was determined based on the Krejcie and Morgan table, 92 people. To analyze the qualitative findings, categorization and for the quantitative information analysis, SPSS software has been used.<br />Discussion & Conclusion: Results: The results of the civil engineering curriculum at three levels of product, output, and outcome have been reviewed. Findings showed that from the point of view of the interviewees, the civil engineering curriculum should have results such as mastery of basic knowledge, principles, and foundations of civil engineering, ability to design, monitor and execute civil projects, ability to analyze engineering, ability to work with applications at the product level; results such as finding a job related to the field, employers' satisfaction and tendency to continue education at the output level; and results such as improving the quality of public life and social welfare, energy consumption management and management and control of man-made disasters and natural disasters at the outcome level. According to the graduates, the results of the civil engineering curriculum in all three levels of product, output, and outcome are far from the desired situation. Therefore, it can be concluded there is a difference between the desired situation that the interviewed professors considered regarding the civil engineering curriculum’s results and the current situation of the field from the viewpoint of the graduates.<strong>هدف</strong>: رشته مهندسی عمران از رشتههای پرطرفدار میباشد که دانشآموختگان آن مسئولیتهای زیادی در سازندگی و آبادانی کشور دارند و بر همین اساس ضرورت دارد برنامه درسی رشته منجر به نتایج مطلوب گردد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر، شناسایی نتایج مطلوب برنامه درسی کارشناسی رشته مهندسی عمران و ارزیابی وضعیت موجود برنامه درسی این رشته در بعد نتایج بوده است.<br /><strong>مواد و روشها</strong>: رویکرد تحقیق، ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی است. روش تحقیق کیفی در این مطالعه، روش پدیدارشناسی و در بخش کمی پیمایشی بوده است. پژوهش حاضر در یکی از دانشگاههای جامع کشور انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته و ابزار بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. شرکتکنندگان بخش کیفی، اعضای هیأت علمی رشته مهندسی عمران دانشگاه مربوطه و بخش کمی دانشآموختگان رشته کارشناسی مهندسی عمران طی سالهای 1394تا 1397 آن دانشگاه به تعداد 120 نفر بوده است. در بخش کیفی بهمنظور بررسی عمیق موضوع با همه اعضای جامعه (12 نفر) مصاحبه صورت گرفت و در بخش کمی حجم نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان 92 نفر تعیین شد. بهمنظور تحلیل یافتههای کیفی از مقولهبندی و برای تحلیل اطلاعات کمی نیز از نرمافزارspss استفاده شده است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری: </strong>نتایج برنامه درسی رشته مهندسی عمران در سه سطح محصول، برونداد و پیامد بررسی شده است. یافتهها نشان داد از نظر مصاحبهشوندگان، برنامهدرسی رشته مهندسی عمران باید به نتایجی همچون: تسلط بر دانش پایه، اصول و مبانی مهندسی عمران، توانایی طراحی، نظارت و اجرای پروژههای عمرانی، توانایی تجزیه و تحلیل مهندسی، توانایی کار با نرمافزارهای کاربردی در سطح محصول، نتایجی همچون: یافتن شغل مرتبط با رشته، رضایتمندی کارفرمایان و گرایش به ادامه تحصیل در سطح برونداد و به نتایجی همچون: بهبود کیفیت زندگی عمومی و رفاه اجتماعی، مدیریت مصرف انرژی و مدیریت و کنترل حوادث انسانساز و بلایای طبیعی در سطح پیامد منجر شود. از نظر دانشآموختگان، نتایج برنامه درسی رشته مهندسی عمران در هر سه سطح محصول، برونداد و پیامد با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بین وضعیت مطلوبی که اساتید مصاحبهشونده از نتایج برنامه درسی رشته مهندسی عمران در نظر داشتهاند و وضعیت موجود از نظر دانشآموختگان، تفاوتهایی وجود دارد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_102219_029a962c34746d2a119fdcee4e90c83f.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120221126Designing the Desired Model of Media Literacy Curriculum in the Elementary School Education Systemطراحی الگوی برنامه درسی سواد رسانهای در دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش335810220910.52547/MPES.15.1.33FAمریم عزیزیدانشجوی دکتری برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0009-0009-5514-657Xکورش فتحی واجارگاهاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-1585-4127کامبیز پوشنهاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-2352-4259علی گرانمایه پوراستادیار گروه ارتباطات و رسانه، دانشکده ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20221126Objective: The purpose of this study is to explain the desired model of media literacy curriculum in the elementary school education system.<br />Materials and Methods: The approach of the present study is qualitative and it has used the Grounded theory method. The participants of this study are experts and scholars in the field of media and curriculum and 15 of them were interviewed using purposive sampling. The data collection tool was a semi-structured interview and the researcher reached theoretical saturation by this number.<br />Discussion and Conclusion: Strauss and Corbin's method was used to analyze the qualitative data. After open coding and formulation of basic concepts, 27 axial codes were identified which were placed in 6 selective codes. The results of this study show that the most important causal factors include major infrastructure reforms, and designing learning opportunities to acquire relevant skills; contextual factors include social, educational, and cultural factors; intervention factors include research and practical work and the role and preparation of teachers; strategy factors include access to media and development of teachers' capabilities; consequences of media literacy curriculum in elementary school; and consequences of individual and social ones. Accordingly, providing the necessary conditions for formulating and implementing the desired model of media literacy curriculum in the elementary school should be considered.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، تبیین الگوی برنامه درسی سواد رسانهای در دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر، کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش، متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و برنامه درسی هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، با 15 نفر از آنان مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختارمند بود که با این تعداد محقق به اشباع نظری رسید.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش استراوس و کوربن استفاده شده است. پس از کدگذاری باز و تدوین مفاهیم اولیه، 26 کد محوری شناسایی شد که در 6 کد انتخابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مهمترین عوامل علی شامل اصلاحات اساسی زیرساختها، طراحی فرصتهای یادگیری برای کسب مهارتهای مربوط؛ عوامل زمینهای شامل عوامل اجتماعی، آموزشی و فرهنگی؛ عوامل مداخلهای در برگیرندهی پژوهش و کار عملی و نقش و آمادگی معلمان؛ راهبرد شامل؛ دسترسی به رسانهها و توسعه قابلیتهای معلمان؛ پیامدهای برنامه درسی سواد رسانهای در دوره ابتدایی؛ پیامدهای فردی و اجتماعی را در بر میگیرد .بر این اساس، فراهم کردن شرایط لازم برای تدوین و اجرای الگوی برنامه درسی سواد رسانهای در دوره ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_102209_0092151baa5d7eca17aa1052da95a96a.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321Designing the Internal Career Path Pattern of University Faculty Members: A Qualitative Studyطراحی الگوی کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی دانشگاه: یک مطالعه کیفی598410073110.52547/MPES.15.1.59FAمحمد فتاحیدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0002-1221-6429حسن قلاوندیدانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانمحمد حسنیاستاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0002-6421-429XJournal Article20211006Objective: Career path is one of the activities of human resource managers that by finding the path of progress of each person in his work life leads him to perfection. This, in turn, leads to higher job satisfaction, professionalism, and effectiveness. The main purpose of this study was to design a model of an internal career path among faculty members of Urmia University.<br />Materials and Methods: To achieve this goal, a qualitative approach and content analysis methods were used. The research population of professors of Urmia University was selected in 1398 which had scientific and executive records, as well as familiarity with the field of behavioral sciences and management. Based on the theoretical saturation of data, 23 of them were studied face to face. To collect the data, a semi-structured interview method was used. The data obtained from the interviews were analyzed using qualitative software (Maxquda18) in the form of open, axial, and selective codes. Open codes included 80, axial codes included 10, and selective codes included 4 formed as the main dimensions and components of the internal career path of faculty members; finally, the desired model of the internal career path of faculty members was presented.<br />Result and discussion: From this perspective, the internal career path of faculty members has 4 dimensions and 10 components including professional abilities (educational ability, research ability, and managerial competencies), teamwork competence (interaction and cooperation), knowledge (professional knowledge of the field, organizational knowledge, knowledge specialization strengthening), and personality traits (individual abilities, positive attitude, innovation). Based on the findings of the study, it can be concluded that having a career path will be a ground for success and it can have many effects on the individual and organizational life of faculty members. The dimensions of the internal career path and paying attention to them will lead to the development of long-term professional development programs for faculty members, which will lead to higher promotion and pave the way for faculty members.<strong>هدف:</strong> کارراهه شغلی یکی از بخشهای فعالیت مدیران منابع انسانی است که با یافتن مسیر ترقی هر فرد در زندگی کاریاش او را به سوی کمال رهنمون میسازد. این مهم، رضایتمندی شغلی و تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتری را سبب میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی کارراهه شغلی درونی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه بود.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> بهمنظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و از روش تحلیل مضمون استفاده شد، جامعه پژوهش اساتید دانشگاه ارومیه در سال 1398 که دارای سوابق علمی و اجرایی و همچنین آشنایی به حوزه علوم رفتاری و مدیریت بودند انتخاب و براساس اشباع نظری دادهها، تعداد 23 نفر از آنها به صورت روردرو مطالعه شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد، دادههای بدست آمده از مصاحبهها به کمک نرمافزار کیفی (Maxquda18) و در قالب کدهای باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. در نتیجهی تحلیل کیفی دادهها، 80 کد باز، 10 کد محوری و 4 کد گزینشی بهعنوان ابعاد و مؤلفههای اصلی کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی شکل گرفت و مدل مطلوب کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی ارائه گردید.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> از این منظر، کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی دارای 4 بعد و 10 مؤلفه شامل توانمندیهای حرفهای (توانمندی آموزشی، توانمندی پژوهشی، شایستگیهای مدیریتی)، شایستگی کار تیمی (تعامل و همکاری)، دانش (دانش حرفهای رشته، دانش سازمانی، تقویت دانش تخصصی) و ویژگیهای شخصیتی (توانمندیهای فردی، نگرش مثبت، نوآوری بودن) است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان به این نتیجه رسید که داشتن کارراهه شغلی زمینهساز موفقیت خواهد بود و در این زمینه میتواند آثار زیادی در زندگی فردی و سازمانی اعضای هیئت علمی داشته باشد. ابعاد کارراهه شغلی درونی و توجه کردن به آنها میتواند تنظیم برنامههای رشد حرفهای بلندمدت برای اعضای هیئت علمی را به دنبال داشته باشد، همچنین ارتقا و پیشرفت عالیتری را به همراه خواهد داشت و مسیر شغلی را برای اعضای هیئت علمی هموارتر خواهد کرد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100731_b803778e16528f915c2e013b08824ea1.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321A Reflection on the Scientific Achievements and Research Orientations of Iranian Educational Management Professorsتأملی بر دستاوردهای علمی و جهتگیریهای پژوهشی استادان مدیریت آموزشی ایران8510410216410.52547/MPES.15.1.85FAحمیده لطفیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانرضوان حسین قلی زادهدانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران0000-0002-7497-9560Journal Article20210701Objective: The main purpose of this article is to reflect on the scientific achievements of educational management academic members in Iranian public universities with an emphasis on recognizing their research orientations.<br />Materials and Methods: To achieve this goal, the documentary research method of systematic review was used for the content analysis of research-based articles conducted by academic members. After visiting the personal page of about 170 faculty members affiliated with groups in the field of educational management, including the department of educational sciences, and by purposeful sampling method (with the criteria of having a doctorate in educational management, educational planning, higher education, education), 2440 articles published by 76 educational management academic members were analyzed. In general, the data obtained in terms of the annual distribution of the frequency of articles published during the years 1987 to 2018, the share of academic members as "corresponding author" or "co-author", the rate of articles published nationally and internationally, the methodological approach (quantitative, qualitative and mixed) of the published articles and finally the thematic orientation of the published articles in different thematic areas and levels of general education, higher education and organizational education management were analyzed by open and axial coding method. To provide credibility in the research, the techniques of maximum description, researcher self-review, peer review (expert), and research audit were used.<br />Result and Discussion: The findings indicate a sudden acceleration and increase in the number of articles published during the last ten years, especially between 1992 and 1996; one of the main reasons can be attributed to the significant growth of graduate courses and the revision of the regulations of universities faculty members’ promotion with emphasis on increasing scientific productions. In addition, the results showed about 60% of research articles, professors of educational management have the role of corresponding author, and the thematic orientation of professors to educational management is more focused on the level of higher education with 46% and general education (education) with 33% and organizational training with 18%. A comparison of the share of educational management professors in publishing articles in domestic and foreign journals indicates very low participation of educational management professors at the international level (13%), especially in reputable journals compared to domestic journals (87%) is significant. In addition, the tendency to use quantitative approaches, especially correlational and survey research methods (74%) has affected the quality of published articles far from the idea of active knowledge production.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این نوشتار، تأملی بر دستاوردهای علمی استادان مدیریت آموزشی در دانشگاههای دولتی ایران با تأکید بر شناخت جهتگیریهای پژوهشی آنان میباشد.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش اسنادی از نوع مرور نظاممند بهمنظور بازخوانی پژوهشهای انجام شده توسط استادان مدیریت آموزشی بهره گرفته شد. پس از مراجعه به صفحه شخصی حدود 170 عضو هیئت علمی وابسته به گروههای دارای رشته مدیریت آموزشی از جمله گروه علوم تربیتی، و پایش نمونه براساس روش نمونهگیری هدفمند (با ملاکهای دارا بودن مدرک دکتری مدیریت آموزشی، برنامهریزی آموزشی، مدیریت آموزش عالی، آموزش و پرورش)، سرانجام 2440 مقاله علمی پژوهشی انتشار یافته توسط 76 نفر از استادان مدیریت آموزشی مورد تحلیل قرار گرفت. دادههای به دست آمده برحسب توزیع سالانه فراوانی مقالات علمی-پژوهشی منتشر شده طی سالهای 1366 تا 1397، سهم مشارکت استادان بهعنوان «نویسنده مسئول» یا «همکار»، سهم مقالات انتشار یافته در سطح ملی و بینالمللی، رویکرد روششناختی (کمی، کیفی و آمیخته) مقالات منتشر شده و در نهایت جهتگیری موضوعی مقالات منتشر شده در حیطههای موضوعی مختلف و سطوح مدیریت آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزش سازمانی با روش کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفتند. بهمنظور تأمین اعتبار نتایج نیز از تکنیکهای توصیف حداکثری، خودبازبینی محقق، بازبینی توسط همکار (متخصص) و حسابرسی پژوهشی استفاده شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتهها حاکی از شتاب یک باره و افزایش شمار انتشار مقالات طی ده سال اخیر بهویژه بین سالهای 92 تا 96 میباشد که یکی از دلایل اصلی آن را میتوان به رشد قابل توجه دورههای تحصیلات تکمیلی و بازنگری در آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها با تأکید بر افزایش تولیدات علمی نسبت داد. علاوه براین، نتایج نشان داد در حدود 60 درصد مقالات پژوهشی، استادان مدیریت آموزشی نقش نویسنده مسئول را داشته و جهتگیری موضوعی استادان به مدیریت آموزشی بیشتر معطوف به سطح آموزش عالی با 46 درصد و پس از آن به آموزش عمومی (آموزش و پرورش) با 33 و آموزش سازمانی با 18 بوده است. مقایسه سهم استادان مدیریت آموزشی در انتشار مقالات در مجلات داخلی و خارجی حاکی از مشارکت بسیار پایین استادان مدیریت آموزشی در سطح بینالمللی (13 درصد) بهویژه در مجلات معتبر در مقایسه با مجلات داخلی (87 درصد) قابل ملاحظه میباشد. ضمن اینکه، گرایش بیشتر به استفاده از رویکردهای کمی بهویژه روشهای پژوهش همبستگی و پیمایشی (74 درصد) کیفیت مقالات منتشر شده را دور از انگاره تولید دانش فعال تحت تأثیر قرار داده است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_102164_5eae0fcad7c480ebc604419a682b8c29.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120221022Explaining the Challenges of Iran's Higher Education System Facing Globalization
(A Phenomenological Study)تبیین چالشهای آموزش عالی ایران در مواجهی با جهانی شدن (مطالعهای مبتنی بر پدیدار شناسی)10512810141610.52547/MPES.15.1.105FAزینب شیرزاددانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسعید رجایی پوردانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-3976-1870بهروز مهرامدانشیار گروه مطالعات برنامهدرسی و آموزش، داتشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20221022Objective: The purpose of this study is to explain and identify the strengths, weaknesses opportunities, and threats of the Iranian higher education system facing globalization.<br />Materials and Methods: A phenomenological, qualitative approach was followed. The research population included all specialists in the field of higher education in the globalization field. The selection criteria of the sample were being a member of the faculty, the fame of the subject at the national and international levels, or having written work in the field of globalization. A purposive sampling was carried out by selecting key experts and the sample size was 19 Iranian experts based on theoretical saturation. As for the data collection instrument, a semi-structured interview was used and the content validity of the questions was verified by 5 experts. Interview analysis was performed at two levels: content analysis and SWOT analysis.<br />Result and Discussion: The codes were classified into 96 organizing themes and 20 overarching themes. Out of 20 overarching themes, 3 themes in the strengths of the higher education system, 6 themes in the weaknesses, 3 themes in the level of opportunity, and 8 themes in the level of threat were extracted. Strengths: managers' support for active globalization trends, intrinsic motivation of academics to be present in the world arena, the possibility of creating appropriate contexts, and standards for a world-class university. Weaknesses: inadequate response to local, national, regional, and global strategic needs, inadequate standards of education, laboratory, and facilities at the global level, lack of respect for human capital and unemployment of the educated, inadequacy of rules and regulations in the field of exchanges and communication, inadequate criteria for hiring faculty members and graduate students and academic promotion, and loss of cultural values of some faculty members. Opportunities: the impact of higher education systems on the political, economic, cultural and social structures of governments, the possibility of universities earning income from various sources, strengthening and improving higher education systems and interaction with each other, and the view of international forums, governments and foreign universities on Iran as a country with a historical and cultural background. Threats: restricting research on indigenous issues and values, creating scientific indicators, international and global policies based on institutional theory, extensive recruitment of elites by developed countries and top universities, sanctions on some Iranian universities, damage to indigenous beliefs, culture and language, and ignoring the elite in the political structure. The results of this research can be used by planners, decision-makers and policymakers of the higher education system to review the academic, research, and university services. Also, the findings of this research could be used in compiling the documents of the scientific map of the country, determining the budget, the way of universities income-generating, and the indicators for hiring faculty members. They can also be used in quality indicators and the number of admissions of postgraduate students.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش، تبیین و شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای نظام آموزش عالی ایران در مواجهه فعال با جهانی شدن است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش پژوهش مبتنی بر پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش تمامی متخصصان حوزه آموزش عالی در حیطه موضوعی جهانی شدن بودند. ملاکهای انتخاب نمونه عبارتاند از عضو هیئت علمی بودن، اشتهار موضوعی در سطوح ملی و بینالمللی و یا دارا بودن اثر مکتوب در زمینه جهانی شدن در نظر گرفته شد. رویکرد نمونهگیری هدفمند و به روش انتخاب صاحبنظران کلیدی انجام شد و حجم نمونه 19 نفر براساس اشباع نظری تکمیل گردید. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و روایی محتوایی سؤالات مصاحبه، توسط 5 نفر از متخصصان احراز گردید. تحلیل مصاحبهها در دو سطح تحلیل مضمون و تحلیل سؤالات انجام شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری: </strong>کدها در 96 مضمون سازماندهنده و 20 مضمون فراگیر طبقهبندی شد. 3 مضمون فراگیر در قوت، 6 مضمون فراگیر در ضعف، 3 مضمون فراگیر در سطح فرصت و 8 مضمون فراگیر در سطح تهدید قرار گرفت. قوتها: حمایت مدیران از روندهای جهانی شدن فعال، انگیزش درونی دانشگاهیان برای حضور در صحنه جهانی و امکان ایجاد بسترهای مناسب و معیارهای دانشگاه طراز جهان. ضعفها: پاسخگویی نامناسب به نیازهای استراتژیک محلی، ملی، منطقهای و جهانی، مناسب نبودن استانداردهای آموزشی، آزمایشگاهی و تسهیلات در سطح جهانی، عدم ارجگذاری به سرمایههای انسانی و بیکاری تحصیلکردگان، مناسب نبودن قوانین و مقررات در زمینه تعاملات و تبادلات، مناسب نبودن شاخصهای جذب اعضای هئیت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ارتقای دانشگاهیان و خودباختگی فرهنگی برخی استادان. فرصتها: تأثیرگذاری نظامهای آموزش عالی بر ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دولتها، امکان کسب درآمد دانشگاهها از منابع متعدد، تقویت و بهروز شدن نظامهای آموزش عالی و تعامل با یکدیگر و نگاه مجامع بینالمللی، دولتها و دانشگاههای خارجی به ایران بهعنوان کشوری با سابقه تاریخی و فرهنگی. تهدیدها: ایجاد محدودیت در انجام پژوهش مسائل و ارزشهای بومی، ایجاد شاخصهای علمی و سیاستگذاریهای بینالمللی و جهانی مبتنی بر نظریه نهادی، جذب گسترده نخبگان توسط کشورهای پیشرفته و دانشگاههای برتر، تحریم برخی از دانشگاههای ایران، آسیب به باورها، فرهنگ و زبان بومی، تحریم برخی از دانشگاههای ایران و نادیده گرفتن خردمندان در بدنه نظام حکمرانی. از نتایج این پژوهش برنامهریزان، تصمیمگیران و سیاستگذاران نظام آموزشعالی بهمنظور بازنگری در کارکردهای آموزش، پژوهش و ارائه خدمات دانشگاهها، تدوین اسناد نقشه علمی کشور، برنامهریزیهای مالی، تعیین بودجه، درآمدزایی دانشگاهها، در تصمیمگیری و سیاستگذاری جذب و استخدام اعضای هئیت علمی و کمیت و کیفیت دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی میتوان استفاده کرد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_101416_20f62e051d64e524f12917241b4ad51a.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120221020Providing a Model for Knowledge Commercialization: A Conceptual Model and its Empirical Testارائه الگویی برای تجاریسازی دانش: الگویی مفهومی و آزمون تجربی آن12915210216610.52547/MPES.15.1.129FAحسین واحدچوکدهدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانمحمدرضا کرمی پورشمس آبادیاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانعلی صحبتلواستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20221020Objective: The first objective of the present study is to identify the categories and concepts of knowledge commercialization for making a conceptual model. And the second goal is to test the model empirically.<br />Materials and Methods: The present study was conducted with a mixed exploratory strategy. Participants in the study were heads, department heads and university professors, specialists from university growth centers, and science and technology parks in Guilan province. To conduct the research, in the qualitative stage, 30 people were selected using purposive sampling and in the quantitative stage, 230 people were selected as the research sample by stratified random sampling. In the qualitative stage, the samples were interviewed in depth to achieve theoretical saturation and in the quantitative stage, participants were asked to answer the research questionnaire. The grounded theory method was used to analyze the qualitative data and the structural equation model method was used to analyze the quantitative data.<br />Discussion and Conclusion: In the qualitative stage, using inductive content analysis of interviews and the systematic approach of Strauss and Corbin during the three stages of open, axial, and selective coding, 146 primary concepts, 23 secondary concepts, and 9 major categories (intellectual capital, academic productivity, policies and organizational capabilities, the institutionalization of commercialization, context building, networking (networking orientation), knowledge creation, competitiveness (knowledge commercialization) were extracted. Obtained from the open coding stage in the form of causal conditions, pivotal phenomena, contextual factors, intervening factors, strategies, and consequences were linked in a paradigmatic pattern. Then the conceptual model of the research was presented. In the quantitative stage, the identified components and indicators were analyzed by the structural equation method. The result of the second-order confirmation model’s fits (reported chi-square value, chi-square value divided by degrees of freedom less than 3, and comparative fit index more than 0.9), and factor load results (lambda coefficient) of all variables are obviously higher than 0.4 which indicates the empirical model is desirable.<strong>هدف :</strong> هدف اول پژوهش حاضر شناسایی مقولهها و مفاهیم تجاریسازی دانش جهت ارائه یک الگوی مفهومی است. و هدف دوم آن آزمون تجربی الگوی مفهومی تجاری سازی دانش میباشد.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش حاضر با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش رؤسا، مدیران گروه و استادان دانشگاه، متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در استان گیلان بودند. برای انجام پژوهش، در مرحله کیفی30 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند و در مرحله کمی، 230 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در مرحله کیفی، با نمونهها مصاحبه عمیق تا دستیابی به اشباع نظری موضوع انجام شد و در مرحله کمی، از مشارکتکنندگان درخواست شد تا به پرسشنامه پژوهش پاسخ دهند. برای تحلیل اطلاعات مرحله کیفی از روش تئوری داده بنیاد و برای تحلیل دادههای کمی از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. <br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> در مرحله کیفی، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی مصاحبهها و رویکرد سیستمی اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 146 مفهوم اولیه، 23 مفهوم ثانویه و 9 مقوله عمده (سرمایه فکری، بهرهوری دانشگاهی، سیاستها و قابلیتهای سازمانی، نهادینه کردن تجاریسازی، بسترسازی، شبکهسازی (شبکهگرایی)، خلق دانش، دستیابی به توان رقابتی، قابلیت تجاریسازی دانش) استخراج گردید که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم به دست آمده از مرحله کدگذاری باز در قالب: شرایط علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها به صورت الگوی پارادایمی به هم مرتبط گردید. و در ادامه الگوی مفهومی پژوهش ارائه شد. در مرحله کمی، مؤلفهها و شاخصهای شناسایی شده به روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتابج برازشهای الگوی تأییدی مرتبه دوم (مقدار گزارش شدة خی دو، مقدار خی دو تقسیم بر درجة آزادی که کمتر از 3 و شاخص برازش مقایسهای، بیشتر از 9/0) ، و نتایج بار عاملی (ضریب لامبدا) تمام متغیرهای آشکار که بالاتر از 4/0 است، حاکی از مطلوب بودن براش الگوی تجربی میباشد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_102166_7c9e2bb1b748a10d4e94afa7e5970f9b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321An Analytical-descriptive Study of School-based Management’s Research; with Emphasis on its Concept and Implications in Educationمطالعه تحلیلی-توصیفی پژوهشهای حیطه مدیریت مدرسهمحور؛ با تأکید بر مفهوم و دلالتهای آن در آموزش و پرورش15317210144410.52547/MPES.15.1.153FAمریم سادات قریشی خوراسگانیاستادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران0000-0001-6210-134Xمعصومه لشگریکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانJournal Article20210613Objective: The purpose of this study was to study the research process in school-based management with emphasis on its concept and implications in education.<br />Materials and Methods: The purpose of the present study is applied one; it has been conducted through a mixed approach and descriptive-analytical method. The research population consisted of 1184 scientific documents indexed in the WOS database. Accordingly, the retrieval of the records of the present study was searched and filtered based on the keyword "school-based management" in the 2000-2020 period. To analyze the data and to find the most productive journals, countries, authors, the process of publishing articles, institutions and the pattern of cooperation between countries, the most frequent words and the evolution of the most frequent words and the semantic sphere governing the concept of school-based management and various bibliographic techniques and social networks were utilized. To validate the research data, the two methods of peer review and review by three scientometrics experts familiar with bibliographic techniques were applied.<br />Discussion and Conclusion: The results showed that in terms of quantity, school-based management articles had a growing trend in the period from 2010 to 2020. The articles in the field of school-based management were presented in the form of complete scientific research and review articles. The most cited journals were in the United States, the United Kingdom, and Australia, respectively, and in the universities of Michigan, the University of Rochester, the University of Carolina, and Yale University. Researchers in the United States, China, the United Kingdom, and Australia also contributed the most international collaboration in terms of international collaboration. In the treasury of keywords used in the research of the study area, the concept of school-based management has been used mainly in interaction with the concepts of school-based management, decentralization, management, leadership, school autonomy, responsibility, school principal, participation, school governance, and teachers. In general, from the total data extraction, considering the concept of school-based management, there has been an increasing trend. The results, perhaps indicate the increasing importance of the field under study. On the other hand, it expresses the importance of the position of education in the world and its educational role by emphasizing the social, economic, cultural, and political education of the responsible citizen.<strong>هدف:</strong> هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه روند پژوهشهای حیطه مدیریت مدرسه محور با تأکید بر مفهوم و دلالتهای آن در آموزش و پرورش بوده است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر رویکرد ترکیبی و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش متشکل از 1184 سند علمی بود که در پایگاه WOS نمایه شده است. بر این اساس، بازیابی رکوردهای پژوهش حاضر، بر مبنای کلمه کلیدی «مدیریت مدرسهمحور» در بازه زمانی سالهای 2020- 2000 جستجو و فیلتر شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، بهمنظور یافتن پرثمرتین مجلات، کشورها، نویسندگان، روند انتشار مقالات، مؤسسات و الگوی همکاری بین کشورها، پرتکرارترین کلمات و روند تحول کلمات پرتکرار و سپهر معنایی حاکم بر مفهوم مدیریت مدرسه محور از نرمافزار VOS viewer و تکنیکهای مختلف کتابشناختی و شبکههای اجتماعی بهره گرفته شد. <em>برای اعتباربخشی دادههای پژوهش، از دو روش بازبینی توسط همکار و بازبینی توسط سه متخصص علمسنجی و مطلع از تکنیک کتابشناختی استفاده شد.</em><br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان داد به لحاظ کمیت، مقالات مدیریت مدرسهمحور در بازه زمانی سالهای 2010 تا 2020 روند رو به رشد داشته است. مقالات حیطه مدیریت مدرسهمحور در قالب مقالات کامل علمی-پژوهشی و مروری ارائه شده بود. پراستنادترین مجلات به ترتیب به کشورهای آمریکا، انگلستان و استرالیا و به دانشگاههای میشیگان، روچستر، کارولینا و دانشگاه ییل آمریکا اختصاص داشت. همچنین، در خصوص همکاریهای بینالمللی، بیشترین همکاری در انتشار مقالات به ترتیب به پژوهشگران کشورهای آمریکا، چین، انگلستان و استرالیا تعلق داشت. در خزانه کلمات کلیدی بهکار رفته در پژوهشهای حیطه مورد مطالعه، مفهوم مدیریت مدرسهمحور عمدتاً در تعامل با مفاهیم «مدیریت مدرسهمحور، تمرکززدایی، مدیریت، رهبری، خودمختاری مدرسه، مسئولیت، مدیر مدرسه، مشارکت، حاکمیت مدرسه، معلمان» بهکار رفته است. بهطور کلی، از مجموع دادههای استخراج شده میتوان دریافت، توجه به مفهوم مدیریت مدرسهمحور، روند افزایشی داشته است. نتایج حاصله، شاید از یکسو، حاکی از اهمیت بیشازپیش حیطه موردمطالعه است. از سوی دیگر، بیانگر اهمیت جایگاه آموزش و پرورش در دنیا و نقش تربیتی آن با تأکید بر تربیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی شهروند مسئول است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_101444_d73d7599d9e788db07a8a1aff7c3dc90.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321Curriculum Framework Based on Cultural Literacy Development in High School Education from Zais’s Perspectiveچارچوب برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد فرهنگی در دوره متوسطه براساس دیدگاه زایس17319210145210.52547/MPES.15.1.173FAفاروق خاکزاددانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمرضیه دهقانیدانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانرضوان حکیم زادهدانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-3182-9319علیرضا صادقیدانشیارگروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانکیوان صالحیدانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8673-4248Journal Article20210811Objective: The purpose of this study is to provide a curriculum framework based on the development of cultural literacy in high school according to the Zais perspective.<br />Materials and Methods: Applied research method was used for its purpose. It was qualitative in terms of collecting information by using a theoretical method. Determining the characteristics of the desired cultural literacy curriculum of the second period of high school was done based on the Zais model which included two activities. In the first activity, the epistemological foundations of the desirable framework of the curriculum based on the Zais model were explained, and by introducing and explaining these epistemic foundations, the epistemic orientation of the program was determined. In the second activity according to the logic of the cultural literacy curriculum based on items such as a. extracted components of cultural literacy in previous research, b. emphasis and implications of upstream documents of the Iranian education system and c. the Zais (1976) curriculum design model was identified and then the characteristics of areas related to cultural literacy were identified based on the Zais model and the designing of the desired framework was begun. Finally, the framework was designed based on the opinions of 20 experts in curriculum planning and social sciences validated through a semi-structured interview method.<br />Discussion and Conclusion: Based on the results of the research, 10 areas were suggested for the proposed framework which includes knowledge and experience, content and structure, social and emotional elements, fair and relevant educational opportunities and resources, parent-association participation, educational strategies, cultural literacy curriculum quality, teachers’ competencies, diagnosis and evaluation, and policy-making and supervision, which based on them the framework was designed and approved.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد فرهنگی در دوره متوسطه براساس دیدگاه زایس است.<br /><strong>مواد و روشها</strong>: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات کیفی و با روش پژوهش نظریهای بوده است. تعیین ویژگیهای چارچوب مطلوب برنامه درسی سواد فرهنگی دوره دوم متوسطه براساس الگوی زایس انجام پذیرفت که خود شامل دو فعالیت بود، در فعالیت اول به تبیین بنیادهای معرفتی چارچوب مطلوب برنامه درسی براساس الگوی زایس پرداخته شد و با معرفی و شرح این بنیانهای معرفتی جهتگیری معرفتی برنامه مشخص گردید، در فعالیت دوم، ابتدا منطق برنامه درسی سواد فرهنگی براساس مواردی از قبیل الف. مؤلفههای استخراج شده سواد فرهنگی در پژوهشهای پیشین، ب. تأکیدات و استلزامات اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران و ج. الگوی طراحی برنامه درسی زایس (۱۹۷۶) شناسایی گردید و سپس به شناسایی ویژگیهای حوزههای مرتبط با سواد فرهنگی براساس مدل زایس و طراحی چارچوب مطلوب اقدام گردید. در پایان نیز به اعتباریابی چارچوب طراحی شده براساس نظرات ۲۰ نفر از متخصصان برنامهریزی درسی و علوم اجتماعی با روش مصاحبه نیمهساختاریافته پرداخته شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> براساس نتایج پژوهش، حوزههای ۱۰ گانهای برای چارچوب پیشنهادی مطرح شد که شامل دانش و تجربه، محتوا و ساختار، عناصر اجتماعی و عاطفی، فرصتها و منابع آموزش عادلانه و مرتبط، مشارکت والدین و انجمن، استراتژیهای آموزشی، کیفیت برنامه درسی سواد فرهنگی، صلاحیتهای معلمان، تشخیص و ارزیابی و سیاستگذاری و نظارت بود که براساس آن چارچوب طراحی و مورد تأیید قرار گرفت.https://mpes.sbu.ac.ir/article_101452_a24b00f8e9f2aa8610afe914fdd3e7c7.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321Semantic Representation of the Lived Experiences of Bilingual (Baluch) Students of Persian Language Education: A Phenomenological Studyبازنمایی معنایی تجارب زیسته دانشآموزان دوزبانه (بلوچ) از آموزش به زبان فارسی: یک مطالعه پدیدارشناسی19321210119410.52547/MPES.15.1.193FAجواد جهاندیدهدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحبوبه عارفیدانشیار برنامهریزی درسی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-2750-245Xاباصلت خراسانیدانشیار برنامهریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20210329Objective: The phenomenon of multilingualism has been one of the main problems of Iranian society. In our country, every year a large number of students enter primary school with fluency in their ethnic and native language and with little knowledge of Persian. But from the past up to now, our educational system has treated all children in the same language and has considered them all Persian-speaking. The present study aimed to semantically represent the lived experiences of bilingual (Baluch) primary school students in Persian language education.<br />Materials and Methods: The approach of the present study is qualitative research and phenomenological method has been used and its data have been collected through semi-structured interviews. Data analysis was performed using the thematic content analysis method. Participants in this study were primary school students in Saravan who were selected by purposive sampling method from the fourth, fifth, and sixth grades of elementary school who were studying in 2019-2020.<br />Discussion and Conclusion: In-depth analysis of students’ perspectives leads to the identification and categorization of seven organizing themes, including: students' attitudes toward school with three basic themes: educational place, emotional-social place and educational place; effects of native language application in school with three basic themes of meaningful learning, deep perception and strong feeling; barriers to use the native language in school with the basic theme of costing native language education; the position of the native language in school with four basic themes: informal using, insignificant using, compulsion to use the official language and ignoring the native language; The initial feeling of entering school with two basic themes of negative emotions and defense mechanisms; the effects of not using native language in school with three basic themes of superficial learning, weakness in learning and negative emotions and the position of native language with two basic themes were respected and identified.<strong>هدف</strong>: پدیده چند زبانی از دیرباز یکی از مسائل اصلی جامعه ایرانی بوده است. در کشور ما هر ساله تعداد زیادی از دانشآموزان با تسلط به زبان قومی و مادریشان و با آشنایی اندک به زبان فارسی وارد دبستان میشوند؛ اما از گذشته تاکنون نظام آموزشی ما با این همه کودک برخورد زبانی واحدی داشته است و همه آنان را فارسی زبان میداند. هدف پژوهش حاضر، بازنمایی معنایی تجارب زیسته دانشآموزان دوزبانه (بلوچ) ابتدایی از آموزش به زبان فارسی بود.<br /><strong>مواد و روشها: </strong>رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی بوده و روش پدیدارشناسی در آن به کار گرفته شده است. دادههای پژوهش به روش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای مضمونی انجام گرفت. شرکتکنندگان در این پژوهش، دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان سراوان بوده است که با روش نمونهگیری هدفمند از بین پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی که در سال ۹۹-۱۳۹۸ مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: تحلیل عمیق دیدگاههای دانشآموزان، موجب شناسایی و دستهبندی هفت مضمون سازماندهنده شامل؛ نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه (با سه مضمون پایه مکان پرورشی، مکان عاطفی-اجتماعی و مکان آموزشی)؛ اثرات کاربرد زبان مادری در مدرسه (با سه مضمون پایه یادگیری معنادار، ادراک عمیق و احساس قوی)؛ موانع بهکارگیری زبان مادری در مدرسه (با مضمون پایه هزینهبری آموزش زبان مادری)؛ جایگاه زبان مادری در مدرسه (با چهار مضمون پایه استفاده غیررسمی، استفاده ناچیز، اجبار بر استفاده زبان رسمی و نادیده گرفتن زبان مادری)؛ احساس اولیه ورود به مدرسه (با دو مضمون پایه احساسات منفی و مکانیسمهای دفاعی)؛ اثرات عدم استفاده زبان مادری در مدرسه (با سه مضمون پایه یادگیری سطحی، ضعف در یادگیری و هیجانات منفی) و جایگاه زبان مادری (با دو مضمون پایه محترم شمردن و هویت بخشی) گردید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_101194_0ac3b6c8a99fdf81ab10b9e32c9cdcc8.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321Factors Affecting the Use of Cloud Computing in High School Educationعوامل تأثیرگذار بر بکارگیری رایانش ابری در آموزش متوسطه21322810216510.52547/MPES.15.1.213FAمحمد موسی شعبانیاندانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران0000-0002-1774-0174اسماعیل کاظم پوردانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایرانزهره شکیباییدانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایرانJournal Article20210726Objectives: The use of cloud computing technology is a new trend in today's world. Cloud computing is one of the new-generation information technologies that is becoming more and more popular in most countries. In recent years, many organizations are beginning to choose their cloud models. Educational institutions, especially universities and schools, cannot ignore the extensive benefits that cloud computing brings to them. They cannot also neglect to use them due to their growing trend in today's world. The main purpose of this study is to identify the effective components of using this technology in high school education.<br />Materials and Methods: The present study is conducted within the framework of a qualitative approach and using the grounded theory method. For the present study, 11 professors and experts in the field of cloud computing and educational management were semi-structured interviewed by purposive sampling. The analysis of the data from the interviews was done according to Strauss and Corbin's instructions (1390) with coding (open coding and axial coding.)<br />Discussion& Conclusions: Findings include 30 secondary codes and 13 main categories. Categories include the need for change in teaching methods, the usefulness of cloud tools, 21st-century requirements, the need for new technologies, human resources, organizational support, preparation of learning environment, innovative approach to public education, educational policy, providing education requirements, education promotion, educational justice, and financial resource management. Based on the findings of this study, it can be said that cloud computing technology can provide solutions to problems in the education system. Cloud computing enables users to easily control and access their training data via the Internet. Therefore, providing innovative educational systems focused on strengthening students' skills and developing their learning is essential for the ability to respond to ongoing challenges.<strong>هدف</strong>: بهکارگیری فناوری رایانش ابری، روند جدیدی در جهان امروز میباشد. رایانش ابری یکی از فناوریهای اطلاعاتی نسل جدید است که روز به روز در بیشتر کشورها محبوبیت بیشتری پیدا میکند. در سالهای اخیر بیشتر سازمانها شروع به انتخاب مدلهای ابری خود میکنند. مؤسسات آموزشی، بهویژه دانشگاهها و مدارس، نمیتوانند مزایای قابل توجهی را که رایانش ابری برای آنها به همراه دارد، نادیده بگیرند و با توجه به روند رو به رشد جهان امروز در استفاده از آن غفلت نمایند. هدف اصلی در این پژوهش شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار در بکارگیری این فناوری در آموزش متوسطه میباشد.<br /><strong>مواد و روشها: </strong>پژوهش حاضر کاربردی توسعهای بوده و در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد صورت گرفته است. مشارکتکنندگان پژوهش شامل 11 نفر از اساتید و مطلعین حوزه رایانش ابری و مدیریت آموزشی بودند که از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها طبق دستورالعمل استراس و کوربین (1390) و با کدگذاری (کدگذاری باز و کدگذاری محوری) صورت گرفته است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتهها شامل 30 کد ثانویه و 13 مقوله اصلی میباشد. مقولات عبارتاند از: نیاز به تغییر در شیوه آموزش، سودمندی ابزارهای ابری، الزامات قرن 21، نیاز به فناوریهای جدید، منابع انسانی، پشتیبانی سازمانی، آمادهسازی محیط یادگیری، رویکردی نوآورانه به آموزش عمومی، سیاستگذاری آموزشی، فراهم کردن ملزومات آموزش، ارتقاء آموزش، عدالت آموزشی و مدیریت منابع مالی میباشد. براساس یافتههای این پژوهش میتوان بیان کرد که عوامل تعیین شده در بکار گیری<strong> </strong>فناوری رایانش ابری مؤثر بوده و در نتیجه میتواند راهحلهایی را برای مشکلات موجود در سیستم آموزش ارائه دهد. رایانش ابری کاربران را قادر میسازد تا از طریق اینترنت دادههای آموزشی و تربیت خود را به سهولت کنترل و دسترسی داشته باشند. لذا ارائه سیستمهای آموزشی نوآورانه متمرکز بر تقویت مهارتهای دانشآموزان و توسعه یادگیری آنها برای توانایی پاسخگویی به چالشهای مداوم ضروری است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_102165_9b0301fff3108ded7e9d88729566d6b7.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321Teamwork in the Academic System; Identifying its Challenges in the Students' Academic Activitiesکارگروهی در نظام دانشگاهی؛ شناسایی چالشهای آن در فعالیتهای دانشگاهی دانشجویان22925010137910.52547/MPES.15.1.229FAمحسن نظرزاده زارعاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران0000-0002-6232-1761Journal Article20210613Objective: Nowadays, teamwork in higher education institutions is considered one of the best strategies for the interaction and participation of students in the learning process as well as the development of their communication skills. While recognizing the benefits of teamwork can create a positive understanding among faculty members, and students, some factors can prevent the creation of teamwork and cause a low desire to work in a team in the academic system. These factors can also reduce its benefits and positive effects. Therefore, the purpose of this study was to identify the challenges related to teamwork among students.<br />Materials and Methods: To achieve this purpose, a qualitative approach by deductive qualitative survey method was used. A total of 142 students of educational sciences from Alzahra and Malayer Universities were included who had teamwork experience during academic life. Thus, the researcher selected 114 of them by purposive sampling from the type of criterion method and based on the criterion of having experience in teamwork. The research tool was an open-ended questionnaire based on teamwork theory which was designed in Google Form. The data were analyzed by the deductive content analysis method. To validate the findings, a peer-checking method was used.<br />Result and Discussion: Findings showed that teamwork challenges in the students' academic activities can be divided into eight main components and seventeen sub-components including adaptability challenge (non- adaptability with team rules and regulations, resistance to changes, lack of knowledge about each other, and resistance to team opinions), backup behavior challenge (lack of cooperation of team members in distributing work pressure, inappropriate distribution of work among team members), performance supervising challenge (disapproval of mutual supervision, acceptance the supervision of team just by leader, lack of existence of mutual supervision), team orientation challenge (priority of individual goals over team goals), team leadership challenges (incompetence of team leader, lack of existence a leader in team, disobedience of members from team leader), mutual trust challenge (lack of mutual trust between team members), shared mental models challenges (lack of shared understanding of team tasks), closed-loop communication challenge (lack of interaction and communication between team members, lack of exchange of information between team members). Based on the research findings, if we want to use teamwork in students’ academic activities, we require more participation of faculty members by developing instructions for doing teamwork, assessing students' readiness to do teamwork, and determining the exact objectives of teamwok.<strong>هدف:</strong> امروزه کارگروهی در مؤسسات آموزش عالی بهعنوان یکی از بهترین راهبردها برای تعامل و مشارکت دانشجویان در فرایند یادگیری و همچنین کمک به رشد مهارتهای ارتباطی آنها محسوب میشود. درحالی که شناسایی مزایای کارگروهی میتواند درک مثبتی را در بین اساتید و دانشجویان ایجاد کند، عواملی که باعث عدم شکلگیری و تمایل اندک به انجام کارگروهی در نظام دانشگاهی میشود، نیز میتواند از مزایا و تأثیرات مثبت آن بکاهد؛ بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی چالشهای مرتبط با کارگروهی در بین دانشجویان بود.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> برای نیل به این مقصود از رویکرد کیفی و از روش پیمایش کیفی از نوع قیاسی استفاده شد. جامعه هدف در این پژوهش شامل دانشجویان رشته علوم تربیتی دو دانشگاه الزهرا و ملایر بودند که از تجربه کارگروهی در طول دوران تحصیل دانشگاهی برخوردار بودند که مجموعاً 142 نفر بودند. بنابراین پژوهشگر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی تعداد 114 نفر از آنها براساس ملاک داشتن تجربه کارگروهی انتخاب کرد. ابزار پژوهش، پرسشنامه هشت سؤالی باز پاسخ مبتنی بر نظریه کارگروهی بود که در محیط گوگل فرم طراحیشده بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای قیاسی و برای اعتباریابی یافتهها از روش بازبینی توسط همکاران استفاده شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتهها نشان داد، چالشهای کارگروهی در فعالیتهای دانشگاهی دانشجویان میتواند در هشت مقوله اصلی و هفده مقوله فرعی شامل: چالش سازگاری (عدم سازگاری با قوانین و مقررات گروه، مقاومت در برابر تغییرات، عدم شناخت نسبت به یکدیگر، مقاومت در برابر نظرات همگروهی)، چالش رفتار پشتیبان (عدم همراهی افراد گروه در توزیع فشار کاری، توزیع نامناسب کار بین افراد گروه)، چالش نظارت بر عملکرد گروه (عدم استقبال از نظارت متقابل، پذیرش صرف نظارت رهبر گروه، عدم وجود نظارت متقابل)، چالش جهتگیری گروه (اولویت اهداف فردی بر اهداف گروه)، چالشهای رهبری گروه (عدم شایستگی رهبر گروه، عدم وجود رهبر در گروه، سرپیچی از رهبر گروه)، چالشهای اعتماد متقابل (عدم اعتماد متقابل بین افراد)، چالش الگوهای ذهنی مشترک (عدم درک مشترک از انجام وظایف گروهی)، چالش ارتباطات گروه (عدم تعامل و ارتباط بین گروهی، عدم تبادل اطلاعات بین گروهی) طبقهبندی شوند. براساس یافتههای پژوهش میتوان دریافت که بهکارگیری صحیح کارگروهی در فعالیتهای دانشگاهی دانشجویان نیازمند مشارکت بیشتر اساتید از طریق تدوین دستورالعمل انجام کارگروهی، ارزیابی میزان آمادگی دانشجویان برای انجام کارگروهی و تعیین اهداف و مقاصد دقیق کارگروهی است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_101379_f3739c5ba4f0a9eb390e8dbc74fe5b1f.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526115120220321Providing a Model to Evaluate the Performance of Hormozgan University with a Combined Approach of Balanced Scorecard (BSC), Analytic Hierarchy Process (AHP), and System Dynamics (SD)ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه هرمزگان با رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن(BSC)، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و پویاییشناسی سیستمها (SD)25127910066710.52547/MPES.15.1.251FAمحمد غفورنیااستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانشریفه قویدلکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانمحمد رضا بهبودیدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانJournal Article20210126Objectives: The present study aimed to develop a hybrid model in the form of a balanced scorecard, hierarchical analysis process, and systems dynamics to evaluate the performance of Hormozgan University.<br />Materials and Methods: In terms of methodology, this research is applied research in terms of purpose and it is a descriptive survey in terms of research method. The statistical population of this study included faculty members, managers, and experts in the field of performance evaluation. Documentary and field methods have been used to collect data. The sampling method is purposive random sampling. In the first step, the factors and components affecting the performance evaluation of Hormozgan University in the dimensions of the balanced scorecard were defined. Then, in the second step, the weights of the criteria and sub-criteria were determined by the method of the hierarchical analysis process. Accordingly, the five indicators that had more implications for improving university performance, including the quality of research in terms of "research, innovation and technology", student satisfaction in terms of "customer", the competitiveness of the university in terms of "growth and learning" and service improvement in terms of "internal processes" were selected as the most important indicators of performance evaluation. In the third step, modeling and simulation of factors and components of university performance evaluation were performed by using the systems dynamics method and Vensim software.<br />Discussion and Conclusion: The results showed that the indicators of research quality, ranking, competitiveness and service quality had an upward trend with a medium slope, which is expected to continue until the end of the simulation period of this trend with an increasing slope. Also, based on the simulation results, the indicators of increasing research opportunities for professors and the percentage of technology usage in terms of internal processes, increasing the budget for education and welfare and research facilities in terms of finance, and increasing the number of faculty recruited in terms of internal processes were introduced as improvement policies.<strong>هدف:</strong> تحقیق حاضر با هدف توسعهی مدلی ترکیبی در قالب کارت امتیازی متوازن، فرآیند تحلیل سلسه مراتبی و پویاییشناسی سیستمها بهمنظور ارزیابی عملکرد دانشگاه هرمزگان صورت گرفته است.<br /><strong>مواد و روشها: </strong>این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعهی آماری مدنظر این پژوهش شامل اعضای هیئت علمی، مدیران و کارشناسان خبره در زمینه ارزیابی عملکرد بودند. برای جمعآوری دادهها از روش اسنادی و میدانی استفاده شده است. روش نمونهگیری در این تحقیق هدفمند تصادفی است. در گام اول عوامل و مؤلفههای مؤثر بر ارزیابی عملکرد دانشگاه هرمزگان در ابعاد کارت امتیازی متوازن تعریف شدند. سپس در گام دوم وزن معیارها و زیر معیارها بوسیلهی روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مشخص شد. بر این اساس پنج شاخص که دارای وزن بیشتری از نظر اهمیت در بهبود عملکرد دانشگاه بودند، شامل کیفیت پژوهش از بعد "پژوهش، نوآوری و فناوری"، رضایت دانشجو از بعد "مشتری"، توان رقابتی دانشگاه از بعد "رشد و یادگیری" و بهبود خدمات از بعد "فرآیندهای داخلی"، بهعنوان مهمترین شاخصهای ارزیابی عملکرد انتخاب شدند. در گام سوم مدلسازی و شبیهسازی عوامل و مؤلفههای ارزیابی عملکرد دانشگاه با استفاده از روش پویاییشناسی سیستمها و نرمافزار ونسیم انجام شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج تحقیق نشان داد شاخصهای کیفیت پژوهش، جایگاه در رتبهبندی، توان رقابتی و کیفیت خدمات، روند صعودی با شیب متوسط داشتهاند که انتظار میرود تا پایان دوره شبیهسازی این روند با شیب افزایشی ادامه داشته باشد. همچنین براساس نتایج شبیهسازی، شاخصهای افزایش فرصت مطالعاتی برای اساتید و افزایش درصد استفاده از تکنولوژی از بعد فرآیندهای داخلی، افزایش بودجه برای تسهیلات آموزشی و رفاهی و پژوهشی از بعد مالی و افزایش تعداد هیئت علمی جذب شده از بعد فرآیندهای داخلی، بهعنوان سیاستهای بهبود معرفی شدند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100667_67afd70741ec87e1557e1774563a273f.pdf