دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52616220130923Should life school aim at Educating which kind of desirable citizen?مدرسه زندگی باید در پی تربیت کدام شهروند مطلوب باشد؟94498387FAکورش فتحی واجارگاهاستاد دانشگاه شهید بهشتیسوسن کشاورزاستادیار دانشگاه خوارزمیعزیزالله تاجیک اسمعیلیاستادیار دانشگاه خوارزمیعلی اکبر خسرویاستادیار دانشگاه آزاد اسلامیطلعت دیبا واجاریاستادیار دانشگاه پیام نورحبیب اله پور صادقیدانشجوی دکترای دانشگاه تهرانمریم رحمتیپژوهشگرگیتا زندیهپژوهشگرJournal Article20130425The educational system potentially is one of the key and primary institutions in realization of content of document of vision of development of country. But the playing of the suitable role in this context requires having guidelines and general directions in developing educational system of the country. The educational system of the country in accord whit realization of the document of the developing country requires a special conception regarding ideal human for the educational system. In other words, the starting point of movement towards designing a comprehensive Plan for the development of the educational system. The drawing of the vision for the educational system has to do with ideal human. In so far as education has along the other institution and organizations the responsibility of sustainable growth, educating ideal and skillful human resources for working in a competitive of national document of education in different fields can prepare country’s human resources for entering the era of knowledge in four dimensions of cultural, economic, society and political. What constitutes the man problems is the following. The study of ideal human characteristics in the educational system of the Islamic republic of iran in twenty- year vision (1384- 1409). The present research is done in the frame work of four fallowing axis and is done in the from of document studies. Comparative studies (educational system, international organizations and institutions, scientific- professional societies in the domain of research in educational) Formal Document relating to the development of the country.(all ministries and government organizational). Legal documents call acts regarding culture and education by legal authorities of the country. Future- oriented studies (all source formulated in farsi and English in the main focus of the study) In order to gather all data in this research , the method of recording relevant data was used. The used source were government documents, library research documents, primary source and internet sites. The method of analyzing research data was a analytical- qualitative method. With this purpose, analyses done by using information and comparative tables. What was resulted from this study was a declaration containing. Initial forms of ideal human characteristics with ten main categories sixty. Secondary concept and characteristics were presented.نظام آموزش و پرورش بهطور بالقوه یکی از تعیینکنندهترین نهادها در تحقق مفاد سند چشمانداز توسعه کشور است، اما ایفای نقش مناسب در این زمینه مستلزم دارا بودن رهنمودهایی در توسعه نظام آموزش و پرورش کشور است. این نظام در راستای تحقق سند توسعه کشور مستلزم دارا بودن برداشت مشخص در خصوص انسان مطلوب برای نظام آموزشی میباشد. از آنجایی که آموزش و پرورش بهعنوان محور توسعه پایدار، وظیفة تربیت نیروی انسانی مطلوب و ماهر جهت کار در بازار پرخطر جهانی و تداوم آموزش آنها را بههمراه سایر نهادها بهعهده دارد، با تدوین یک سند ملی در مورد توسعه آموزشها میتواند نیروی انسانی کشور را برای ورود به عصر دانایی در چهار بعد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آماده کند. مهمترین مسأله در این پژوهش عبارت است از: بررسی ویژگیهای انسان مطلوب نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در افق بیست ساله (1404 – 1384). پژوهش حاضر در قالب چهار محور زیر و بهصورت مطالعه اسنادی انجام شده است - مطالعات تطبیقی (نظامهای آموزش و پرورش، سازمانها و نهادهای بینالمللی و انجمنهای علمی، تخصصی حوزه پژوهش در تربیت) - اسناد و مدارک رسمی توسعه کشور (کلیه وزارتخانهها و سازمانهای دولتی) 3) اسناد و مدارک قانونی (کلیه مصوبات مربوط به فرهنگ و آموزش و پرورش توسط مراجع قانونی کشور) - مطالعات آیندهپژوهی (کلیه منابع تدوین شده به زبان فارسی و انگلیسی در حوزه مورد بررسی). بهمنظور گردآوری دادههای این تحقیق از فیشهای ثبت دادهها استفاده شده است. منابع اطلاعاتی مورد استفاده اسناد اداری و دولتی، اسناد پژوهش کتابخانهای، منابع مرجع و سایتهای اینترنتی میباشد. روش پژوهش تحلیلی کیفی میباشد. بدین منظور تحلیلهای انجام شده در قالب جداول اطلاعاتی و تطبیقی آماده شدهاند. آنچه که از این مطالعات حاصل شد عبارت است از منشور یا اعلامیهای که شکل اولیه ویژگیهای انسان مطلوب را در قالب 10 طبقه اصلی، 60 مفهوم فرعی و ویژگی عرضه نموده است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98387_918d7277d85f20a4639314821bc793ce.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52616220130923The study of the Educational Nature of Critical thinking both From the Islamic View Point and Post Structuralismبررسی ماهیت تربیتی تفکر انتقادی از دیدگاه اسلام و پساساختارگرایی456698388FAطیبه ماهروزادهدانشیار دانشگاه الزهرا (س)بتول شاهیکارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20130916The aim of present research is the explanation of critical thinking in educational context from the Islamic view point and post structuralism and the comparison of the two approaches. Also this research tries to answer the questions of the nature critical thinking. The methods of fostering critical thinking, the impediments in developing critical thinking, and the similarities and difference between Islam and past structuralism regarding critical thinking. This research is descriptive applied which has a qualitative nature. The comparative approach based on Brudi method is utilized. From the view point of poststructuralists truth is the construct of discourses and the result of power relations the epistemology of poststructuralist is based on pluralism, deconstructing, decentralization of intellect. The rejection of dualism and attention to language is in the construction of knowledge and truth. In Islam absolute truth is the source of creation and human being is the discoverer of truth. Critical thinking of post structuralism is based on self-actualization attending. Other cultures and discourse, cultural pluralism and epistemological attitudes. The method of fostering critical thinking includes the analysis of discourse, deconstruction, interactional and participatory methods, reading critically, and use of text. Critical thinking in Islam is based on fostering theoretical and practical intellect. The methods of critical thinking includes the application of wisdom, accumulating experience, using controversy and dialectic. Questioning and tolerance. In general critical thinking in Islam has the human bing as its axis and mores toward the ideal goals of Islam, while in post structures view humans as a means of reforming structures and the aim is deconstructive citizenship education In effect, it can be said that past structuralist thinking which the critique of metanarrative and ideologies, is in contrast which Islamic thoughts and critical thinking in Islam in the frame work of the principle of impossibility of analogy of some religious axioms and knowledge is acceptable.هدف پژوهش حاضر تبیین تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام و پساساختارگرایی و مقایسه این دو رویکرد بوده است. همچنین به سوالات پژوهش درباره ماهیت تفکر انتقادی، روشهای پرورش تفکر انتقادی، موانع رشد تفکر انتقادی و وجوه تمایز و افتراق تفکر انتقادی از دیدگاه اسلام و پساساختارگرایی پاسخ داده شد. روش پژوهش از نوع توصیفی-کاربردی با ماهیت کیفی است. پژوهش به شیوه مقایسهای و به صورت برودی انجام شده است. در نظر پساساختارگرایان حقیقت ساخته گفتمانها و حاصل روابط قدرت است. معرفتشناسی پساساختارگرایی مبتنی بر کثرتگرایی، ساختارشکنی، تمرکززدایی از عقل، رد دوگانگی و توجه به زبان در ساخت دانش و حقیقت است. در اسلام حقیقت مطلق سرچشمه خلق است. و انسان کاشف حقیقت میباشد. تفکر انتقادی پساساختارگرا بر تحقق خود، توجه به سایر فرهنگها و گفتمانها، نگرش تکثرگرایی فرهنگی و معرفتشناختی مبتنی است. روش تربیت تفکر انتقادی شامل تحلیل گفتمان، ساختارشکنی، روش تعاملی و مشارکتی، خواندن نقادانه و استفاده از متن است. تفکر انتقادی در اسلام مبتنی بر پرورش عقل نظری و عملی است. روشهای تربیت تفکر انتقادی شامل خردورزی، تجربهاندوزی، مناظره، مباحثه، پرسشگری و شرح صدر است. بهطور کلی تفکر انتقادی در اسلام با محوریت انسان و در جهت نیل به اهداف غایی اسلام است، در حالیکه پساساختارگرایان انسان را وسیله اصلاح ساختارها دانسته و هدف، تربیت شهروندی ساختارشکن است. در حقیقت میتوان گفت تفکر پساساختارگرا با نقد فراروایتها و ایدئولوژیها، با اندیشه اسلامی در تضاد است و تفکر انتقادی در اسلام، در چهار چوب اصل قیاسناپذیری برخی احکام و معارف دینی قابل قبول است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98388_965703658b0ed8e244729823c96d47ff.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52616220130923A Model for Educational Design Based on a Protect inspired by Constructivist Approachالگوی طراحی آموزشی مبتنی بر پروژه با الهام از رویکرد سازندهگرایی678798389FAرحمت اله خسرویدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت مدرسهاشم فردانشدانشیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20120527is based on a project with an approach to learning which is deep and comprehensive for teaching- learning situation in the classroom which engage students in probing and discovering valid and valuable problems. Projects are complex tasks and are-based on problems and questions which are challenging which engages students in designing, problem-solving, decision making or discovery activity and which provide them an opportunity for learning for long periods of time relatively independent which also result in producing artifacts or presenting matters realistically. This kind of learning instead of having an inflexible and closed structure has a complex and flexible frame work. This frame work has characterizes which are descriptive of teaching-learning interactions. This article has two parts in the first part, constructivist approach and its background relating to that learning domain which is based on project is presently and then a model for educational design based on project approach is discussed. In the second part, while mentoring project based on web-learning, a educational design model suitable to that will be presented as well. یادگیری مبتنی بر پروژه یک رویکرد یادگیری عمیق و جامع برای تدریس و یادگیری در کلاس است که دانشآموزان را در بررسی و کاوش مسائل معتبر و با ارزش درگیر میسازد. پروژهها تکالیف پیچیده و مبتنی بر سؤالات و مسائل چالشبرانگیزی هستند که دانشآموزان را در طراحی، حل مسأله، تصمیمگیری یا فعالیتهای جستجوگرانه درگیر ساخته و فرصتی به آنها اعطاء میکنند تا بهطور نسبتاً مستقل در دورههای زمانی طولانی مدت، نسبت به یادگیری اقدام کرده و محصولات یا ارائههای واقعگرایانه تولید کنند. این نوع یادگیری، به جای ساختار خشک و بسته دارای یک چهارچوب پیچیده و انعطافپذیر است. این چهارچوب ویژگیهایی دارد که توصیفکننده تعاملات تدریس- یادگیری میباشد. این مقاله شامل دو بخش است. در بخش نخست، ابتدا رویکرد سازندهگرایی و پیشینه مربوط به قلمرو یادگیری مبتنی بر پروژه عرضه شده، و سپس الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد پروژه ارائه میشود. در بخش دوم، ضمن مطرح کردن یادگیری وب پروژه، الگوی طراحی آموزشی متناسب با آن نیز ارائه میشود.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98389_0fbdeb44d2c4fe99617f821734189393.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52616220130923Semantic Reconstruction of Non – Governmental Schools Stopped Activities: A Grounded Analysisبازسازی معنایی توقف مدارس غیر دولتی: یک تحلیل زمینهای8811098390FAعباس معدن دار آرانیاستادیار دانشگاه لرستانJournal Article20130902This study examines factors contributed to non – governmental schools stopped activities and provides a solution for it. Qualitative findings through deep- interview with three target groups including active founder, non- active founder and experts on non-government schools office in four geographic regions of the country were collected. Analysis of results provides a Semantic Model for explanation of stop factors of non-government schools. Based on the model, causal, grounded and interventional conditions and their interaction developed the phenomenon of "competitor schools". Then to deal with this situation, the interviewees admitted three different strategies of acceptance, resistance, and submission. The final stage was shown that each of these strategies have different outputs. Findings of study have been provided a semantic reconstruction of non-government schools through original core namely "relative instability".پژوهش حاضر بهبررسی عوامل موثر بر توقف فعالیتهای مدارس غیردولتی و ارائه راهکار برای آن پرداخته است. یافتههای کیفی از طریق مصاحبه هدفمند با سه گروه موسسان فعال، موسسان غیرفعال و کارشناسان دفاتر مدارس غیردولتی در 4 منطقه جغرافیائی کشور جمعآوری گردید. تحلیل نتایج مصاحبه باعث تهیه یک مدل معنائی برای ارائه توضیحی بر علل توقف مدارس غیردولتی شده است. براساس مدل و در بدو امر، شرائط علی، زمینهای و مداخلهگر با تاثیر و تاثر متقابل باعث بروز پدیده مدارس رقیب شدهاند. برای مقابله با این شرائط، مصاحبهشوندگان به سه استراتژی متفاوت پذیرش، مقاومت و تسلیم اشاره کردند. در مرحله پایانی نشان داده شد که هریک از این استراتژیها زمینهساز بروز پیامدهای گوناگون میشوند. یافتههای پژوهش باعث بازسازی معنایی توقف مدارس غیردولتی از طریق ارائه یک هسته اصلی بهنام "بیثباتی نسبی" شده است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98390_a4efdc97afa868e5ca703f08f1a3fe1e.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52616220130923Relationships of Simple and Synthetic of transformational and
transactional leadership styles with Organizational Effectiveness in
Board of Trustees Schools and State-Run Schoolsروابط ساده و ترکیبی سبکهای رهبری تحولی، تبادلی با اثربخشی سازمانی در مدارس هیأت امنایی و عادی11113798391FAسیروس قنبریاستادیار مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-2541-693xاصغر اسکندریدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20131001The main purpose of this research was to study the relationships between transformational and transactional leadership styles with organizational effectiveness in board of trustees and state-run schools. The research method was descriptive - correlation. Statistical population included all teachers of elementary schools of board of trustees and state-run in the province of Hamedan the number 5137 people and Sample size of 582 subjects (226 teachers in board of trustee's schools and 356 teacher in state-run schools) was determined based on the Cochran formula. Sampling was proportional stratified random sampling. Toward Data collected were used from the two questionnaires with items: leadership styles Bass & Avolio (1995) and organizational effectiveness of Harrison (2008).For appointment of the questionnaires validity of the content-related validity method and to assess the reliability was used by Cronbach's Alpha coefficient. Reliability coefficient was calculated for the questionnaires of leadership styles and organizational effectiveness, was estimated 0/915 and 0/965 respectively. Results representative that is the level of transformational and transactional leadership styles, and organizational effectiveness inboard of trustees and state-run schools, is above average surface. Independent t-test revealed that board of trustee`s schools utilize transformational leadership and state-run schools transactional leadership. Also situation of organizational effectiveness in schools board of trustees are better than state-run schools. Pearson correlation coefficient showed is a significant positive relationship between transformational and transactional leadership styles with organizational effectiveness in all schools. The results of regression analysis indicated that the components of leadership styles inboard of trustee's schools, Factors of individualized consideration, and intellectual stimulation and idealized influence; and in state-run schools, Factors of intellectual stimulation and management- by-exception have the highest impact on the prediction of organizational effectiveness.هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبکهای رهبری تحولی، تبادلی با اثربخشی سازمانی و مقایسه آن در بین مدارس ابتدایی هیأت امنایی و عادی استان همدان در سال تحصیلی92-1391 بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی هیأت امنایی و عادی استان همدان به تعداد 5137 نفر بوده و حجم نمونه براساس فرمول کوکران به تعداد 582 آزمودنی (مدارس هیأت امنایی 226 معلم و مدارس عادی 356 معلم) تعیین گردید. روش نمونهگیری با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انجام شد. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه با عناوین: سبکهای رهبری بس و اولیو (1995) و اثربخشی سازمانی هریسون (2008) استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامهها از روش روایی محتوایی و برای سنجش میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامههای سبکهای رهبری و اثربخشی سازمانی به ترتیب 915/0و 965/0 برآورد گردید. یافتهها حاکی از آن است که میانگین بهکارگیری سبکهای رهبری تحولی، تبادلی و اثربخشی سازمانی در مدارس هیأت امنایی و عادی استان همدان بالاتر از سطح متوسط است. آزمون t گروههای مستقل آشکار کرد که مدیران مدارس هیأت امنایی،بیشترسبک رهبری تحولی و مدیران مدارس عادی، بیشتر سبک رهبری تبادلی را مورد استفاده قرار میدهند. بهعلاوه وضعیت اثربخشی سازمانی مدارس هیأت امنایی نسبت به مدارس عادی بهتر است. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبکهای رهبری تحولی، تبادلی با اثربخشی سازمانی در کلیه مدارس، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که از بین ابعاد سبکهای رهبری در مدارس هیأت امنایی، مؤلفههای ملاحظات فردی، تحریک ذهنی و نفوذ آرمانی؛ در مدارس عادی، ویژگیهای تحریک ذهنی و مدیریت استثناء بیشترین تأثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98391_3762876493a2045bbdb125a2d085c09c.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52616220130923Investigating the Effect of Mental Health on Managers' and Staffs' Job Satisfaction in Technical and Vocational Colleges in Alborz Provinceتاثیر سلامت روان بر رضایت شغلی کارکنان و مدیران آموزشکدههای فنی و حرفهای استان البرز13815498392FAرمضان جهانیاناستادیاردانشکده روانشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج، کرج، ایرانفاطمه صابریدانشآموخته،کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر، تهران، ایرانJournal Article20130526The current study is conducted in an attempt to investigate the effect of mental health about job satisfaction among managers and staffs in technical and vocational colleges in Alborz province on the basis of descriptive correlation method. The population comprises all managers and employees of technical and vocational colleges in Alborz province who were 214 participants. The sample is selected on the basis of census method which is equal to the statistical population. The data collection tool is the questionnaire of mental health (GHQ) and Job Description Index questionnaire. The data is analyzed and discussed according to descriptive and inferential statistics. The obtained results revealed that there is a meaningful and reverse relationship between the mental health and job satisfaction among managers and employees. In addition, there is a significant and reverse relationship between mental health in the dimensions of physical symptoms, anxiety, social dysfunction and depression and job satisfaction.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سلامت روان بر رضایت شغلی کارکنان و مدیران آموزشکدههای فنی و حرفهای استان البرز به روش همبستگی از نوع توصیفی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارمندان آموزشکدههای فنی و حرفهای در استان البرز به تعداد 214 نفر بود. نمونه آماری بهروش سرشماری انتخاب و تعداد آن مساوی جامعه آماری میباشد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سلامت روانGHQ و پرسشنامه شاخص توصیف شغلی JDI است. دادهها به کمک آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که، بین سلامت روان و رضایت شغلی کارکنان و مدیران رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین بین سلامت روانی کارکنان و مدیران در ابعاد، علائم جسمی، اضطراب، کارکردهای اجتماعی و افسردگی و رضایت شغلی آنان رابطه معکوس و معناداری مشاهده شد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98392_de5652439edde8c1bc7f9289c84b6016.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52616220130923A Study on the Impact of Occupational Trainings on Entrepreneurial Skills of the Insurance Companies' Employees in Terms of Their Iindividual Characteristics In Isfahan Provinceبررسی تأثیر آموزشهای حرفهای بر مهارتهای کارآفرینی کارکنان شرکتهای بیمه از لحاظ ویژگیهای فردی آنان در استان اصفهان15518098393FAعباس شکاریاستادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشانسمن سا حیدرزاده آرانیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانیJournal Article20121026Entrepreneurship is important in the process of economic and social development. So different countries of world pay special attention to it and give priority to train entrepreneurs in their development plans. What should be regarded in this case is that training is necessary for entrepreneurship since entrepreneurs via getting concerned knowledge and expertises can cause innovation and finding new employment ways in different fields. Attending to key role and position of insurance industry in the country and its undeniable impact on country's economy and financial markets and behooving increasing concord of this industry with trend of country's economic growth and development, especial attention to entrepreneurship in this field is essential. So in this paper an attempt was made to study, impact of occupational trainings on (personal, managerial and technical) entrepreneurial skills of the insurance companies' employees in terms of their individual characteristics is studied and practical solutions to strengthen these trainings with respect to entrepreneurial skills are presented. The statistical sample of this study is estimated 301 persons through <em>Cochran's formula </em>and these persons are chosen through<em> random cluster sampling. </em>A researcher made questionnaire with the Cronbach's Alpha reliability of 0.84 was used which consisted of 52 five likert scale close-ended questions and 1 open-ended question. To measure the research scale, ANOVA test, T-test for independent samples and the spearman Rho rank order correlation test are used. The results show that entrepreneurial skills are different among the employees based on their education, but there isn't difference among entrepreneurial skills of employees based on their major. Personal skills of entrepreneurship are different based on employees' gender, but managerial and technical skills of entrepreneurship of employees are not different based on gender. There isn't correlation between the entrepreneurial skills and the employees' job records. There isn't significant difference among the employee's personal skills of entrepreneurship arised from the beginning or in-service trainings based on their education (high school diploma and higher), from the beginning or in-service trainings based on the employees' education (high school diploma and higher). This study emphasizes the importance of occupational trainings of the entrepreneurial skills.کارآفرینی در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی، مسئله مهمی است و بههمین خاطر کشورهای مختلف جهان توجه خاصی بدان نموده و تربیت کارآفرینان را در اولویتهای برنامههای توسعه خود قرار دادهاند. در این مقاله تأثیر آموزشهای حرفهای بر مهارتهای کارآفرینی (شخصی، مدیریتی و فنی) کارکنان شرکتهای بیمه از لحاظ ویژگیهای فردی آنان مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از نوع کاربردی و با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل 1600 نفر کارکنان بیمه در استان اصفهان در سال 1388 میباشد که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 301 نفر برآورد و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و مطالعه شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته با ضریب آلفای کرونباخ % 84 با 52 سؤال بسته پاسخ پنجگزینهای با طیف لیکرت و 1 سؤال تشریحی میباشد. برای تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA)، آزمون t برای نمونههای مستقل و آزمون همبستگی دومتغیره (اسپیرمن) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد مهارت های کارآفرینی کارکنان شرکت های بیمه بر حسب مدرک تحصیلیشان متفاوت است بین مهارتهای کارآفرینی کارکنان بیمه برحسب رشته تحصیلی تفاوت وجود ندارد. مهارت های شخصی کارآفرینی بر حسب جنس کارکنان شرکتهای بیمه متفاوت اما بین مهارتهای مدیریتی و فنی کارآفرینی در دو گروه مرد و زن تفاوت وجود ندارد. بین مهارتهای کارآفرینی و سابقه شغلی کارکنان شرکتهای بیمه همبستگی وجود ندارد. بین مهارتهای شخصی کارآفرینی متأثر از آموزشهای بدو یا ضمنخدمت کارکنان شرکتهای بیمه بر حسب مدرک تحصیلی (دیپلم و بالای دیپلم) تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین مهارتهای مدیریتی و فنی کارآفرینی متأثر از آموزشهای بدو یا ضمنخدمت کارکنان بر حسب مدرک تحصیلی (دیپلم و بالای دیپلم) تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از این پژوهش، دلیل روشنی بر اهمیت آموزش حرفه ای مهارتهای کارکنان بیمه میباشد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98393_d6a4b6d59f9dc948d4cfb92b3e1beaf6.pdf