دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Identifying the native dimensions, components and indicators of research performance evaluation in university (A case study: Islamic Azad University in Tehran)شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای بومی ارزیابی عملکرد پژوهش در دانشگاههای جامع (مطالعه موردی: دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران)134210056010.52547/MPES.14.1.13FAفرشته وثوقدکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و زبانهای خارجه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانغلامعلی احمدیدانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایراننرگس حسن مرادیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و زبانهای خارجه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانامیرحسین محمد داودیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایرانJournal Article20200203<strong>Objectives: </strong>The present qualitative study aimed to identify the dimensions, components and indicators of research performance evaluation in Islamic Azad Comprehensive Universities of Tehran. Therefore, in the present study by literature and background of research, it was conducted to identify the factors influencing the performance evaluation of the university's research field and then by interviewing the experts and specialists of the field of research and performance evaluation and through three stages of coding (open, axial and interpretive), components and indicators of research performance have been identified. <br /><strong>Materials and methods: </strong>The method of this research is applied development and in terms of performance is phenomenological, and also it has a qualitative approach in terms of data collection. Data collection tools were structured interviews with experts and specialists in research and performance evaluation. The data collection on the purposeful method of snowball sampling has continued until the theoretical saturation was reached. The data or the number of 12 experts has reached theoretical saturation and the data analysis process was carried out using the Corbin's Stross strategy. <br /><strong>Discussion & Conclusions. </strong>The results of structured interview and its analysis in a qualitative manner through three coding stages, showed that evaluation of research performance in Islamic Azad universities affiliated to the three dimensions including: 1-Input with three components (a Component of the role of human resources (including 8 indicators), b) Management role and leadership component (including 5 indicators), C) The component of role of the infrastructure (consisting of 3 indicators), 2- Processes dimension with five components (a the component of establishing motivation system and appropriate reward in the field of research activity (including 6 indicators), B) the component of knowledge promotion, insights and research skills (including 3 indicators), c) The component morality and observing national and professional values (including 3 indicators), D) the component of innovation, creativity and employment (including 3 indicators), E) The component of the use of collective wisdom, group and participatory activities (consisting of 3 indicators), 3- Results dimension includes a) the research effectiveness component (including 4 indicators), B) The competitive of the research component (consisting of 3 indicators), C) Income generation component through research (including 3 indicators) and D) Quantity and quality of activities and products of research (including 4 indicators). <br />In total, triple dimension of research performance evaluation included 12 components and 48 indicators. Since the evaluation of the center of gravity of all policies and strategies of quality improvement is considered to improve the quality of one of the most important measures, and the assessment requires that the index is able to determine the strengths and weaknesses of the organization in addition to determining the efficiency and effectiveness, and provide the ways to resolve existing weaknesses. Findings of this study with a systematic review and considering the local indicators, theoretical and practical approaches to the qualitatively, planners and managers of university to identify the points of improvement in research performance and can be a platform in order to prepare its quality promotion.<strong>هدف: </strong>پژوهش کیفی حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای بومی ارزیابی عملکرد پژوهش در دانشگاههای جامع آزاد اسلامی شهر تهران انجام گرفته است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی-توسعهای و از لحاظ اجرا پدیدارشناختی و از نظر گردآوری دادهها روش کیفی بوده است. لذا ابتدا با بهره از ادبیات و پیشینهی پژوهش، اقدام به شناسایی فاکتورهای تأثیرگذار بر ارزیابی عملکرد حوزه پژوهش دانشگاهها گردید و سپس گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و متخصصان حوزه پژوهش و ارزیابی عملکرد، به شیوۀ هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرحله رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرده است. دادهها با تعداد 12 نفر خبره به اشباع نظری رسیده است و طی فرآیند تحلیل دادهها با استفاده از استراتژی استراوس کوربین از طریق سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و تفسیری)، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی عملکرد پژوهش شناسایی گردیده است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج بدست آمده، نشان داد که ارزیابی عملکرد پژوهش در دانشگاههای آزاد اسلامی وابسته به ابعاد سه گانه: 1- دروندادها با سه مؤلفه الف- نقش منابع انسانی (مشتمل بر 8 شاخص)، ب- نقش مدیریت و رهبری (مشتمل بر 5 شاخص)، ج- نقش زیرساختها (مشتمل بر 3 شاخص)، 2- بعد فرآیندها با پنج مؤلفه الف- برقراری سیستم انگیزش و پاداشدهی متناسب در حوزه فعالیت پژوهش (مشتمل بر 6 شاخص)، ب- ارتقای دانش، بینش و مهارتهای پژوهشی (مشتمل بر 3 شاخص)، ج- اخلاقمداری و رعایت ارزشهای ملی و حرفهای (مشتمل بر 3 شاخص)، د- نوآوری، خلاقیت و کارافرینی (مشتمل بر 3 شاخص)، ه- استفاده از خرد جمعی، فعالیتهای گروهی و مشارکتی (مشتمل بر 3 شاخص)، 3- بعد نتایج شامل مؤلفههای الف- اثربخشی پژوهش (مشتمل بر 4 شاخص)، ب- رقابتپذیر بودن پژوهش (مشتمل بر 3 شاخص)، ج- درآمدزایی از طریق پژوهش (مشتمل بر 3 شاخص) و د)- کمیت و کیفیت فعالیتها و محصولات پژوهش (مشتمل بر 4 شاخص) بوده است. در کل ابعاد سهگانه ارزیابی عملکرد پژوهش شامل 12 مؤلفه و 48 شاخص بوده است. از آنجا که ارزیابی مرکز ثقل همهی سیاستها و راهبردهای بهبود کیفیت محسوب میشود، برای بهبود کیفیت یکی از مهمترین اقدامات، ارزیابی است و ارزیابی نیازمند داشتن شاخصها است تا علاوه بر تعیین کارایی و اثربخشی، توانایی تعیین نقاط قوت و ضعف سازمان را نیز داشته و راه کارهایی نیز برای رفع نقاط ضعف احتمالی موجود ارائه دهد. یافتههای این مطالعه از طریق شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی عملکرد پژوهش در دانشگاهها و با رویکردی سیستمی و با درنظرگرفتن شاخصهای بومی، دستاوردهای نظری و کاربردی مناسبی را در اختیار سیاستگذاران، برنامهریزان و مدیران دانشگاه بهمنظور شناسایی نقاط قابل بهبود در عملکرد پژوهشی قرار داده و میتواند بستر لازم را جهت ارتقای کیفیت آن فراهم سازد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100560_c4f43718286acf8dca7a507e626ba4ef.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Providing a Model for the Creation of Innovation Capacities in Iran’s University Administrationارائه مدلی جهت خلق ظرفیتهای نوآوری در مدیریت دانشگاهی ایران43709851710.52547/MPES.14.1.43FAنادر برزگراستادیارگروه علوم تربیتی، مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلام واحد اسلامشهر، تهران، ایران0000-0001-8755-6834نادرقلی قورچیاناستادگروه آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0009-0008-0019-4366علی تقی پورظهیردانشیارگروه آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20191105<strong>Objective:</strong> The necessity of university is to train specialized human resources for the coming years, to conduct research on problems, innovation and creativity to solve problems, to play a leading role in scientific and cultural affairs, to communicate with scientific developments in the world and to transfer scientific and technological knowledge to the country. In this regard, the creation of financial resources and scientific co-existence is an undeniable necessity. In order to achieve this important goal, it is necessary to have a strategic model. Hence, the present study aims to provide a model for creating innovation capacity in Iranian university management. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>The research was conducted with a mixed approach (qualitative and quantitative). The research method was applied in terms of purpose and survey in terms of descriptive nature. The statistical population of the study consists of 248 heads, vice chancellors for research and technology, education, outstanding faculty and experts in higher education. Using the stratified random sampling method in proportion to the proportion and using the Cochran's formula, 212 people were selected. The data collection tool was a 106-item questionnaire whose validity was confirmed through interviews with 17 higher education experts. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's α method equal to 0.88. In order to analyze the data in the qualitative part, the coding method (derived from the data theory) was used, and finally the validity of the questionnaire was determined by compiling a questionnaire and using the Delphi method. To analyze quantitative data, Clemogrov Smirnov statistical tests were used to assess the normality of the data; confirmatory factor analysis was used to determine the validity of tools and structural equation models for pattern testing, and so on. <br /><strong>Discussion and Conclusion: </strong>The results show that "organizational organization and structure", "organizational processes" and "resources and equipment" as components and "organizational culture", "human capital management", "leadership and strategic knowledge management", "Scientific education and promotion" and "research and technology" have been identified as factors influencing innovation. Accordingly, in order to be in line with global changes, universities need to be prepared as a scientific, educational and research reference in the field of leadership and education. In addition, training and professional development of system leaders (faculty members), redesign of university processes, providing a platform for hardware and software, smoothing management challenges by empowering managers, explaining operational mechanisms to develop and improve conditions , Forming and activating a staff committee in the university to initiate, guide, support and continue innovation, utilizing all facilities of the university, especially faculty members to develop a culture of innovation, considering separate credits and budgets for implementing innovation activities, providing grounds Increasing the independence of the management of university units to implement ideas and sell scientific products to strengthen the financial strength of the university is one of the most important measures that university administrators must take constantly to take steps towards sustainable development.<strong>هدف:</strong> تربیت نیروی انسانی متخصص برای سالهای آینده، انجام تحقیقات برای مشکلات، نوآوری و خلاقیت برای حل مسائل، ایفای نقش پیشتاز در امور علمی و فرهنگی، ارتباط با تحولات علمی جهان و انتقال دانش علمی و فناوری به کشور از جمله ضرورت وجودی دانشگاه است. در این راستا ایجاد منابع مالی و توامندی علمی ضرورتی انکارناپذیر است. برای تحقق این مهم داشتن مدلی راهبردی ضروری است لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای خلق ظرفیتهای نوآوری در مدیریت دانشگاهی ایران صورت گرفته است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را 248 نفر از رؤسا، معاونان پژوهش و فناوری، آموزشی، هیأت علمی برجسته و متخصصان خبره آموزش عالی تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به نسبت سهمی و استفاده از فرمول کوکران، 212 نفر انتخاب گردیدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه 106سؤالی بوده است که روایی آن از طریق مصاحبه با 17 نفر از خبرگان آموزش عالی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش α کرونباخ برابر با 88 /0 بدست آمده است. بهمنظور تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کدگذاری (برگرفته از روش نظریه داده بنیاد) استفاده گردیده و در نهایت با تدوین پرسشنامه و با استفاده از روش دلفی به تعیین اعتبار پرسشنامه پرداخته شد. برای تحلیل دادههای کمی از آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن دادهها، تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی ابزار و مدل معادلات ساختاری برای آزمون الگو و ... استفاده شده است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان داده است که «سازماندهی و ساختار سازمانی»، «فرایندهای سازمانی» و «منابع و تجهیزات» بهعنوان مؤلفهها و «فرهنگ سازمانی»، «مدیریت سرمایه انسانی»، «رهبری و مدیریت استراتژیک دانش»، «آموزش و ارتقاء علمی» و «پژوهش و فناوری» عوامل مؤثر بر نوآوری شناسایی شدهاند. بر این اساس دانشگاهها جهت هم راستا شدن با تغییرات جهانی، ضروری است تا بهعنوان مرجع علمی، آموزشی و پژوهشی آمادگی لازم را در حوزه رهبری و آموزش کسب نمایند. به علاوه تربیت و رشد حرفهای راهبران سیستم (اعضای هیأت علمی)، طراحی مجدد فرایندهای دانشگاه، فراهمسازی بستر و زمینه سختافزاری و نرمافزاری، هموار نمودن چالشهای مدیریتی از طریق توانمندسازی مدیران، تبیین ساز و کارهای عملیاتی جهت توسعه و بهبود شرایط، تشکیل و فعالسازی کمیته ستادی در دانشگاه برای آغاز، هدایت، پشتیبانی و استمرار نوآوری، بهرهبرداری از کلیه امکانات دانشگاه بهویژه اعضاء هیأت علمی جهت توسعه فرهنگ نوآوری، در نظر گرفتن اعتبارات و بودجه مجزا برای اجرای فعالیتهای نوآوری، فراهم نمودن زمینه استقلال بیشتر مدیریت واحدهای دانشگاهی جهت پیادهسازی ایدهها و فروش تولیدات علمی جهت تقویت بنیه مالی دانشگاه اهم اقداماتی است که مدیران دانشگاهها میبایست بیوقفه به آن پرداخته تا در راستای توسعه پایدار گام بردارند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98517_eca0a6be58caa89d4f433c968cdacd8a.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Patience-Based Curriculum Pattern in Elementary School Based on Islamic Teachings Using Delphi Techniqueالگوی برنامه درسی مبتنی بر صبر در دوره ابتدایی براساس آموزههای اسلامی با بهرهگیری از تکنیک دلفی71989852210.52547/MPES.14.1.71FAگلستان صیاح کوکیانیدانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحمید ملکیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحمدرضا سرمدیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمهران فرج اللهیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانطاهر محبوبیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، بوکان، ایرانJournal Article20200505<strong>Objective: </strong>Patience is one of the most essential religious teachings that play an important role in preventing and treating students' mental disorders. The Qur'an's great attention to patience is due to its religious and moral value. Patience is both a worldly necessity and a religious necessity that contributes to human growth and development. In this regard, this study aimed to develop a patience-based model in elementary school based on Islamic teachings using the Delphi technique. <br /><strong>Materials and methods:</strong> The documentary analysis section analyzed related Islamic sources and teachings, including the Qur'an and Nahj al-Balagha, and the available articles. In the Delphi technique section, the statistical population included professors, doctoral students, and faculty members of the related field of study who were selected by purposeful sampling (31 data satellites). Participant review and expert review strategies have been used to validate. For this purpose, the coding of the analysis was provided by three researchers with a coefficient of agreement of 0.89. <br /><strong>Discussion and result:</strong> The findings showed that in the document analysis section, 45 codes were extracted from the Qur'an, Nahj al-Allah, and scientific papers and documents. Following the document content analysis, the extracted codes were merged and a questionnaire was prepared to implement the Delphi technique. Based on the Delphi method, out of 45 indexes of content analysis, 42 key indices remained in 4 components. The four components consisted of the target component of 21 indicators, the content of 8 indicators, the method of 7 indicators and the evaluation of 6 indicators. This model provides the grounds for human growth and excellence on the one hand and resistance to the issues and problems facing students, so I recommend the implementation of this model for elementary school.<strong>هدف:</strong> از آموزههای بسیار مهم دینی که در پیشگیری و درمان آسیبهای روحی روانی دانشآموزان نقش بسزایی دارد، صبر و بردباری است. توجه فراوان قرآن به صبر به خاطر ارزش دینی و اخلاقی است. صبر هم یک ضرورت دنیوی است و هم یک ضرورت دینی و سبب رشد و تعالی و تکامل انسان میشود. در همین راستا، این پژوهش با هدف تدوین الگوی مبتنی بر صبر در دوره ابتدایی براساس آموزههای اسلامی با بهرهگیری از تکنیک دلفی انجام پذیرفته است.<br /><strong>مواد و روش</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> روش پژوهش ترکیبی، شامل تحلیل اسنادی و تکنیک دلفی میباشد. در بخش تحلیل اسنادی منابع و آموزههای اسلامی مرتبط از جمله؛ قرآن و نهجالبلاغه و مقالات در دسترس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. در بخش تکنیک دلفی جامعه آماری شامل اساتید، دانشجویان دکتری و اعضای هیأت علمی دانشگاهها با رشته تحصیلی مرتبط که تعداد 31 نفر (31 نفر اشباع دادهها) و به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین اعتبار از راهبرد بازبینی مشارکتکنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شده است. به این منظور کدگذاری تحلیل در اختیار سه پژوهشگر قرار گرفت که ضریب توافق 89/0 برآورد شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که در بخش تحلیل اسنادی 45 کد از قرآن، نهجالبلاغه و مقالات و اسناد و مدارک علمی استخراج شد. در ادامه و بعد از تحلیل محتوی اسنادی، کدهای مستخرج شده ادغام و در قالب یک پرسشنامه برای اجرای تکنیک دلفی آماده شد. بر این اساس از 45 شاخص حاصل از تحلیل محتوی با روش دلفی 42 شاخص کلیدی و در 4 مؤلفهها باقی ماندند. 4 مؤلفه به ترتیب شامل؛ مؤلفه هدف 21 شاخص، محتوی 8 شاخص، روش7 شاخص و ارزشیابی 6 شاخص میباشد و در نهایت الگوی مبتنی بر صبر در دوره ابتدایی براساس آموزههای اسلامی تدوین شد. این الگو زمینههای رشد و تعالی انسان از یک سو و مقاومت در برابر مسایل و مشکلات پیش روی را برای دانشآموزان فراهم میآورد بنابراین اجرای این مدل برای دوره ابتدایی توصیه میشود.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98522_afc9b7f0cee7d8bb89b3ba808b5939dc.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Designing the Optimal Model for Student Selection in Farhangian University of Iranطراحی مدل مطلوب برای گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ایران9912810079810.52547/MPES.14.1.99FAعظیمه متکلمدانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران0000-0002-8572-7115توران سلیمانیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایرانیوسف ناموردانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایرانJournal Article20210129<strong>Objective</strong>: The purpose of this study is to explain the design of the optimal model for student selection in Farhangian University of Iran. <br /><strong>Material & Method</strong><strong>: </strong>The approach of the present research is qualitative and has been done using the Grounded theory method. Participants in the present study, education experts, student admissions (managers and experts) of Farhangian University, students who graduated from Farhangian University six years ago and are now employed in schools using the sampling method 27 of them were purposefully interviewed. The data collection tool was a semi-structured interview with which this number of researchers reached theoretical saturation. Strauss and Corben method was used to analyze the qualitative data. <br /><strong> </strong><strong>Result & Discussion</strong>: After open coding and formulation of basic concepts, 20 central codes in 6 selected codes were placed in the form of paradigm model. According to the results of this study, the most important contextual, causal, negotiator, strategies and consequences in choosing the optimal student selection model in Farhangian University are: current process damages, school conditions, teacher status, upstream documents, employment conditions in Society, teacher attraction in society, process-oriented selection, selection criteria, selection tools, elite recruitment and development of the educational system.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، تبیین طراحی مدل مطلوب برای گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ایران است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر، کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. شرکتکنندگان در پژوهش عبارت بودند از صاحبنظران تعلیم و تربیت، اساتید، دستاندرکاران پذیرش دانشجو (مدیران و کارشناسان) دانشگاه فرهنگیان، دانشجویانی که در طول شش سال قبل از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل شدند و اکنون در مدارس شاغل هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 27 نفر از آنان انتخاب و با آنها مصاحبه انجام شد. ابزار گرداوری دادهها، مصاحبه نیمهساختارمند بود که محقق با این تعداد به اشباع نظری رسید. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش استراوس و کوربن استفاده شده است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: پس از کدگذاری باز و تدوین مفاهیم اولیه،20 کد محوری در 6 کد انتخابی در قالب مدل پارادایم جای گرفتند. براساس نتایج این پژوهش، مهم ترین شرایط زمینهای، علی، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها در انتخاب الگوی مطلوب انتخاب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان عبارتاند از: آسیبهای فرایند کنونی، شرایط مدارس، جایگاه معلم، اسناد بالادستی، شرایط استخدامی در جامعه، جاذبه معلمی در جامعه، انتخاب فرایند محور، معیارهای انتخاب، ابزارهای انتخاب، جذب نخبگان و توسعه نظام آموزشی.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100798_a294256d42af5816dd6060aeac51e269.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Identifying and Explaining the Dimensions and Components of Creating a Role for the Board of Trustees in Funding the University and its Improvementشناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای ایجاد نقش هیئت امنا در تأمین منابع مالی دانشگاه و ارتقاء آن12915610103110.52547/MPES.14.1.129FAفاطمه اخوان هزاوهدانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمصطفی اجتهادیدانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانامیرحسین محمد داودیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایرانکامران محمدخانیدانشیار گروه آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20200621<strong>Objective: </strong>Funding of universities is one of the most complex problems and issues of universities in the world and on the other hand, governments tend to reduce the dependency of universities on government resources and offer universities to the market and supply system. Given that the university serves the community, individuals from the community, act as a board of trustees, as an intermediary between the university and the community. Through this connection, the Board of Trustees can play an important role in creating and attracting new financial resources for the university. This study aimed to identify and explain the dimensions and functional components that can effectively create and promote the role of the Board of Trustees in financing universities. <br /><strong>Materials and Methods:</strong> The present study was applied in terms of purpose, qualitative in terms of data type, and content analysis in terms of research method. Participants in this study included 15 experts in the field of higher education who were selected by purposive sampling. The data collection tool is a semi-structured interview. Data were analyzed using MAXQDA2018 software. Data validation was done by the participants using the verification method. <br /><strong>Results and Discussion:</strong> According to the data obtained from research interviews, the data are summarized into four dimensions, including methods of financing universities, the role of the Board of Trustees in financing universities, barriers to diversification in financing universities, and Mechanisms for promoting the role of the Board of Trustees in financing and 18 components for the main category, namely promoting the role of the Board of Trustees in financing universities and 55 sub-components. <br />In terms of funding methods, universities should interact with the economy, market and industry and play a more active role in these areas. Such a reflection should be reflected in the activities of the Board of Trustees. Therefore, by applying the proposed mechanisms and removing existing barriers to diversification in the provision of financial resources, by benefiting from people from different economic, social, production and service sectors under the name of the Board of Trustees, it is possible to promote the role of the Board of Trustees in providing resources. In this case, the members of the Board of Trustees can, by creating new connections, repair the existing gaps between the university and the community and create an institutional, purposeful and effective relationship, in order to provide new financial resources and diversify resources.<strong>هدف:</strong> تأمین منابع مالی دانشگاهها یکی از پیچیدهترین مشکلات و مسائل دانشگاههای دنیا است و از طرف دیگر دولتها تمایل دارند از وابستگی دانشگاهها به منابع دولتی کاسته شود و دانشگاهها را به سوی نظام بازار و نظام عرضه و تقاضا سوق دهند. با توجه به این که دانشگاه درخدمت جامعه است، افرادی از جامعه بهعنوان هیئت امنا بهعنوان واسطی بین دانشگاه و جامعه قرار میگیرند. هیئت امنا از طریق این ارتباط میتواند در ایجاد و جذب منابع مالی جدید برای دانشگاه نقش به سزایی داشته باشد. این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای کارکردی که میتوانند در ایجاد و ارتقاء نقش هیئت امنا در تأمین منابع مالی دانشگاهها مؤثر باشند، انجام شده است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی و از نظر شیوه پژوهش، تحلیل محتوا بوده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 15 نفر از افراد صاحبنظر و خبره در حوزه آموزش عالی بودهاند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزارMAXQDA2018 ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار دادهها با استفاده از روش تأییدپذیری توسط مشارکتکنندگان صورت پذیرفت.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> مطابق دادههای بدست آمده از مصاحبههای پژوهشی، دادههای خلاصه شده به چهار بعد شامل: روشهای تأمین منابع مالی دانشگاهها، نقش هیئت امنا در تأمین منابع مالی دانشگاهها، موانع موجود در تنوع بخشی در تأمین منابع مالی دانشگاهها و سازوکارهای ارتقاء نقش هیئت امنا در تأمین منابع مالی و 18 مؤلفه برای مقوله اصلی یعنی ارتقاء نقش هیئت امنا در تأمین مالی دانشگاهها و 55 زیرمؤلفه است.<br />دانشگاهها در بعد روشهای تأمین منابع مالی، باید با اقتصاد، بازار و صنعت ارتباط برقرار کنند و نقش فعالتری در این زمینهها داشته باشند، چنین دانشگاهی باید بازتابی از آن در فعالیتهای هیئت امنایش مشاهده شود. بنابراین با بکارگیری ساز و کارهای مطرح شده و رفع موانع موجود در تنوع بخشی در تأمین منابع مالی، با بهرهمند شدن از افراد از بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، تولید و خدمات تحت عنوان هیئت امنا برای ارتقاء نقش هیئت امنا در تأمین منابع مالی اهتمام ورزند، در این صورت اعضای هیئت امنا میتوانند با ایجاد ارتباطات جدید موجب ترمیم شکافهای موجود بین دانشگاه و جامعه گشته و یک نوع ارتباط نهادمند، هدفمند و تأثیرگذار ایجاد کنند و در جهت تأمین منابع مالی جدید و تنوع بخشی در منابع مالی برای دانشگاه نقش آفرینی نمایند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_101031_22c503dd98b83e607703cc2c4f51e8ec.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Presentation of Entrepreneurial University Conceptual Model with Psychological Maturity and Psychological Preparedness for Commercialization and Entrepreneurship (Experimental Control: Applied Science Centers of Mazandaran Province)ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد بلوغ روانشناختی و آمادگی روانی برای تجاریسازی و کارآفرینی (شاهد تجربی: مراکز علمی کاربردی استان مازندران)1571849851110.52547/MPES.14.1.157FAاسرافیل علاءدانشآموخته دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانجواد حاتمیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-4517-2039امینه احمدیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران، ایران.حسنعلی آقاجانیاستاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.Journal Article20190528<strong>Objective</strong> The concept of Entrepreneurship University has been a matter of great interest in the field of higher education for the last two decades. Promoting entrepreneurship will be a solution to the employment problem, and the University of Entrepreneurship, utilizing the potential of the university, will improve entrepreneurship and increase unemployment and reduce unemployment. The purpose of this study was to present a conceptual model of Entrepreneurship University with psychological maturity approach and psychological readiness for commercialization and entrepreneurship in applied science centers of Mazandaran province. <br /><strong>Materials and methods:</strong> The research method was descriptive-survey. The statistical population of the present study was 12 experts in applied science centers of Mazandaran province and the dominant professors. Data were collected using paired comparisons questionnaire and fuzzy Delphi, Dimitel and ISM techniques. <br /><strong>Results and Discussion:</strong> Findings from the implementation of DEMATEL and ISM techniques show that among the 5 main variables and 21 sub-dimensions selected by fuzzy Delphi technique, the components of social and cultural values and attitudes, infrastructure as the most effective and management components, entrepreneurship. And knowledge-based employment, output and outcome were identified as the most influential dimensions. <br />Finally, it was suggested to focus on issues such as the need for and the primary motivation for commercialization; the knowledge and confidence of university researchers in the commercialization process (intellectual property rights, patent registration and bachelor's degree).<strong>هدف:</strong> مفهوم دانشگاه کارآفرین در دو دهه اخیر به طور جدی مورد توجه صاحبنظران و نظریهپردازان حوزه آموزش عالی قرار داشته است. تقویت و توسعۀ کارآفرینی راهکاری جهت حل معضل اشتغال خواهد بود و دانشگاه کارآفرین با بهرهگیری از پتانسیلهای موجود در دانشگاه به بهسازی و رشد کارآفرینی می پردازد و موجبات کاهش نرخ بیکاری را پدید میآورد. هدف تحقیق ارائه الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد بلوغ روانشناختی و آمادگی روانی برای تجاریسازی و کارآفرینی در مراکز علمی کاربردی استان مازندران بوده است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر خبرگان مراکز علمی کاربردی استان مازندران و اساتید مسلط به موضوع پژوهش به تعداد 12 نفر بودهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مقایسات زوجی بوده و از تکنیکهای دلفی فازی، دیمتل و آی اس ام استفاده شده است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتههای حاصل از اجرای تکنیکهای دیمتل و آی اس ام نشان داده که از بین 5 متغیر اصلی و 21 بعد فرعی منتخب شده بوسیله تکنیک دلفی فازی، مؤلفههای ارزشها و نگرشهای اجتماعی و فرهنگی، زیرساخت متغیرهای مستقل هستند که دارای قدرت نفوذ قوی و بر همه مؤلفهها اثرگذارند و مؤلفههای مدیریت، کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان، خروجی و پیامد بهعنوان متغیرهای وابسته و اثرپذیرترین ابعاد شناسایی شدند.<br />در پایان نیز پیشنهاد گردید به مواردی از قبیل احساس نیاز و داشتن انگیزه اولیه برای تجاریسازی؛ آگاهی و اطمینان پژوهشگران دانشگاه نسبت به فرایند تجاریسازی (حقوق مالکیت فکری، ثبت پتنت و امتیاز لیسانس)؛ نگرش دانشگاهیان توجه ویژه گردد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98511_712e20cc8f2f34a19b9f96e9ad6cd312.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Exploratory Factor Analysis of Measuring Factors to Specific Brand Value of University Brand: A Case Study of Kurdistan Universityتحلیل عاملی اکتشافی عوامل سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه: مطالعه دانشگاه کردستان1852129851910.52547/MPES.14.1.185FAعلی کشاورز زادهدانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانخلیل غلامیدانشیار برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایراننعمت الله عزیزیاستاد برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانJournal Article20190528<strong>Objective</strong>: The main purpose of this study is exploratory factor analysis of factors measuring the brand equity of Kurdistan University. The research was conducted in two stages: designing a brand equity questionnaire and factor analysis with maximum likelihood. In this way, the equity assessment questionnaire for the university brand was first designed by higher education experts of Kurdistan University. In the next stage, using the perspective of Kurdistan University students, its exploratory factor analysis was prepared. <br /><strong>Materials and Methods</strong>: In terms of purpose, the present study is applied and in terms of method, it is a mixed research of successive exploratory type, first qualitative and then quantitative. The research community in the qualitative department was experts in the field of higher education at Kurdistan University. The number of samples: Five experts were determined by the purposive sampling method. Data collection tools include questionnaires and semi-structured interviews. To determine the reliability of the interviews, two methods of member check and peer review were used. Open coding method was used to analyze the texts and interviews. The community of the quantitative section included students of Kurdistan University; The number of samples is 400 students by relative sampling method. The collection tools of this step include a researcher-made questionnaire. To evaluate the validity of the questionnaire, face and content validity and reliability of the questionnaire were used by Cronbach's alpha method. For statistical analysis of data, exploratory factor analysis using the maximum likelihood method has been used. <br /><strong>Discussion & Conclusion</strong>: The results of the first phase of the study were 87 items to measure the brand equity of the university. Also, in the second stage, the items measuring the university brand equity were classified into two external and internal underlying factors. Four factors; Students' academic credibility, reputation, feeling and emotion as external underlying factors and five factors; Empowerment and efficiency, alumni affairs, student services, infrastructure and financial dimension are categorized as the underlying factors of measuring the intrinsic brand equity of the university. In the next step, the items of each factor are extracted. In general, the results show that these factors are suitable for measuring the brand equity of the university. Accordingly, it is necessary for the university in the first stage to have a proper evaluation of its brand according to the proposed factors, and in the next stage to plan, implement and follow the special value strategy of its university brand.<strong>هدف:</strong> هدف اساسی پژوهش حاضر تحلیل عاملی اکتشافی عوامل سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه کردستان است. پژوهش در دو مرحله طراحی پرسشنامه ارزش ویژه برند و تحلیل عاملی با حداکثر درست نمایی انجام شده است. به این صورت که در ابتدا پرسشنامه سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه توسط خبرگان آموزش عالی دانشگاه کردستان طراحی و در مرحله بعد با استفاده از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کردستان، به تحلیل عاملی اکتشافی آن پراخته شده است.<br /><strong>مواد و روشها</strong><strong>:</strong>پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پژوهشی آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، ابتدا کیفی و بعد کمّی است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، خبرگان حیطه آموزش عالی دانشگاه کردستان بود. تعداد نمونه، پنج خبره با روش نمونهگیری هدفمند معین شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه و مصاحبه نیمهساختار یافته میباشد. جهت تعیین پایایی مصاحبهها نیز از دو روش چک اعضاء و بررسی همکار استفاده گردید. برای تحلیل متون و مصاحبهها از روش کدگذاری باز استفاده شد. جامعه بخش کمّی شامل دانشجویان دانشگاه کردستان بود؛ تعداد نمونه، 400 دانشجو با روش نمونهگیری نسبتی است. ابزار گردآوری این مرحله شامل، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. جهت بررسی اعتبار پرسشنامه از اعتبار صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تحلیل آماری دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش حداکثر درست بینی استفاده شده است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> نتایج مرحله اول پژوهش 87 گویه برای سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه پیشنهاد شد. همچنین، در مرحله دوم، گویههای سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه در دو عامل زیربنایی بیرونی و درونی طبقهبندی شد. چهار عامل؛ اعتبار علمی، شهرت، احساس و عاطفه دانشجویان بهعنوان عاملهای زیربنایی بیرونی و پنج عامل؛ توانمند و کارآمدسازی، امور فارغالتحصیلان، خدمات دانشجویی، زیرساختهای و بعد مالی بهعنوان عاملهای زیربنایی سنجش ارزش ویژه برند درونی دانشگاه دستهبندی شده است. در مرحله بعد، گویههای هر کدام از عاملها، استخراج شده است. بهطور کلی نتایج نشان داده که عاملهای مذکور برای سنجش ارزش ویژه برند دانشگاه مناسب میباشند. بر این اساس لازم است که، دانشگاه در مرحلۀ اول با توجه به عاملهای پیشنهادی، ارزیابی شایستهای از برند خود داشته باشند و در مرحلۀ بعد استراتژی ارزش ویژة برند دانشگاه خود را برنامهریزی، اجرا و پیگیری نماید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98519_b295621781254601320d8810f052896b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Designing a Third Generation University Governance Model Using Total Interpretive Structural Modelingطراحی الگوی حکمرانی دانشگاه نسل سوم با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری جامع21325410066810.52547/MPES.14.1.213FAسید مسلم علویدانشجوی دکتری مدیریت سیستم، بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، فارس، ایرانحبیب اله رعنایی کردشولیدانشیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، فارس، ایرانمسلم علیمحمدلودانشیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، فارس، ایرانقاسم سلیمیدانشیار، مدیریت آموزش عالی، بخش برنامهریزی و مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایرانJournal Article20200813<strong>Objectives:</strong> The higher education system challenges in the new millennium are twofold. On the one hand, it has faced the growing and diverse expectations of various stakeholders, and on the other hand, it is confronting a reduction in government financial support and a double emphasis on wealth creation, empowerment, decentralization and increasing the scope of creativity and entrepreneurship in universities. These requirements have shifted universities towards third-generation universities and, consequently, will affect the way they would be governed. Regarding to these points and due to the emphasis of the fifth and sixth development plans of the iranian government in which the nature and method of leading universities is doubted, there is an increasing need to move towards the third-generation universities and therefore, the purpose of this study is to design a governance model for these universities and explain the relationship between Its dimensions. <br /><strong>Methods and Materials: </strong>This applied and developmental research has utilized two strategies: meta-synthesis and total interpretive structural modeling (TISM). The statistical population in the meta-synthesis approach consists of the studies conducted on university governance in the form of articles, books, and reports. In TISM, it encompassed a group of experts (professors of higher education management) in the field of university governance at Shiraz University. Through this research project, while we identify the dimensions of the governance model of the third-generation university using the meta-synthesis method, these dimensions will be leveled according to the TISM approach in terms of the degree of influence on each other. <br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> The findings reveal that all the concepts identified in the university governance model can be categorized into 27 indicators and 6 dimensions. These dimensions and indicators include academic independence (educational independence index: research, technology, financial and administrative), stakeholder participation (participation of various stakeholders), accountability (professional, legal, hierarchical, and social accountability), monitoring, Evaluation and Quality Assurance (Monitoring, Evaluation and Quality Assurance of University Performance), Transparency (Information Quality, Scope and Tools) and Risk Management (Financial, Administrative / Organizational, Environmental, Operational and reputational). On the other hand, the findings showed that the participation of stakeholders and, at the same time the scope of transparency and transparent information are under the greatest impact of other dimensions of governance model and the university independence indicators are at the first level of impact on other dimensions of governance model. Another point is that, the educational, research and technological independence can be effective on the process of monitoring, evaluating and assuring the quality of university performance through the process of risk management. It was further determined that the indicators of quality monitoring, Evaluation and Quality assurance can be effective on the scope of transparency and quality of information available to stakeholders by increasing the level of accountability.<strong>هدف:</strong> نظام آموزش عالی در هزاره جدید ضمن رویارویی با انتظارات روزافزون و متنوعتر گروههای مختلف ذینفع، با کاهش حمایتهای مالی دولتی و تأکید مضاعف دولتها بر ثروتآفرینی، توانمندسازی، تمرکززدایی و افزایش دامنه خلاقیت و کارآفرینی در فضای دانشگاهها، روبروست. این الزامات دانشگاهها را به سمت دانشگاههای نسل سوم سوق داده است و به تبع آن، شیوه حکمرانی آنها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. با توجه به این نکات و از طرفی بدلیل تأکید برنامههای توسعه پنجم و ششم دولت و تصمیم آن بر تغییر ماهیت و شیوه هدایت دانشگاهها و حرکت آنها به سمت دانشگاههای نسل سوم، هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی حکمرانی این دانشگاهها و تبیین روابط میان ابعاد آن است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی توسعهای، کاربردی است. استراتژیهای پژوهش شامل فراترکیب و مدلسازی ساختاری تفسیری جامع میباشد. جامعه آماری در بخش فراترکیب، شامل مطالعات مربوط به حکمرانی دانشگاهی در قالب مقالات، کتب و گزارشات و در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری جامع، شامل گروهی از خبرگان حوزه حکمرانی دانشگاهی در دانشگاه شیراز از گروه اساتید مدیریت و مدیریت آموزش عالی میگردد. در فرایند اجرای پژوهش، ضمن شناسایی ابعاد و شاخصهای الگوی حکمرانی دانشگاه نسل سوم از طریق روش فراترکیب، این ابعاد از نظر درجه تأثیرگذاری بر یکدیگر نیز با توجه به رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری جامع سطحبندی میشوند.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مولفههای حکمرانی دانشگاهی در قالب 27 شاخص و 6 بعد قابل دستهبندی هستند. این ابعاد و شاخصها شامل استقلال دانشگاهی (شاخص استقلال آموزشی، پژوهش، فناوری، استقلال مالی و استقلال اداری دانشگاه)، مشارکت ذینفعان (مشارکت ذینفعان مختلف)، پاسخگویی (پاسخگویی حرفهای، قانونی، سلسله مراتبی و اجتماعی)، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت (نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عملکرد دانشگاه)، شفافیت (کیفیت اطلاعات شفاف شده، دامنه شفافیت و ابزارهای شفافیت) و مدیریت ریسک (مالی، اداری/سازمانی، محیطی، عملیاتی و اعتباری) میباشند. از طرفی یافتهها نشان داد که مشارکت ذینفعان و در عین حال دامنه شفافیت و اطلاعات شفاف بیشترین تأثیر را از سایر ابعاد موجود در الگوی حکمرانی میپذیرند و شاخصهای استقلال دانشگاهی در اولین سطح از تأثیرگذاری بر سایر ابعاد الگوی حکمرانی قرار دارند. نکته دیگر آنکه در بخش روابط غیرمستقیم، استقلال آموزشی، پژوهشی و فناورانه میتواند با کمک به فرایند جاریسازی فرایند مدیریت ریسک بر فرایند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عملکرد دانشگاه مؤثر باشد. در ادامه نیز مشخص گردید که شاخصهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت میتوانند با افزایش سطح پاسخگویی بر دامنه شفافیت و کیفیت اطلاعات قابل دسترس ذینفعان تأثیرگذار باشند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100668_32b2f6f4bb893251826ed15cf7742b1b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321A Qualitative Study on Teachers’ Necessary Skills for Successful Implementation of Inclusive Education (Case Study: Torbat-e Heydariyeh Teachers)مطالعه کیفی مهارتهای مورد نیاز معلمان برای اجرای موفق آموزش فراگیر (نمونه مورد مطالعه: معلمان شهرستان تربتحیدریه)25528610073010.52547/MPES.14.1.255FAلیلا طالب زاده شوشتریاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانآزاده مؤمنیدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20201016<strong>Objective: </strong>Implementation of inclusive education is a big challenge that the educational system encounters. One of the main problems in implementing inclusive education is that teachers of general education are not sufficiently prepared to work in the fields of inclusive education. Accordingly, the present study was performed to identify needed teachers’ skills to successfully implement inclusive education. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>The study was conducted by using a phenomenological approach. To collect the data, a semi-structured interview was employed. Participants were selected from among all teachers in Torbat-e Heydariyeh considering sampling logic in phenomenological approach, through a purposive sampling technique (i.e. sampling among heterogeneous samples). Accordingly, 30 teachers (15 teaching in special schools; 15 teaching in normal ones) were selected interviewed. Having used an encoding qualitative content analysis method, the researcher classified the codes and, finally, defined the themes. <br /><strong>Result and Discussion:</strong> Based on the encoding used in interviews and the qualitative analysis, teachers raised core and necessary skills for a successful implementation of inclusive education in seven themes including “human relations ability”, “appropriate personality traits”, “scientific ability”, “teaching skill”, “class management skill”, “job commitment”, “facilitating holistic development of students”. Based on the findings, “human relations ability” was the most important skill that teachers need. Concerning “appropriate personality traits” such characteristics as patience, high motivation by the interviewees. Familiarity with a variety of disabilities and inclusive education were associated with “scientific ability”. Use of varied and new teaching methods was instances of “teaching skill”. The ability to manage the class was examples of “class management skill” proposed by teachers. Attending to pedagogical issues defined as “facilitating holistic development of students” were other teachers’ skills discussed by the interviewees. Amongst all skills enumerated by the study, such characteristics as “to be open to criticism”, “mastery of textbooks of students with special needs”, “lesson plan development” and “time management” were the new findings of the study which have not been discussed in previous research. Successful inclusive education depends on teachers who are equipped with the knowledge, skill, and qualities necessary for an efficient implementation of such education. Focus on core skills needed for a successful implementation of an inclusive education discussed here in seven major themes together with programming and taking effective measures for the cultivation of such qualifications during teacher-education as well as in-service courses will further prepare teachers to work in inclusive education; therefore, they can, in addition to satisfying unique needs of all learners, develop an inclusive and a fair educational system, and take steps towards learners’ comprehensive growth and pedagogy.<strong>هدف</strong>: پیادهسازی آموزش فراگیر یکی از چالشهای مهم نظام آموزشی است. یکی از مشکلات اصلی در اجرای آموزش فراگیر، نبود آمادگی لازم معلمان آموزش عمومی برای کار در زمینههای آموزش فراگیر است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف شناسایی مهارتهای مورد نیاز معلمان برای اجرای موفق آموزش فراگیر انجام گرفت.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد پدیدارشناسی صورت گرفت. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شد. انتخاب شرکتکنندگان پژوهش از میان کلیه معلمان شهرستان تربت حیدریه، در چارچوب منطق نمونهگیری در رویکرد پدیدارشناسی و به صورت هدفمند (روش نمونهگیری با نمونه ناهمگون) انجام پذیرفت و 30 نفر از معلمان (15 نفر معلم شاغل در مدارس استثنایی و 15 نفر معلم شاغل در مدارس عادی) انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی کدگذاری، طبقهبندی و در نهایت تمها تعیین شدند.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> بر مبنای نتایج کدگذاری مصاحبهها و تجزیه و تحلیل کیفی، معلمان مهارتهای مورد نیاز جهت اجرای موفق آموزش فراگیر را در هفت تم «توانمندی در روابط انسانی»، «ویژگیهای شخصیتی مناسب»، «توانمندی علمی»، «مهارت در تدریس»، «توانمندی در مدیریت کلاس»، «تعهد شغلی» و «کمک به رشد همهجانبه دانشآموزان» مطرح نمودند. نتایج همچنین نشان داد که «توانمندی معلم در روابط انسانی» مهمترین مهارت مورد نیاز معلمان در این خصوص میباشد. مصاحبهشوندگان برای «ویژگیهای شخصیتی مناسب» خصوصیاتی از جمله صبوری و انگیزه بالا را مطرح نمودند. آشنایی با انواع معلولیتها و آموزش فراگیر نیز مواردی از «توانمندی علمی» بودند. استفاده از روشهای متنوع و نوین در تدریس مثالی از «مهارت در تدریس» و توانایی در اداره کلاس نمونهای از «توانمندی در مدیریت کلاس» میباشد که توسط معلمان عنوان شدند. مصاحبهشوندگان همچنین توجه به مسائل پرورشی را از دیگر مهارتهای مورد نیاز معلمان برشمردند که به صورت «کمک به رشد همه جانبه دانشآموزان» مطرح شد. ویژگیهای «انتقادپذیری، تسلط به کتب دانشآموزان با نیاز ویژه، داشتن طرح درس و مدیریت زمان» از یافتههای نوین پژوهش حاضر بودند که در هیچیک از پژوهشهای پیشین شناسایی و مطرح نشدهاند. با اتخاذ رویکرد فراگیر در امر آموزش، نقش معلم در تضمین موفقیت تحصیلی هر دانشآموز به یک موضوع اصلی تبدیل شده است که انتظار میرود معلمان بهمنظور آمادهسازی برای آموزش فراگیر به مهارتهایی مجهز گردند. در پژوهش حاضر این مهارتها در قالب هفت تم عمده مطرح گردیده است. کاربست و توجه به این مهارتها، اجرای موفق آموزش فراگیر، پشتیبانی از موفقیت همه دانشآموزان و برآورده شدن نیازهای فراگیران متنوع را در پی خواهد داشت.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100730_eeca5f8ed4867f35c48beaf7c675c89f.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Explication of Strategies and Outcomes of the Fulfilment of Organizational Health for Education Office Staff: Case study of Education Staff in Fars Provinceتبیین راهبردها و پیامدهای سلامت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش( مطالعه موردی: کارکنان آموزش و پرورش استان فارس)28731010073210.52547/MPES.14.1.287FAمعصومه جعفریدانشجوی دوره دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانمژگان امیریان زادهاستادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانرضا زارعیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانمسلم صالحیاستادیارگروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ایرانJournal Article20201228<strong>Objective:</strong> The present study aims to identify the strategies and outcomes of the fulfillment of organizational health in the Education Office of Fars province. <br /><strong>Materials and Method: </strong>The research approach is the mixed method (qualitative and quantitative) and the exploratory method has been used. In this regard, in the first stage and in the qualitative section, interviews with experts and in the second stage, the quantitative method (descriptive survey) was used to collect data. Interviews were used to construct a questionnaire<strong>. </strong>The experts in the field of education and the Fars province Education Office staff in the academic year 2020-2021 comprise the statistical population of this study. For the qualitative section, purposeful sampling, and for the quantitative section cluster sampling have been deployed. Data collecting method includes semi-structured interviews and a questionnaire designed by the researcher. <br /><strong>Result and Discussion: </strong>The findings of the interviews’ qualitative content analysis demonstrate that the most significant strategies to fulfill organizational health of the Education Office staff include evaluation and control, strategic planning, financial resources, and senior documents and resources instructions. Moreover, the most noteworthy outcomes include organizational purposefulness, social capital growth, fulfillment of social justice, and organizational dynamism. The results of the analysis of the quantitative section demonstrate that the strategies and outcomes can be effective in the explanation of organizational health of the Education Office staff.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای تحقق سلامت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان فارسانجام گرفته است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> رویکرد تحقیق، ترکیبی (کیفی و کمی) بوده و از روش اکتشافی بهره گرفته شده است. در این راستا، در مرحله نخست و در بخش کیفی، به مصاحبه با صاحبنظران و در مرحله دوم ضمن بهره از روش کمی )توصیفی پیمایشی( از دادههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی بر روی مصاحبهها برای ساخت پرسشنامه بهمنظور جمعآوری دادهها استفاده گردید.<br />جامعه آماری پژوهش حاضر، صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش و نیز کارکنان آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. دربخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده گردید. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها نشان داد که مهمترین راهبردهای تحقق سلامت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شامل ارزیابی و کنترل، برنامهریزی راهبردی، منابع مالی، و رهنمودهای اسناد و منابع بالادستی؛ و همچنین مهمترین پیامدهای آن را میتوان هدفمندی سازمان، رشد سرمایه اجتماعی، تحقق عدالت اجتماعی، و پویایی سازمان دانست. نتایج حاصل از تحلیل بخش کمی نیز نشان داد نقش راهبردها و پیامدها در تبیین سلامت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش، اثربخش است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100732_05b118ed0b1829897538e024f924473b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Designing a Curriculum Model (Teaching) Empathy Skills in the Secondary Schools and evaluating its effectivenessطراحی الگوی برنامه درسی (آموزش) مهارتهای همدلی در دوره متوسطه و ارزیابی اثربخشی آن3113409852110.52547/MPES.14.1.311FAسمیه غلامیاستادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، مجتمع آموزش عالی لارستان، لار، ایرانساره احمدیدکترای تخصصی برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایرانحکیمه حرمتیکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد نی ریز، نی ریز، فارس، ایرانJournal Article20200314<strong>Objective:</strong> The purpose of the present study was to design and evaluate the empathy curriculum model for high school female students. For this purpose, empathy curriculum elements were obtained by studying and analyzing the theoretical foundations and perspectives of the two disciplines of curriculum and psychology, and then the extent of its application was evaluated from the viewpoints of experts, executives and students. <br /><strong>Materials and Methods</strong>: The present study is a qualitative-quantitative method of consecutive exploration using qualitative subtractive analysis and quasi-experimental, pretest-posttest study with the control group in the quantitative section. The field of study in the qualitative part of the literature was empathy and sampling continued until theoretical saturation. The statistical population consisted of all female high school students in Nayriz. The sample consisted of 60 students who were selected by multistage cluster random sampling and were divided into experimental and control groups. For the experimental group, empathy training was performed in 8 sessions 60 minutes for each, while the control group received no intervention. <br /><strong>Result and Discussion</strong><strong>:</strong> The proposed research model is designed in five sections: Topics, Goals, Outlines, Teaching Methods, and Assessment Methods and includes four main lessons: "Empathy", "Acceptance of Others", "Dynamic Listening" and "Understanding Others”. In developing this model, the most effective solutions were provided, such as pantomime, role-playing, over a hundred photographs, and emotion recognition and practice, and creative assignments to create empathy behaviors. In addition, the model sought to address gender and the cultural context of gender in how to express empathy and interactions. Another highlight of the program was the specialization of the adolescent-specific program, with examples and assignments centered around high school concerns. The model evaluation results were valid according to the curriculum and psychology experts' view of the designed model. Also, after implementing the empathy training curriculum model, a significant increase in empathy scores was observed. Perhaps the most important limitation of educational research today is the development of a paradigm whose task is to provide explanatory and explanatory services. Regardless of the need to test them through the use of empirical information, patterns are used to explain. The purpose of model building, such as developing hypotheses, is to provide a model for testing. It is clear that pattern creation, information gathering and pattern testing should be a seamless activity. Information is needed to validate a template and evaluate its elements, and testing a template may lead to reconstruction or formatting. However, the importance of model testing against empirical information must be emphasized. It is a tool for model validation, reality improvement and effective knowledge sharing through modeling for theoretical knowledge. Since pattern testing is emphasized against empirical information and is effective for pattern validation, the present model must also perform numerous studies and various temporal and spatial conditions to perform a useful model. Since empathy is an essential component of emotional intelligence in classifying UNICEF's life skills, teaching this skill will be effective in using appropriate teaching and assessment methods in the curriculum because the best approach in the curriculum is a skills-based approach to life.<strong>هدف:</strong> هدف مطالعه حاضر طراحی و ارزیابی الگوی برنامه درسی همدلی برای دانشآموزان دختر دوره تحصیلی متوسطه دوم بود. به این منظور ابتدا با بررسی، مطالعه و تحلیل مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران دو رشتهی مطالعات برنامه درسی و روانشناسی عناصر برنامه درسی همدلی به دست آمد، سپس میزان کاربردی بودن آن هم از دیدگاه متخصصان و هم در مقام اجرا و بین دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> طرح پژوهش حاضر از نوع آمیخته اکتشافی متوالی کیفی-کمی است که با روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی در بخش کیفی و روش پیشنهادی لاوشی (1975) و مطالعه نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل در بخش کمی انجام شد. حوزه مورد مطالعه پژوهش در بخش کیفی متون و منابع موجود مرتبط در زمینه همدلی بود و نمونهگیری تا اشباع نظری ادامه یافت و برای استفاده از روش لاوشی (1975) اعضای پانل به روش نمونهگیری هدفمند از افراد خبره در همدلی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. در قسمت کمی جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهرستان نیریز بود که نمونه پژوهش 60 نفر از این دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس درجهبندی جولیف و فارینگتون (2006) و مقیاس درجهبندی دیویس (1983) استفاده شد. برای گروه آزمایش، آموزش همدلی در 8 جلسه 60 دقیقهای برگزار شد در حالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکرد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> الگوی پیشنهادی پژوهش برای برنامه درسی مهارت همدلی برای دانشآموزان ایرانی دوره متوسطه دوم به با تکیه بر نظریه روانشناسانی مانند راجرز و ادوین روچ در پنج قسمت موضوع، اهداف، رئوس محتوا، روشهای تدریس و روشهای ارزشیابی طراحی گردید و مشتمل بر چهار درس اصلی «مهارتهای مقدماتی همدلی»، «پذیرش دیگران»، «گوش دادن پویا» و «درک دیدگاه دیگران» است که هر درس سرفصلهای جداگانهای دارد. در تدوین این الگو کارآمدترین راهکارها چون اجرای پانتومیم، ایفای نقش، نشان دادن بالغ بر صد عکس و تشخیص هیجان و تکالیف تمرینی و خلاق برای ایجاد رفتار همدلی بهصورت عملی ارائه شد. علاوه بر این در الگو سعی شد جنبه جنسیت و بافت فرهنگی جنسیت در نحوه ابراز همدلی و کنشهای متقابل مورد توجه قرار گیرد. نکته دیگر برنامه حاضر تخصصی بودن برنامه به سن خاص نوجوانی بود که مثالها و تکالیف با محوریت دغدغههای دوره متوسطه ارائه گردید. نتایج ارزشیابی الگو براساس نظر متخصصان برنامه درسی و روانشناسی درباره الگوی طراحی شده، مناسب بوده و آن را تأیید کرده است و همچنین بعد از اجرای الگوی برنامه درسی آموزش همدلی افزایش معنادار در نمرات همدلی شناختی، عاطفی، دیدگاهگرایی، دغدغههای همدلانه و کاهش معنادار نمره آشفتگی شخصی در گروه آزمایش مشاهده شد؛ بنابراین براساس یافتههای این پژوهش، آموزش همدلی در قالب الگوی برنامه درسی منجر به ایجاد مهارتهای همدلی در دانشآموزان خواهد شد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98521_2e3fcbed3c1de6be2fde715262b62286.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526114120210321Analyzing the Employability of Educational Technology Graduates and Detecting the Effecting Factorsواکاوی وضعیت راهیابی دانشآموختگان تکنولوژی آموزشی به بازار کار و تعیین عوامل مؤثر بر آن34136610066510.52547/MPES.14.1.341FAجعفر احمدی گلکارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحجت دهقانزادهدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعیسی رضاییاستادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه مجازی علوم پزشکی، تهران، ایران0000-0003-1918-2775Journal Article20190720<strong>Objective:</strong> The development of societies, especially developing countries, largely depends on the expansion of academic institutions. Also, one of the most important features of educational institutions is the intertwining of education and employment structures. Any education should have economic efficiency, the highest type of which is to create employment appropriate to the student. Based on this, the present study has dealt with the issue of the status of students and graduates of master's and doctoral degrees in the field of educational technology to the labor market and the factors affecting it from the perspective of experts. <br /><strong>Materials and Methods:</strong> In the present study, a survey method is used and consists of two stages. Initially, a semi-structured interview was conducted to identify the effective factors in guiding educational technology graduates to the labor market; In the second stage, a questionnaire was developed based on the identified factors and was used to survey students and graduates of master's and doctoral degrees in this field. The statistical sample in the first stage was 24 professors and specialists in the field of educational technology who were selected by a homogeneous purposeful method. They completed the availability of the questionnaire. The validity of the factors identified in the interview before distribution in the statistical community was sent to 3 professors of educational technology and their comments and suggestions were applied, then the final questionnaire was developed; The validity of the questionnaire was done by the method of a specialized judgment of experts in the field of educational technology. Reliability was calculated based on Cronbach's alpha equal to 0.74. Data analysis was performed in SPSS software version 22. To analyze the data, descriptive statistics of frequency, mean and standard deviation were used, and to determine the differences between each of the groups of factors affecting employment, a one-sample t-test and Friedman test were used. <br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> In the first phase of the study, according to experts, 22 factors affecting graduates' employment were identified. These factors are in four areas: 1. Factors related to the field, 2. Factors related to students and graduates, 3. Factors related to professors, and 4. Factors related to society and country officials. According to the results of the second phase of the research, all the factors identified by experts in the field of educational technology are effective in attracting graduates to the labor market. However, the factors of knowledge of educational technology professors, the existence of experienced professors in educational technology and the compilation of university courses based on the needs of the labor market are the highest average and factors of high student expectations of field, the activity of scientific associations and sufficient knowledge of the social status and positions related to the field of study had the lowest average.<strong>هدف:</strong> پیشرفت جوامع بالاخص کشورهای درحال توسعه تا حد زیادی در گرو گسترش نهادهای دانشگاهی است. همچنین یکی از مهمترین ویژگیهای نهادهای آموزشی، درهمتنیدگی ساختارهای آموزش و اشتغال است. در واقع هر آموزشی باید بازدهی یا توجیه اقتصادی داشته باشد که عالیترین نوع آن ایجاد اشتغال متناسب با فراگیر است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی وضعیت راهیابی دانشجویان و فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری رشته تکنولوژی آموزشی به بازار کار و عوامل مؤثر بر آن از نظر متخصصان پرداخته است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> در پژوهش حاضر از روش توصیفی–پیمایشی استفاده شده و شامل دو مرحله است. در ابتدا جهت شناسایی عوامل مؤثر در راهیابی دانشآموختگان تکنولوژی آموزشی به بازار کار مصاحبه نیمهساختار انجام گرفت؛ در مرحله دوم براساس عوامل شناسایی شده پرسشنامهای تدوین گردید و برای نظرسنجی از دانشجویان و فارغالتحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه استفاده شد. نمونه آماری در مرحله اول، 24 نفر از اساتید و متخصصان رشته تکنولوژی آموزشی بود که با روش هدفمند از نوع متجانس انتخاب شدند و در مرحله دوم، 192 نفر از دانشجویان و فارغالتحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته تکنولوژی آموزشی در ایران با روش نمونهگیری در دسترس پرسشنامه را تکمیل کردند. اعتبار عوامل شناسایی شده در مصاحبه قبل از توزیع در جامعه آماری برای 3 نفر از اساتید رشته تکنولوژی آموزشی ارسال شد و نظرات و پیشنهادات ایشان اعمال گردید سپس پرسشنامه نهایی تدوین شد؛ روایی پرسشنامه، به روش داوری تخصصی صاحبنظران رشته تکنولوژی آموزشی و اعمال نظرات و اصلاحات ایشان انجام پذیرفت. پایایی نیز براساس آلفای کرونباخ معادل74/0 محاسبه شد. تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای تعیین تفاوت بین هر یک از گروههای عوامل مؤثر در اشتغال از آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> در مرحله اول پژوهش طبق نظر متخصصان 22 عامل مؤثر در اشتغال دانش آموختگان رشته شناسایی شد. این عوامل براساس قرابت در چهار حیطه، 1. عوامل مرتبط با رشته، 2. عوامل مرتبط با دانشجویان و فارغالتحصیلان، 3. عوامل مرتبط با اساتید رشته، و4. عوامل مرتبط با جامعه و مسئولان کشور دستهبندی شد. طبق نتایج مرحله دوم پژوهش تمام عوامل شناسایی شده به وسیله متخصصان رشته تکنولوژی آموزشی در جذب دانش آموختگان به بازار کار تأثیرگذار هستند. با این حال عوامل آگاهی و بروز بودن دانش اساتید رشته تکنولوژی آموزشی، وجود اساتید تخصصی رشته تکنولوژی آموزشی در اکثر دانشگاههای کشور و تدوین سرفصل های دروس دانشگاه مبتنی بر نیاز بازار کار بیشترین میانگین و عوامل سطح توقع بالای دانشجویان از ماهیت رشته، داشتن دانش بازاریابی، فعالیت انجمن های علمی و شناخت کافی از موقعیت و جایگاه های اجتماعی مرتبط با رشته تحصیلی کمترین میانگین را داشته است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100665_ab7d5d09a087e20efba67a090a7c1410.pdf