تبیین عناصر فرهنگ سازمانی در بین اعضاء هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

3 کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین عناصر فرهنگ سازمانی در بین اعضاء هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است. بدین منظور تعداد 221 نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و پرسشنامه محقق­ساخته بین آن­ها توزیع شده است. یافته­های پژوهش نشان داد که بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به عناصر فرهنگ سازمانی به تفکیک جنس فقط در مؤلفه انسجام و یکپارچگی تفاوت وجود دارد. در سایر مؤلفه­ها تفاوتی دیده نشد. بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به عناصر فرهنگ سازمانی به تفکیک مرتبه علمی تفاوت وجود دارد. بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به­عناصر فرهنگ سازمانی به تفکیک محل اخذ مدرک تحصیلی فقط در مؤلفه نظام پاداش و خود مختاری فردی تفاوت وجود دارد. در سایر مؤلفه­ها تفاوتی دیده نشد. بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به عناصر فرهنگ سازمانی به تفکیک سابقه کار تفاوت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Explanation of Organizational Culture Elements Among Shahid Beheshti Faculty Members

نویسندگان [English]

  • Mohammad Gahramani 1
  • Fatemeh Fatemi 2
  • Seyed Saheb Mosavi 3
1 Faculty member of Shahid Beheshti University
2 Master of Educational Management
3 Master of Philosophy of Education
چکیده [English]

The present study entitled the explanation of organizational culture elements among ShahidBeheshti faculty members. The method of this study is descriptive-survey. 221 faculty members of ShahidBeheshtiUniversity were selected using multistage random cluster sampling and a researcher made questionnaire distributed among them, too. The findings showed that the faculty members had the same idea in terms of the elements of organizational culture except on the “integrity” element. Also, based on their scientific ranking, there were different ideas among the faculty members on the elements of organizational culture. It is also worthy to mention that they did not have different ideas regarding to the elements of organizational culture based on the places of their graduation except on the element of the “reward system” and “personal sovereignty”. According to their track records, there were different ideas on the elements of organizational culture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational culture
  • ShahidBeheshti University
  • communication models
  • reward system
  • personal sovereignty
  • risk taking
  • conflict
  • identification
  • management support
  • integrity
 طوسی، محمدعلی (1372). فرهنگ سازمانی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص، 28.
بیدختی، حسین (1379). فرهنگ سازمانی، زمینه­های پیدایش و نمودها. روش، سال نهم، شماره 58، صص 6 – 13
اردلان، محمدرضا و همکاران (1387). بررسی رابطه بین یگانگی فرد، سازمان با فرهنگ سازمانی در دانشگاه­های دولتی غرب کشور (همدان، کرمانشاه و کردستان). فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره 47.
کیا، منوچهر (1370). نقش فرهنگ سازمانی در نظریه­پردازی مدیریت فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 13 ص، 24-47.
پارسائیان، علی و اعرابی، محمد (1374). مدیریت رفتار سازمانی. رابینز، ص 934-935
فقهی فرهمند، ن  (1380). فرایند مدیریت اجرایی. تبریز : دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
(1381). مدیریت پویای سازمان. تبریز: انتشارات فروزش
شفاعی، رضا (1380). موانع ایجاد سازمان یادگیرنده در ایران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
عطایی، محمد (1376). بررسی فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر اثربخشی مؤسسه رازی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
زنجانی، علی (1381). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر در صنایع نسوز اصفهان، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
کریمی، مقداد (1384). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانایی در گروه خودروسازی بهمن، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
 
Hawkins, P. (1997); “Organizational Culture: Sailing between Evangelism and Complexity”; Human Relations, Vol. 50, No. 4, pp. 417-440.
Korte, R. and Chermack, T. (2007). Changing organizational culture with scenario
planning, Journal of Futures, 39, 645- 656.
Hellriegel, Don &Slocum, John & woodman, Richard, W.(1995) Organizational Behavior.New York West publication company.                                                         
Barbosa, I. and Cardoso, C.C. (2007). Managing diversity in academic organization: achallenge to organizational culture, Journal of Woman in management Review, 22 (4), 274-288
Francois, H. (2006). Organizational culture and performance measurement systems,
Journal of Accounting, Organizations and Society, 31, 77-103.
Carter. M. (2005) “Organizational Culture”, available at http://www.culture change.
com. /research/papers. http: //www.mapnp.org/library/org
Rondeau, K. & Wagner. T. (1999) “Health Care Quality Assurance Incorporating Leadership”, Health Services, Vol. 12(3): 251-296.
Cameron, K. S. & R. E. Quinn (1999); Diagnosing and Changing Organizational Culture; Reading, MA: Addison-Wesley.
Cameron, K. S. & R. E. Quinn (1999); Diagnosing and Changing Organizational Culture; Reading, MA: Addison-Wesley.
Denison, D.; Cho, H.J. and Young, J. (2000). Diagnosing Organizational Culture: a
model and method, Working paper, International for management development.
Robbins, S.P. (2005). Management, eighth edition, entice Hall of India
Yiing, L. Y. & Bin Ahmad, K. Z. (2009), “The Moderating EffectsofOrganizationalCulture on the Relationships between Leadership Behavior and Organizational Commitment and Between Organizational Commitment and Job
Satisfaction and Performance”. Leadership & Organization Development
Journal, Vol. 30, No. 1, pp. 53-86
Cameron, K. & Quin, R. (2006) Change Organizational Culture, New York: Addison
Wesley.
Davidson, G. (2004). The Relationship between Organizational Culture and Financial
Performance, New York: John Wiley & Sons: 219-226.
Dodd, S. (2004). Metaphors and Meaning a Grounded Cultural Model of US Entrepreneurship”, Journal of Business Venturing, Vol. 6(17): 55-69.
Fisher, C. & Alford, R. (2000) “Consulting on Culture”, Psychology: Research and
Practice, Vol. 52( 3): 25-35.
Shane, S. & Locke, E. A. & Collins, C. J. (2003) Entrepreneurial Motivation, New York: John Wiley and Sons
Mouton, J. (1996) Understanding Social Research, Pretoria: Van Schaik
Mobley, W. Wang, L. & Fang, K. (2005) “Organizational Culture”, available at http:// www.denisonconsulting.com/newsletter/2.1
Wesemann, E. (2006) “Legal Managers Can Manage Their Firm Dynamics forBetter
Service”, available at http://www.corporatecultures.com org/articles/entry/.
Trimpey, T. (2004) Information and Technology Managers as Influential Change
Implementation Agents, University of Oregano: Portland.
Audretsch, D. B. & Bonet, W. & Keilbach, M. (2008) “Entrepreneurship Capital”,
Journal of Business Venturing, Vol. (23): 659-994.
Gold man ,l. (2000) strategy formulation and implementation   as organizational  learning  ovtions: A non  sereular  organizational   case stady the george  washington  universcity adviser: schwandt , Da vid.R.                                                                   
Kwantes, C. T. and Boglarsky, C.A. (2007). perception of organizational culture,
leadership effectiveness and personal effectiveness across six countries, Journal of
International Management ,13, 204-230.
Schermerhorn, J.; Hunt, J. and Osborn, R., (2005). Organizational Behavior, New
York: John Wiley & Sons Inc, Ninth Edition.