بازنمایی پدیدارشناسانۀ تجربۀ رهبری کارآفرینانه در مدارس متوسطه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم‌تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم‌تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

چکیده

هدف: رهبری مدرسه فقط در مورد نگه داشتن دانش‌آموزان در مدرسه و معلمان در شغل نیست. در برخی از کشورها و جوامع، مدرسه تنها مکانی است که تمام تعاملات اجتماعی گروه های انسانی در آن صورت می‌گیرد. با این حال، برخی از مدارس در کشورهایی با بودجه آموزش و پرورش کاهش یافته ممکن است تعطیل شوند یا با مدارس دیگر ادغام شوند. این شرایط و تهدیدها، رهبران مدارس در سراسر جهان را نسبت به خواسته‌هایی مانند تغییر در تخصیص بودجه آموزش و پرورش، پاسخگویی و عملکرد بیشتر گروه های آموزش معلمان، تشویق علاقه عمومی به آموزش و پرورش و توجه بیشتر دولت‌ها به تقاضای آموزش، آگاه‌تر کرده است. رهبری مدرسه باید در پاسخ به تغییرات و فشارهای محیطی خلاق باشد. پاسخ خلاقانه به این تغییرات به این معنی است که رهبران مدارس در حال تغییر هستند. آن‌ها به دنبال فرصت‌هایی برای یافتن "بهترین راه" هستند. آن‌ها سعی می‌کنند راه های مختلفی را امتحان کنند و ریسک کنند. آن‌ها سعی می کنند رویکردهای جدیدی را برای رهبری، شناخت و پاسخ در نظر بگیرند که اساساً چشم‌انداز رهبری مدرسه را در حالی که به دنبال ایجاد انگیزه در کارکنان و دانش‌آموزان هستند، تغییر می‌دهد. علی‌رغم پیچیدگی و ابهام در مفهوم کارآفرینی، انتظارات دولت‌ها، سیاست‌گذاران و ذی‌نفعان آموزش و پرورش منجر به افزایش فشار بر مدارس برای توسعه کارآفرینی و استقلال مالی شده است. تحقیقات بسیار کمی در مورد رهبری کارآفرینانه در مدارس انجام شده است. بنابراین، این سوال کلی مطرح شد که رابطه بین کارآفرینی و رهبری مدرسه چیست؟.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با تمرکز بر رویکرد پدیدارشناسی استعلایی موستاکاس، تلاش کرد تا تجربیات زیسته ۱۹ نفر از مدیران مدارس را که به صورت هدفمند و با استفاده از تکنیک نمونه‌گیری ملاک انتخاب شده بودند، شمارش کند. از یک پروتکل مصاحبه پدیدارشناختی ترتیبی سه مرحله‌ای استفاده شد تحلیل و کدگذاری مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل تماتیک سه مرحله‌ای (پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر) و ترسیم شبکه‌های تم انجام شد.
بحث و نتیجه‌گیری: در پایان تحلیل تماتیک، در مجموع 90 تم پایه، 34 تم سازمان‌دهنده و در نهایت 8 تم فراگیر شمارش شد که عبارت بودند از: کارآفرینی اکتسابی، کارایی مالی، سواد مالی، کارآفرینی آموزشی، فعالیت اجتماعی، سفیر فرهنگی مدرسه، کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی مستقل. تجربیات شرکت‌کنندگان نشان داد که رهبران برای پیاده‌سازی رهبری کارآفرینانه در مدرسه دو راهبرد اصلی را اتخاذ کردند: اول، سیاست‌هایی برای پیشبرد امور مدرسه، ارتباط با والدین و معلمان، ارائه دروس متنوع و فوق برنامه برای دانش‌آموزان، اولویت‌بندی تکالیف و ترویج انعطاف‌پذیری در فرآیند تدریس-یادگیری، این‌ها راهکارهای درون مدرسه‌ای بودند. از طرف دیگر، رهبران کارآفرین مدرسه از راهبردهای بیرونی مانند بازدیدهای عمومی از مدرسه، ریسک‌پذیری، ترویج کار گروهی و کسب قدرت برای مدرسه استفاده کردند. به‌منظور پاسخ به این سوال: ۱) چرا مدارس امروزی به رهبران کارآفرین نیاز دارند؟ سه موضوع جامع شناسایی شده است: الف- کارایی مالی، ب- فعالیت اجتماعی و ج- سفیر فرهنگی مدرسه. علاوه بر این، نیاز مدارس به پاسخگویی به نیازها و مشکلات جوامع محلی و ایفای نقش مسئولانه‌تر فراتر از محیط مدرسه در قبال جامعه از نظر فرهنگی و اجتماعی، مدیران مدارس را بر آن داشته است تا اقدامات جدی در مورد ابتکارات کارآفرینی در مدارس انجام دهند. با این حال، در میان شرکت‌کنندگان در تحقیق، این دیدگاه متزلزل وجود داشت که آن‌ها مجبور بودند به دلیل کمبود بودجه دولتی در مدارس، منابع مالی را تأمین کنند. برخی از مدیران مدارس این را به‌عنوان یک پدیده نوظهور می‌دیدند، در حالی که برای برخی از رهبران مدارس این امر به یک هنجار تبدیل شده بود. با وجود دوگانگی تجربیات در بین رهبران مدارس، آن‌ها مسائل اقتصادی، تجربیات و دیدگاه‌های خود را در مورد کارآفرینی و رهبری مدرسه به شیوه‌ای مشابه بیان کردند. این تجربیات رهبران مدارس را می‌توان با استفاده از ایده "کارآفرینی تجاری" تحلیل کرد که در آن روش‌های نوآورانه و خلاقانه به‌عنوان پاسخ رهبران مدارس به شرایط بازار در نظر گرفته می‌شود. اگرچه رهبران مدارس از عوامل ملی و زمینه ای که مؤثر و مرتبط با چرایی مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های تأمین مالی یا بازاریابی مدارس است آگاه بودند، اما این امر باعث شد که آن‌ها از فعالیت اصلی خود که مدیریت و رهبری آموزشی است منحرف شوند. پارادوکس آشکار در اینجا این است که اگرچه اکثر رهبران مدارس می‌دانستند که چرا باید فعالیت‌های کارآفرینی را در مدرسه انجام دهند، اما لزوماً از آن استقبال نمی‌کردند. ۲) ویژگی‌های رهبری کارآفرینانه در یک مدرسه چیست؟ محققان توانستند سه مضمون جامع را شناسایی کنند که عبارت‌اند از: الف- کارآفرینی آموزشی، کارآفرینی عمومی و کارآفرینی مستقل. شرایط بازار جهانی، مهارت‌های جدید و متفاوت و روش‌های رهبری متنوعی را از رهبران مدارس می‌طلبد. همه رهبران مدارس تحت تأثیر شرایط فعلی بازار قرار نمی‌گیرند و تنها برخی از آن‌ها به اجبار یا داوطلبانه به‌طور فعال در "کارآفرینی تجاری" درگیر هستند. با این حال، همه رهبران مدارس باید دارای "ذهنیت تجاری" باشند تا بتوانند در زمینه‌های ملی و محلی که بازار آموزش و پرورش رقابتی شده است، موفق شوند. راهکارهایی باید به کار گرفته شود که در آن صلاحیت‌ها و تجربیات آموزشی معلمان، محیط فیزیکی و بصری مکان و مشارکت در رویدادهای اجتماعی به‌طور منظم در فعالیت‌های کارآفرینی مدرسه مورد استفاده قرار گیرد. 3) مدیران مدارس چگونه می‌توانند به یک رهبر کارآفرین تبدیل شوند؟ محققان توانستند سه مضمون جامع را شناسایی کنند که عبارت‌اند از: الف- سواد مالی ب- کارآفرینی اکتسابی و ج- کارآفرینی سازمانی. هیچ شکی نیست که در سراسر جهان، مدیران مدارس باید به سمت رهبری خلاق و کارآفرین حرکت کنند. میزان ارتباط این سبک رهبری با بهبود رهبری آموزشی (یاددهی-یادگیری) یا تفکر تجاری، جای بحث دارد. مدارس خوب درگیر تفکر انتقادی عمیق، تعامل اجتماعی و یاددهی-یادگیری خلاقانه، متنوع و پاسخگو هستند. آن‌ها هم‌چنین ارزش‌های دموکراتیک را ترویج می‌کنند، انتظاراتی را برای موفقیت تعیین می‌کنند یا رهبری ارائه می‌دهند که نوآوری و ریسک‌پذیری را نشان می‌دهد. همه مدارس براساس معیارهای تعیین شده توسط وزارتخانه‌ها یا ادارات آموزش و پرورش نمی‌توانند خوب باشند. به‌طور مشابه، همه رهبران مدارس را نمی‌توان براساس استانداردهای بازرسان آموزشی، خوب دانست. با توجه به تحمیل هزینه‌های آموزشی از سوی دولت بر مدارس و کاهش بودجه تخصیص‌یافته به مدارس، مدیران مدارس به شدت در جستجوی فرصت‌هایی برای افزایش توانایی خود در ارائه آموزش استاندارد و قابل قبول به دانش‌آموزان از طریق ارتباط با جامعه و صنعت هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological Representation of Entrepreneurial Leadership Experience in Secondary Schools

نویسندگان [English]

  • Donya Vakili 1
  • Naser Shirbagi 2
  • Saied Farahbakhsh 3
1 Ph.D. Student in Educational Management, Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Professor of Educational Management, Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Professor of Educational Management, Department of Education, Faculty of Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

Objectives: School leadership is not just about keeping students in school and teachers in jobs. In some countries and societies, school is the only place where all social interactions of human groups take place. However, some schools in countries with reduced education budgets may close or merge with other schools. These conditions and threats have made school leaders around the world more aware of demands such as changes in education budget allocation, greater accountability and performance of teacher training groups, encouraging public interest in education, and more attention to education by governments to demand. School leadership must be creative in response to environmental changes and pressures. Responding creatively to these changes means that school leaders are changing. They look for opportunities to find the "best way". They try to take different ways and take risks. They try to consider new approaches to leadership, recognition, and response that fundamentally change the landscape of school leadership as they seek to motivate staff and students. Despite the complexity and ambiguity in the concept of entrepreneurship, the expectations of governments, policymakers, and education stakeholders have led to increased pressure on schools to develop entrepreneurship and financial independence. Very little research has been done on entrepreneurial leadership in schools. Therefore, this general question was raised: What is the relationship between entrepreneurship and school leadership?
Materials and Methods: Focusing on the transcendental phenomenology approach of Moustakas, the present research tried to count the lived experiences of 19 school principals who were selected purposefully and using the criterion sampling technique. A three-step sequential phenomenological interview protocol was used. The analysis and coding of the interviews were done using the three-stage thematic analysis method (basic, organizing, and global) and drawing the theme networks.
Discussion and Conclusions: At the end of the thematic analysis, a total of 90 basic themes, 34 organizing themes, and finally 8 global themes were counted, which were: acquisition entrepreneurship, financial efficiency, financial literacy, educational entrepreneurship, social activism, school cultural ambassador, organizational entrepreneurship, and independent entrepreneurship. The experiences of the participants indicated that the leaders adopted two main strategies to implement entrepreneurial leadership in the school: first, policies to advance school affairs, communicate with parents and teachers, provide diverse and extracurricular courses for students, prioritize assignments, and promote flexibility in the teaching-learning process; these were intra-school solutions. On the other hand, school entrepreneurial leaders used external strategies such as public visits to the school, taking risks, promoting collaborative work, and gaining power for the school. In order to answer the question Why do today's schools need entrepreneurial leaders?, three comprehensive topics have been identified: financial efficiency, social activism, and cultural ambassador of the school. In addition, the need for schools to respond to the needs and problems of local communities and to play a more responsible role beyond the school environment towards society in cultural and social terms has prompted school managers to take serious measures regarding entrepreneurial initiatives in schools. However, among the participants in the research, there was a shaky view that they had to provide financial resources due to the lack of government budget in schools. Some school principals saw this as emerging, while for some school leaders, it had become the norm. Despite the duality of experiences among school leaders, they expressed their economic issues, experiences, and perspectives on entrepreneurship and school leadership in a similar way. These experiences of school leaders can be analyzed using the idea of "business entrepreneurship," in which innovative and creative methods are considered as school leaders' response to market conditions. Although the school leaders were aware of the national and contextual factors that are effective and related to why they should engage in school funding or marketing activities, this caused them to deviate from their main activity, which is educational management and leadership. The apparent paradox here is that although most school leaders understood why they should undertake entrepreneurial activities in the school, they did not necessarily welcome them. What are the characteristics of entrepreneurial leadership in a school? The researchers were able to find three comprehensive themes which are educational entrepreneurship, general entrepreneurship, and independent entrepreneurship. Global market conditions demand new, different skills and diverse leadership methods from school leaders. Not all school leaders are affected by current market conditions, and only some school leaders are actively involved in "business entrepreneurship" either by compulsion or voluntarily. However, all school leaders must have a "business-oriented mindset" to succeed in national and local contexts where the education market has become competitive. Strategies must be applied in which the educational qualifications and experiences of the teachers, the physical and visual environment of the place, and participation in social events are regularly used in the entrepreneurial activities of the school. How can school principals become entrepreneurial leaders? The researchers were able to identify three comprehensive themes, which are financial literacy, acquisition entrepreneurship, and organizational entrepreneurship. There is no doubt that all over the world, school principals need to move towards creative and entrepreneurial leadership. The extent to which this leadership style is related to improving educational leadership (teaching-learning) or business thinking is debatable. Good schools engage in deep critical reflection, social engagement, and creative, diverse, and responsive teaching-learning. They also promote democratic values, set expectations for achievement, or provide leadership that demonstrates innovation and risk-taking. Not all schools can be good based on the criteria set by the ministries or departments of education. Similarly, not all school leaders can be considered good by the standards of educational inspectors. Due to the imposition of education costs by the national governments on the schools themselves and due to the reduction of the budget allocated to the schools, school administrators are desperately looking for opportunities to increase their ability to provide standard and acceptable education to students by connecting with the local community and industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Leadership
  • Entrepreneurial Leadership
  • School Management
  • Financial Independence
  • Entrepreneurial Development
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research, Qualitative Research, 1, (3), 385-405.
Bashkoh Ajirlu, M., Moradi, M. & Heydari Anari, A. (2016). Investigating organizational factors affecting the idea of entrepreneurship among secondary school teachers in Ardabil city, School Psychology Journal, 1 (13), 51-38.
Beck, U. (1992). Risk Society. London: Sage.
Brauckmann-Sajkiewicz, S. & Pashiardis, P. (2022) Entrepreneurial leadership in schools: linking creativity with accountability, International Journal of Leadership in Education, 25: 5, 787-801, DOI: 10.1080/13603124.2020.1804624.
Coffey, A. (2001). Education and Social Change. Buckingham: Open University Press.
Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rdEd.). Sage Pub. Inc. 
Currie, G., Humphreys, M., Ucbasaran, D., & McManus, S. (2008). Entrepreneurial Leadership in the English Public Sector: Paradox or Possibility? Public Administration, 86(4), 987–1008.
Eacott, S. (2008). Strategy in Educational Leadership: In Search of Unity. Journal of Educational Administration, 46(3), 353–375. https://doi.org/10.1108/09578230810869284
Eacott, S. (2011). Preparing ‘Educational’ Leaders in Managerialist Times: An Australian Story. Journal of Educational Administration and History, 43(1),43–59.
EU Commission. (2008). Improving Competences for the 21st Century: An Agenda for European Cooperation on Schools. Retrieved June 26, 2017, From http://eurlex.europa.eu
European Union. (2009). Leadership Improvement on Student Achievement. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. Retrieved June 26, 2022, from http://www.leadership-in-education.eu/index.php?id=235.
Falah Razavi, M., Behrouz, M., Bazarafshan Moghadam, M. & Salehi Faderdi, J. (2019), The effect of entrepreneurial personality traits of educational managers on the learning of school organizations Journal of Education and Training, 12 (9), 131-150.
Fromm, J., Hentschke, G., & Kern, T. (2003). Educational Leader as Educational Entrepreneur: Managing the Mission Within and Across Sectors. In B. Davies& J. West-Burnham (Eds.), Handbook of Educational Leadership & Management (pp. 291–303). London: Pearson (Longman).
Gewirtz, S., Ball, S. J., & Bowe, R. (1995). Markets, Choice and Equity in Education. Buckingham: Open University Press.
HajiAghaee, H., & Khalkhali, A. (2019). Monitoring the Entrepreneurship Ecosystem in Iranian Schools. School Administration, 7(2), 166-190. doi: 10.34785/J010.2019.541
HajiAghaee, H., & Khalkhali, A. (2021). Reconstructing the Role of Principals in the Schools by Entrepreneurial Tendency. Journal of Management and Planning In Educational System, 13 (2), 237-264. doi: 10.52547/mpes.13.2.237.
Hall, V., & Southworth, G. (1997). Headship, School Leadership & Management. School Organization, 17(2), 152–170.
Hennink, M., Hutter, l. & Bailey, A.(2020) Qualitative Research Methods. Sage Publication Limited, Thousand Oaks.
Hentschke, G. (2009). Entrepreneurial Leadership. In B. Davies (Ed.), The Essentials of School Leadership. London: Sage.
Hentschke, G. C., & Caldwell, B. J. (2007). Entrepreneurial Leadership. In B. Davies (Ed.), The Essentials of School Leadership. London: Paul Chapman Publishing
King, N. & Horrocks, C. (2010). Interviews In Qualitative Research. Sage, London.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2020). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (4th). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 
Miller, P. (2011). Free Schools, Free Choice and the Academization of Education in England. Research in Comparative & International Education, 6(2),168–180.
Miller, P. (2012). Editorial: The Changing Nature of Educational Leadership in the Caribbean and Beyond. Journal of the University College of the Cayman Islands [Special Issue], 6, 1–3.
Miller, P. (2016). Exploring School Leadership in England and the Caribbean: New Insights from a Comparative Approach. London: Bloomsbury.
Mirzaaghaei, S, Ghahremani, M, Shams Morkani, G, & Abolghasemi, M. (2023). Designing an entrepreneurial management model of schools. Managing Education in Organizations 12 (1) :123-144,  URL: http://journalieaa.ir/article-1-495-fa.html
Mohajeran B, Ghalee A, Hamzerobati M, Nami K, & Nemati A. (2015) The Relationship between Philosophical Mindedness and Entrepreneurial Personality Characteristics among Secondary School Principals. JMDP; 28 (3):107-130. URL: http://jmdp.ir/article-1-1514-en.html
Moustakas, C. (1994). Phenomenological Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
Najafi Hezarjaribi, H, & Ashrafi S. (2018). Identifying Teachers’ Entrepreneurial Indicators and Evaluating the Current Status of Entrepreneurship among Teachers. QJFR; 14 (4):7-28, URL: http://qjfr.ir/article-1-449-fa.html.
Pashiardis, P., & Savvides, V. (2011). The Interplay between Instructional and Entrepreneurial Leadership Styles in Cyprus Rural Primary Schools. Leadership and Policy in Schools, 10 (4), 412–427.
Patton, M. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: Sage. Designing Qualitative Studies.
Saldana, J. (2016). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Sage Publications Inc
Scott, S., & Webber, C. F. (2015). Entrepreneurialism for Canadian Principals: Yesterday, Today, and Tomorrow. Journal of Research on Leadership Education, 8(1), 113–136.
Seidman, I. (2013). Interviewing as Qualitative Research: A Guide for Researchers in Education & the Social Sciences (4th ed.). New York: Teachers College Press
Thematic Working Group on Entrepreneurial Education. (2014, November). Final Report. Retrieved June 26, 2017, from http://ec.europa.eu/transparency/ 
Van Maanen. J. (1983). Qualitative Methodology, Sage, Beverly Hills
Walker, A., Bryant, D. A., & Lee, M. (2013). International Patterns in Principal Preparation: Commonalities and Variations in Pre-service Programmes, Educational Management Administration & Leadership, 41(4):405-434, 10.1177/1741143213485466
Webber, C. F., & Scott, S. (2008). Entrepreneurship and Educational Leadership Development: Canadian and Australian Perspectives. International Electronic Journal for Leadership in Learning, 12.  No pages
Webester Dictionnary (2020). https://www.merriam-webster.com
Woods, P. A., & Woods, G. J. (2009). Testing a Typology of Entrepreneurialism. Management in Education, 23 (3), 125–129.
Woods, P. A., Bagley, C., & Glatter, R. (1998). School Choice and Competition: Markets in the Public Interest? London: Routledge.
Woods, P. A., Woods, G. J., & Gunter, H. (2007). Academy Schools and Entrepreneurialism in Education. Journal of Education Policy, 22 (2), 237–259.