دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Designing an organizational agility model for Tehran State universitiesطراحی الگوی چابکی سازمانی دانشگاههای دولتی شهر تهران13409848310.29252/mpes.12.2.13FAملیحه عبادیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.حمیدرضا آراستهاستاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران.عبدالرحیم نوه ابراهیماستاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران.0000-0003-1990-0765بیژن عبدالهیدانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران.Journal Article20180102<strong>Objective: </strong>Rapid developments and major changes in today's world require more responsive, faster, and more information processing. Universities and higher education institutions, like other organizations, need organizational agility, understanding of the new paradigm, change in attitudes, goals, practices, and management to survive and cope with these changes. The purpose of this study was to design a conceptual model of organizational agility for public universities in Tehran. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>This research was a qualitative research using a data-based approach. Statistical population included heads, deputies and managers of public universities in Tehran. Sampling method was purposive and in order to complete it and to achieve theoretical saturation, a total of 12 people were interviewed as participants in the study. Data were extracted from semi-structured interviews. <br /><strong>Result and Discussion: </strong>The data were analyzed simultaneously with interviews and using three stages of open, axial and selective coding. Finally, a model consisting of six causal factors (agility drivers), pivotal phenomena (agility enablers), strategies (agility capabilities), variables was used to ensure the validity of the qualitative analyzes. Contextual, interventional, agility outcomes, and 22 categories were designed for public universities in Tehran based on which the relationship between the elements of this model was identified.هدف: تحولات سریع و تغییرات عمده در دنیای امروز عکسالعملهای مناسب، سریعتر و پردازش اطلاعاتی بیشتری را میطلبد. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نیز مانند سایر سازمانها برای بقا و مقابله با این تغییرات و عدم اطمینان نیاز به چابکی سازمانی، درک پارادایم جدید، تغییر در نگرشها، اهداف، شیوههای کار و مدیریت سازمانها را دارند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی چابکی سازمانی برای دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شد. مواد و روشها: این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی بود که با بهرهگیری از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری رؤسا، معاونین و مدیران دانشگاههای دولتی شهر تهران در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری این پژوهش هدفمند بوده و جهت تکمیل آن و در راستای دستیابی به اشباع نظری، در مجموع با 12 نفر بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش مصاحبه شد. دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استخراج شد.نتیجهگیری: تحلیل دادهها همزمان با مصاحبهها و استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. جهت اطمینان از اعتبار تحلیلهای کیفی، از روش بازبینی توسط اعضا و بررسی همکار استفاده شد. در نهایت الگویی مشتمل بر شش عامل شرایط علی (محرکهای چابکی)، پدیده محوری (توانمندسازهای چابکی)، راهبردها (قابلیتهای چابکی)، متغیرهای زمینهای، مداخلهگر، پیامدهای چابکی و 22 مقوله برای دانشگاههای دولتی شهر تهران طراحی گردید که مبتنی بر آن ارتباط میان عناصر تشکیلدهنده این الگو شناسایی گردید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98483_e5f3f3ec089d186ed982ec0ba376bf22.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Desingning the Entrepreneurial University Model based on Grounded theory (case study: units of Islamic Azad University of West Iran (طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین براساس نظریه داده بنیاد (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی غرب ایران)41749849010.29252/mpes.12.2.41FAسیدمحمدرضا مصطفائیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.فرامرز ملکیانگروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانالهام کاویانیگروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.محمد جواد کرم افروزگروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20180414<strong>Objective: </strong>The purpose of this research is to design entrepreneurial university model for Islamic Azad universities in west of Iran. This research is carried out in the framework of qualitative approach and by using grounded data analysis method. <br /><strong>Materials and Method:</strong> Islamic Azad Universities of the west of Iran compose the statistical society of this research. The number of participants is Twelve from the entrepreneur university experts who were selected through purposive sampling. Data were collected by semi-structured interview method. The validity of the questions was obtained using the views of the experts of the entrepreneurial university. The data analysis is performed based on grounded theory systematic approach in three stages of open coding, axial coding, and selective coding.The results indicate Twenty-one categories included human resources, economic bases, organizational policies, organizational structure, organizational culture, entrepreneurial education, university strategy, entrepreneurial organizational attitude, entrepreneurial enterprise climate, risk taking, changing the nature of higher education, accreditation and university status, preparing the university entrepreneurship document, improving the business environment, university relations with the community and entrepreneurs, entrepreneurship ecosystems, political and lobbying, university internationalization, stakeholder satisfaction, knowledge commercialization which was classified in the six main categories including causal conditions, axial phenomenon, underlying factors, interventional conditions, strategies and outcomes in the form of a paradigmatic model. <br /><strong>Result and Discusion: </strong>The results of the coding of the interviews and the analysis of the qualitative sector findings showed that the two components of competent human resources and economic bases are causal and creator conditions of entrepreneurial university. Entrepreneurial organizational policies, including reformation the upper policies and Leges of the Ministry of Science; Entrepreneurial organizational structure; Entrepreneurial organizational culture and the implementation of customer-oriented and entrepreneurial educational and research policies were the most important features and components of Entrepreneurial University. Also the contextual conditions that affect the components of Entrepreneurial University include university strategy, entrepreneurial enterprise climate, entrepreneurial attitude, risk taking, changing the nature of higher education and expectation of society, government and industry to resolving their needs, That has revolutionized higher education and led universities to become more entrepreneurial and responsive to their customers' demands. The sixth factor contriver of entrepreneurial university is university reputation, which affects stakeholders and clients and encourages them to invest in university and participate with it. Interfering factors that can accelerate or hinder the transformation of a traditional university into an entrepreneurial university and somewhat are not controlled by the university; legal and juridical positions, entrepreneurial ecosystems, including university-owned ecosystems and outside the university ecosystems, politicize and the kinds of lobbies that are involved in most of our lives and universities are subject to this. One of the strategies for accessing entrepreneurial university is the existence and implementation of entrepreneurship university vision and document, which is the channel of passage and the Lights of the way. Improving the business environment and communication of university with its surrounding community including entrepreneurs, communication with entrepreneurial universities Entrepreneurial Universities of the World and the Region and modeling them, is one of the most effective strategies in creating an entrepreneurial university. Ultimately, internationalization of university, stakeholders satisfaction, and Commercialization of knowledgein in the template of Knowledge Based Companies, science and technology parks, and the creation of natal businesses were the consequences of entrepreneurial university. Accordingly, it is recommended that the Ministry of Science appoint individuals to manage universities to be entrepreneurs or to adhere to government and university entrepreneurship policies. Entrepreneurship has a role to play in the evaluation and promotion of academic and administrative professors. Universities are more connected to the industry through growth centers, science parks and industry liaison offices.<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین برای دانشگاههای آزاد اسلامی غرب ایران بود. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل داده بنیاد انجام گرفت.<br /><strong>مواد و روش</strong><strong>ها</strong><strong>:</strong> جامعه آماری، دانشگاههای آزاد اسلامی غرب کشور بود. تعداد مشارکتکنندگان دوازده نفر از متخصصان دانشگاه کارآفرین بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز به روش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدند. روایی سؤالات با استفاده از نظرات متخصصان حوزه دانشگاه کارآفرین به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها براساس رهیافت نظاممند نظریه داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. اعتبار یافتهها به کمک روشهای تطبیق اعضاء و بررسی همکار بهدست آمد. نتایج نشاندهنده بیست و یک مقوله شامل منابع انسانی، پایههای اقتصادی، سیاستهای سازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، آموزش و پژوهش کارآفرینانه، استراتژی دانشگاه، نگرش سازمانی کارآفرینانه، جو سازمانی کارآفرینانه، ریسکپذیری، تغییر ماهیت آموزش عالی، اعتبار و جایگاه دانشگاه، تهیه سند کارآفرینی، بهبود محیط کسب و کار، ارتباط دانشگاه با جامعه، مواضع قانونی، اکوسیستمهای کارآفرینی، سیاسیکاری، بینالمللی شدن دانشگاه، رضایت ذینفعان و تجاریسازی دانشگاه بود که در شش طبقه اصلی شامل شرایط علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها در قالب مدل پارادایمی قرار گرفت.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج کدگذاری مصاحبهها و تجزیه و تحلیل یافتههای بخش کیفی نشان داد که دو مؤلفه منابع انسانی شایسته و پایههای اقتصادی از شرایط علی و به وجود آورنده دانشگاه کارآفرین هستند. سیاستهای سازمانی کارآفرینانه ازجمله اصلاح سیاستهای بالادستی و قوانین وزارت علوم؛ ساختار سازمانی کارآفرینانه، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و اجرای سیاستهای آموزشی و پژوهشی مشتریگرا و کارآفرینانه مهمترین ویژگیها و مؤلفههای دانشگاه کارآفرین بودند. همچنین شرایط زمینهای که بر مؤلفههای دانشگاه کارآفرین تأثیر میگذارد عبارتاند از استراتژی دانشگاه، جو سازمانی کارآفرینانه، نگرش کارآفرینانه، ریسکپذیری، تغییر ماهیت آموزش عالی و انتظار جامعه، دولت و صنعت از دانشگاه برای رفع نیازهایشان، که آموزش عالی را متحول نموده و سبب شده تا دانشگاهها به سمت کارآفرین شدن و پاسخگویی به خواستههای مشتریانشان هدایت شوند. ششمین عامل زمینهساز دانشگاه کارآفرین، خوشنامی دانشگاه است؛ که بر ذینفعان و مشتریان تأثیر گذاشته و آنها را به سرمایهگذاری در دانشگاه و مشارکت با آن ترغیب میکند. عوامل مداخلهگر که میتوانند سرعت بخش یا مانع تبدیل یک دانشگاه سنتی به دانشگاه کارآفرین شوند و تا حدودی در کنترل دانشگاه نیستند؛ عبارت بودند از مواضع قانونی و حقوقی، اکوسیستمهای کارآفرینی اعم از اکوسیستمهای در اختیار دانشگاه و اکوسیستمهای خارج از اختیار دانشگاه، سیاسی گری و انواع لابیها که در بیشتر امور زندگی ما دخالت داشته و دانشگاهها نیز مشمول این مهم هستند. یکی از راهبردهای دستیابی به دانشگاه کارآفرین وجود و اجرای چشمانداز و سند کارآفرینی دانشگاه است که بهمنزله کانال عبور و چراغ راه است. بهبود محیط کسب و کار و ارتباط دانشگاه با جامعه اطراف خود ازجمله کارآفرینان و ارتباط با دانشگاههای کارآفرین جهان و منطقه و الگوگیری از آنها یکی دیگر از راهبردهای اثرگذار در ایجاد دانشگاه کارآفرین است. در نهایت بینالمللی شدن دانشگاه، رضایت ذینفعان و تجاریسازی دانش در قالب شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری، ایجاد کسب و کارهای زایشی از پیامدهای دانشگاه کارآفرین بودند. بر این اساس پیشنهاد میشود: وزارت علوم افرادی را به مدیریت دانشگاهها منصوب کند که کارآفرین باشند یا به سیاستهای کارآفرینی دولت و دانشگاهها پایبند باشند. کارآفرینی در ارزشیابی و ارتقای علمی و اداری اساتید نقش داشته باشد. دانشگاهها از طریق مراکز رشد، پارکهای علم و دفاتر ارتباط با صنعت ارتباط بیشتری با بخش صنعت داشته باشند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98490_6b40e1ccf3b3ebe6d780e1fc2d64e0a1.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Analytical Analysis - Jurgen Habermas's Critical Moral Educationواکاوی تحلیلی - انتقادی تربیت اخلاقی یورگن هابرماس75989849110.29252/mpes.12.2.75FAمریم اصفهانیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ،تهران، ایران.طیبه ماهروزادهدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.سعید بهشتیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20180815<strong>Objective:</strong> The purpose of the present study is to analyze and critique Habermas's moral education and to study why and how it is applied in the Iranian educational system using two descriptive and analytical methods. <br /><strong>Materials and Methods:</strong> In order to answer each of the research questions, a method appropriate to the needs of each question and answer should be employed. One of the methods used in this study to answer the first question - examining the foundations of Habermas's moral education focusing on the theory of communicative action - and the second question - examining the criticisms of Habermas's moral education - is a descriptive one. In fact, we first describe Habermas's ethical components, Then, in answer to the third question - why and how Habermas's moral education is applied in the Iranian educational system - we have used the analytical method. The resources used in this research include Habermas's works as primary sources, and others' works, documents, and research in the field of secondary sources. <br /><strong>Discussion and Conclusion: </strong>The findings showed that Habermas belonged to the Critical School and considered the end of moral education to be liberating (Communication) and at the societal level make the pursuit of understanding based on ethical actions as the goals of moral education although many criticisms of Habermas's theory of ethical education are based on communicative action theory, his views on issues such as criticism, change, dialogue and emancipation, nonviolence, etc. can contain many messages and points in the Iranian educational system. Some examples are as follows: Linguistic competence and understanding, institutionalizing tolerance towards one another, engaging competing views simultaneously in dialogue, and institutionalizing rational reasoning and dialogue ethics through the system. School and classroom management.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر تحلیل و نقد تربیت اخلاقی هابرماس و بررسی چرایی و چگونگی کاربرد آن در نظام آموزشی ایران با استفاده از دو روش توصیفی و تحلیلی <span style="text-decoration: line-through;">ا</span>ست.<br /><strong>مواد و روشها</strong>: برای نائل شدن به پاسخ هر کدام از پرسشهای پژوهش باید روشی متناسب با اقتضائات هر پرسش و پاسخ را به کار گرفت. از این رو، در این مطالعه روشهای توصیفی - تحلیلی به کار گرفته شدهاند. از روشهایی که در این پژوهش برای پاسخگویی به پرسش اول – بررسی مبانی تربیت اخلاقی هابرماس با تمرکز بر نظریه کنش ارتباطی -و پرسش دوم- بررسی انتقادهای وارد بر تربیت اخلاقی هابرماس- مورد استفاده قرار میگیرد، روش توصیفی است. در حقیقت ابتدا مؤلفههای اخلاقی هابرماس را توصیف کردهایم، سپس در پاسخ به سوال سوم – چرایی و چگونگی کاربرد آراء تربیت اخلاقی هابرماس در نظام آموزشی ایران-از روش تحلیلی بهره گرفتهایم. بدینصورت که دلالتهای تربیتی نظریه هابرماس را در نظام آموزشی ایران تحلیل کردهایم. منابعی که در این پژوهش مورد استفاده قرار میگیرند عبارتاند از آثار هابرماس که منابع اولیه محسوب میشوند و آثار، اسناد و پژوهشهای دیگران در این زمینه که منابع ثانویه به شمار میآیند.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: یافتههای پژوهش نشان داد که هابرماس متعلق به مکتب انتقادی بوده استو غایت تربیت اخلاقی را رهایی بخشی میداند. تأکید هابرماس بر عقلانیت ارتباطی و اخلاق گفتگویی در نظریه کنش ارتباطی، در سطح فردی رشد و شکوفایی خرد مبتنی بر ارتباط متقابل هنجاری (عقل ارتباطی) و در سطح اجتماعی دستیابی به تفاهم مبتنی بر کنشهای اخلاقی را بهعنوان اهداف تربیت اخلاقی مطرح میسازد.گرچه نقدهای بسیاری بر نظریه تربیت اخلاقی مبتنی بر کنش ارتباطی هابرماس وارد است اما دیدگاه وی با توجه به مقولههایی از قبیل نقد، تغییر، گفتگو و رهایی، پرهیز از خشونت و غیره میتواند حاوی پیامها و نکات بسیاری در نظام آموزشی ایران باشد. بهعنوان نمونه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: توجه به توانش زبانی و مفاهمه، نهادینه کردن روحیه تساهل و مدارا نسبت به دیگری، مشارکت دادن دیدگاههای رقیب بهطور هم زمان در گفتگو و نهادینه کردن استدلال عقلانی و اخلاق گفتگویی از طریق سیستم مدیریتی در مدرسه و کلاس.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98491_e20705c0c2745473f6bae67ff1741c2b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Systematic Review of Faculty Members' Attitudes toward ICT Application in Education in Iranian Universitiesمرور نظاممند شناسایی روند نگرش اعضای هیأت علمی در خصوص کاربست فاوا در آموزش در دانشگاههای ایران991269849210.29252/mpes.12.2.99FAنرجس امینیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.دکتر احمدرضا نصر اصفهانیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-1011-4058بی بی عشرت زمانیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.بهروز ترک لادانیدانشیار دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20180412<strong>Objective:</strong> The purpose of the present study is to conduct a systematic review of studies and researches conducted by faculty members on the application of information and communication technology in education during the period 2002-2016. And it answers the basic question of what features did the research have? What has been the attitude of the professors during this period? And identifying the factors that influence attitudes. The present study also sought to provide a comprehensive picture of the landscape of these studies. <br /><strong>Materials and Methods:</strong> This is a descriptive-analytical descriptive study in which the qualitative and quantitative analysis of past research has been discussed in terms of topics such as the thematic contribution of articles, research methods, attitudes and trends. In this study, according to the purpose of the study, a systematic review method was used. The statistical population of this study consists of articles published in journals and indexed in Magiran, Normagas, Sid, Google databases. In this regard, using the information available on the Internet and internal databases such as Magiran, Normagas, Sid, Google and the Comprehensive Humanities Portal Keywords Keywords: attitude, beliefs, beliefs, information and communication technology, technology Education, computers, computers, the Internet, mobile technology, e-learning, professors and faculty were searched. Then, the obtained articles were divided into two related and non-related categories. Out of 145 articles, 39 articles were excluded after excluding unrelated articles. Finally, among these, 30 articles met the inclusion criteria and were evaluated. This article is a descriptive review and also a systematic review of 30 researches in Iran. To evaluate the reliability of the systematic review of the articles, two experts were examined. <br /><strong>Result and Discussion:</strong> Findings indicate that the attitude towards technology use has a significant share. The most common methods in terms of purpose, information gathering and implementation methods regarding the role of attitude in technology application were descriptive, quantitative and quantitative respectively. Eisen and Fishen's Theory of Planned Behavior The theory observed is one of the theories and theories used in the papers. Driving factors and incentives also create a favorable attitude towards technology. The systematic review findings also showed that there is a significant relationship between attitude and technology use. In addition, teachers' attitudes toward technology use in recent years have tended to be slightly negative. The findings of this study indicate that the variables of educational degree, academic rank, and faculty are the influencing factors on faculty members' attitude towards technology.Faculty members 'attitudes play an important and undeniable role in improving technology utilization, but according to the results of this study, professors' attitude towards technology is negatively affected.Therefore, better awareness of attitudinal process will lead to understanding the factors and reasons for negative attitude of faculty members and increasing and improving their use of information and communication technology.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات و پژوهشهای انجام شده در مورد نگرش اعضای هیأت علمی در خصوص کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش طی دوره زمانی 1381 تا 1395 است و به این پرسش اصلی پاسخ میدهد که پژوهشهای انجامشده چه ویژگیهایی داشتهاند؟ روند نگرشی اساتید در طی این مدت چگونه بوده؟ و چه عواملی بر نگرش آنان تأثیر گذاشته است؟ همچنین پژوهش حاضر درصدد بود تا تصویر جامعی از سیمای این پژوهشها ارائه دهد.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> این پژوهش توصیفی تحلیلی و از نوع بنیادی است که در آن به تحلیل کمی و کیفی پژوهشهای گذشته از نظر موضوعاتی همچون سهم موضوعی مقالات، روشهای تحقیق، گویههای نگرشی و روند نگرش پرداخته شده است. در این تحقیق با توجه به هدف پژوهش، از روش مرور نظاممند استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مقالههای چاپ شده در نشریهها و نمایه شده در پایگاههای Magiran،Normagas ،Sid ، Google میباشد. در این راستا با بهرهگیری از اطلاعات موجود در سیستم اینترنتی و پایگاههای اطلاعرسانی داخلی از جمله Magiran،Normagas ،Sid ، Google و پرتال جامع علوم انسانی کلید واژههای نگرش، باور، عقاید، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تکنولوژی آموزشی، رایانه، کامپیوتر، اینترنت، فناوری سیار، آموزش الکترونیکی، اساتید و اعضای هیأت علمی مورد جستجو قرار گرفتند. سپس، مقالات به دست آمده به دو دسته مرتبط و غیرمرتبط تقسیمبندی شدند. از 145مقاله به دست آمده، پس از حذف مقالات نامرتبط، 39 مقاله وارد مطالعه شدند. در نهایت از بین آنها 30 مقاله دارای ملاکهای ورود به مطالعه بوده و مورد بررسی قرار گرفتند. این مقاله با استفاده از روش مرور نظاممند 30 پژوهش انجام شده در ایران را بررسی توصیفی و همچنین ارزیابی کرده است. برای بررسی پایایی در روش مرور نظاممند مقالات توسط دو فرد خبره بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتهها بیانگر آن است که مقوله نگرش در کاربرد فناوری سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. غالبترین روشها از منظر هدف، جمعآوری اطلاعات و شیوه اجرا در خصوص نقش نگرش در کاربست فناوری به ترتیب سه روش کمی، پرسشنامه، توصیفی بوده است. تئوری رفتار برنامهریزی شده آیزن و فیشبن تئوری مشاهده شده از نظریهها و تئوریهای مورد استفاده در مقالات بوده است. عوامل پیشبرنده و مشوق نیز زمینهساز ایجاد نگرش مساعد به فناوری میباشد. همچنین یافتههای نشان داد که بین نگرش و کاربرد فناوری، رابطه معناداری وجود دارد. علاوهبر این نگرش اساتید نسبت به کاربرد فناوری در سالهای اخیر کمی به سمت منفی تمایل پیدا کرده است. یافتههای پژوهش حاضر بیانگر این است که متغیرهای مدرک تحصیلی، رتبه علمی و دانشکده از عوامل تأثیرگذار بر نگرش اعضای هیأت علمی نسبت به فناوری میباشد. نگرش اعضای هیأت علمی نقش مهم و تأثیر انکارناپذیری در بهبود میزان کاربرد فناوری ایفا میکنند اما طبق نتایج این پژوهش، نگرش اساتید نسبت به فناوری روبه منفی شدن میباشد. از اینرو آگاهی هر چه بهتر از روند نگرشی منجر به شناخت عوامل و دلایل منفی شدن نگرش اعضای هیأت علمی و افزایش و بهبود کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آنها خواهد داشتhttps://mpes.sbu.ac.ir/article_98492_9b8eb1ab35dc417871ec23c771bf7005.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Emerging Challenges in Iranian Higher Education and Presenting a Conceptual Model; the study of grounded theoryچالشهای نوظهور آموزش عالی ایران و ارائه الگوی مفهومی؛ یک مطالعه گراندد تئوری1271569848210.29252/mpes.12.2.127FAجمال سلیمیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.مجید قاسمیدانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.آرش عبدیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.Journal Article20180227<strong>Objective: </strong>With advances of technology and the rapid flow of global developments, universities have been located more interaction with their surrounding environment and this has created numerous challenges for higher education in various fields. Therefore, identifying them and adopting rational and realistic strategies against them will make the higher education system more effective. For this purpose, the present research, intends to identify emerging challenges in the development of higher education and provide a conceptual model in this regard. <br /><strong>Materials and methods:</strong> The present study was a type of qualitative research where using a grounded theory approach, identified emerging challenges in higher education. Data collection was carried out with a deep interviewing tool that theoretical saturation of the findings was achieved at the 16th interview. Data analysis was carried out using grounded theory method and using open, axial and selective coding. Research field in this study was experts and specialists and managers of higher education in different universities of the country. The participants were selected through a purposeful sampling (snowball type). In order to observe the qualitative characteristics of the research, three criteria of acceptability, validity and reliability were used. The outcomes of this study were presented to the university teachers participating in the study, and the results of the study were confirmed. <br /><strong>Discussion and result:</strong> According to the findings, four categories of serious and emerging challenges in higher education include: Internationalization challenges; Interdisciplinary challenges; Challenges of relation with industry; Challenges in the new fields of science were identified. If these challenges are seen from the perspective of opportunity, it will certainly provide an appropriate platform for the development of higher education. Finally, the strategies were proposed and the final model was presented.<strong>هدف:</strong> با پیشرفت فناوری و جریان سریع تحولات جهانی، دانشگاهها در تعامل بیشتری با محیط پیرامون خود قرار گرفتهاند، و این مسأله چالشهای متعددی را برای آموزش عالی در حوزههای مختلفی ایجاد کرده است. بنابراین شناسایی آنها و اتخاذ راهبردهای منطقی و واقع بینانه در مقابل آن باعث اثربخشی هرچه بیشتر نظام آموزش عالی خواهد شد؛ بدینمنظور پژوهش حاضر قصد دارد چالشهای نوظهور در توسعه آموزش عالی را شناسایی نموده و در این راستا الگویی مفهومی ارائه نماید.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی بود که در آن با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد، چالشهای نوظهور در آموزش عالی شناسایی شد. گردآوری اطلاعات با ابزار مصاحبه عمیق انجام شد که اشباع نظری یافتهها، در شانزدهمین مصاحبه حاصل گردید. تحلیل دادهها نیز از روش گراندد تئوری، و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت رفت. میدان تحقیق در این پژوهش، متخصصان و خبرگان و مدیران آموزش عالی در دانشگاههای مختلف کشور بودند. مشارکتکنندگان به صورت روش نمونهگیری هدفمند (از نوع گلوله برفی) انتخاب شدند. بهمنظور رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش از سه معیار قابل قبول بودن، تأییدپذیری و قابلیت اطمینان استفاده شد؛ و نتایج حاصل از این مطالعه به اساتید شرکتکننده در پژوهش ارائه، و نتایج مطالعه تأیید شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد چهار دسته چالش جدی و نوظهور در آموزش عالی وجود دارد که شامل: چالشهای بینالمللی؛ چالشهای میان رشتهای، چالشهای ارتباط با صنعت؛ چالش در حوزههای نوین علم، میباشد. که اگر به چشم فرصت به هر یک از این چالشها نگاه شود یقیناً بستر مناسبی برای توسعه آموزش عالی فراهم خواهد گردید در پایان پژوهش نیز، راهبردهایی تدوین و مدل نهایی براساس یافتههای پژوهش ارائه شده است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98482_9c1c89dc0bc86caadbbeb4a403c4f55b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923The Realization of Equal Educational Opportunities in Tehran Elementary Schools Based On the Law of Fifth National Development Planبررسی تحقق فرصتهای عادلانهی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور1571809848410.29252/mpes.12.2.157FAکامبیز پوشنهاستادیار گروه روشهای تربیت و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.0000-0002-2352-4259محمدباقر نوبختاستاد پژوهشکده تحقیقات راهبردی، تهران. ایران.مریم حسین زادهکارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران، ایران.Journal Article20180907<strong>Objective:</strong> In order to realize the development document of the country, the education system needs to have a clear understanding of the ideal human being for the educational system and the need for establishing educational justice. Achieving education with an equal approach to educational opportunities and equity can be considered as a goal or as a means of achieving the long-term goal of social and economic equality. The issue of educational justice and its realization is a fundamental issue throughout the world and plays an important and significant role in the growth and development of countries and the improvement of human equality and excellence. Therefore, this research studies the realization of equal educational opportunities in the elementary school of Tehran based on the law of the fifth development plan of the country. <br /><strong>Materials and Methods:</strong> The research method was the Grounded Theory method (Strauss Corbin method). The participants in this study were specialists, experts, policymakers and executives of the Ministry of Education, Tehran Education and the Plan and Budget Organization. According to the main purpose of the study, the snowball sampling method was used. Due to the data saturation in the present study, the sample size was 15 persons. The data collection tool was a semi-structured interview form with ten main questions. The validity of this interview was confirmed by face and content validity using the opinions of 5 experts in the field of education. The reliability of the instrument has also been verifiable. In this regard, an expert has reviewed and confirmed the raw data obtained along with the researcher. Findings were analyzed by using the inductive method and Maxqda software. <br /><strong>Discussion & Conclusion:</strong> Findings indicate weaknesses in respect of equal rights, weakness of textbooks with different cultures, languages and ethnicities, access to equitable gender equality educational opportunities, weaknesses in achieving appropriate education for survivors, weaknesses in teaching literature by ethnicity, weaknesses in standards for student-teacher ratio, weaknesses in student-to-student ratio, inequality in skilled human resources, inequality in funding, lack of development education. Therefore, paying special attention to practical solutions by providing professionals and practitioners with fair educational opportunities in the elementary schools of Tehran based on the Fifth Development Plan Act is essential and increasing the utilization of specialists and experts in the realization of fair educational opportunities, who are sufficiently familiar with the law of the fifth development plan of the country. On the other hand, paying special attention to linguistic, ethnic and religious differences in the city of Tehran, taking into account the special textbooks for each district, the openness of the educational system and schools to the relevant media, institutions and organizations. In order to contribute to the realization of fair educational opportunities for elementary school students under the Fifth Development Plan Act of the country, as well as working with NGOs to organize classes on ethnic, cultural, working and school-leaving children. Towards the realization of fair educational opportunities in Tehran elementary school based on the law of the fifth development plan of the country Make the country productive.<strong>هدف: </strong>نظام آموزش و پرورش در راستای تحقق سند توسعه کشور مستلزم دارا بودن برداشت مشخص در خصوص انسان مطلوب برای نظام آموزشی و نیازمند برقراری عدالت آموزشی میباشد. دستیابی به آموزش با رویکرد برابری فرصتها و عدالت آموزشی را میتوان بهعنوان هدف یا بهعنوان وسیلهای جهت تحقق هدف بلندمدت برابری اجتماعی و اقتصادی موردتوجه قرار داد. مسأله عدالت آموزشی و تحقق آن، در سراسر جهان مسألهای اساسی است و نقش مهم و قابل توجهی در رشد و توسعه کشورها و بهبود شاخصهای برابری و تعالی انسانها دارد. در همین راستا، این پژوهش به بررسی تحقق فرصتهای عادلانهی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور پرداخته است.<br /><strong>مواد و روشها: </strong>روش پژوهش از نوع داده بنیاد (روش اشتراوس کوربین) بوده است. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر عبارتاند از متخصصان، کارشناسان، سیاستگذاران و مسئولان اجرایی وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش شهر تهران و سازمان برنامه و بودجه کشور. با توجه به هدف اصلی پژوهش، حسب مورد از روش نمونهگیری زنجیرهای استفاده شده است. با توجه به اشباع دادهها در پژوهش حاضر، تعداد نمونهها شامل 15 نفر بودند. ابزار جمعآوری دادهها یک فرم مصاحبه نیمهساختاریافته با ده سوال اصلی بود. روایی این مصاحبه بر اساس روایی صوری و محتوایی با بهرهگیری از نظرات 5 تن از متخصصان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت مورد تأیید قرار گرفته است. در خصوص پایایی ابزار نیز از قابلیت تأیید یا به عبارتی تأییدپذیری بهره گرفته شده است. در این راستا یک فرد متخصص به موازات پژوهشگر دادههای خام به دست آمده را بررسی و تأیید نموده است. یافتهها با استفاده از روش استقرایی و نرمافزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری: </strong>یافتههای بدست آمده نشانگر ضعف در رعایت حقوق برابر، ضعف در تناسب کتب درسی با فرهنگ، زبان و قومیتهای مختلف، دسترسی به فرصتهای عادلانه آموزشی به تناسب جنسیت، ضعف در تحقق زمینه مناسب برای تحصیل بازماندگان از تحصیل، ضعف در توجه به تدریس ادبیات بر اساس قومیتها، ضعف در رعایت استانداردهای مربوط به نسبت دانشآموز به معلم، ضعف در رعایت نسبت دانشآموز به فضای تراکم دانشآموزان، توزیع نابرابر نیروی انسانی مجرب، ناعادلانه بودن منابع مالی، بیتوجهی به توسعه و گسترش آموزش بوده است. از اینرو توجه ویژه با نگاهی عملی با ارائه راهکارهایی کاربردی از سوی متخصصان و دستاندرکاران به فرصتهای عادلانهی آموزشی مقطع ابتدایی شهر تهران بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور ضروری بوده و همچنین افزایش بهرهگیری از متخصصان و کارشناسان زبده در زمینه تحقق فرصتهای عادلانهی آموزشی که با قانون برنامه پنجم توسعه کشور آشنایی کافی و وافی داشته باشند. از طرفی توجه ویژه و عنایت به تفاوتهای زبانی و قومی و مذهبی در شهر تهران با در نظر گرفتن کتب درسی ویژه برای هر یک از مناطق، باز بودن و گشاده بودن نظام آموزشی و مدارس به روی رسانهها، نهادها و سازمانهای ذیربط در جهت همکاری تحقق فرصتهای عادلانهی آموزشی مقطع ابتدایی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور و همچنین همکاری با مؤسسات مردمنهاد و انجیاوها برای برگزاری کلاسها در زمینههای قومیتی، فرهنگی، کودکان کار و بازمانده از تحصیل مانند صبح رویش میتواند در راستای تحقق فرصتهای عادلانه آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور مثمر ثمر باشد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98484_fee55ede1da78756950a4d390cc1de64.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Strategic Analysis of Organizational Agility Promotion in Iran’s Agricultural Higher Educationتحلیل راهبردی ارتقای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران1812109848510.29252/mpes.12.2.181FAسهیلا پورجاویددکترای آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان. خوزستان. ایران.بهمن خسروی پوراستاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.امیرحسین علی بیگیدانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازیJournal Article20190120<strong>Objective:</strong> This study was conducted with the aim of a strategic analysis of organizational agility promotion in Iranian agricultural education using SWOT method. To achieve the above objective, first by SWOT analysis, the strengths, weaknesses, opportunities and threats of Iran's agricultural higher education were extracted in order to enhance agility. Then, strategies for promoting organizational agility in Iranian higher education were presented. <br /><strong>Materials and Method:</strong> To this aim, two qualitative and quantitative steps were taken in order to identify strategies to promote organizational agility in Iranian higher education. Therefore, To achieve this goal, the mixed method design approach was used. In the first step, internal and external factors in the form of four categories of strengths, weaknesses, opportunities and threats gathered through in-depth interviews with agricultural higher education experts. They were identified by line-by-line analysis in the form of conventional content analysis. The data were collected through in-depth interviews with experts, which had experience in administrative positions in academic context (15 individual interviews). Then, in the second step, after analyzing the conventional content of the interviews, internal and external factors in the form of four categories of strengths, weaknesses, opportunities and threats were designed by the questionnaire. It was distributed among Iran's agricultural higher education experts to determine the importance (weight) and status of each case. In order to confirm the validity and reliability of the SWOT technique quality part in addition to the four techniques: Member control (by presenting the data analysis and its results to the respondents to know their response at the reporting stage), During the data collection and analysis process, the researcher self-reviewed, in order to confirm the transferability of the research, it was attempted to develop and describe a rich set of study data during the data collection phase, and the verification and reliability of the research was also done by carefully recording the interview process and all its details. Comprehensiveness analysis was also given to the external and internal environment, which is influenced by the following items: time spent on collecting data, the expertise of the subject matter, and in particular the researcher's experience and skill in conducting interviews. <br /><strong>Result and Discussion</strong>: Based on the findings, increasing the level of technology in the academic community and the presence of professors, specialists, researchers and experts in agricultural universities are as follows: the most important strength and ever-increasing expansion of emerging technologies in the agricultural sector, the most important opportunity for organizational agility is the Iran's higher agricultural education. This is while reduceing budgets and investing in higher agricultural education, and non-compliance of educational content with the needs of the labor market and job market, The most important weaknesses and centralized policymaking and the centralization of good management in the university organization, weak communication between executive departments, research and development centers with universities and the lack of linkages between the agricultural education system and the employment system, one of the most important threats to organizational agility in Iran's higher agricultural education is considered. Citing the findings of this research can be a common tool and system approach to analyze internal and external factors and support decisions in order to promote organizational agility of policymakers in higher agricultural education, agricultural planners and managers will be exploited.<strong>هدف: </strong>این مطالعه با هدف کلی تحلیل راهبردی ارتقای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران، با بهرهگیری از روش SWOT انجام شد. جهت دستیابی به هدف فوق، ابتدا با تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای پیش روی آموزش عالی کشاورزی ایران بهمنظور ارتقای چابکی، استخراج شده و سپس راهبردهای ارتقای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران ارائه گردید.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> برای رسیدن به هدف کلی فوق، دو گام کیفی و کمی جهت مشخص شدن راهبردهای ارتقای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران طی گردید. لذا این پژوهش از لحاظ پارادایم به صورت آمیخته میباشد. بدینترتیب که در گام نخست عوامل داخلی و خارجی در قالب چهار دسته نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات از طریق مصاحبههای عمیق با صاحبنظران آموزش عالی کشاورزی، جمعآوری و با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف، شناسایی شدند. بدینمنظور دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با 15 تن از صاحبنظران آموزش عالی کشاورزی ایران که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، جمعآوری و با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف، پردازش شدند. سپس در گام دوم نیز بعد از تجزیه و تحلیل محتوای عرفی مصاحبهها، عوامل داخلی و خارجی در قالب چهار دسته نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها به صورت پرسشنامه تنظیم گردید و در بین صاحبنظران آموزش عالی کشاورزی ایران توزیع شد تا صاحبنظران آموزش عالی کشاورزی نسبت به تعیین اهمیت (وزن) و نیز وضعیت موجود هر یک از موارد اقدام نمایند. بهمنظور تأیید روایی و پایایی بخش کیفی تکنیک SWOT علاوه بر استفاده از چهار تکنیک 1-کنترل اعضاء (از طریق ارائه تحلیل دادهها و نتایج آن به پاسخگویان از واکنش آنها در مرحلهی گزارش نوشتهها آگاهی حاصل آید)، 2- خود بازبینی محقق در طی فرآیند جمعآوری و تحلیل دادهها، بهمنظور تأیید انتقالپذیری پژوهش سعی شد توسعه و توصیف غنی از مجموعه دادههای مطالعه در طول مرحلهی گردآوری دادهها صورت پذیرد. 3 و 4- تأییدپذیری و اطمینانپذیری پژوهش نیز از طریق ثبت و ضبط دقیق فرآیند مصاحبهها و تمامی جزئیات آن انجام پذیرفت. به جامعیت تحلیل محیط بیرونی و درونی نیز توجه گردید که خود تحت تأثیر مواردی نظیر زمان صرف شده برای جمع آوری دادهها، تجربه متخصصان در رابطه با موضوع و به ویژه تجربه و مهارت محقق در انجام مصاحبهها، قرار میگیرد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری: </strong>برمبنای یافتههای مندرج در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی بهمنظور ارتقای قابلیتهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی، عواملی چون افزایش سطح فناوری و وجود اساتید توانمند در دانشگاههای کشاورزی، مهمترین نقطه قوت و گسترش روز افزون تکنولوژیهای نوظهور در بخش کشاورزی، مهمترین فرصت موجود برای چابکی سازمانی آموزش عالی کشاورزی ایران و کاهش بودجه و سرمایهگذاری در آموزش عالی کشاورزی و عدم انطباق محتوای آموزشی با نیازهای بازار کار، مهمترین نقاط ضعف و سیاستگذاری متمرکز، ارتباط ضعیف بین بخشهای اجرایی، مراکز تحقیقاتی و صنایع با دانشگاه و نبود سازوکارهای پیوند بین نظام آموزش عالی کشاورزی و نظام اشتغال، از جمله با اهمیتترین تهدیدهای پیش روی چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی محسوب میشوند. یافتههای این پژوهش میتواند بهمنظور ارتقای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی توسط سیاستگذاران، برنامهریزان و مدیران آموزش عالی کشاورزی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98485_d6b564d2c527b3041d2b1b2ccde349ca.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Designing A Conceptual Framework for Leading Digital Transformation in Iranian Companiesطراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی2112429848610.29252/mpes.12.2.211FAمژگان نوریدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانمحمدعلی شاه حسینیدانشیار گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.مهدی شامی زنجانیدانشیار گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.بابک عابدیندانشیار گروه آموزشی سیستمهای اطلاعاتی، دانشگاه سیدنی، استرالیا.Journal Article20190528<strong>Objective: </strong>The advent of new technologies in the digital era has fundamentally changed traditional business beliefs. Under new circumstances, organizations have to keep up with these changes, or they will lose the competition to their rivals and fade away. Disruptive technologies have brought about the “digital transformation” of business and introduced this term as a concept in the business literature. Digital transformation in general, and digital transformation leadership in particular, are new business concepts and as yet few studies have specifically focused on digital transformation leadership. Moreover, the studies conducted so far are fragmented, lacking an integrated approach to the topic. Notable too is the fact that industry has surpassed academia in digital transformation leadership as business consulting firms are paying more attention to this concept. <br /><strong>Material & Method: </strong>To answer the research questions and accomplish the objectives, a combination of systematic literature review and the Delphi survey was employed with a mixed design. First, the dimensions and components constituting digital transformation leadership were identified through a systematic review of the research literature. A total of 33 papers were finally used for data collection in a systematic literature review. In the end, the findings were formulated within the initial research framework and employed as the input to the Delphi survey. The research initial framework was developed, revised, and confirmed over the three rounds of the Delphi survey and based on the opinions of the panel members (14 experts). <br /><strong>Result & Discussion: </strong>the conceptual framework of digital transformation leadership, consisting of 278 conceptual elements in 4 dimensions, 13 categories, and 261 elements, was developed as the main research achievement. The main dimensions of this framework were "Digital roadmap", "Digital governance", "Digital organizing" and "Digital resources". Therefore, digital transformation leadership can be defined as a set of management decisions, actions, and requirements including roadmap design, resource allocation, organizing, selecting and implementing an appropriate governance framework in order to maximize the benefits of adopting disruptive technologies in an organization. In addition, the concept of digital transformation leadership is mainly represented by “digital organizing” during the research. “Digital resources”, “digital governance”, and “digital roadmap” ranked second to fourth, respectively.<strong>هدف</strong>: در عصر دیجیتال، به سبب ظهور فناوریهای نوین، باورهای سنتی کسب و کار به نحوی اساسی دگرگون شده است. سازمانها تنها یکراه پیشرو دارند و آن همگامی با تغییرات موجود است؛ در غیر این صورت از دور رقابت حذف خواهند شد و بهطور کامل از صحنه وجود محو میشوند. فناوریهای تحولآفرین، تحول دیجیتال کسب و کار را رقم زدهاند و تحول دیجیتال بهعنوان یک مفهوم وارد ادبیات کسب و کار شده است. با این وجود در این عصر، بیش ازآنچه بهکارگیری فناوری اطلاعات به خودی خود عامل موفقیت سازمانها باشد، نحوه مدیریت و رهبری این تحول بهمراتب حائز اهمیت است. مفهوم «تحول دیجیتال» بهصورت عام و «رهبری تحول دیجیتال» بهصورت خاص، مفاهیمی جدید در عرصه کسب و کار محسوب میشوند. با این حال پژوهشهایی که بهطور خاص به موضوع رهبری تحول دیجیتال پرداختهاند، انگشت شمارند. محتوای این مطالعات نیز بخشی و پراکنده بوده و فقدان دیدگاهی یکپارچه در آنها مشهود است. علاوه بر این نباید از نظر دور داشت که در حوزه رهبری تحول دیجیتال، صنعت از دانشگاه پیشی گرفته و سازمانهای تجاری توجه بیشتری به این مفهوم از خود نشان دادهاند.<br /><strong>مواد و روش:</strong> پژوهش حاضر کوشیده است با پیروی از رویکرد آمیخته و با بهرهگیری از روشهای مرور نظاممند ادبیات و دلفی در قالب طرحی اکتشافی، تصویری روشن و جامع از مفهوم «رهبری تحول دیجیتال» ارائه نماید. از آنجایی که تجمیع مطالعات گذشته بهمنظور ارائه چارچوبی یکپارچه مورد نیاز است، از مرور نظاممند ادبیات بهره گرفته شد و همچنین بهمنظور بهرهگیری از ایدهها و نقطهنظرات خبرگان موضوعی در جهت توسعه بدنه دانشی موجود و اعتبارسنجی و پالایش یافتههای پژوهش، از روش دلفی استفاده گردید. در مرور نظاممند ادبیات به یافتههای 33 منبع علمی در حوزه رهبری تحول دیجیتال استناد شد. نتیجه مرور نظاممند ادبیات در حکم چارچوب اولیه پژوهش، بهعنوان ورودی مطالعه دلفی محسوب شده و بر مبنای نظرات 14 تن از خبرگان موضوعی که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و زنجیرهای شناسایی شده بودند، توسعهیافته، پالایش شده و به تأیید رسید. طی این مرحله، ترتیب اهمیت هر یک از عناصر چارچوب پژوهش نیز تعیین شد. پس از حصول اتفاقنظر میان اعضای پنل دلفی، خروجی نهایی مطالعه در قالب چارچوب مفهومی پژوهش تدوین و تبیین گردید.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> چارچوب رهبری تحول دیجیتال تدوین و تبیین گردید و رهبری تحول دیجیتال بهعنوان «مجموعهای از تصمیمات، اقدامات و الزامات مدیریتی عبارتست از طراحی نقشه راه، تخصیص منابع، سازماندهی و همچنین انتخاب و پیادهسازی چارچوب مناسب حکمرانی با هدف کسب منفعت حداکثری از پذیرش فناوریهای تحولآفرین در سازمان» مفهومسازی گردید. چارچوب مذکور مشتمل بر 278 عنصر مفهومی است که در قالب 4 مقوله یا بعد، 13 نوع یا دسته و 261 جزء یا کد، ساماندهی شدهاند. مقولههای شناساییشده عبارت از نقشه راه دیجیتال (شامل چشمانداز دیجیتال، استراتژی دیجیتال، طرحگذار دیجیتال)، حکمرانی دیجیتال (شامل برنامهریزی و هماهنگی و نظارت و کنترل)، سازماندهی دیجیتال (شامل رهبران دیجیتال، ساختار سازمانی، شرکاء دیجیتال، فرهنگ دیجیتال و محیط کار دیجیتال) و منابع دیجیتال (شامل زیرساخت دیجیتال، استعداد دیجیتال و سرمایهگذاری دیجیتال) میباشند. همچنین مفهوم رهبری تحول دیجیتال در طول مراحل مختلف پژوهش بهطور عمده توسط «سازماندهی دیجیتال» بازنمایی میشود و بیشترین تأکید متوجه این بعد بوده است. به همین ترتیب منابع دیجیتال، حکمرانی دیجیتال و نقشه راه در جایگاه بعدی قرار دارند.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98486_3249bcfce893a7e39b6eee2f0d9d9105.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Designing Strategy Map and Performance Measurement Indicators for Nonprofit Educational Institutions: Balanced Scorecard Approach and Group Decision Makingطراحی نقشه استراتژی و شاخصهای سنجش عملکرد برای مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی، رویکرد امتیازی متوازن و تصمیمگیری گروهی2432669848710.29252/mpes.12.2.243FAلیلا سلیمانیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.سعید صفریدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20180412<strong>Objective:</strong> At present, achieving a knowledge-based economy is one of the requirements of all countries in the world. Education and training or investing in human capital is one of the prerequisites of a knowledge-based economy. Therefore<strong>, </strong>in recent decades, by highlighting human position as the most important and most valuable social, cultural and spiritual capital of society, the mission of education has also enjoyed a higher status. Regarding the important role of educational institutions in educating proper human resources for society, strategic planning is necessary to perform strategies that meet the goals of these institutions. Drawing a strategy plan, using a balanced scorecard approach is a step towards the implementation of the strategies. The strategy map, through identifying the cause and effect relationship between the strategic goals, creates value and provides a great illustration of the strategies supported by the measurable goals. This research was conducted to design a strategy map and performance measurement indicators for nonprofit educational institutions. A logical mechanism is also used to indicate causal relationships between strategic goals. <br /><strong>Materials and methods</strong>: The method of collecting information in this research was the library and questionnaire and referring to documents. These indicators were based on the dimensions of the balanced scorecard approach. In order to design a strategy map, extracting 11 strategic objectives and selection of 27 Performance Measurement Indicators also matches the goals which are determined by the experts. The determination of the cause and effect relationships between the goals has been done using the Dematel technique.The results of the research have been extended to many educational institutions. <br /><strong>Result and Discussion</strong>: The strategy map provides a pathway to help better management invest in the resources that need further improvement, and according to the research results, designing the strategy map using the DEMATEL method as opposed to the conventional method of mental judgment. Relationships and causal relationships are a more rational approach and provide a clearer roadmap to help managers and focus on influential factors in achieving strategic goals. The research findings also showed that the most effective goals in educational institutions in terms of effectiveness are: improvement of educational and training processes, improvement of scientific and research achievements, improvement of services, human capital development, information capital development, and organizational capital development and other goals. According to experts, including student satisfaction and community satisfaction, funding and increasing facilities and productivity growth are among the strategic goals that indicate that intangible assets provide value creation for these institutions.<strong>هدف:</strong> در حال حاضر دستیابی به اقتصاد دانشمحور یکی از الزامات در همهی کشورهای دنیاست. آموزش و تعلیم و تربیت یا سرمایهگذاری در سرمایه انسانی، از جمله پیش نیازهای اقتصاد دانش محور است، در دهههای اخیر با پر رنگ شدن جایگاه انسان بهعنوان اصلیترین و گرانبهاترین سرمایه اجتماعی، فرهنگی و معنوی جامعه، رسالت آموزش و پرورش نیز از جایگاه رفیعتری برخوردار شده است. بنابراین با توجه به نقش مهم مؤسسات آموزشی در تربیت نیروی انسانی مناسب برای جامعه، برنامهریزی استراتژیک جهت اجرای استراتژی ها در راستای تحقق اهداف این مؤسسات امری ضروری میباشد و ترسیم نقشه استراتژی با رویکرد امتیازی متوازن گامی در جهت اجرای استراتژیهاست. نقشه استراتژی بوسیله مشخص نمودن ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک، ایجاد ارزش میکند و تصویر بسیار خوبی از استراتژیها که توسط اهداف قابل اندازهگیری پشتیبانی میشوند، ارائه میدهد. این تحقیق با هدف طراحی نقشه استراتژی و شاخصهای سنجش عملکرد برای مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی با در نظر گرفتن مکانسیم منطقی جهت نشان دادن روابط علی و معلولی میان اهداف استراتژیک در قالب مطالعه موردی انجام شده است.<br /><strong>مواد</strong><strong>و</strong><strong>روشها:</strong> شیوه جمعآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانهای و پرسشنامه و مراجعه به اسناد و مدارک و مستندات، بوده است که برای این منظور پس از استخراج اهداف استراتژیک، از طریق ادبیات و پیشینهی تحقیق به شناسایی شاخصهای سنجش عملکرد متناسب با اهداف پرداخته شد و با قضاوت خبرگان از طریق پرسشنامه، شاخصهای سنجش عملکرد با بیشترین امتیاز با توجه به اهداف استراتژیک، دستهبندی و در ابعاد رویکرد امتیازی متوازن جانمایی گردید و نقشه استراتژی، با استخراج 11 هدف استراتژیک و انتخاب 27 شاخص سنجش عملکرد متناسب با اهداف توسط خبرگان و همچنین تعیین روابط علی و معلولی میان اهداف با استفاده از تکنیک دیمتل، طراحی شد که نتایج پژوهش در بسیاری از مؤسسات آموزشی قابل تعمیم میباشد.<br /><strong>بحث</strong><strong>و</strong><strong>نتیجهگیری:</strong> نقشهی استراتژِی مسیر را برای کمک به مدیریت بهتر برای سرمایهگذاری کردن در جهت منابعی که نیاز به بهبود بیشتر دارند فراهم میکند، و طبق نتایج پژوهش، طراحی نقشهی استراتژی با استفاده از روش دیمتل در مقایسه با روش متداول قضاوت ذهنی، برای تعیین روابط و علی معلولی روش منطقیتری است و نقشه راه روشنتری را برای کمک به مدیران و تمرکز بر عوامل تأثیرگذار در راستای اهداف استراتژیک ارائه میدهد. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد، اثرگذارترین اهداف در مؤسسات آموزشی به ترتیب میزان اثرگذاری عبارتاند از: بهبود فرآیندهای آموزشی و تربیتی، بهبود دستاورد های علمی و پژوهشی، بهبود خدمات، توسعه سرمایه انسانی، توسعه سرمایه اطلاعاتی و توسعه سرمایه سازمانی و سایر اهداف از جمله رضایت دانشآموز و رضایت جامعه و تأمین بودجه و افزایش امکانات و رشد بهرهوری، با توجه به نظر خبرگان، جزء اهداف استراتژیک اثرپذیر هستند که نشاندهنده این است که داراییهای نامشهود زمینهی خلق ارزش را برای این مؤسسات فراهم میآورد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98487_d09e9d292956037a0dbe6d79984ef253.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923Identifying and Validating Dimensions and Components and Assessing the Ethical Leadership of University Directors in the Viewpoints of the Faculty Members of the Universityشناسایی و اعتباریابی ابعاد و مؤلفهها و ارزیابی میزان اعمال رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه2672949848810.29252/mpes.12.2.267FAمنور مجدزادهدانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.رضا هویدادانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-0336-4291سعید رجایی پوردانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20181229<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to identify and validate the dimensions and components of ethical leadership of the university directors and the status assessment of the university administrators’ ethical leadership at comprehensive units of Azad University in the educational year 2016-2017. <br /><strong>Materials and Method:</strong> The research was carried out using a mixed (qualitative and quantitative) method. In order to collect information in the qualitative section, after studying the available resources related to the subject of research, 25 of the university directors in the educational, cultural and student units that were members of the faculty board members in the 2016-2017 academic year were purposefully selected by the network of specialists. The interview was conducted by a semi-structured method. In the quantitative section, using the results of interviews and the study of resources, the ethical leadership questionnaire for university directors was developed. In this research, factor analysis of the questionnaire, factor analysis, and convergent validity index (AVE index) and audit validity (Farnell and Larker criteria, cross-factor load and HTMT index) were used. Cronbach alpha coefficients and composite reliability were used to assess the reliability of the tool. To calculate the above indicators, the Structural Equation Modeling approach and Smart PLS software were used. <br /><strong>Results and Conclusion:</strong> By analyzing the qualitative data, four dimensions of ethical leadership and their components were set for university administrators, and their validation was done in a quantitative section. Cronbach alpha and combined reliability of four dimensions were higher than 88. And the Convergent Validity Criterion for the four dimensions was upper than 0.59. It was a sign of the solidarity of the ethical leadership structure of the university administrators of their own dimensions. These dimensions are as follows: organizational dimension, interpersonal dimension (management and the faculty board members, management and students, management and staff), social dimension and individual dimension. The results of the one-sample t-test demonstrated that the average of viewpoints of faculty members in all four dimensions was higher than 3 and close to 4. <br />The results of this study showed that there are four important dimensions in relation to each dimension and there are some components for ethical leadership of academic directors that can be used to assess the ethical leadership of academic directors. The university, as a center of research and instruction, should be ethical in interactions with students, professors, employees, and the academic community. Thus, the university requires the implementation of the ethical leadership styles more than any other organization. The main objectives of higher education administrators include assistantship in resolving community problems and educating more efficient civilians for serving the country, which is not possible unless by their observance of the ethical principles and accepted regulations. Therefore, the significant duty of university administrators is providing an environment where the principal functions of ethical leadership can be ethically carried out. The administrators’ decisions related to the organizational and structural dimensions of the university, comprising legislating, employing, acclaiming, punishing, the source usage, and the administrators’ behavior, can cause some ethical and behavioral obligations.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی ابعاد و مؤلفههای رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی و بررسی وضعیت رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی در واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی کشور، در سال 96-1395 صورت گرفته است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی پس از مطالعه منابع موجود مرتبط با موضوع پژوهش، 25 نفر از مدیران دانشگاهی در واحدهای آموزشی، فرهنگی و دانشجویی با روش شبکه متخصصان و بهصورت هدفمند انتخاب و از آنان مصاحبه با روش نیمه ساختارمند به عمل آمد. در بخش کمی، با استفاده از نتایج حاصل از مصاحبهها و مطالعه منابع، پرسشنامه رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی، تدوین گردید. پرسشنامه پس از تدوین بهصورت آزمایشی بین اعضای هیأت علمی اجرا گردید. بهمنظور بررسی اعتبار پرسشنامه از تحلیل عاملی و جهت بررسی پایایی از شاخصهای ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتماد ترکیبی استفاده گردید. برای محاسبه شاخصهای فوق از رویکرد مدلسازی معادله ساختاری واریانس محور و نرمافزار Smart PLS استفاده شد. پرسشنامه تدوینشده بین400 نفر از اعضای هیأت علمی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی کشور که با روش نمونهگیری خوشهای از واحدهای جامع دانشگاهی در نواحی شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی کشور، انتخاب شدند، توزیع و میزان سبک رهبری اخلاقی ادراک شده مدیران دانشگاهی، اندازهگیری شد. نتایج با استفاده از آزمون t تک متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری: </strong>با تحلیل دادههای کیفی چهار بعد رهبری اخلاقی و مؤلفههای مربوط به آنان برای مدیران دانشگاهی تنظیم گردید و اعتباریابی آنها در بخش کمی انجام شد که آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی چهار بعد بیشتر از 88/. بود و معیار روایی همگرا برای چهار بعد بیشتر از 59/. بود که نشان از همبستگی سازه رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی با ابعاد خود داشت. این ابعاد عبارتاند از: بعد سازمانی، بعد بین فردی (مدیریت و اعضای هیأت علمی، مدیریت و دانشجویان و مدیریت و کارکنان)، بعد اجتماعی و بعد فردی. نتایج اجرای آزمون t تک متغیره نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی، میانگین نگرش اعضای هیأت علمی در هر چهار بعد بیشتر از حد متوسط، نمره (3) و نزدیک زیاد، نمره (4) بوده است.<br />نتایج این پژوهش نشان داد چهار بعد مهم و در ارتباط با هر بعد هم مؤلفههایی برای رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی وجود دارد که برای ارزیابی میزان اعمال سبک رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی از آنها میتوان بهره گرفت. دانشگاه بهعنوان یک مرکز پژوهشی و آموزشی در تعامل با دانشجو، استاد، کارکنان و جامعه باید اخلاقی باشد؛ از اینرو، بیش از هر سازمان دیگری نیازمند اعمال سبک رهبری اخلاقی است. رسالت اصلی مدیران آموزش عالی، کمک به رفع مشکلات جامعه و تربیت شهروندان توانمند، کارآمد و متعهد جهت خدمت به کشور است که این هدف، از طریق اعتقاد و پایبندی آنان به مجموعهای از اصول و قواعد اخلاقی مورد پذیرش جامعه دانشگاهی محقق میشود. وظیفه مدیران دانشگاهی تدارک محیطی است که کارکردهای اصلی دانشگاه بهطور اخلاقی درآن محیط انجام شود؛ لذا، اتخاذ تصمیمات آنان در ارتباط با ابعاد ساختاری و سازمانی دانشگاه نظیر تدوین قوانین و مقررات، عزل و نصب افراد، استفاده از سیاستهای تشویقی و تنبیهی مناسب، چگونگی استفاده از منابع سازمانی، نحوه سلوک و رفتار آنان با دانشجویان، اعضای هیأت علمی، کارکنان و افراد جامعه الزامهای اخلاقی و رفتاری فراوانی را ایجاب مینماید که مدیران دانشگاهی باید به آن توجه نمایند. https://mpes.sbu.ac.ir/article_98488_df8a664c1c99c80c1efd7f69e19c0d92.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-526112220190923From Expectation to Reality: An Analysis of the Quality Gap between Educational and Research Services from the Viewpoints of University Students in Tehranاز انتظار تا واقعیت: تحلیل شکاف کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران2953189848910.29252/mpes.12.2.295FAفرنوش اعلامیاستادیار گروه رهبری و توسعه آموزش، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.0000-0003-4158-6602مجید انصاری فردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.سعید اکبریدانشجوی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20190412<strong>Objective:</strong> One of the hallmarks of a desirable higher education system is to meet students' needs and expectations. Studying as the most important part of the educational system provides valuable information for planners to improve the quality of educational services in higher education. The aim of this study was to determine the gap between the reality and expectations of educational and research services of educational students of public universities in Tehran. The present research is applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it is a descriptive-survey. <br /><strong>Materials and Method:</strong> The statistical population of all Masters and Ph.D. students of public universities in Tehran was Shahid Beheshti University, Tehran University, Tarbiat Modares University, Allameh Tabatabaie University, Alzahra University, Shahid Rajaee University and Kharazmi University in academic year 96-97. According to the latest statistics from the country's survey organization, 597 people were identified. The sample size of 204 people was determined based on the Cochran formula, which was selected based on the relative stratified sampling method from each university. The data were collected using a questionnaire based on the SERVQUAL model of education and research services, which measured five physical dimensions, reliability, accountability, assurance and empathy, and then the gap between the existing and the desired status was studied. The validity of the Educational Services Quality Questionnaire (reality and expectations) and Research Service Quality Questionnaire (reality and expectations) were confirmed by experts and informants of the field. The Cronbach's alphas of the questionnaires are 0.96, 0.95, 0.96 and 0.96, respectively. The data were analyzed by descriptive and inferential statistics using SPSS (21). <br /><strong>Result and Discussion:</strong> The results of the research showed that there is a significant gap in all five dimensions of educational and research services quality. Empathy dimension (1.28) showed the highest mean of gaps in the quality of educational services and the physical dimension (-0.61). The highest mean gap was in the dimensions of the quality of research services related to the physical dimension (372.1) 1) and the lowest average reliability gap (1.206). Results showed significant differences between the realities and expectations in all aspects of the quality of educational and research services. Therefore, considering the importance of students as the main focus of universities, as well as the impact of the quality of educational and research services on them, the need to improve the quality of educational and research services of state universities in Tehran is significantly felt. Therefore, considering the importance of students as the main focus of universities and the impact of the quality of educational and research services on them, there is a great need to improve the quality of educational and research services of public universities in Tehran. According to the research findings, it is suggested that the empathy dimension of educational service quality and physical dimension of research service quality should be prioritized by university managers for planning and targeting. Managers should look at indices and sub-components of these two dimensions; moreover, develop and meet the needs of students. University administrators are encouraged to consider the results of the quality assessment of educational and research services as one of their annual planning documents and indices; Moreover, to improve the quality of the annual services, the survey should be carried out constantly.<strong>هدف:</strong> یکی از ویژگیهای بارز سیستم آموزش عالی مطلوب، برآورده ساختن نیازها و انتظارات دانشجویان است. مطالعه دانشجویان بهعنوان مهمترین بخش سیستم آموزشی، اطلاعات باارزشی را در اختیار برنامهریزان جهت ارتقای کیفیت خدمات تحصیلی در آموزش عالی فراهم میسازد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شکاف بین واقعیت و انتظارات خدمات آموزشی و پژوهشی دانشجویان علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران صورت گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است.<br /><strong>مواد و روشها</strong>: جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران از جمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 97-96 بود، که براساس آخرین آمار سازمان سنجش کشور تعداد 597 نفر تعیین شد. حجم نمونه 204 نفر براساس فرمول کوکران تعیین گردید، که این تعداد براساس روش نمونهگیری طبقهای نسبتی از هر دانشگاه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی مبتنی بر مدل سروکوال، که پنج بعد فیزیکی، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی را اندازهگیری میکردند، گردآوری و سپس شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامههای کیفیت خدمات آموزشی (واقعیت و انتظارات) و کیفیت خدمات پژوهشی (واقعیت و انتظارات) توسط اساتید و متخصصان مربوطه تأیید شد. همچنین ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0، 95/0، 96/0 و 96/0 محاسبه شد. دادههای به دست آمده از پرسشنامهها از طریق نرمافزار (21) SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که در هر پنج بعد کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی، شکاف معناداری وجود دارد. بعد همدلی (281/1-) از ابعاد کیفیت خدمات آموزشی بیشترین میانگین شکاف، و بعد فیزیکی ( 06/1- )کمترین میانگین شکاف را نشان دادند؛ همچنین، بیشترین میانگین شکاف در ابعاد کیفیت خدمات پژوهشی مربوط به بعد فیزیکی (372/1-) و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد قابلیت اطمینان (206/1-) بود. نتایج بدست آمده در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی بین واقعیتها و انتظارات تفاوت معنیداری را نشان دادند. لذا با توجه به اهمیت دانشجو بهعنوان کانون اصلی دانشگاهها و نیز تأثیر کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی بر آنها، لزوم ارتقای کیفی خدمات آموزشی و پژوهشی دانشگاههای دولتی شهر تهران بهطور قابل ملاحظهای احساس میشود. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود بعد همدلی از ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و بعد فیزیکی از ابعاد کیفیت خدمات پژوهشی به دلیل داشتن شکافی بالاتر در اولویت برنامهریزی و هدفگذاری مدیران دانشگاهها قرار بگیرند. مدیران باید شاخصها و زیر مؤلفههای این دو بعد را به خوبی مورد بررسی قرار دهند و در جهت توسعه و رفع نیازمندیهای دانشجویان اقدام نمایند. به مدیران دانشگاهها پیشنهاد میشود که نتایج ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی انجام شده را بهعنوان یکی از مستندات و شاخصهای برنامهریزی سالانه خود در نظربگیرند؛ همچنین برای بهبود خدمات سالیانه، این نظرسنجی بهطور پیوسته در دستور کار قرار بگیرد.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98489_e373220c200cc9f89d0b101190466f3e.pdf