دانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52614120110622Study examined the effect of Information and Communication Technology (ICT) on self-efficacy, academic performance, and entrepreneurship of Payam-e Noorتأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیامنور83198352FAطاهر محبوبیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و دانشجوی دکترای تخصصی برنامه ریزی آموزش از دوربهمن زندیدانشیار عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورحسن ملکیعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطباییسیدبهاءالدین کریمیکارشناس ارشد برنامه ریزی درسیJournal Article20100806The present study examined the effect of Information and Communication Technology (ICT) on self-efficacy, academic performance, and entrepreneurship of Payam-eNoorUniversity students in Western Azarbaijan. A stratified random sample of 908 undergraduate students in academic year 1388-89 took part in this causal-comparative study. The sample included 543 women and 365 men. Research instruments included the entrepreneurship questionnaire, general self-efficacy questionnaire of Sherer et al., . Grade point average of students was used as the indicator of academic performance. Results showed significant effect of ICT in general on efficacy, academic performance, and entrepreneurship abilities.پژوهش حاضر به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجان غربی میپردازد. روش پژوهش علی– مقایسهای میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجانغربی، که در سال تحصیلی 89-88 در مقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند، میباشد که با روش نمونهگیری طبقهای (543 زن و 365 مرد) انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه آزمون کار آفرینی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران میباشد و در متغیر عملکرد تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شدهاست. برای تحلیل دادهها از دو سطح توصیفی (میانگین، میانه، انحراف استاندارد و...) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس تأثیرICT بهطورکلی (بهطور همزمان) بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، و کارآفرینی در سطح 01/ . و به تفکیک در مردان و زنان نیز در سطح 01/0 معنیدار میباشد. نتیجه: با توجه به نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها، تأثیرICT بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی و کارآفرینی در دانشجویان تأیید گردید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98352_99b8d7f72515f7cb58f4bceea731cdfc.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52614120110622Analyzing of the trainees satisfaction of in-service training
Based on Importance-Performance Analysis (IPA) modelتحلیل رضایتمندی فراگیران از دوره های آموزش ضمن خدمت بر مبنای مدل تحلیل اهمیت- عملکرد325398353FAفریبز محمدهادیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتیکورش فتحی واجارگاهدانشیار دانشگاه شهید بهشتیمحمدحسن پرداختچیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی.محمود ابوالقاسمیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20110204Currently training plays a transformational role in improving knowledge and skills of human resources. This requires quality oriented training and learner satisfaction. The goal of this study was to develop quality assurance method in training with particular emphasis on trainees satisfaction. To achieve this goal, service quality approach, has been used to reveal quality components of training. Using components and analytical system of Importance-Performance analysis model, a new method for quality assurance in training was developed. The study was an exploratory mixed research in which, qualitative and quantitative data have been collected through interview and questionnaire. A sample of 94 apprentices in TelecommunicationTrainingCenter has been selected. Both qualitative and quantitative methods have been used for data analysis. The study revealed 40 components of quality in training. Based on the components and the IP matrix, a practical model for evaluation and quality assurance in training has been developed.
<strong> </strong>در عصر حاضر، آموزش از طریق بهبود دانش و مهارتهای منابع انسانی، از نقشی تحول آفرین برخوردار شده است. این امر، مستلزم کیفیتگرایی و توجه به رضایتمندی فراگیران از دورههای آموزشی است. هدف کلی پژوهش حاضر، توسعه روش شناسی تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی است؛ برای تحقق هدف فوق، تلاش شده برمبنای رویکرد نظری کیفیت خدمات، مولفههای کیفیت در آموزش منابع انسانی شناسایی شوند و با تمرکز بر مفهوم رضایتمندی مشتری؛ در چارچوب مولفههای مذکور و سیستم تحلیلی مدل تحلیل اهمیت-عملکرد، روش نوینی برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی ارائه گردد. پژوهش حاضر از نوع تحقیق آمیخته اکتشافی است که در آن، دادههای کیفی و کمی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و پرسشنامه، جمعآوری میگردد. در این راستا، تعداد 94 نفر از شرکت کنندگان دوره های آموزشی مرکز آموزش شرکت مخابرات ایران، به عنوان نمونه، در این تحقیق شرکت نمودند. در تحقیق حاضر برای تحلیل دادهها، از روشهای کیفی و همچنین روشهای آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب تعیین، آزمون t همبسته و فرمول نمره افتراقی، استفاده به عمل آمد. در نتیجه این پژوهش، 40 مولفه کیفیت در آموزش منابع انسانی، شناسایی شد و بر اساس این مولفهها و ماتریس IP، الگویی عملیاتی برای آسیب شناسی رضایتمندی فراگیران از دورههای آموزش ضمن خدمت، ارائه گردید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98353_79b320704ab66ce2103578e4a527d18b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52614120110622The relationship between the organizational justice factors
Of employees and professors of Islamic Azad Universityارتباط میان مولفه های عدالت سازمانی در بین کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی546298354FAمرتضی دوستیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملیعلی محمد صفانیااستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملیوحید شجاعیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریاحمد عبدیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملیJournal Article20100927Justice and its implementation is a basic and natural need of human being that consistently throughout the history provided a proper context for the development of human society. The purpose of this research was to study the relationship between factors of organizational justice based on viewpoint of employees and academics of Islamic Azad University - Ayatollah Amoli Branch. Data were collected using the Rego & Kanha (2006) questionnaire. After determination of validity and reliability (α=0.82), this questionnaire was administered to a random sample of 127 respondents. For data analysis, some statistical techniques such as Spearman and Pearson correlation coefficients as well as T-test were used. Findings showed positive relationships between some factors of organizational justice in general. Finally, it was concluded that organizations cannot survive without justice which has to be observed in organizations as part of ethical responsibility managers.عدالت و اجرای آن یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب را در جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. هدف این تحقیق، بررسی ارتباط میان مولفه های عدالت سازمانی در بین کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل بود. در این راستا از پرسشنامه عدالت سازمانی رگو وکانها (2006 استفاده شد. پس از تایید روایی و پایایی (82/0 (α= این پرسشنامه در بین نمونه آماری که طبق جدول مورگان شامل 127 نفر بودند توزیع شد. به منظور تجزیه تحلیل داده ها از روش های آماری همچون اسپیرمن، پیرسون و تی تست استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین برخی از مولفههای عدالت سازمانی کارکنان و اساتید ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه یافته های پژوهش می توان گفت که سازمان ها نمی توانند بدون عدالت به حیات خود ادامه دهند و رعایت عدالت در سازمان بخشی از مسئولیت های اخلاقی مدیران است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98354_8d53c84f59b51edb7cddc8cf78ea6657.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52614120110622The Relationship between the Philosophic Mindedness of the High School
Managers and the Performance of the Teachers in District 4,
Ministry of Education and Training of Tehranبررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 تهران638098355FAعلی تقی پور ظهیردانشیار دانشگاه علوم و تحقیقات ایرانرویا توکلیکارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20100816The purpose of this study was to examine relationship between philosophical mentality of principals and performance of high school teachers. Using stratified sampling, a sample of 97 principals and 316 teachers were selected at random. Research instruments included the philosophical mentality questionnaire(60 items) and performance appraisal questionnaire (23 items). Multiple regression was used for data analysis. Results showed that the philosophical mentality of 73.8% principals was rated about average. Relationship of philosophical mentality and performance of teachers was found to be significant. Multiple regression indicated that philosophical mentality could explain 14.5% of variance of teachers' performance. Among dimensions of philosophical mentality, flexibility and comprehensiveness had most effect on teachers' performance.هدف پژوهش حاضر توسعه و تکمیل دانش و یافتههای قبلی در زمینه بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه است. به عبارت دیگر این پژوهش درپی یافتن پاسخ به این سوال است که آیا بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه در منطقه 4 شهر تهران رابطهای وجود دارد یا نه؟ سوالات تحقیق با در نظر گرفتن ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی (جامعیت، انعطافپذیری، تعمق) مدیران و همچنین شاخصهای عملکرد دبیران (انضباط، رفتار مناسب، جدیت، اعتماد، انعطاف، خودجوشی) مورد بررسی قرارگرفت. با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 97 مدیر و 316 دبیر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری به ترتیب شامل دو پرسشنامه ذهنیت فلسفی با 60 گویه و ضریب پایایی 79/0 و پرسشنامه ارزیابی عملکرد (خودارزیابی) کارکنان سازمان امور اداری و استخدامی با 23 گویه و ضریب پایایی 89/0 براساس طیف 5 لیکرت است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و تصمیمگیری در مورد رد یا تایید فرضیههای تحقیق از روش ضریب همبستگی پیرسون و جهت پیشبینی تاثیر هریک از ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران بر شاخصهای عملکرد دبیران از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که 8/73 درصد مدیران دارای ذهنیت فلسفی متوسط میباشند. بین ذهنیت فلسفی مدیران و عملکرد دبیران با سطح اطمینان 95 درصد و ضریب همبستگی 381/0 رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد که ذهنیت فلسفی مدیران توانسته 14.5% واریانس متغیر عملکرد دبیران را پیشبینی کند و در مجموع 16 درصد از تغییرات عملکرد دبیران توسط ابعاد ذهنیت فلسفی پیشبینی میشود که بعد انعطافپذیری و جامعیت ذهنیت فلسفی بیشترین تاثیر را بر شاخصهای عملکرد دبیران دارد. https://mpes.sbu.ac.ir/article_98355_abb2f0fcf7f67e26404deecf5f3fc7fd.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52614120110622The Comparison of the Social-emotional Learning Aspects of Students of Public and no bag Schoolsمقایسه ابعاد یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش آموزان مدارس بدون کیف و مدارس دولتی819498356FAمریم سبزوارکارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانجواد لیاقتداردانشیار برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهاناحمد عابدیاستادیار روانشناسی کودکان با نیازهای خاص دانشکده عوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20100717This study aimed to compare dimensions of social-emotional learning of students in ordinary and no bag schools. Using multi-stage cluster sampling a sample of 71 students of no bag schools and 86 students of ordinary schools was selected from among Y3 and Y4 students in Isfahan. The Karin et al. questionnaire of social-emotional learning along with some demographic questions was administered to the sample. MANOVA was used for data analysis. Results showed a significant difference between students of ordinary and no bag schools on self regulation. Also, findings showed significant difference between the two types of schools on peer group relations.پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد یادگیری اجتماعی- هیجانی دانشآموزان مدارس بدون کیف و دولتی با روش علی- مقایسهای انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان پایه سوم و چهارم دبستآن های بدون کیف و دولتی شهر اصفهان بودند. بدین منظور 71 نفر از دانشآموزان مدارس بدون کیف و 86 نفر از دانشآموزان مدارس دولتی پایه سوم و چهارم دبستآن های شهر اصفهان به شیوهی نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی کرین و همکاران (2009) و یک پرسشنامه دموگرافیک استفاده شده است. دادههای بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین یادگیری اجتماعی- هیجانی دانشآموزان مدارس بدون کیف و دولتی در بعد خودتنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد. در ابعاد سازماندهی تکلیف و روابط همسالان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد بین یادگیری اجتماعی- هیجانی دانشآموزان مدارس بدون کیف و دولتی بر حسب جنسیت در بعد روابط همسالان تفاوت معناداری وجود دارد. در دیگر ابعاد تفاوت معناداری وجو د نداشت.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98356_c24117638c3913b3e35953f42b89d70e.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52614120110622Study of relation between in service trainings and employee َs effectiveness
(Case study in the Ahvaz ُ s oil Compeny)رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و اثربخشی کارکنان (در شرکت نفت اهواز)9511498357FAحسین خنیفردانشیار دانشکده مدیریت، پردیس قم، دانشگاه تهرانعلی نقی امیریاستادیار دانشکده مدیریت، پردیس قم، دانشگاه تهراناکبر فرجی ارمکیدکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران پردیس قمغلامرضا جندقیدانشیار دانشکده مدیریت، پردیس قم، دانشگاه تهرانلیلا مردانی کتکیکارشناس ارشد مدیریت دولتی پردیس قم، دانشگاه تهرانسیداحمد بیان معماراستادیار دانشگاه قمنفیسه زروندیفوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهرانJournal Article20100806The purpose of this study was to examine relationship between in-service training of Ahvaz Oil Company and effectiveness of its employees (including: motivation, organizational commitment, job satisfaction). Firstly, the conceptual framework of research was developed on the basis of related literature. A questionnaire was developed by the researchers for data collection. A stratified random sample of 120 employees participated in the study. The survey instrument was administered to the sample. Then, data were analyzed using Spearman correlation coefficient and T-tests. Results showed no significant relationship between in-service training of employees and effectiveness dimensions. در این پژوهش، ضمن بررسی رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت سازمان و اثربخشی کارکنان آن، میزان اثربخشی کارکنان نیز سنجیده میشود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. این تحقیق در شرکت نفت اهواز صورت گرفته و قلمرو زمانی نیز شهریور و مهر سال 1388 میباشد. حجم نمونه مورد نیاز پژوهش نیز از همین جامعه آماری و بر اساس فرمول استفاده شده ، تقریباً برابر با 119 نفر می باشد که در نهایت 153 پرسشنامه توزیع و 120 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل گردید. شیوه نمونه گیری این تحقیق، تصادفی طبقه ای می باشد. یعنی از میان کارکنان سازمان به تعداد حجم نمونه، افرادی به تصادف انتخاب گردیدند. داده های مربوط به ساعات آموزشی کارکنان از طریق شناسنامههای آموزشی آنان و داده های مربوط به اثربخشی کارکنان از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. جهت بررسی فرضیات تحقیق، از آزمون "ضریب همبستگی اسپیرمن" استفاده شد. به علاوه برای تعیین میانگین هر یک از ابعاد اثربخشی کارکنان، از آزمون t یک نمونه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار Spss صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که از نظر کارکنان، وضعیت کلیه عوامل مورد آزمون در جامعه مطلوب است. همچنین در این تحقیق بین ساعات آموزش ضمن خدمت گذرانده شده با اثربخشی کارکنان و ابعاد آن رابطه معناداری مشاهده نگردید.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98357_c1f54c22277fa3c55a5ad33a7d2508b3.pdfدانشگاه شهید بهشتیمدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی2423-52614120110622Relation between personality dimensions with
students' academic performanceبررسی رابطه ابعاد شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان11513098358FAمریم عیسایی چشمه ماهیکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتیفاطمه باقریاناستاد دانشگاه شهید بهشتیمحمدرضا حسن زاده توکلیدانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20101017The present study is an attempt to personality dimensions in academic performance of university students. The sample includes 206 individuals (106 females, 100 males) from ShahidBeheshtiUniversity. Data was collected through short version of Neo Inventory and Dortaj Academic Performance Inventory. Data was analyzed by multivariate regression test canonical correlation and multivariate analysis of variance. Results show that extroversion and conscientiousness have positive relationship with academic performance and neuroticism has negative relationship with academic performanc Also there was no significant difference between male and female participants in term of thinking styles. There was significant difference between students in technical and human sciences groups in term of thinking styles. Students in technical group showed higher score in legislative thinking styles than students in human sciences. Also results show that female students have higher score in Openness to experience than male students<strong>.</strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکدههای فنی مهندسی و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی میباشد که در سال تحصیلی 88-89 مشغول به تحصیل میباشند. تعداد نمونه شامل 206 نفر (106دختر و 100 پسر) میباشد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO)، فرم کوتاه، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج استفاده شد. دادهها با نرم افزار (SPSS) و آزمونهای تحلیل رگرسیون چندمتغیره، همبستگی بنیادی و تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن است ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و باوجدان بودن دارای رابطه مثبت و مستقیم و روانآزردگی دارای رابطه منفی و معکوس با عملکرد تحصیلی میباشند. ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی با خودکارآمدی و برنامهریزی رابطه مثبت و مستقیم دارد. ویژگی شخصیتی برونگرایی با انگیزش رابطه مستقیم و با تاثیرات هیجانی رابطه معکوس دارد. روانآزردگی با تاثیرات هیجانی رابطه مستقیم دارد. همچنین یافته ها نشان داد که ویژگی انعطافپذیری در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98358_3d00e10317667a98fc48ac5b49c31998.pdf