2024-03-29T19:43:03Z
https://mpes.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14400
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1396
10
2
بررسی عوامل مؤثر بر روش تخصیص منابع آموزش عالی در ایران
فریبا
خالقی سروش
محمود
ابوالقاسمی
غلامرضا
گرایی نژاد
مریم
دولو
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر الگوی تخصیص منابع آموزشعالی در ایران است. برای این منظور شاخصهای کلیدی تخصیص منابع آموزشعالی در سه گروه مؤلفههای سیاسی، عملکردی و رویکردی طبقهبندی شدند. پرسشنامهی طراحی شده بر مبنای شاخصهای مؤثر بر الگوی تخصیص منابع، میان مدیران و کارشناسان ارشد دانشگاهها و سازمان برنامه و بودجهی کشور، توزیع و دادههای مورد نیاز برای بررسی و تحلیل شاخصهای تخصیص منابع در وضعیت موجود و بهینه گردآوری شد. روش پژوهش بهلحاظ نحوهی گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. براساس یافتههای پژوهش، ایجاد تغییر و ارتقای الگوی تخصیص منابع آموزش عالی، مستلزم توجه بیشتر و عمیقتر به مؤلفه عملکردی و در نظر گرفتن اهمیت مؤلفه رویکردی است. نتایج آزمون فرضیهها در وضعیت موجود نشان میدهد، الگوی تخصیص منابع به دانشگاهها تحت تأثیر مؤلفههای عملکردی و سیاسی قرار دارد در صورتی که در وضعیت بهینه الگوی تخصیص منابع آموزشعالی تحت تأثیر مؤلفههای عملکردی و رویکردی قرار میگیرد و مؤلفه سیاسی بر الگوی تخصیص منابع آموزش عالی تأثیری ندارد.
براساس یافتههای پژوهش، مهمترین شاخصهای مؤثر بر الگوی تخصیص منابع آموزش عالی به شرح ذیل شناسایی شدند: "تحقق اهداف آموزشی برنامهی راهبردی دانشگاه"، "تحقق اهداف پژوهشی برنامه راهبردی دانشگاه"، "اثربخشی فعالیتهای آموزشی"، "هزینهیابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه"، "منزلت و اعتبار دانشگاه"، "فرآیند مدیریت اثربخش و شفاف در دانشگاهها"، "قابلیت پیشبینی روش و پارامترهای مورد استفاده تخصیص منابع" و همچنین "شفافیت، عدالت و کارآمدی تخصیص منابع".
آموزش عالی
ایران
تخصیص منابع مالی
دانشگاه
2017
09
23
9
32
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98451_3fbc13903d0ac6724730bed334e9406d.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1396
10
2
نقش خودتوسعهای بر آمادگی برای تغییر کارکنان مراکز آموزش عالی؛ با میانجیگری بهسازی سازمانی
سیدمحمد
میرکمالی
ابراهیم
مزاری
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش خودتوسعهای بر آمادگی برای تغییر کارکنان دانشگاه خوارزمی و با میانجیگری بهسازی سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان ستاد و دانشکدههای واقع در شهر تهران به تعداد 477 نفر بوده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 172 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودتوسعهای محقق ساخته مبتنی بر نظرات ابیلی و مزاری (1393) با پایایی (91/0)، بهسازی سازمانی لاک و کرافورد (2000) با پایایی (90/0) و آمادگی برای تغییر فرزانه (1393) با پایایی (89/0) استفاده شده است. بهمنظور تحلیل دادهها از رگرسیون گامبهگام و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد، از میان مؤلفههای خودتوسعهای، خودرهبری و خودمدیریتی 20 درصد از تغییرات بهسازی سازمانی و 29 درصد از تغییرات آمادگی برای تغییر را پیشبینی میکنند. مدلمعادلات ساختاری نیز با شاخصهای برازش مدل تأیید شد و نشان داد خودتوسعهای بهطور مستقیم بر بهسازی سازمانی (26/0=γ) و با میانجیگری بهسازی سازمانی بر آمادگی برای تغییر (52/0=β) تأثیر میگذارد. همچنین بهسازی سازمانی بهطور مستقیم بر آمادگی برای تغییر (63/0=β) تأثیر میگذارد.
خودتوسعهای
بهسازی سازمانی
آمادگی برای تغییر
مراکز آموزش عالی
2017
09
23
33
60
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98448_437b7beee40b0fa59e243c1390635b7f.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1396
10
2
نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) با استفاده از مهارتهای دانش رایانهای (ICDL) در افزایش اثربخشی آموزش و یادگیری کارکنان دانشگاههای پیام نور استان ایلام
عباس
محمدی
محمود
حقانی
هدف این پژوهش بررسی نقش سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) با استفاده از مؤلفههای مهارتهای هفتگانه رایانه (ICDL) در افزایش اثر بخشی آموزش و یادگیری کارکنان دانشگاههای پیام نور استان ایلام میباشد. در پژوهش حاضر با توجه به نوع فرضیات و اهداف تحقیق از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشگاههای پیام نور استان ایلام شامل 176 نفر بودند که براساس جدول مورگان و جرسی (1985)، تعداد123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مدل نظری تحقیق، الگوی ساختارگرای کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی (ICTE) در فرآیند یادگیری و آموزش میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل 34 سؤال با طیف لیکرت میباشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ ،83/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح آمار استنباطی از آزمونهای T تک متغیره، T مستقل و تحلیل واریانس با استفاده از نرمافزار SPSS 16 انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد؛ که استفاده از سیستم اطلاعات مدیرت و ICDL موجب اثربخشی آموزش و یادگیری در دانشگاه میشوند، بین میزان آشنایی کارکنان دانشگاههای پیام نور با سیستم اطلاعات مدیریت با توجه به جنسیت آنها تفاوت معنیداری مشاهده نشده است. همچنین بین زمینه آشنایی با میزان توجه به سیستم اطلاعات مدیریت و بین سابقه و محل خدمت با میزان آشنایی با سیستم اطلاعات مدیریت رابطه وجود دارد.
اثربخشی آموزش و یادگیری
سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)
فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی (ICTE)
مهارتهای هفتگانه رایانه (ICDL)
2017
09
23
61
86
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98449_7cebc6ba6b7c70661245831fd5a25dc1.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1396
10
2
سنجش نیازهای آموزشی اساتید جدیدالاستخدام دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی93-92
شهناز
جوانمرد
سعید
صفایی موحد
پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفی نیازهای آموزشی اساتید جدیدالاستخدام دانشگاه خوارزمی تهران و اولویت بندی آنها در سال تحصیلی 93-92 انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی از نوع کیفی و کمی میباشد. در مرحله اول (شناسایی نیازها) روش پژوهش کیفی بود و جامعه آماری آن را متخصصان حوزههای برنامه درسی و مدیریت و برنامهریزی آموزشی تشکیل میدادند که به کمک روش نمونهگیری هدفمند (غیرتصادفی) تعداد نه نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دیدگاههای افراد از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته به دست آمد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش کدگذاری اسمیت استفاده گردید. در مرحله دوم (اولویتبندی نیازها) 1500 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در 10 دانشکده دانشگاه خوارزمی جامعه آماری را تشکیل داده بودند که با استفاده از جدول تخمین نمونه کرجسی و مورگان 306 نفر برآورد و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این بخش از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، و انحراف معیار) و آمار استنباطی (t تک نمونهای و آنوا) استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبهها در مرحله اول پژوهش نشان داد که مهمترین نیازهای آموزشی اساتید در حیطههای ششگانه مدیریت کلاسداری، روششناسی پژوهش، راهبردهای یاددهی-یادگیری، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای روانشناختی تجلی مییابد. در مرحله دوم نیز نیازهای فرعی 29 گانه براساس نظرات دانشجویان دانشکدههای مختلف اولویتبندی گردید. نتایج این مرحله نشان داد که بین نظرات پاسخگویان به جز در حیطه مدیریت کلاسداری تفاوت معنیداری در سطح (P<0/05) مشاهده نشد.
اعضای هیأت علمی
نیازسنجی آموزشی
اولویتبندی نیازها
دانشگاه خوارزمی تهران
2017
09
23
87
106
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98450_2d448eaaa1f27200127687691cb66f7d.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1396
10
2
تعیین رابطه توانمندسازی معلمان با کیفیت عملکرد
سکینه
جعفری
سیاوش
طالع پسند
هدف: هدف از این پژوهش، تعیین رابطه توانمندسازی معلمان با کیفیت عملکرد آنان در دبیرستانهای شهر یاسوج بود.
روش: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-92 شامل 410 نفر بودند. نمونه آماری 201 نفر از معلمان (111 مرد، 90 زن) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای کیفیت عملکرد و توانمندسازی را تکمیل کردند. دادهها با مدل همبستگی کاننی تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که سه تابع کاننی معنادار بین توانمندسازی معلمان و کیفیت عملکرد آنان وجود داشت. نخست بین احساس شایستگی، مؤثر بودن و استقلال با مدیریت کلاس رابطه وجود داشت. دوم بین احساس استقلال و معنادار بودن با کیفیت بازخورد رابطه مشاهده شد. در نهایت بین احساس اعتماد، مؤثر بودن و معنادار بودن با ارتباطات رابطه معناداری به دست آمد.
بحث: احساس شایستگی، اعتماد، مؤثر بودن، استقلال و معنادار بودن معلمان با کیفیت مدیریت کلاس، کیفیت بازخورد و ارتباطات همراه است.
توانمندسازی
کیفیت عملکرد
معلمان
2017
09
23
107
122
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98444_e4f30700b667bc887e9d8f0cec2ae00a.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1396
10
2
ارائهی مدل جامع شاخص رضایت دانشجویان ایرانی (قلمرو مورد مطالعه: دانشگاههای سراسری منطقه هفت وزارت علوم)
رضا
ابراهیم زاده پزشکی
سید حیدر
میرفخرالدینی
نظام آموزش عالی بهعنوان یکی از مهمترین ارکان هر جامعه بهمنظور توسعه و پیشرفت شناخته میشود. دانشجویان بهعنوان مهمترین ورودی این نظام، نقش ویژهای را در دگرگون ساختن سرنوشت کشور ایفا میکنند. امروزه با افزایش تعداد دانشگاهها و وضعیت خاص کشور در مواجهه با بحرانهای داخلی و خارجی، توجه به رضایت دانشجویان و جذب و نگهداشت آنها بیش از پیش مورد توجه محققان و مدیران سطوح عالی قرار گرفته است. با وجود تلاشهای انجام شده، تا کنون بهطور جدی به این موضوع نگریسته نشده است، به طوری که کشور ایران سالانه هزینهی هنگفتی را به علت خروج دانشجویان نخبهی خود متحمل میشود. بنابراین، نیاز به نقشهای جامع، که بتواند مدیران و استراتژیستهای سازمان را در این راستا راهنمایی کند احساس میشود. هدف از این تحقیق ارائه مدلی جامع از نحوهی ارتباط میان شاخصها تشکیلدهندهی رضایت دانشجو و در نهایت ایجاد وفاداری است. به این منظور در این پژوهش با ترکیب روشهای کیفی و کمی ضمن ارائهی روشی نو در ساخت مدل، مدل شاخص رضایت دانشجویان ایرانی تدوین شد. در این راستا 384 پرسشنامه در میان دانشجویان پنج دانشگاه مادر منطقه هفت وزارت علوم توزیع شد. براساس نتایج تحقیق "کیفیت درک شده" و سپس "تصویر سازمان" و "مدیریت ارتباط با مشتری" بیشترین تأثیرمسقیم را بر رضایت دانشجو دارا میباشند. همچنین "تصویر سازمان"،"رضایت دانشجویان"و "اعتماد"به عنوان تأثیرگذارترین عوامل در ایجاد وفاداری در دانشجویان شناخته شدند.
رضایت
شاخص رضایت دانشجویان
وفاداری
نظام آموزش عالی
2017
09
23
123
158
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98445_119d8ad4ae3999292cd2b6a4908f8a27.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1396
10
2
ارزیابی و مقایسه عملکرد درونی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی براساس الگوی رضایت دانشجویی نوئل لویتس
جواد
رجبی مقدسی
علی اکبر
خسروی بابادی
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه عملکرد درونی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در12 حیطه اثربخشی، راهنمایی تحصیلی، جو دانشگاه، زندگی در مجتمع دانشگاهی، خدمات حمایتی دانشگاه، میزان اهمیت به دانشجو، اثربخشی آموزشی، کمکهای مالی و حمایتی، اثربخشی پذیرش دانشجو، سلامت و امنیت دانشکدهها، خدمات برتر، دانشجو محوری و پاسخگویی به جمعیتهای گوناگون انجام شده است. در این پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است و در مجموع تعداد 328 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر مبنای پرسشنامه بینالمللی رضایتسنجی نوئل لویتس تهیه گردید. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمونهای t وابسته، t گروههای مستقل، t تک نمونهای و آزمون فریدمن، تحلیل شد. نتایج نشان داد که، تمامی مؤلفهها از اهمیت زیادی برخوردار بودهاند. بیشترین میزان رضایت نسبی مربوط به سه مولفه، خدمات برتر، اثربخشی پذیرش دانشجو و اثربخشی آموزشی بوده و در سایر مولفهها کمترین میزان رضایت مشاهده شده است. همچنین مقایسه دو دانشگاه نشان داد که در بعد پاسخگویی به جمعیتهای گوناگون، رضایت دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در حد متوسط به بالا بوده است. در سایر مؤلفهها علیرغم بالاتر بودن میانگین بدست آمده از نظر دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس نسبت به میانگین بدست آمده در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تفاوت معناداری بین دو دانشگاه مشاهده نشد. و میزان رضایت از عملکرد آموزشی دانشگاهها در حد پایین ارزیابی شده است.
ارزیابی
مقایسه عملکرد درونی
میزان رضایت دانشجویان
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه آزاد تهران مرکزی
2017
09
23
159
180
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98446_6f624c0dfc9552a8b9ad77d579c28364.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1396
10
2
بررسی وضعیت محیط کلاس درس و مدرسه با سطح خلاقیت دانشآموزان استعداد درخشان
یوسف
میرزائیان کلواری
مسعود
شریفی
پژوهش حاضر جزو پژوهشهای توصیفی–پیمایشی است که با هدف بررسی خلاقیت دانشآموزان استعداد درخشان مقطع دبیرستان در محیط کلاس درس انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش 1152 نفر دانشآموزان استعداد درخشان دبیرستانهای بروجرد و خرمآباد بود که براساس جدول نمونهگیری مورگان تعداد 288 نفر دانشآموز (144 پسر و 144 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خلاقیت (روایی 89.47)، پرسشنامه استاندارد محیط کلاس (روایی 90.30)، پرسشنامه استاندارد جو مدرسه (روایی 91%) و پرسشنامه محقق ساخته (روایی 87.90) استفاده گردید. براساس نتایج پژوهش کلیه فرضیات تأیید شد بر این اساس میزان خلاقیت دانشآموزان بالاتر از حد متوسط جامعه مورد بررسی و نگرش آنها نسبت به محیط کلاس و درس مطلوب بود و میزان خلاقیت دانشآموزان دختر بیشتر از دانشآموزان پسر و نگرش دانشآموزان پسر نسبت به محیط کلاس و مدرسه مطلوبتر از دانشآموزان دختر بود.
خلاقیت
استعداد درخشان
محیط کلاس
مدرسه
دانشآموز
2017
09
23
181
197
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98447_bedf0f6e26444261dabbf324c6b3ef1d.pdf