2024-03-28T23:50:03Z
https://mpes.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14382
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1390
4
2
نیازسنجی آموزشی مدیران میانی شرکت ایران خودرو و مجموعههای وابسته به آن
محمد
یمنی
سودابه
حسن زاده بارانی کرد
اباصلت
خراسانی
تحقیق حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی مدیران میانی شرکت ایران خودرو و مجموعههای وابسته به آن در سه حیطه توسعهای، مکمل و حل مسئله تدوین شده اسـت. این پژوهش، از نوع کاربردی و توصیفی محسوب میگردد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه مدیران میانی بخش ستادی شرکت ایران خودرو و مجموعههای وابسته به آن میباشد. تعداد کل جامعه 514 نفر میباشد که از این تعداد، 220 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، از روشهای آمار استنباطی آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون توکی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پاسخدهندگان در بیشتر موارد، توانایی خود را در زمینه نیازهای سه گانه در حد مطلوب ارزیابی نمودهاند و تنها در زمینه افزایش امنیت محصولات (حیطه نیازهای مکمل) و در زمینه آشنایی با سیستمهای اطلاعات مدیریت، برخورداری از مهارتهای مدیریت زمان و توانایی حفظ و توسعه مدیریت بودجه (حیطه نیازهای حل مسئله)، نیاز خود را در حد بالا ارزیابی نمودهاند. برای تعیین اولویت نیازهای فوق از روش فریدمن استفاده گردید. در پاسخ به سؤال مشخص گردید که فقط در نیازهای مکمل دیدگاه مدیران به توجه به سابقه خدمت آنها متفاوت بوده است و بالاخره نتایج نشان داد که مدیران مذکور از حد بالایی از استانداردهای آموزشی برخوردار بودند.
نیاز آموزشی
نیازسنجی
نیازهای توسعهای
نیازهای مکمل
نیازهای حل مسئله
مدیر میانی
اولویتبندی
2011
09
23
8
27
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98359_1f21433a9ea8a53cdb3997c908503021.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1390
4
2
رابطه خلاقیت سازمانی با ساختار ارگانیکی و مکانیکی مدارس: مطالعه موردی مدارس متوسطه
سید محمد
میرکمالی
علی اصغر
حیات
کرامت
اسمی
با توجه به اهمیت و نقش تعیینکنندة ساختار سازمانی بر کارکردها و عوامل مختلف سازمان و در نتیجه، تأثیر آن بر میزان خلاقیت و نوآوری سازمانی، تحقیق حاضر با هدف «مقایسه میزان خلاقیت سازمانی و ابعاد ششگانه آن در مدارس با ساختار ارگانیکی و مکانیکی» به روش پیمایشی صورت پذیرفته است و جامعه آماری آن 280 نفر از مدیران مدارس متوسطه شیراز بود که تعداد 160 نفر ازآنها بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای – سهمیهای به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش دو مقیاس ساختار سازمانی با سه بعد (تمرکز، رسمیت، پیچیدگی) و خلاقیت سازمانی با شش بعد (تحمل شکست، پذیرش ابهام، تشویق نظریههای جدید، پذیرش تغییر، تحمل تضاد و کنترل بیرونی کم) بود که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرانباخ و روایی آنها بهصورت صوری تأیید شد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس دوطرفه استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که میزان خلاقیت سازمانی در مدارس با ساختار ارگانیکی بیشتر از مکانیکی است. همچنین نتایج بهدست آمده از آزمون t مبین آن بود که بین مدارس با ساختار ارگانیکی و مکانیکی از نظر ابعاد ششگانه خلاقیت سازمانی نیز تفاوت معناداری وجود دارد که میزان همه ابعاد در ساختارهای ارگانیکی بیشتر از مکانیکی بود. بر این اساس ساختارهای ارگانیکی از شکست نمیترسند، ایدهها و نظریات مبهم را میپذیرند و افراد را تشویق به ارائه ایدههای جدید میکنند. در مقابل تغییر مقاومت کمتری داشته و از تغییر استقبال میکنند و همچنین از پیدایش نظریات متناقض در سازمان استقبال کرده و از کنترل و نظارت مستقیم کمتری نسبت به مدارس مکانیکی برخوردارند.
ساختار سازمانی
خلاقیت سازمانی
مدارس متوسطه
ساختار ارگانیکی
ساختار مکانیکی
2011
09
23
28
49
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98360_606c97274b913db5ef5a2a6ff50bce57.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1390
4
2
ساخت و هنجاریابی آزمون پیشرفت تحصیلی (MAT) دانشآموزان سال اول دبیرستان
حسن
پاشاشریفی
حامد
نوری
هدف پژوهش حاضر بررسی توصیفی است و منظور ساخت و هنجاریابی آزمون پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستان انجام شده است. گروه نمونه به تعداد هزار نفر (500 دختر و 500 پسر) دانشآموزان سال اول دبیرستان شهرستان سنندج است. گروه نمونه به شیوه تصادفی انتخاب شده و از نظر متغیرهای جنسیت و منطقه و محل تحصیل همتا گردیدند. ابزار مورد استفاده آزمون محقق ساخته چهار خرده آزمون تحت عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی درس ریاضی هر کدام 100 سئوال جمعاً با 400 سئوال و با محتوای چهار خرده آزمون A ,B ,C ,D با اعتبار 96/0 و 98/0 و 90/0 و 92/0 میباشد. آزمون از روایی محتوایی با استفاده از نظر متخصصین و اعتبار میانگین خرده آزمونها با استفاده از فرمول 20 کودر- ریچاردسون حدود 92/0 میباشد. سئوالهای آزمونهای مزبور با حدود 250 الی 300 نفر پیش از اجرا برای هر خرده آزمون اجرا شده و به روش کلی kelly گروههای قوی و ضعیف به صورت 27% گروه بالا و 27% گروه پایین ضریب دشواری و ضریب تمیز سئوالها تعین گردیده شد و سئوالهای نامناسب حذف و سؤالهای مناسب جایگزین گردید. یافتهها نشان داد عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بهتر از پسران است و همچنین سئوالات آزمونها با رعایت هدفهای رفتاری و طبقهبندی شناختی بلوم سازگار بوده و 22% درصد از سئوالها در سطح آسان با ضریب دشواری P=0/70 و50 درصد سئوالها در سطح متوسط با ضریب دشواری P=0/50 و 18% درصد سئوالها در سطح دشوار با ضریب دشواری p=0/30 تهیه شده و 10% درصد بقیه در سطح آسان – متوسط تهیه شدند. هنجاریابی(نرم) بر طبق رتبه درصدی با استفاده از نمرات Z و CEEB و AGCT تهیه گردید. این آزمون به عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی برای دانشآموزان از لحاظ اصول روانسنجی و سنجش اندازهگیری برای ارزشیابی دانشآموزان مناسب میباشد و میتواند مورد استفاده دبیران متوسطه و دانشآموزان بعنوان ارزشیابی تشخیصی تکوینی و تراکمی مورد استفاده قرار گیرد.
آزمون پیشرفت تحصیلی
درس ریاضی
هنجاریابی(نرم)
2011
09
23
50
63
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98361_a3531f3e6a15ed321b42ed9688107300.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1390
4
2
رابطه بین جوّ سازمانی مدارس و توانمندسازی دبیران: یک مطالعه موردی
غلامرضا
شمس مورکانی
کلثومه
گریوانی
تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین جوّ سازمانی و توانمندسازی دبیران دبیرستانهای متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور 89 دبیر از دبیرستانهای شهر بجنورد بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای اندازهگیری جوّ سازمانی از پرسشنامه چهار مؤلفهای هوی و سیبو و برای توانمندسازی از پرسشنامه هشت مؤلفهای ژاف و اسکات استفاده به عمل آمد. روایی هر دو پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید و برای سنجش پایایی ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 78/0 و 88/0 بهدست آمد. جهت تحلیل دادهها، از آزمونهای تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، t و آزمون مربعات استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جوّ سازمانی مدارس و توانمندسازی دبیران ارتباط مثبت و قوی وجود دارد. بین جوّهای باز و متعهدانه مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه مستقیم است. بین جوّ غیرمتعهدانه مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود ندارد. بین جوّ بسته مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه مستقیم است.
جوّ سازمانی
توانمندسازی
جوّ مدرسه
دبیر
2011
09
23
64
84
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98362_55109fdc24197d56bdaf5b1dc483235c.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1390
4
2
توسعه سرمایه انسانی در آموزش عالی از طریق احترام به تنوع فرهنگی دانشجویان
علیرضا
عراقیه
کوروش
فتحی واجارگاه
نادر
برزگر
سعید
مرادی
تجربه گروهی دانشجویان در محیط دانشگاه با مجموعه پیچیدهای از تجارب و تعاملات همراه بوده و در صورت سازنده بودن، آثاری همچون توسعه سرمایه انسانی را در پیداشته و در غیر این صورت میتواند در قالب موانع مشارکت، تعامل آزاد آنان را مسدود نماید. از جمله این موانع وجود دوگراییهایی میباشد که دانشجویان فرهنگها و قومیتها به دلایل مختلف و از جمله ضعف در احترام نسبت به فرهنگ یکدیگر از هم جدا مانده و از مشارکت اجتماعی و سهیم شدن در تجارب دو جانبه محروم میگردند. تحقیق کیفی حاضر به روش قومنگاری در سطوح برنامه درسی پنهان از نظر سیلور و الکساندر و با هدف بررسی وضعیت احترام به تنوع فرهنگی در الف) تعامل دانشجویان با یکدیگر، ب) تعامل دانشجویان با اساتید و ج) محیط و فضا و با مطالعه یکساله برروی 40 نفر از دانشجویان کارشناسی در سه گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه انجام گردیده است. یافتههای تحقیق که با استفاده از ابزارهای متنوع کیفی شامل اتوبیوگرافی، مشاهده، مصاحبه، یادداشت برداری، ژورنالنویسی، ضبط صدا، فیلمبرداری و بررسی مستندات بهدست آمدهاند، حاکی از آن است که دانشجویان تجارب متفاوتی را در فرایند تحصیل خود در مورد فرهنگ و قومیتشان بهدست آوردهاند که محققان از طریق تحلیل محتوایی آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهاند.
سرمایه انسانی
آموزش عالی
تنوع فرهنگی
مردم نگاری
2011
09
23
85
99
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98363_aa62da4212a4747d2b7ae0a2c597fe59.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1390
4
2
امکانسنجی کاربرد شاخصهای ارزیابی آموزش عالی در حوزه ارزشیابی برنامهدرسی دوره تحصیلات تکمیلی، بر مبنای الگوی سیپ
محمد
نیکخواه
مصطفی
شریف
احمدرضا
نصر
هوشنگ
طالبی
در این پژوهش، پژوهشگران بر مبنای الگوی سیپ، اقدام به انتخاب 73 شاخص مهم ارزشیابی هیأت نظارت و ارزیابی و بررسی وضعیت موجود و امکان کاربرد آنها، در ارزشیابی از زمینهها، دروندادها، فرآیندها و نتیجههای برنامهدرسی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای اصفهان، صنعتی اصفهان و شهرکرد، برای ارائه یک الگوی مناسب، نمودهاند. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری بخش کمی، شامل تمامی 11635 نفر هیأت علمی، دانشجویان و دانشآموختگان دوره تحصیلات تکمیلی سه دانشگاه مذکور بوده که 652 نفر آنان به عنوان نمونه انتخاب گردید. جامعه آماری بخش کیفی اعضای هیأت علمی سه دانشگاه مذکور بوده که30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب گردید. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه و مصاحبه، گردآوری شدهاند. روایی ابزار توسط 15 نفر از استادان دانشگاه اصفهان تأیید گردید. ضریب آلفای کرانباخ شاخصهای وضعیت موجود پرسشنامه 96/0 و ممکن آن 97/0 بوده و پایایی فرم مصاحبه از طریق متخصصان و روش سهسوسازی، بررسی گردید. طبق نتایج پژوهش، میانگین نمره نگرش افراد به وضعیت موجود شاخصهای مربوط به ارزشیابی از تمامی مؤلفههای مورد بررسی (انتظارات، هدفها، استادان، دانشجویان، امکانات، یاددهی-یادگیری، مدیریت و نظارت، محصولات، بروندادها و پیامدها)، در حد متوسط و کمتر از آن بوده (3≥ و 01/0p <)، اما میانگین نمره نگرش آنان به امکان استفاده از تمامی شاخصها، در حد زیاد بوده است(4< و 0001/0p <). بنابراین استفاده از تمامی آنها در ارزشیابی از برنامهدرسی، طبق الگوی ارائه شده، پیشنهاد میشود.
آموزش عالی
الگوی ارزشیابی سیپ
برنامهدرسی
تحصیلات تکمیلی
2011
09
23
100
132
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98364_3b91229ad848d72aa4a22b01e4020657.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1390
4
2
بررسی حوزه منابع انسانی (کارکنان) شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان غربی براساس مدل کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM)
مهدی
کفاش
علی
حیدری
محمدحسن
پرداختچی
هدف از پژوهش حاضر بررسی حوزه منابع انسانی (کارکنان) شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان غربی براساس مدل کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM) میباشد پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان غربی میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه 70 نفر میباشد. جهت پایایی پرسشنامه از روش برآورد ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. مقدار بدست آمده 89/0 بود. جهت آزمون سؤالات تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t و تحلیل واریانس یک راهه) استفاده شده است بدین صورت که در سؤالات 1 تا 6 از آزمونt و سؤالات 7 و 8 تحقیق از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که امتیاز شاخصهای برنامهریزی، مدیریت و بهبود منابع انسانی در سطح پایین بوده است. شناسایی، توسعه و حفظ دانش و شایستگی کارکنان در حد متوسط انجام میشود. مشارکت کارکنان در مسائل سازمان در حد متوسط ارزیابی شده است. نحوه ارتباط و گفتمان متقابل بین کارکنان و سازمان در سطح پایین ارزیابی شده است. میزان تقدیر و تشویق سازمان از کارکنان در حد بالایی مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به نتایج بهدست آمده از این پژوهش، مدیران سازمان باید نسبت به شاخصهای برنامهریزی، مدیریت و بهبود منابع انسانی و نحوه ارتباط متقابل بین سازمان و کارکنان، توجه بیشتری را مبذول دارند.
حوزه منابع انسانی و مدل کیفیت بنیاد اروپایی
2011
09
23
133
157
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98365_0ab868e5e6b14511528b48bbc2699874.pdf