2024-03-28T23:06:25Z
https://mpes.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14374
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1387
1
2
تأثیرات ارتباطات بینالمللی آموزش عالی در برنامههای درسی آموزش عالی
محبوبه
عارفی
باقر
حجازی
راضیه
قاهری
: هدف از انجام این پژوهش شناسایی میزان تأثیر ارتباطات بینالمللی آموزش عالی در برنامههای درسی آن از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران و متخصصان برنامهریزی درسی بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی 322 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و به دلیل تعداد کم متخصصان برنامهریزی درسی با استفاده از روش سرشماری ساده، کل جامعه به عنوان نمونة پژوهش انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن پس از مطالعة پرسشنامه توسط متخصصان مربوط مورد تأیید قرار گرفت و اعتبار پرسشنامه نیز از طریق اجرای آزمایشی بر روی 35 نفر از گروه نمونه و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 95/0 به دست آمد. نتایج ناشی از بررسی نظرات دو گروه در پرسشنامه نشان میدهد که هر دو گروه معتقد هستند افزایش ارتباطات بینالمللی آموزش عالی بر روی عناصر چهارگانة برنامة درسی (محتوا، روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و تجهیزات) تأثیرات بسیار خواهد داشت.
آموزش عالی
بینالمللی شدن آموزش عالی
برنامه درسی
محتوای برنامه درسی
روش آموزشی
روش ارزشیابی
2008
09
22
8
20
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98325_61e15c86974c17178b35236e2f0f2e34.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1387
1
2
بررسی رابطه سبک رهبری تحولی ـ تعاملی با میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دبیرستانهای شهر اصفهان
قربانعلی
سلیمی
الهام
شاهمندی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی همبستگی بین سبک رهبری (تحولی ـ تعاملی) مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان با میزان کاربست مؤلفههای سازمانهای یادگیرندة قابلیتهای شخصی ـ الگوهای ذهنی ـ آرمان مشترک ـ یادگیری تیمی و تفکر سیستمی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری شامل 310 نفر از مدیران و 4808 نفر از دبیران دبیرستانهای مناطق شش گانة شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-1384 بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم، 90 نفر از مدیران و 120 نفر از دبیران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامة باس با 41 گویه و پرسشنامة محقق ساختة سازمانهای یادگیرنده با 44 گویه بود که ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 برای پرسشنامة سازمان یادگیرنده و 94/0 برای پرسشنامة رهبری تحولی ـ تعاملی به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد بین سبک رهبری (تحولی- تعاملی) با میزان کاربست همة مؤلفههای سازمان یادگیرنده رابطة مثبتی وجود دارد و مؤلفههای سازمان یادگیرنده از نظر مدیران در مدارس بیش ازسطح متوسط بوده است. بین سبک رهبری تحولی و سبک تحولی- تعاملی با قابلیتهای شخصی (در سطح معناداری 05/0P)، رابطة معنادار وجود داشت و سایر مؤلفهها (الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی) فقط با سبک رهبری تعاملی رابطة معناداری داشتند و سبک رهبری تحولی رابطه معنادار با این مؤلفهها نداشت. بین نظرات دبیران مرد و زن در خصوص سبک رهبری تحولی تفاوت معنادار وجود داشت (در سطح01/0P) ولی بین نظرات مدیران مرد و زن (درسطح05/0P) در مورد مؤلفههای سازمان یادگیرنده تفاوت معنادار وجود نداشت. از نظر مدرک تحصیلی نیز بین نظرات دبیران در مورد سبک رهبری نیز از نظر دبیران لیسانس و فوق لیسانس (01/0P) تفاوت معنادار وجود داشت. در حالی که بین نظرات مدیران در مورد مؤلفههای سازمان یادگیرنده با توجه به مدرک تحصیلی و سابقة خدمت (در سطح05/0P) تفاوت معنادار وجود نداشت.
یادگیری
یادگیری سازمانی
سازمان یادگیرنده
قابلیتهای شخصی
مدلهای ذهنی
آرمان مشترک
یادگیری تیمی
تفکر سیستمی
سبک رهبری تحولی- تعاملی
2008
09
22
21
34
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98326_d3a0a661a731b42d10d98103234623ec.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1387
1
2
ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی شرکت برق منطقهای باختر از دیدگاه دانشآموختگان و مدیران مستقیم آنان و ارائه راهکارهای اصلاحی
محمد
قهرمانی
پروژة ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی شرکت برق منطقهای باختر و ارائه راهکارهای اصلاحی بنا بر سفارش کمیتة مرکزی تحقیقات شرکت و قرارداد پژوهشی با دانشگاه شهید بهشتی از سال 1384 آغاز و در شهریور 1385 به اتمام رسید. محدودة اجرای این طرح، شرکتهای تحت پوشش برق منطقهای باختر و نمونهها شامل کلیة کارکنانی بود که درسال 1383 در دورههای آموزشی شرکت مذکور حضور داشتند. افزون بر این، مدیران مستقیم آنان نیز بخش دیگری از نمونههای پژوهش را شامل میشدند. هدف اصلی از اجرای این پروژه، شناسایی میزان اثربخشی دورههای آموزشی و شناخت نقاط قوت و ضعف فرایند برنامهریزی و اجرای دورهها به منظور ارائه راهکارهای اصلاحی مناسب بود. به همین منظور پرسشهای پژوهشی این تحقیق براساس الگوی چهار سطحی ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی «کرک پاتریک1» تدوین شد و مبنای طراحی و ساخت ابزارهای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز قرار گرفت.نتایج طرح نشان دهندة وجود اثربخشی در دورههای آموزشی در حد نسبتاً مطلوب میباشد. با وجود این برخی از ابعاد و جنبههای دورههای آموزشی برگزار شده از نواقص و کاستیهایی نیز برخوردار بوده، که به تفصیل و با ذکر جزئیات در گزارش پژوهش آورده شده است. در پایان مقاله نیز برخی پیشنهادهای کاربردی به تفکیک عناصر اصلی فرایند آموزش تنظیم و ارائه گردیده است.
آموزش در صنعت برق
آموزش کارکنان
آموزش کوتاه مدت
اثربخشی آموزش
ارزیابی اثربخشی آموزش
2008
09
22
35
46
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98327_71eba1053bca829744b63e206f25d8b3.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1387
1
2
بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران
سیده مریم
حسینی لرگانی
رضا
میرعرب رضی
سعید
رضایی
هدف از این پژوهش، بررسی تحلیلی موانع توسعة آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران بود. برای این منظور ابتدا به شناسایی موانع توسعة آموزش الکترونیکی در ایران با استفاده از روش دلفی و سپس به مشخص کردن اولویت آنها و ارائه راهکار پرداخته شد. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و نمونة آماری شامل 46 نفر از متخصصان آموزش الکترونیکی بود. پرسشنامة این پژوهش، از نوع محقق ساخته و با ضریب پایایی 86/0 میباشد. آزمونهای آماری به کار رفته، علاوه بر روش دلفی، روش مجذور کای (خی دو)، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی کندال میباشند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که موانع آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران به ترتیب عبارتاند از 1) موانع تکنولوژیکی، 2) فرهنگی/ اجتماعی، 3) پداگوژیکی، 4) حقوقی/ اداری، 5) راهبردی و 6) اقتصادی
نظام آموزشی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
آموزش الکترونیکی
موانع توسعة آموزش الکترونیکی
2008
09
22
47
59
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98328_0451ec6aa2f9e7bcfed430c2da77da50.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1387
1
2
بررسی کاربست تحقیقات آموزشی از دیدگاه کارشناسان مناطق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران
یحیی
قائدی
محمدرضا
آهنچیان
در این پژوهش، میزان اطلاع از تحقیقات انجام شده، روشهای اطلاع از نتایج، روشهای کاربست نتایج و موانع کاربست یافتههای پژوهشی بررسی شده است. نمونة این پژوهش را 68 نفر از کارشناسان بخشهای مختلف مناطق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران تشکیل دادند که از آنها در مورد 41 مورد از عناوین تحقیقاتی انجام شده در یک دورة معین (نمونة دوم) در زمینة چهار سؤال اصلی پژوهش پرسش شده بود. روش نمونهگیری در جامعة اول، تصادفی ساده بود و برای نمونة دوم به علت محدود بودن عناوین تحقیقاتی کل جامعه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامة محقق ساخته بود و برای تحلیل دادههای گردآوری شده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای استنباط آماری (2x) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان میدهد که 25/12 درصد از نمونة آماری از تحقیقات انجام شده مطلع هستند که 45 درصد از آنها از طریق نامة رسمی سازمان، 35 درصد از طریق مجلات تخصصی، 5 درصد از طریق رسانههای عمومی، 5/42 درصد از طریق خبرنامههای داخلی، 40 درصد از طریق چکیدة تحقیقات، 5/27 درصد از طریق شرکت در سمینارها از تحقیقات انجام شده مطلع شده اند. مهمترین موانع کاربست را نبود ارتباط متقابل بین مسئولان و پژوهشگران 3/60 درصد، حاکم نبودن روحیة علمی بر افراد و فضای سازمان 5/51 درصد، عدم پیگیری مسئولان 1/47 درصد، کمبود منابع مالی 1/47 درصد و ضعف بنیة علمی مسئولان 8/32 درصد تشکیل می دهد.
کاربست
کاربست تحقیقات آموزشی
روشهای کاربست
موانع کاربست
شیوههای اطلاع رسانی کاربست. موانع پژوهش
2008
09
22
60
72
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98329_f313312e04181301a70efb203cd92cfd.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1387
1
2
بررسی تأثیر روش مدیریت تبادل رهبر ـ عضو برابعاد جوّ سازمانی مؤسسة آموزش عالی سوره از دید کارکنان
نسترن
ادیب راد
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت رهبر ـ عضو بر ابعاد جوّ سازمانی دانشگاه سوره بود. روش پژوهش، تحقیق شبه آزمایشی یک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بود و60 نفر از 89 کارمند دانشگاه سوره به عنوان نمونة پژوهش به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. همة شرکت کنندگان پیرو شیوة مدیریت مدیر جدید که سبک مدیریت رهبر ـ عضو را به کار میبرد، به پرسشنامة ابعاد جوّ سازمانی پریزیوزی (1980) به عنوان پیش آزمون پاسخ دادند. ابعاد هدف، ساختار، رهبری، ارتباطات، پاداشها، روشهای کمکی و نگرش نسبت به تغییر با استفاده از مقیاس مسی سنجیده شد. شرکت کنندگان هشت ماه پس از به کارگیری سبک مدیریت رهبر ـ عضو مجدداً به مقیاس مذکور پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین پیشآزمون و پسآزمون مقیاس ابعاد جوّ سازمانی در ابعاد رهبری، ارتباطات، روشهای کمکی و نگرش نسبت به تغییر تفاوت معنیدار وجود داشت، این بدان معنی است که این ابعاد پس از هشت ماه بهبود یافته بود؛ همچنین بین زنان و مردان در ابعاد رابطه، پاداشها و روشهای کمکی در پس آزمون تفاوت معنیدار وجود داشت، یعنی دید کارکنان زن نسبت به کارکنان مرد بهبود بیشتری پیدا کرده بود.
جوسازمانی
عضو رهبر
مدیریت
2008
09
22
73
82
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98330_db0624769799d29bb4173e224e23fd6f.pdf
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2423-5261
1387
1
2
رابطه آموزشهای کاردانش و فنی و حرفهای با اشتغال در استان آذربایجان شرقی
طهماسب
کاوسی
پژوهش حـاضر با هـدف بـررسی وضعیت اشتغـال فارغالتحصیلان آمـوزشهـای فنی و حرفهای، کاردانش و نیز شناسایی عوامل احتمالی مؤثر بر اشتغال آنان، به سفارش سازمان آموزش و پرورش در استان آذربایجان شرقی انجام شد. برای بررسی توزیع ویژگیهـای اشتغال جامعـة مورد مطـالعـه، نمونهای به حجم 633 نفر از فارغالتحصـیلان (386 نفر از فنی و حرفـهای و 247 نفر از کـاردانش به جز دورة بزرگسالان)، به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و دادههای موردنیاز با مراجعة مستقیم به آزمودنیها از طریق ابزار پرسشنامه به دست آمد؛ علاوه براین، از اسناد و مدارک رسمی برای مقایسة یافتهها با اطلاعات و آمارهای رسمی موجود، استفاده شد.
خلاصه یافتههای پژوهش عبارتاند از: این پژوهش نشان داد که4/17 درصد از گروه نمونة فنی و حرفهای و 15 درصد از گروه نمونة کاردانش در مشاغل مرتبط با رشتة تحصیلی اشتغال دارند و به طور کلی پسران بیشتر از دختران در مشاغل مرتبط با رشتة تحصیلی اشتغال دارند. نتایج نشان داد که نسبت اشتغال مرتبط با رشتة تحصیلی در بخش دولتی (5/77 درصد) بیشتر از بخش خصوصی و سایر مشاغل (9/58 درصد) است و نسبتهای اشتغال فارغالتحصیلان در مناطق مختلف استان یکسان نیست. بیشترین درصد اشتغال مرتبط با رشتة تحصیلی، در میان فارغالتحصیلان نواحی مرکزی مشاهده میشود. سرانجام نتیجهگیری شد که بخشی از مشکلات اشتغال فارغالتحصیـلان فنی و حرفهای به محـدودیتهای بازارکـار و قسمتی به چگونگی برنـامههای آموزشی مربوط میشود. در این پژوهش پیشنهاد شد که مهـارتهای دارای قابلیت اشتغال (اعم از فکری و جسمی) با برنامههای فنی و حرفهای تلفیق شوند.
آموزشهای فنی و حرفهای
آموزشهای کاردانش
اشتغال
2008
09
22
83
93
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98331_8ea1a737243e3b1e0ff0e6017c91bac1.pdf