TY - JOUR ID - 98481 TI - مقایسه‌ی عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد استعداد درخشان، ممتاز با عادی در دانشگاه شهید بهشتی JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - قهرمانی, محمد AU - مؤمنی گوجانی, نجمه AD - دانشیار گروه رهبری و توسعه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 1 SP - 69 EP - 100 KW - استعداد درخشان KW - آموزش عالی KW - عملکرد تحصیلی KW - ممتاز DO - 10.29252/mpes.12.1.69 N2 - هدف: با توجه به اینکه در ایران ارائة تسهیلات به استعدادهای درخشان و ممتاز مورد توجه قانون‌گذار بوده است و نهادهای مختلف هم‌چون آموزش عالی ملزم به ارائة تسهیلاتی به استعدادهای درخشان و ممتاز هستند، بررسی عملکرد آن‌ها به‌عنوان بروندهای سیستم جذب و انتخاب کنونی ضروری به‌نظر می‌رسد. مطالعة حاضر با هدف مقایسة عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد استعداد درخشان و ممتاز با عادی در سه جزء عملکرد تحصیلی در دورة کارشناسی ارشد یعنی عملکرد آموزشی، عملکرد پژوهشی و ارتقاء علمی صورت گرفته است.مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع پس رویدادی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامة محقق‌ساخته استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد تأکید قرار گرفت و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هم‌چنین معدل اکثر دانشجویان فوق‌الذکر از طریق معاونت آموزشی و دفتر استعداد درخشان به دست آمد و با استفاده از SPSS در کنار داده‌های پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون T نشان‌دهندة تفاوت معنی‌دار عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد استعداد درخشان و ممتاز در مقابل دانشجویان عادی است. در زمینة ارتقاء علمی تفاوت معنی‌داری بین این دو گروه مشاهده نشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان‌دهندة تفاوت معنی‌دار معدل دانشجویان استعداد درخشان علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی با دانشجویان عادی علوم پایه و فنی و مهندسی است. بین معدل دانشجویان ممتاز فنی و مهندسی با دانشجویان عادی علوم انسانی تفاوت معنی‌داری به دست نیامد. بر عکس در عملکرد پژوهشی تنها بین دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز فنی و مهندسی و علوم انسانی با دانشجویان عادی علوم انسانی تفاوت معنی‌داری به دست آمد. و عملکرد دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز فنی و مهندسی و علوم انسانی برتر از دانشجویان عادی علوم انسانی بود. بین عملکرد ارتقاء علمی به تفکیک دانشجویان و دانشکده‌ها، تفاوت معنی‌داری به دست نیامد.بحث و نتیجه‌گیری: هر چند به صورت کلی در مقایسة دو گروه استعداد درخشان، ممتاز با عادی تفاوت معنی‌داری بین عملکرد پژوهشی و آموزشی وجود داشت، اما در مقایسة‌هایی که به تفکیک دانشکده‌ها صورت گرفت، مشخص شد که در عملکرد پژوهشی هیچ تفاوتی بین دانشجویان استعداد درخشان، ممتاز با عادی دانشکده‌های فنی و مهندسی و علوم پایه وجود ندارد. هم‌چنین تفاوتی در عملکرد ارتقاء علمی بین همة گروه‌های دانشجویان مشاهده نشد. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98481.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98481_27a9b61187bd387fe5a98ffdf54a93cc.pdf ER -