TY - JOUR ID - 98425 TI - روابط چندگانه آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی و تعهد سازمانی JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - مرادی, سعید AU - طالع پسند, سیاوش AD - عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر AD - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 1 SP - 31 EP - 50 KW - آموزش ضمن خدمت KW - تعهد سازمانی KW - توانمندسازی DO - N2 - هدف: هدف این مطالعه، آزمون روابط چندگانه آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان بود. روش: مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر (315 نفر) بود که 200 نفر از این تعداد (85 نفر کارکنان زن و 115 نفر کارکنان مرد) با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسشنامه‌های آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی و تعهد سازمانی را تکمیل کردند. داده‌ها با  مدل همبستگی کاننی تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که سطح بالای مهارت و دانش با سطح بالای احساس استقلال و مؤثر بودن همراه است و شدت رابطه کاننی 67/0 است. هم‌چنین، سطح بالای دانش و مهارت با سطح بالای تعهد مستمر همراه است و شدت رابطه کاننی 815/0 است. افزون برآن، یافته‌ها نشان می‌دهد که سطح بالای تعهد مستمر و هنجاری با سطح بالای احساس استقلال و مؤثر بودن همراه است و شدت رابطه کاننی 632/0 است. نتیجه‌گیری: ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان به‌عنوان یک عامل مهم در توانمندسازی و افزایش تعهد سازمانی کارکنان باید مد نظر مدیران مراکز دانشگاهی قرار گیرد. تلویحات نظری و کاربردی یافته‌ها مورد بحث قرار گرفت. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98425.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98425_ea70ddbc03fa47b41665cfd5f64eb7f0.pdf ER -