TY - JOUR ID - 98424 TI - نقش ویژگی‌های شخصیتی و شغلی معلمان در پیش‌بینی تعهد سازمانی آنان JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - ناوی, زهرا AU - بذرافشان مقدم, مجتبی AU - حسینقلی زاده, رضوان AU - کارشکی, حسین AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 1 SP - 143 EP - 162 KW - تعهد سازمانی KW - ویژگی‌های شخصیتی KW - ویژگی‌های شغلی KW - معلمان DO - N2 - هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نقش ویژگی‌های شخصیتی و شغلی در پیش‌بینی تعهد سازمانی معلمان بود. برای دست‌یابی به این هدف از روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه معلمان زن رسمی و قراردادی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی شهر سبزوار می‌باشد. از این مجموع، 175 نفر با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای به‌عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی نئو، پرسشنامه ویژگی‌های شغلی هاکمن و اولدهام و پرسشنامه محقق ساخته تعهد سازمانی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که تعهد سازمانی معلمان در ابعاد تعهد به آموزش و پرورش، تعهد به مدرسه، تعهد به همکاران و تعهد به وظایف آموزشی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. علاوه بر این نتایج نشان دادکه تعهد سازمانی معلمان هم‌زمان از طریق تعامل ویژگی‌های شخصیتی و شغلی آنان قابل پیش‌بینی نیست. این درحالی است که ویژگی شخصیتی برون‌گرایی و ویژگی‌های شغلی تنوع مهارت، اهمیت شغل و بازخورد در تحلیل‌های جداگانه قادر به پیش‌بینی تعهد سازمانی معلمان می‌باشند. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98424.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98424_fe12d2cb52e5eb89c08c4b8c8e40d898.pdf ER -