TY - JOUR ID - 98420 TI - بررسی نقش ادراک از توسعه حرفه‌ای بر روی دلبستگی شغلی، فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی شهرستان کاشان JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - آخوندی, فاطمه AU - صفایی موحد, سعید AD - کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی - دانشگاه خوارزمی AD - عضو هیت علمی دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 2 SP - 83 EP - 104 KW - ادراک از توسعه حرفه ای KW - فلات محتوایی KW - دلبستگی شغلی KW - فرسودگی شغلی KW - معلمان ابتدایی DO - N2 - علی‌رغم آن‌که اکثریت پژوهش‌ها در زمینه توسعه حرفه‌ای، به بررسی نقش این متغیر بر بهبود یادگیری دانش‌آموزان پرداخته‌اند؛ هدف از این پژوهش، بررسی الگوی مفهومی پیامدهای توسعه حرفه‌ای معلمان از بعد فردی بوده است؛ به‌صورت خاص این پژوهش به بررسی نقش ادراک از توسعه حرفه‌ای بر روی دلبستگی شغلی، فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی معلمان پرداخته است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع رابطه‌ای بوده است. نمونه آماری این پژوهش 180 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان کاشان می‌باشند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. برای جمع‌آوری اطلاعات چهار پرسشنامه شامل پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو (1982)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (2001)، پرسشنامه فلات محتوایی از میلیمان (1992) و ادراک از توسعه حرفه‌ای از چامبرلاین (2008) مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح توصیفی از نرم‌افزار SPSS-20 و جهت بررسی برازش مدل مفهومی و بررسی فرضیه‌های پژوهش از نرم‌افزار Amos-20 استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی الگوی مفهومی پژوهش، برازش خوب داده‌ها به مدل مفهومی را نشان داد و مدل مفهومی پژوهش به‌صورت کلی تأیید گردید؛ بررسی فرضیه‌های پژوهش نیز نشان داد که ادراک از توسعه حرفه‌ای بر دلبستگی شغلی (β=0.41 p<0.01)، فلات محتوایی شغل (β=-0.25, p <0.01) و فرسودگی شغلی معلمان (β=-0.30, p<0.01) اثرگذار می‌باشد. هم‌چنین نتایج نشان داد که دلبستگی شغلی و فلات محتوایی شغل نقش میانجی را در رابطه بین ادراک از توسعه حرفه‌ای و فرسودگی شغلی معلمان دارند. بنابراین با توجه به اهمیت ادراک از توسعه حرفه‌ای بر روی پیامدهای فردی، لزوم توجه بیشتر و برنامه‌ریزی در راستای ارتقای برنامه‌های توسعه حرفه‌ای معلمان بیش از پیش اهمیت می‌یابد UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98420.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98420_dde3158999c2bd9cfa925cb497f61acc.pdf ER -