TY - JOUR ID - 98419 TI - ارائه مدل پیش‌بینی موفقیت تحصیلی برای دوره‌های کارشناسی ارشد مطالعه موردی: مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - نامنی, احمد AU - طالع پسند, سیاوش AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 2 SP - 71 EP - 82 KW - پذیرش دانشجو KW - مدل پیش‌بینی KW - ‌موفقیت تحصیلی DO - N2 - هدف مطالعه حاضر، شناسائی شاخص‌های پذیرشی مؤثر در موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی و مدیریت در دوره‌های آموزش الکترونیکی و تدوین آنها در قالب یک مدل پیش‌بینی بود. روش: طرح مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. شرکت‌کنندگان، کلیه پذیرفته‌شدگان در دوره‌های کارشناسی ارشد مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران بودند که تا پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 92-1391حداقل، یک نیمسال، نمرات ثبت شده داشته‌اند. شیوه ورود به دوره کارشناسی ارشد، نوع دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی، نوع رشته تحصیلی مقطع کارشناسی و معدل کل مقطع کارشناسی به‌عنوان متغیرهای پیش‌بین و معدل کل واحدهای اخذ شده در مقطع کارشناسی ارشد به ‌عنوان متغیر ملاک جمع‌آوری شدند. و داده‌ها با مدل رگرسیون تحلیل شدند. یافته‌ها: از میان متغیرهای پیش‌بین وارد شده در تحلیل، رشته تحصیلی مقطع کارشناسی (مهندسی)، پذیرش از طریق آزمون اختصاصی (با وزن منفی)، معدل کل مقطع کارشناسی، نوع دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی (دولتی) و رشته تحصیلی مقطع کارشناسی (علوم پایه)، به ترتیب، به‌عنوان مؤثرترین عوامل یا پیش‌بینی‌کننده‌های موفقیت در مقطع کارشناسی ارشد شناسائی شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به توان پیش‌بین نسبتاً پائین ملاک‌های موجود پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش الکترونیکی در دانشگاه مورد مطالعه توصیه می‌شود از متغیرهای بیشتری به‌منظور پیش‌بینی قوی‌تر، استفاده کرد.   UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98419.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98419_b1da04ade494d88ca987f6b6c0f3d303.pdf ER -