TY - JOUR ID - 98408 TI - تحلیل و اعتباریابی ابزار سنجش رویکردهای مطالعه دانشجویان JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - زاهدی, سکینه AU - پرداختچی, محمدحسن AU - حسینی, سیدرسول AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران AD - استاد دانشگاه شهید بهشتی AD - عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 1 SP - 31 EP - 42 KW - دانشجویان KW - رویکردهای مطالعه KW - تحلیل عاملی KW - پرسش‌نامه SPQ KW - آموزش عالی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل ابزار سنجش رویکردهای مطالعه دانشجویان و تعیین ویژگی‌های فنی آن است. روش پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته‌های گروه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی متشکل از 4438 دانشجو بود. با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، نمونه‌ای به تعداد 358 نفر انتخاب شد. ابزار، پرسش‌نامه 20 سوالیSPQ  بیگز بوده است. داده‌ها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شد. تحلیل عاملی اکتشافی مدل اندازه‌گیری 4 عاملی جدیدی را نشان داد که این عوامل عبارت‌اند از انگیزه عمیق، استراتژی عمیق، انگیزه سطحی و استراتژی سطحی. ضمناً پایایی و روایی ابزار نیز محاسبه شده است و نشان داد برای سنجش مطالعه دانشجویان مناسب است. براساس نتایج به‌دست‌ آمده مدل چهار عاملی جدید حاصل تأثیر بافت و فرهنگ هر اجتماع بر ابزار سنجش است و بر متناسب‌سازی ابزارهای سنجش رویکرد مطالعه با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه دانشجویان کشورمان تأکید می‌کند. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98408.html L1 - ER -