TY - JOUR ID - 98395 TI - ارزیابی عملکرد دانشگاه شهید بهشتی براساس مدل تعالی سازمانی EFQM JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - شمس مورکانی, غلامرضا AU - قهرمانی, محمد AU - معارفوند, زهرا AU - زنگنه, فاطمه AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 7 IS - 1 SP - 39 EP - 67 KW - ارزیابی KW - عملکرد KW - کیفیت KW - مدل تعالی سازمانی EFQM DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد دانشگاه شهید بهشتی براساس مدل تعالی سازمانی EFQM به انجام رسیده تا با مشخّص کردن جایگاه این سازمان در مسیر تعالی، راه رسیدن به قلّه کیفیت را برای آن هموارتر سازد. و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها به صورت آمیخته (کمّی- کیفی) بود. جامعه­ آماری 14743 نفری دانشگاه، با روش تصادفی طبقه­ای تعداد 683 نفر [اعضای هیأت علمی (123)، دانشجویان (375)، مدیران (6) و کارکنان (179)]، براساس جدول مورگان به­عنوان نمونه انتخاب شد. هم­چنین 200 نفر از کارکنان سازمان­هایی که با دانشگاه در ارتباط هستند نیز به­عنوان "افراد جامعه" منظور شدند. در بخش کیفی، 14 نفر از نخبگان آموزشی نیز جهت انجام مصاحبه انتخاب گردیدند. ابزار اندازه­گیری در بخش کمّی شامل سه پرسشنامه محقّق­ساخته برای اعضای هیأت علمی، مدیران و کارکنان، دانشجویان و افراد جامعه و ابزار بخش کیفی، مصاحبه بود. روایی ابزار به تأیید چند نفر از اعضاء هیأت علمی و کارشناسان مربوطه رسید و پس از آزمون اولیه، پایایی پرسشنامه‌ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 98/0، 81/0 و 60/0 محاسبه شد. جهت تحلیل داده‌های کمّی از شاخص­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، توزیع فراوانی و درصد توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (t تک نمونه­ای، تحلیل واریانس به­روش اندازه­های مکرر، آزمون تعقیبی شفه، آزمون فریدمن و منطق امتیازدهی EFQM) استفاده شد و جهت تحلیل داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه از روش تحلیل محتوا استفاده به­عمل آمد. نتایج حاکی از آن است که بین میزان کاربست معیارهای مختلف مدل تعالی سازمانی EFQM در دانشگاه شهید بهشتی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج هم­چنین نشان داد که معیار "نتایج جامعه" در دانشگاه شهید بهشتی بالاترین رتبه را داشته و پس از آن به ترتیب معیارهای "نتایج کلیدی عملکرد"، "خطّ مشی و استراتژی"، "شراکت‌ها و منابع"، "نتایج کارکنان"، "رهبری"، "فرایند‌ها"، "نتایج مشتریان"، و "کارکنان" قرار دارند. بر حسب مدل EFQM، دانشگاه شهید بهشتی از 1000 نمره‌، نمره‌ 539.4 کسب کرد UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98395.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98395_9059937e833e18c568ef75979753d3cf.pdf ER -