TY - JOUR ID - 98362 TI - رابطه بین جوّ سازمانی مدارس و توانمندسازی دبیران: یک مطالعه موردی JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - شمس مورکانی, غلامرضا AU - گریوانی, کلثومه AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 4 IS - 2 SP - 64 EP - 84 KW - جوّ سازمانی KW - توانمندسازی KW - جوّ مدرسه KW - دبیر DO - N2 - تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین جوّ سازمانی و توانمندسازی دبیران دبیرستان­های متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور  89 دبیر از دبیرستان­های شهر بجنورد به‌عنوان نمونه با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای اندازه‌گیری جوّ سازمانی از پرسش‌نامه چهار مؤلفه‌ای هوی و سیبو و برای توانمندسازی از پرسش‌نامه هشت مؤلفه‌ای ژاف و اسکات استفاده به عمل آمد. روایی هر دو پرسش‌نامه به تأیید متخصصان رسید و برای سنجش پایایی ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 78/0 و 88/0 به‌دست آمد. جهت تحلیل داده‌ها، از آزمون‌های تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، t و آزمون مربعات استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جوّ سازمانی مدارس و توانمندسازی دبیران ارتباط مثبت و قوی وجود دارد. بین جوّهای باز و متعهدانه مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه مستقیم است. بین جوّ غیرمتعهدانه مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود ندارد. بین جوّ بسته مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه مستقیم است. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98362.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_98362_55109fdc24197d56bdaf5b1dc483235c.pdf ER -