TY - JOUR ID - 102616 TI - تدوین سناریوهای توسعه حرفه‌ای معلمان بر اساس اصول آینده‌ پژوهی JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - طاهرپور کلانتری, مسعود AU - پورشافعی, هادی AU - آیتی, محسن AD - دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 16 IS - 1 SP - 173 EP - 198 KW - توسعه حرفه‌ای KW - معلمان KW - آینده‌پژوهی KW - سناریونگاری DO - 10.48308/mpes.2023.102616 N2 - هدف: هدف این پژوهش شناخت عوامل اصلی و نگاشت سناریوهای‌ باورکردنی و مطلوب توسعه حرفه‌ای معلمان استان خراسان جنوبی است.موارد و روش‌ها: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش‌های جدید آینده‌پژوهی (دلفی و سناریو) انجام‌گرفته است. برای تحلیل شاخص‌ها و متغیرها از نرم‌افزارهای میک مک و سناریو ویزارد استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل 20 نفر از معلمان ،10 نفر از مدیران مدارس و 5 نفر از کارشناسان آموزش منابع انسانی ادارات آموزش و پرورش بودند. شیوه نمونه‌گیری صورت هدفمند (ملاک‌محور) است و معیار هدف‌مندی داشتن مدرک کارشناسی ارشد و حداقل سابقه خدمت 15 سال است.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که 13 عامل اصلی در توسعه حرفه‌ای معلمان استان خراسان جنوبی تأثیرگذار است. این عوامل توسعه توانمندی معلمان در نقش فردی و اجتماعی، تحولات علمی، جایگاه معلم در جامعه، میزان همکاری و تعامل با معلمان و متخصصان، توسعه توانمندی‌های شناختی و خودآموزی، وضعیت انگیزشی و علاقه متناسب با شغل، توسعه فرهنگ آموزشگاهی و اخلاق حرفه‌ای، حمایت مالی دولتی و مردمی از معلمان و مدارس، توجه به تخصص‌گرایی، توسعه فناوری، شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای، میزان اتکا به مدرسه، توجه به اثربخشی و توسعه ارتباطات (محلی، ملی و بین‌المللی) را در بر می‌گیرد. این عوامل براساس تحلیل سناریونویسی به 39 وضعیت احتمالی می‌انجامند. بعد از تحلیل وضعیت‌های احتمالی، 6 سناریو باورکردنی و 3 سناریو با احتمال وقوع قوی در توسعه حرفه‌ای استان خراسان جنوبی شناسایی شد. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_102616.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_102616_d8ff5d79097755e2d28271ffb52d15eb.pdf ER -