TY - JOUR ID - 102407 TI - بررسی رابطه مؤلفه‌های بالندگی سازمانی اثربخش و عدالت اسلامی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - نیکخو امیری, عباس AU - باقرزاده, محمدرضا AU - طبری, مجتبی AU - قلیپور کنعانی, یوسف AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران AD - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر ، قائمشهر، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران AD - گروه مهندسی صنایع، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 15 IS - 2 SP - 281 EP - 296 KW - اثربخشی KW - اعضای هیئت علمی KW - بالندگی سازمانی KW - عدالت اسلامی KW - دانشگاه فرهنگیان DO - 10.48308/mpes.2022.102407 N2 - هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه مؤلفه‌های بالندگی سازمانی اثربخش و عدالت اسلامی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران است. مواد و روش‌ها: روش پژوهش، آمیخته است که در بخش کیفی از نوع اکتشافی و در بخش کمی به صورت پیمایشی انجام شد. جامعة آماری پژوهش خبرگان، متخصصان و اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه فرهنگیان استان‌ مازندران بودند که 20 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب ‌شدند. برای تدوین مدل مفهومی پژوهش ابتدا عوامل پیش‌بینی‌کننده و پیامدهای بالندگی سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. به همین منظور رابطه بین عدالت اسلامی و بالندگی سازمانی مورد بررسی قرار گرفت و هم‌چنین عدالت اسلامی (عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای، معوض و اطلاعاتی) به‌عنوان متغیر اثرگذار بر روی بالندگی سازمانی مطالعه شد. سپس با استفاده از مدل معادلات ساختاری مدل مفهومی پژوهش مورد بررسی و تحلیل واقع شد مدل مفهومی پژوهش با آزمون تحلیل واریانس و تحلیل عامل اکتشافی و با استفاده از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 24 و لیزرل ارزیابی گردید. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که عدالت توزیعی بالاترین تأثیر را در بالندگی سازمانی و عدالت رویه‌ای در رتبه دوم و عدالت معوض در رتبه سوم و عدالت مراوده ای در رتبه چهارم و نهایتاً عدالت اطلاعاتی کمترین تأثیر را داشته است؛ به عبارتی بیشترین مصداق عدالت از نظر پاسخ‌دهندگان عدالت توزیعی می‌باشد که موجبات بالندگی هرچه بیشتر سازمانی را فراهم می آورد و مدیران و نظام پرداخت باید نسبت به توزیع امکانات و منابع و دانشجو توجه بیشتری مبذول دارند. با استفاده از تقویت علاقمندی فردی و سازمانی و نیز رعایت عدالت سازمانی می‌توان بستر شکل‌گیری رفتار احترام‌آمیز و فضیلت مدنی را در کارکنان به لحاظ رفتار شهروندی سازمانی ارتقا داد. هم‌چنین با ایجاد بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت و نیز توجه به این دو مقوله در ترسیم اهداف و سیاست‌گذاری سازمانی می‌توان حس مشارکت‌پذیری و روحیه نوع دوستی و رفتار فرانقش تعهد و تعلق کارکنان را در مؤسسات آموزش عالی ارتقاء بخشید. نهایتاً با پیاده‌سازی مدل ارائه شده هماهنگی و انسجام میان عملکردها فعالیت‌ها و اهداف سازمان افزایش یابد. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_102407.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_102407_5574b7588f87f1448fbe6a79131e11c7.pdf ER -