TY - JOUR ID - 102166 TI - ارائه الگویی برای تجاری‌سازی دانش: الگویی مفهومی و آزمون تجربی آن JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - واحدچوکده, حسین AU - کرمی پورشمس آبادی, محمدرضا AU - صحبتلو, علی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 15 IS - 1 SP - 129 EP - 152 KW - تجاری‌سازی دانش KW - دانشگاه KW - دانش‌آموختگان KW - مدل DO - 10.52547/MPES.15.1.129 N2 - هدف : هدف اول پژوهش حاضر شناسایی مقوله‌ها و مفاهیم تجاری‌سازی دانش جهت ارائه یک الگوی مفهومی است. و هدف دوم آن آزمون تجربی الگوی مفهومی تجاری سازی دانش می‌باشد.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش رؤسا، مدیران گروه و استادان دانشگاه، متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در استان گیلان بودند. برای انجام پژوهش، در مرحله کیفی30 نفر با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و در مرحله کمی، 230 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در مرحله کیفی، با نمونه‌ها مصاحبه عمیق تا دستیابی به اشباع نظری موضوع انجام شد و در مرحله کمی، از مشارکت‌کنندگان درخواست شد تا به پرسشنامه پژوهش پاسخ دهند. برای تحلیل اطلاعات مرحله کیفی از روش تئوری داده بنیاد و برای تحلیل داده‌های کمی از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد.  بحث و نتیجه‌گیری: در مرحله کیفی، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی مصاحبه‌ها و رویکرد سیستمی اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 146 مفهوم اولیه، 23 مفهوم ثانویه و 9 مقوله عمده (سرمایه فکری، بهره‌وری دانشگاهی، سیاست‌ها و قابلیت‌های سازمانی، نهادینه کردن تجاری‌سازی، بسترسازی، شبکه‌سازی (شبکه‌گرایی)، خلق دانش، دستیابی به توان رقابتی، قابلیت تجاری‌سازی دانش) استخراج گردید که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم به دست آمده از مرحله کدگذاری باز در قالب: شرایط علی، پدیده محوری، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها به صورت الگوی پارادایمی به هم مرتبط گردید. و در ادامه الگوی مفهومی پژوهش ارائه شد. در مرحله کمی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های شناسایی شده به روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتابج برازش‌های الگوی تأییدی مرتبه دوم (مقدار گزارش شدة خی دو، مقدار خی دو تقسیم بر درجة آزادی که کمتر از 3 و شاخص برازش مقایسه‌ای، بیشتر از 9/0) ، و نتایج بار عاملی (ضریب لامبدا) تمام متغیرهای آشکار که بالاتر از 4/0 است، حاکی از مطلوب بودن براش الگوی تجربی می‌باشد. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_102166.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_102166_7c9e2bb1b748a10d4e94afa7e5970f9b.pdf ER -