TY - JOUR ID - 100731 TI - طراحی الگوی کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی دانشگاه: یک مطالعه کیفی JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - فتاحی, محمد AU - قلاوندی, حسن AU - حسنی, محمد AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران AD - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران AD - استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 15 IS - 1 SP - 59 EP - 84 KW - اعضای هیئت علمی KW - دانشگاه KW - کارراهه KW - کارراهه شغلی درونی DO - 10.52547/MPES.15.1.59 N2 - هدف: کارراهه شغلی یکی از بخش‌های فعالیت مدیران منابع انسانی است که با یافتن مسیر ترقی هر فرد در زندگی کاری‌اش او را به سوی کمال رهنمون می‌سازد. این مهم، رضایت‌مندی شغلی و تصدی حرفه‌ای و اثربخشی بالاتری را سبب می‌شود. هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی کارراهه شغلی درونی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه بود.مواد و روش‌ها: به‌منظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و از روش تحلیل مضمون استفاده شد، جامعه پژوهش اساتید دانشگاه ارومیه در سال 1398 که دارای سوابق علمی و اجرایی و هم‌چنین آشنایی به حوزه علوم رفتاری و مدیریت بودند انتخاب و براساس اشباع نظری داده‌ها، تعداد 23 نفر از آن‌ها به صورت روردرو مطالعه شدند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد، داده‌های بدست آمده از مصاحبه‌ها به کمک نرم‌افزار کیفی (Maxquda18) و در قالب کدهای باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. در نتیجه‌ی تحلیل کیفی داده‌ها، 80 کد باز، 10 کد محوری و 4 کد گزینشی به‌عنوان ابعاد و مؤلفه‌های اصلی کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی شکل گرفت و مدل مطلوب کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی ارائه گردید.بحث و نتیجه‌گیری: از این منظر، کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی دارای 4 بعد و 10 مؤلفه شامل توانمندی‌های حرفه‌ای (توانمندی آموزشی، توانمندی پژوهشی، شایستگی‌های مدیریتی)، شایستگی کار تیمی (تعامل و همکاری)، دانش (دانش حرفه‌ای رشته، دانش سازمانی، تقویت دانش تخصصی) و ویژگی‌های شخصیتی (توانمندی‌های فردی، نگرش مثبت، نوآوری بودن) است. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان به این نتیجه رسید که داشتن کارراهه شغلی زمینه‌ساز موفقیت خواهد بود و در این زمینه می‌تواند آثار زیادی در زندگی فردی و سازمانی اعضای هیئت علمی داشته باشد. ابعاد کارراهه شغلی درونی و توجه کردن به آن‌ها می‌تواند تنظیم برنامه‌های رشد حرفه‌ای بلندمدت برای اعضای هیئت علمی را به دنبال داشته باشد، هم‌چنین ارتقا و پیشرفت عالی‌تری را به همراه خواهد داشت و مسیر شغلی را برای اعضای هیئت علمی هموارتر خواهد کرد. UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_100731.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_100731_b803778e16528f915c2e013b08824ea1.pdf ER -