TY - JOUR ID - 100559 TI - ارزشیابی دوره‌های آموزش و بهسازی استراتژیک براساس مدل استراتژیک نوئه: مورد مطالعه (مجتمع آموزشی راه رشد) JO - مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی JA - MPES LA - fa SN - 2423-5261 AU - شمس, غلامرضا AU - قهرمانی, محمد AU - داوری اقدم, فروغ AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 2 SP - 73 EP - 112 KW - آموزش و بهسازی استراتژیک KW - مدل استراتژیک نوئه KW - مجتمع آموزشی راه رشد DO - 10.52547/MPES.14.2.73 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی دوره‌های آموزش و بهسازی استراتژیک با استفاده از مدل آموزش و بهسازی استراتژیک نوئه در مجتمع آموزشی راه رشد به انجام رسیده تا با مشخص کردن جایگاه سازمان در مسیر تعالی راه رسیدن به قله کیفیت را برای آن هموارتر سازد.مواد و روش‌ها: روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی-کیفی) بود؛ در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی و در بخش کیفی پدیدارشناسی. جامعه آماری، کارکنان بخش اجرایی و آموزشی مجتمع آموزشی راه رشد تهران (N=200) بودند که به روش تصادفی ساده و با فرمول کوکران 132 نفر به‌عنوان نمونه برای بخش کمی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها در بخش کمی از پرسش‌نامه محقق ساخته براساس مدل آموزش و بهسازی استراتژیک نوئه استفاده و اعتبار پرسشنامه توسط صاحب‌نظران تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.948 محاسبه گردید. روش تحلیل داده‌ها در این بخش مشتمل بر آمار توصیفی و آمار استنباطی (یو من ویتنی و کروسکال والیس) بود. چالش‌های موجود در دوره‌های آموزش و بهسازی استراتژیک تحت عنوان بخش کیفی پژوهش مورد شناسایی قرار گرفت. جامعه آماری بخش کیفی مشتمل بر مدیران و معاونان آموزشی و معلمان با سابقه بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک محور، تعداد 15 نفر انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اقدام شد. در این بخش، برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از تکنیک کدگذاری سه مرحله‌ای اشتراس و کوبین استفاده شد.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاصل نشان داد که در فرایند رقابت، نیازسنجی، برون‌سپاری دوره‌های آموزش و بهسازی، کار تیمی و تسهیم دانش، رضایتمندی و جابجایی شغلی و کاهش زمان و هزینه‌های دوره‌ها چالش‌هایی وجود دارد. در ادامه کار، برای چگونگی رفع این چالش‌ها پیشنهادات و سازوکارهایی شناسایی شد که شامل شش مقوله اصلی "برنامه‌ریزی آموزشی استراتژیک"، "بازنگری در شرایط نیازسنجی"، برگزاری دوره‌های آموزشی گروهی با نظارت و مشارکت گروه‌ها"، بهره‌مندی از مزایای برون‌سپاری در شرایط ایده‌آل، مدیریت بهبود و اصلاح دوره‌ها با همکاری واحد نظارت و ارزشیابی و اقدامات سازمانی" می‌باشد.  UR - https://mpes.sbu.ac.ir/article_100559.html L1 - https://mpes.sbu.ac.ir/article_100559_4c7391019b7a770807a22eb676e59cfb.pdf ER -