دانشگاه شهید بهشتی
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2538-6344
7
1
2014
06
22
مفهوم سازی فرایند تسهیم دانش بین اعضای هیات علمی در محیط های دانشگاهی: نظریهای داده بنیاد
9
38
FA
قاسم
سلیمی
استادیار دانشگاه شیراز
salimi_shu@yahoo.com
زهرا
صباغیان
استاد دانشگاه شهید بهشتی
حسن
دانایی فرد
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
محمود
ابوالقاسمی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
هدف پژوهش حاضر نظریهپردازی در ارتباط با فرایند تسهیم دانش بین اعضای هیات علمی در محیطهای دانشگاهی است. به این منظور با استفاده از راهبرد پژوهشی نظریهپردازی داده بنیاد، ضمن مصاحبه فردی با 16 نفر از اعضای هیات علمی، تجارب اعضای هیات علمی در ارتباط با فرایند تسهیم دانش با رویکردی کیفی و استقرایی مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از طرح نظاممند، با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف مفهومپردازی، نظریهای در این زمینه تکوین یافت. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از 9 مقوله اصلی بود که مقاله حاضر یافتههای مطالعه را در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (انگیزههای درونی و بیرونی)؛ مقوله کانونی (تمایل اعضای هیات علمی به تسهیم غیرمستقیم دانش با همکاران)؛ راهبردها / تعاملات تسهیم دانش (فردی، نوشتاری و شبکهساز)؛ زمینه یا بستر (بستر درون فردی، بستر سازمانی)؛ شرایط مداخلهگر (نگاه به دانشآفرینی دانشگاهی) و رهآورد (پیامد فردی و گفتمانزایی بیننسلی و بینرشتهای) و روابط بین ابعاد مختلف آنرا در محیطهای دانشگاهی، تحلیل مینمایند.
آموزش عالی,تسهیم دانش,اعضای هیات علمی,نظریهپردازی داده بنیاد
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98394.html
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98394_3e2bc2fa1f5a67f61d345c9f73194ddd.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2538-6344
7
1
2014
06
22
ارزیابی عملکرد دانشگاه شهید بهشتی براساس مدل تعالی سازمانی EFQM
39
67
FA
غلامرضا
شمس مورکانی
0000-0003-4233-3850
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
gh_shams@sbu.ac.ir
محمد
قهرمانی
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
dr_ghahramani@yahoo.com
زهرا
معارفوند
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
فاطمه
زنگنه
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد دانشگاه شهید بهشتی براساس مدل تعالی سازمانی EFQM به انجام رسیده تا با مشخّص کردن جایگاه این سازمان در مسیر تعالی، راه رسیدن به قلّه کیفیت را برای آن هموارتر سازد. و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها به صورت آمیخته (کمّی- کیفی) بود. جامعه آماری 14743 نفری دانشگاه، با روش تصادفی طبقهای تعداد 683 نفر [اعضای هیأت علمی (123)، دانشجویان (375)، مدیران (6) و کارکنان (179)]، براساس جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شد. همچنین 200 نفر از کارکنان سازمانهایی که با دانشگاه در ارتباط هستند نیز بهعنوان "افراد جامعه" منظور شدند. در بخش کیفی، 14 نفر از نخبگان آموزشی نیز جهت انجام مصاحبه انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری در بخش کمّی شامل سه پرسشنامه محقّقساخته برای اعضای هیأت علمی، مدیران و کارکنان، دانشجویان و افراد جامعه و ابزار بخش کیفی، مصاحبه بود. روایی ابزار به تأیید چند نفر از اعضاء هیأت علمی و کارشناسان مربوطه رسید و پس از آزمون اولیه، پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 98/0، 81/0 و 60/0 محاسبه شد. جهت تحلیل دادههای کمّی از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، توزیع فراوانی و درصد توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (t تک نمونهای، تحلیل واریانس بهروش اندازههای مکرر، آزمون تعقیبی شفه، آزمون فریدمن و منطق امتیازدهی EFQM) استفاده شد و جهت تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه از روش تحلیل محتوا استفاده بهعمل آمد. نتایج حاکی از آن است که بین میزان کاربست معیارهای مختلف مدل تعالی سازمانی EFQM در دانشگاه شهید بهشتی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که معیار "نتایج جامعه" در دانشگاه شهید بهشتی بالاترین رتبه را داشته و پس از آن به ترتیب معیارهای "نتایج کلیدی عملکرد"، "خطّ مشی و استراتژی"، "شراکتها و منابع"، "نتایج کارکنان"، "رهبری"، "فرایندها"، "نتایج مشتریان"، و "کارکنان" قرار دارند. بر حسب مدل EFQM، دانشگاه شهید بهشتی از 1000 نمره، نمره 539.4 کسب کرد
ارزیابی,عملکرد,کیفیت,مدل تعالی سازمانی EFQM
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98395.html
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98395_9059937e833e18c568ef75979753d3cf.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2538-6344
7
1
2014
06
22
طراحی و استقرار نظام آموزش مشاغل مدیریتی سازمان شهرداری تهران مطابق با استانداردهای مشاغل ملی و بینالمللی
68
92
FA
اباصلت
خراسانی
0000-0002-6534-458X
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
drkhorasanitr@gmail.com
<span lang="FA" dir="RTL">هد</span><span lang="FA" dir="RTL">ف پژوهش حاضر استقرار و پیادهسازی نظام آموزش استاندارد محور مدیران در سازمان شهرداری تهران است. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">این</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">یک</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مطالعه</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">توصیفی</span><span>- </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پیمایشی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">است،</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">که در</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">آن</span><span lang="FA" dir="RTL">140</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">نفر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">از مدیران شهرداری در</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">سطح</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">استان تهران</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">در</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">سال</span><span lang="FA" dir="RTL"> 1390 بهروش تصادفی ساده </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مورد بررسی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">قرار</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">گرفتند. جمعآوری اطلاعات</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">از</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">طریق</span><span lang="FA" dir="RTL">پرسشنامه محققساخته </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">در مورد نمونه انجام گردید. روایی ابزار</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">با</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">از</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">نظر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">اساتید</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مرتبط</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">با</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">موضوع</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">با</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">کمک</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">روش</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">تحلیل</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مولفههای</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">اصلی و برازش</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مدل</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">اندازهگیری</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">متغیرهای</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">نهفته</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">با</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">از</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">تحلیل</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">عاملی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">تأییدی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مورد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ارزیابی و</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">تأیید</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">قرار</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">گرفت و جهت تعیین پایایی آن از روش آلفای کرانباخ استفاده شد </span><span lang="FA" dir="RTL">که نشاندهنده پایایی (79/0=</span><span> R</span><span lang="FA" dir="RTL">) است و </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">میتوان گفت ابزار از ویژگی پایایی مناسب برخوردار است.</span><span lang="FA" dir="RTL"> دادههای بهدست آمده با استفاده از الگوی معادلات ساختاری تحلیل گشت و الگوی پیشنهادی مورد آزمون قرار گرفت.</span><span lang="FA" dir="RTL">نتایج نشان میدهد که ابعاد </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">راهبردهای آموزش، فرایندهای آموزش، نتایج آموزش </span><span lang="FA" dir="RTL">دارای رابطه مثبت و معنادار با نظام </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">آموزش مدیران</span><span lang="FA" dir="RTL"> هستند. علاوه بر این، اجرای الگوی معادلات ساختاری نشان داد که دادهها با الگوی پیشنهادی برازش دارند (0.92</span><span>=</span><span>GFI</span><span lang="FA" dir="RTL">، 0.91</span><span>=</span><span>AGFI</span><span lang="FA" dir="RTL">، 0.93</span><span>=</span><span>CFI</span><span lang="FA" dir="RTL">، 0.88 </span><span>=</span><span>NNFI</span><span lang="FA" dir="RTL">، 0.031</span><span>MSEA= </span><span lang="FA" dir="RTL"> )؛</span><span lang="FA" dir="RTL"> این بدان معناست که رابطه تمامی ضرایب مسیر پیشنهادی الگو نیز معنادار بوده است (</span><span>p</span><span><</span><span>0.01</span><span lang="FA" dir="RTL">).</span>
آموزش مدیران,راهبردهای آموزش,فرایندهای آموزش,نتایج آموزش,معادلات ساختاری
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98396.html
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98396_5e4482e7e8691e13e9d2732bd854a843.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2538-6344
7
1
2014
06
22
معیارهای اخلاقی و حرفهای فرایند نظارت پژوهشی در اجرای پایاننامههای دانشجویی
93
113
FA
علیرضا
مطلبی فرد
گروه آیندهپژوهی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
jmpes.sbu@gmail.com
بیژن
عبداللهی
عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
هدیه
محبت
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
تدوین چارچوب اخلاقی برای تدوین پایاننامههای دانشجویی بهمنظور کاستن از آسیبهای اخلاقی موجود در این زمینه میتواند در رشد و توسعه علمی دانشجویان، گروههای آموزشی و کشور موثر باشد. روش کار پژوهش حاضر در چارچوب روش کیفی صورت گرفته است. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساختاریافته بوده است. جامعه پژوهشی عبارت است از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی شهر تهران که از بین آنها 37 نفر براساس قاعده اشباع، بهعنوان اطلاعرسان انتخاب گردیدند. برای انتخاب اطلاعرسانهای پژوهش از نمونهگیری هدفمند و روش اطلاعرسانهای کلیدی و گلوله برفی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای مصاحبهها و فرایند کدگذاری استفاده شده است و اعتبار نتایج از طریق بازبینی اعضا و ممیزی همکاران تایید شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهند که براساس دیدگاه اطلاعرسانهای پژوهش در فرایند نظارت پژوهشی بایستی به چهار دسته معیارهای اخلاقی و حرفهای مربوط به استادان، معیارهای اخلاقی و حرفهای مربوط به دانشجویان، معیارهای اخلاقی و حرفهای مربوط به گروههای آموزشی و معیارهای اخلاقی و حرفهای مربوط به جلسات دفاع توجه کرد. برای دستیابی به وضعیت مطلوب در این زمینه نیاز است که بسترهای قانونی لازم را فراهم نماییم، نیازهای دانشجویان و استادان را تامین کنیم و از طریق بهکارگیری چارچوبهای اخلاقی به کنترل درونی افراد در این حوزه کمک نماییم.
چارچوب اخلاقی,پایاننامهها,مطالعه کیفی,نظارت پژوهشی
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98397.html
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98397_fdc1b4d10ba7d05eb0176948b976f1e6.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2538-6344
7
1
2014
06
22
ارتباط بین صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
114
127
FA
حمیده
رشادت جو
دکترای مدیریت آموزش عالی؛ استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
اسماعیل
مهاجری
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
esmaeelmohajeri@yahoo.com
به منظور بررسی رابطه بین صداقت علمی دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنان، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. نمونه آماری مشتمل بر364 نفر بود، که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه صداقت علمی و معدل آخرین ترم گذرانده شده دانشجویان برای پیشرفت تحصیلی استفاده گردیده است. برای بررسی پایایی پرسشنامه صداقت علمی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که 84% بدست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در قسمت آمار توصیفی دادههای بدست آمده به صورت جداول و نمودارها، فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ارائه شد و در قسمت آمار استنباطی، از آزمون همبستگی پیرسون و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی همبستگی وجود دارد. همچنین میان دانشجویان دختر و پسر از نظر میزان صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی تفاوت وجود دارد. میان دانشجویان کارشناسی و ارشد از نظر پیشرفت تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد اما بین آنها از نظر صداقت علمی تفاوت وجود دارد. میان دانشجویان کارشناسی ترم پایین(سال اول و دوم) و ترم بالا (سال سوم و چهارم) از نظر صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد. بین دانشجویان دانشکده فنی و دانشکده مدیریت از نظر میزان پیشرفت تحصیلی و صداقت علمی تفاوت وجود دارد.
صداقت علمی,پیشرفت تحصیلی
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98398.html
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98398_b3397fe7237ca613166e5db9895b0b25.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2538-6344
7
1
2014
06
22
نقش شیوههای فرهنگسازی در استقرار بهینه نظام آراستگی محیط کار (5S) در دبیرستانهای دخترانه شهر تهران
128
145
FA
مرضیه
احمدی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
mrzahmadi@yahoo.com
اکبر
فرجی ارمکی
معاون دفتر مهارت های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
afarajia@gmail.com
سعید
خواجه ای
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
skhajeey@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شیوههای فرهنگسازی در استقرار بهینه نظام آراستگی در دبیرستانهای دخترانه است. روش پژوهش پیمایشی، بر حسب هدف کاربردی، از نظر زمان، مطالعه مقطعی و تکنیک مورد استفاده، پرسشنامه محققساخته است. جامعه آماری کلیه مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران (500 نفر) در نمونهای به حجم 217 نفر بوده که بهصورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها، از آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کولموگروف- اسمیرنف و تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون t مستقل استفاده شد. مهمترین یافته این پژوهش نشان میدهد که بین بهکارگیری شیوههای فرهنگسازی با استقرار بهینه نظام آراستگی و مؤلفههای آن رابطه معناداری وجود دارد. هرکدام از این سه شیوه؛ اجرای برنامههای آموزشی، تعاملات و ارتباطات سازمانی و الگوبرداری، به ترتیب نقش مهمتری در ایجاد شرایط استقرار بهینه نظام آراستگی داشته و اهمیت اجرای آموزش بیش از سایر شیوهها است. کاربرد هر سه میتواند پیشبینی میزان استقرار بهینه نظام آراستگی را تا سطح بالایی افزایش دهد.
نظام آراستگی محیط کار (5s),فرهنگسازی,آموزش,ارتباطات سازمانی,الگوبرداری از بهترینها
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98399.html
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98399_bbdafbbb1045c982ba4899d03d8d7c95.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
2423-5261
2538-6344
7
1
2014
06
22
تأثیر رهبری توزیع شده بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی کرج (بررسی نقش میانجیگری متغیر خوش بینی تحصیلی معلمان)
146
176
FA
علی
یاسینی
استادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام
a_yas1363@yahoo.com
فایق
محمدی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان
mohammadi2642@yahoo.com
طاهره
یاسینی
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز
ضمن واکاوی مفهوم رهبری توزیع شده، هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر سبک رهبری توزیعشده بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نقش میانجیگر متغیر خوشبینی تحصیلی معلمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان کرج است. که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و جدول جرسی و مورگان تعداد 160 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد شده، که شامل چهار قسمت (سنجش رفتار رهبر گورودن (2005)، تعهد سازمانی مییر و آلن (1990)، رضایت سازمانی آلترمن و ورهاق (2007)، و خوشبینی تحصیلی هوی و وولفوک (2009)) بود استفاده شد. پرسشنامه مذکور دارای 66 گویه (36 ایتم برای سنجش خوشبینی تحصیلی، 20 گویه برای سنجش رفتار رهبری، 6 گویه برای سنجش تعهد سازمانی و 6 گویه برای سنجش رضایت شغلی) است. دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که رهبری توزیعشده پیشبینیکننده خوشبینی، رضایت و تعهد سازمانی است. اما درجه تاثیرگذاری آن بر تعهد سازمانی بیش از سایر متغیرها است. همچنین تاثیر رهبری توزیعشده بر رضایت شغلی بهصورت غیرمستقیم است. متغیرهای دموگرافیک نیز تعهد سازمانی را بیش از رضایت شغلی تبیین مینمایند. همچنین یافتهها نشان داد که هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک، خوشبینی تحصیلی را پیشبینی نمیکنند. در نهایت خوشبینی تحصیلی نیز تعهد حرفهای و رضایت شغلی را بهطور معناداری پیشبینی مینماید.
رهبری توزیعشده,خوشبینی تحصیلی,تعهد سازمانی,رضایت شغلی
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98400.html
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98400_9c793e3b78ddc976671cd5ced77e0998.pdf