ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی (14 اصل چندرسانهای ون مرینبور و کستر) بر یادگیری و یادداری در محیطهای یادگیری چندرسانهای
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی اصول طراحی آموزشی بر یادگیری و یادداری در محیطهای یادگیری چندرسانهای (مجازی) است. روش پژوهش آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان با تعداد 540 نفر بود. نمونه پژوهش شامل 180 نفر (110 مرد و 70 زن) میباشد که در دو گروه آزمایشی (55 مرد و 35 زن) و کنترل (55 مرد و 35 زن) به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، یادگیری و یادداری از طریق پیشآزمون و پسآزمون (محتوای درس آمار) است که روایی صوری آنها مورد تأیید متخصصین سنجش و آمار قرار گرفت و رعایت اصول طراحی آموزشی از طریق نرمافزار مبتنی بر اصول چهاردهگانه طراحی آموزشی ون مرینبور و کستر (2005) که روایی درونی (94/0) و بیرونی (81/0) آن از طریق پرسشنامه 72 سؤالی محققساخته مورد بررسی و اندازهگیری قرار گرفت. نتایج نشان داد که رعایت اصول طراحی آموزشی تاثیر قابل توجهی روی افزایش یادگیری و یادداری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل دارد ( 01/0 ≥ P).
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98366_a9058de63a2a903ebbd3d54deb8399a2.pdf
2012-06-21
9
27
اصول طراحی آموزشی
یادگیری
یادداری
محیطهای یادگیری چندرسانهای
حسین
زارع
m_taher858@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
سرمدی
sarmad@pnu.ac.ir
2
دانشیار گروه روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
هاشم
فردانش
3
دانشیار گروه تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران
AUTHOR
آوات
فیضی
4
استادیار گروه آمار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
کلارک، روت کلوین و میر، ریچارد ای. (1388). یادگیری الکترونیکی و علم آموزش. ترجمه داود کریم زادگان مقدم و زهرا جلال زاده، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
1
Atkinson, R. K.; Derry, S. J.; Renkl, A.; & Wortham, D. (2000). Learning from examples: Instructional principles from the worked examples research. Review of Educational Research, 70, pp. 181-214.
2
Baddeley, A. (1998). Human memory. Boston: Allyn & Bacon.
3
Carlson, R. A.; Khoo, H.; & Elliot, R. G. (1990). Component practice and exposure to a problem-solving context. Human Factors, 32, pp. 267-286.
4
Carlson, R. A.; Sullivan, M. A.; & Schneider, W. (1989). Component fluency in a problem-solving context. Human Factors, 31, pp. 489-502.
5
Carney, R. N. & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students’ learning from text. Educational Psychology Review, 14, pp. 5–26.
6
Chandler, P. & Sweller, J. (1991). Cognitive load theory and the format of instruction. Cognition and Instruction, 8, pp. 293-332.
7
Chandler, P. & Sweller, J. (1992). The split-attention effect as a factor in the design of instruction. British. Journal of Educational Psychology, 62, pp. 233-246.
8
Chi, M. T. H.; De Leeuw, N.; Chiu, M.; & LaVancher, C. (1994). Eliciting self-explanations improves understanding. Cognitive Science, 18, pp. 439-477.
9
Chi, M. T.H. (2000). Self-enplaning expository texts: The dual processes of generating inferences and repairing mental models. In R. Glaser (Eds.), Advances in instructional psychology: Educational design and cognitive science. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
10
Chi, M.T.H.; Bassok, M.; Lewis, M. W.; Reimann, P.; & Glaser, R. (1989). Self-explanations: How students study and use examples in learning to solve problems. Cognitive Science, 13, pp. 145-182.
11
Clark, J. M. & Paivio, A. (1991). Dual coding theory and education. Educational Psychology Review, 3, pp. 149-210.
12
Kalyuga, S.; Chandler, P.; & Sweller, J. (1999). Managing split-attention and redundancy in multimedia instruction. Applied Cognitive Psychology, 13, pp. 351-371.
13
Kester, L.; Kirschner, P. A.; & Van Merriënboer, J. J.G. (2006). Just-in-time information presentation: Improving learning a troubleshooting skill. Contemporary Educational Psychology, 31, pp. 167-185.
14
Lee, C. H. & Kalyuga, S. (2011). Effectiveness of on-screen pinyin in learning Chinese: An expertise reversal for multimedia redundancy effect. Computers in Human Behavior, 27, pp. 11–15.
15
Mautone, P. D. & Mayer, R. E. (2001). Signaling as a cognitive guide in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 93, pp. 377-389.
16
Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
17
Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd ed.). New York: Cambridge University Press.
18
Mayer, R. E. & Anderson, R. B. (1992). The instructive animation: Helping students build connections between words and pictures in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 84, pp. 444–452.
19
Mayer, R. E. & Moreno, R. (1998). A split-attention effect in multimedia learning: Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of Educational Psychology, 90, pp. 312–320.
20
Mayer, R. E. & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38, pp. 43-52.
21
Mayer, R. E. & Sims, V. K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words? Extensions of a dual-coding theory of multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 84, pp. 389–460.
22
Mayer, R. E.; Heiser, J.; & Lonn, S. (2001). Cognitive constraints on multimedia learning: When presenting more material results in less understanding. Journal of Experimental Psychology, 93, pp. 187-198.
23
Mayer, R. E.; Moreno, R.; Boire, M.; & Vagge, S. (1999). Maximizing constructivist learning from multimedia communications by minimizing cognitive load. Journal of Educational Psychology, 91, pp. 638–643.
24
Mayer, R. E. & Anderson, R. B. (1991). Animations need narrations: An experimental test of a dual-coding hypothesis. Journal of Educational Psychology, 83, pp. 484–490.
25
Mayer, R. E. & Chandler, P. (2001).When learning is just a click away: Does simple user interaction foster deeper understanding of multimedia messages? Journal of Educational Psychology, 93, pp. 390–397.
26
Mayer, R. E. & Wittrock, M. C. (1996). Problem-solving transfer. In D. Berliner & R. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology. New York: Macmillan, pp. 45-61.
27
McDaniel, M.A. & Donnelly, M.C. (1996). Learning with analogy and elaborative interrogation. Journal of Educational Psychology, 88, pp. 508-519.
28
Moreno, R. & Mayer, R. E. (1999). Cognitive principles of multimedia learning: The role of modality and contiguity. Journal of Educational Psychology, 91, pp. 358–368.
29
Moreno, R. & Mayer, R. E. (2000). A coherence effect in multimedia learning: The case for minimizing irrelevant sounds in the design of multimedia instructional messages. Journal of Experimental Psychology, 94, pp. 117-125.
30
Moreno, R. & Mayer, R. E. (2002). Verbal redundancy in multimedia learning: When reading helps listening. Journal of Educational Psychology, 94, pp. 156-163.
31
Moreno, R.; Mayer, R. E.; & Spires, H. A. (2001). The case for social agency in computer-based multimedia learning: Do students learn more deeply when they interact with animated pedagogical agents? Cognition and Instruction, 19, pp. 177–214.
32
Moreno, R. & Mayer, R. E. (2000). A coherence effect in multimedia learning: The case for minimizing irrelevant sounds in the design of multimedia instructional messages. Journal of Educational Psychology, 92, pp. 117–125.
33
Mousavi, S. Y.; Low, R.; & Sweller, J. (1995). Reducing cognitive load by mixing auditory and visual presentation modes. Journal of Educational Psychology, 87, pp. 319–334.
34
Paas, F. (1992). Training strategies for attaining transfer of problem-solving skill in statistics: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 84, pp. 429-434.
35
Paas, F. G. W. C.; Van Merriënboer, J. J. G.; & Adam, J. J. (1994). Measurement of cognitive load in instructional research. Perceptual and Motor Skills, 79, pp. 419-430.
36
Paas, F. & Van Merriënboer, J. J. G. (1994). Variability of worked examples and transfer of geometrical problem-solving skills: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 86, pp. 122–133.
37
Paas, F.; Adam, J.J.; Janssen, G.M.E.; Vrencken, J.G.P.M.; & Bovens, A.M.P.M. (1994). Effects of a 10-months endurance training program on speeded perceptual-motor tasks. Perceptual and Motor Skills, 78, pp. 1267-1273.
38
Paas, F.; Tuovinen, J.; Tabbers, H.; & Van Gerven, P. W. M. (2003b). Cognitive load measurement as a means to advance cognitive load theory. Educational Psychologist, 38, pp. 63-71.
39
Paivio, A. (1986). Mental representation: A dual coding approach. New York: Oxford University Press.
40
Pollock, E.; Chandler, P.; & Sweller, J. (2002). Assimilating complex information. Learning and Instruction, 12, pp. 61-86.
41
Quilici, J. L. & Mayer, R. E. (1996). Role of examples in how students learn to categorize statistics word prob-lems. Journal of Educational Psychology, 88, pp. 144-161.
42
Renkl, A. (1999). Learning mathematics from worked-out examples: Analyzing and fostering self-explanations. European Journal of Psychology of Education, 14, pp. 477-488.
43
Richard E. M. & Roxana, M. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38(1), pp. 43–52
44
Rosenshine, B.; Meister, C.; & Chapman, S. (1996). Teaching students to generate questions: A review of the intervention studies. Review of Educational Research, 66(2), pp. 181-221.
45
Salden, R. J. C. M.; Paas, F.; & Van Merriënboer, J. J. G. (in press). A comparison of approaches to learning task selection in the training of complex cognitive skills. Computers in Human Behavior.
46
Schnotz, W. (2005). An integrated model of text and picture comprehension. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 49-69.
47
Schnotz, W. & Kürschner, C. (2007). A Reconsideration of cognitive load theory, Educational Psychology Review, 19:469–508.
48
Schwonke, R.; Renkl, A.; Salden, R. J. C. M.; & Aleven, V. (2011). Effects of different ratios of worked solution steps and problem solving opportunities on cognitive load and learning outcomes. Computers in Human Behavior, 27, pp. 58–62.
49
Sweller, J. (2004). Instructional design consequences of an analogy between evolution by natural selection and human cognitive architecture. Instructional Science, 32, pp. 9-31.
50
Sweller, J. & Chandler, P. (1991). Evidence for cognitive load theory. Cognition and Instruction, 8(4), pp. 351-362.
51
Sweller, J. & Chandler, P. (1994). Why some material is difficult to learn. Cognition and Instruction, 12(3), pp. 185-233.
52
Sweller, J. (2003). Evolution of human cognitive architecture. The Psychology of Learning and Motivation: Advances in Research and Theory, 43, pp. 12- 30.
53
Sweller, J.; Van Merriënboer, J. J. G.; & Paas, F. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10, pp. 251-296.
54
Tindall-Ford, S.; Chandler, P.; & Sweller, J. (1997). When two sensory modes are better than one. Journal of Experimental Psychology Applied, 3, pp. 257-287.
55
Van Gog, T.; Paas, F.; & Van Merriënboer, J. J. G. (2004). Process-oriented worked examples: Improving transfer performance through enhanced understanding. Instructional Science, 32, pp. 83-98.
56
Van Merriënboer, J. J. G. (1990). Strategies for programming instruction in high school: Program completion vs. program generation. Journal of Educational Computing Research, 6, pp. 265-285.
57
Van Merriënboer, J. J. G. & De Croock, M. B. M. (1992). Strategies for computer-based programming instruction: Program completion vs. program generation. Journal of Educational Computing Research, 8, pp. 365-394.
58
Van Merriënboer, J. J. G. & Kester, L. (2005). The four-component instructional design model: Multimedia principles in environments for complex learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning. New York: Cambridge University Press, pp. 71-93.
59
Yeung, A. S.; Jin, P.; & Sweller, J. (1998). Cognitive load and learner expertise: Split attention and redundancy effect in reading with explanatory notes. Contemporary Educational Psychology, 23(1), pp. 1-21.
60
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی اثربخشی طرح اعتبار ویژه پژوهشی دانشگاهی و ارائه راهکارهای اصلاحی
هدف پژوهش توصیفی حاضر که به شیوه پیمایشی به اجرا درآمده است، بررسی اثربخشی اجرای طرح اعطای اعتبار ویژه پژوهشی به اعضای هیات علمی دانشگاهها و ارائه راهکارهای اصلاحی است که بدین منظور پرسشنامه محقق ساختهای طراحی و پس از تایید روایی آن توسط متخصصین در میان 234 نفر از اعضای هیات علمی دانشکدههای مختلف دانشگاه شهید بهشتی توزیع گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که اعطای طرح اعتبار ویژه پژوهشی طی سالهای 87-1384 روند رو به رشدی داشته است و بیشترین و کمترین میزان برخورداری از اعتبار ویژه پژوهشی به ترتیب در علوم پایه (56 درصد) و هنر (3 درصد) بوده است. همچنین یافتهها حاکی از آن است که در مجموع 75.4 درصد از اهداف مصوب طرح، تحقق یافته است و شایسته است برای اثربخشی بیشتر طرح اصلاحاتی در فرایندهای انجام، قوانین و مقررات مالی و شیوه ارزیابی و امتیازدهی فعالیتهای پژوهشی صورت گیرد.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98367_f7adfd83dd1087442221573c79328bc3.pdf
2012-06-21
28
43
اعتبار ویژه پژوهشی
مدیریت منابع مالی پژوهش
اعتبار ویژه پژوهشی در دانشگاه شهید بهشتی
محمد
قهرمانی
dr_ghahramani@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمود
ابوالقاسمی
2
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محبوبه
عارفی
3
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمد
آتشک
4
دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
هارولد. ر. (1376). دائرهالمعارف آموزش عالی. ترجمه هادی شیرازی بهشتی، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
1
نصر، احمدرضا؛ علامتساز، محمدحسین و فکری، جهانگیر (1383). بررسی تحلیلی آئیننامه مدیریت گروههای آموزشی دانشگاه و عوامل موثر بر عملکرد مدیران آن. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 16 (1)، صص37-65.
2
فرمهینی فراهانی، محسن (1372). رابطه تخصص اعضای هیئت علمی با موضوع مورد تدریس آنها در دانشکدههای علوم تربیتی و علوم پایه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
3
عزتی، میترا (1388). ارائه الگوی تاثیر تغییر سازوکارهای تخصیص منابع مالی بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهی: موردپژوهی دانشگاه تهران. پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران.
4
Buttel, F.H.; Martin Kenney, J.K.Jr.; & Douglas, S. (1986). Industry-university relationships and the land-grant system. Agricultura Administration, 23, pp. 47-181.
5
Friedman, M. & Friedman, R. (1990). Free to choose: A personal statement. London: Pan.
6
Liefner, I. (2003). Funding, resource allocation and performance in higher education system. Higher Education, 46, pp. 469-489.
7
Nobel, J.; Arthur, C. & Bertha, L. (1992). Faculty productivity and costs: A multivariate analysis. Evaluation Review, 16(3), p. 288.
8
Phillimor, F. (1986). Commercializing higher education in the UK: The state, industry and peer review. Ph.D. Thesis, University of Cambridge.
9
Spathis, C. & Ananiadis, J. (2004). The accountability system and resource allocation reform in a public university. The International Journal of Educational Management, 18 (3), pp. 192- 224.
10
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین هوش معنوی و هوش هیجانی دانشآموزان دختر منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهران
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و هوش هیجانی دانشآموزان دختر منطقه 15 تهران است. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه مورد پژوهش عبارت است از کلیه دانشآموزان دختر منطقه 15 شهر تهران که در سال تحصیلی 91-90 در پایه سوم راهنمایی مشغول به تحصیل بودهاند. نمونه شامل 100 دانشآموز میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای، انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش معنوی ناصری (1386) و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینک استفاده شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ...) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای پژوهش به شرح زیر است: بین هوش معنوی و هوش هیجانی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و مولفه خودآگاهی هوش هیجانی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و مولفه خودکنترلی هوش هیجانی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود ندارد. بین هوش معنوی و مولفه همدلی هوش هیجانی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و مولفه خودانگیزی هوش هیجانی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و مولفه مهارتهای ارتباطی هوش هیجانی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98368_766ce61d204587748cf09b0060c973be.pdf
2012-06-21
44
60
: هوش معنوی
هوش هیجانی
مولفههای هوش هیجانی
لیلا
شهرابی فراهانی
shahrabi.leila@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
کیومرث
فرحبخش
2
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
اسماعیلی، معصومه (1383). بررسی تاثیر آموزش مولفههای هوش هیجانی (آگاهیهای درون فردی، آگاهیهای بین فردی، مهارتهای مقابلهای و ...) بر افزایش سلامت روان. رساله دکترای تخصصی (Ph.D.) در رشته مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی.
1
حسینی واجاری، ک. (1382). بررسی رابطه بین مقابله مذهبی و خوشبختی معنوی با سلامت روان زنان و مردان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2
سانتراک، جان. (2003). زمینه روانشناسی. ترجمه مهرداد فیروزبخت (1383). تهران: نشر رسا، جلد دوم.
3
سهرابی، فرامرز. (1387). مبانی هوش معنوی. فصلنامه سلامت روان، شماره 1، صص 14-18.
4
صید، سعیده. (1388). بررسی رابطه بین مولفههای هوش هیجانی مادران با مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی منطقه یک شهرستان کرج. پایاننامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
5
ضیغمی، لعیا. (1389). رابطه بین هوش معنوی و تعهد سازمانی در کارکنان سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
6
محمدتبار، سمیه. (1390). بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان شرکت هفت الماس. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
7
منصوری، بهزاد. (1380). هنجاریابی آزمون هوش هیجانی سیبریاشرینک برای دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاههای دولتی مستقر در تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
8
ناصری، اسماعیل. (1386). بررسی مفهوم و مولفههای هوش معنوی و ساخت ابزاری برای سنجش آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال تحصیلی 1387-1386. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
9
Amram, J. (2005). Intelligence beyond IQ: The contribution of emotional and spiritual intelligence to effective business leadership instance of transpersonal psychology.
10
Amram, J. (2007). The seven Dimension of spiritual intelligence: An ecumenical, grounded theory. San Francisco: Institute of transpersonal psychology, American Psychological Association.
11
Amram, J. (2009). The contribution of emotional and spiritual intelligence to effective business leadership. Doctoral Dissertation in clinical psychology, Institute of Transpersonal psychology, California, Palo Alto.
12
Bar-on R. (2006). The Baron model of emotional-intelligence (ESI). Psicothema, 18, p. 1325.
13
Bastian,V. A., Burns, N. B., Nettelbeck, T. (2005). Emotional intelligence predicts life skills, but not as well as personality and cognitive abilities. Personality and Individual Differences, 39, pp. 1135-1145
14
Brakett, M. A., Mayer, J. D. & Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and it relation to every day behavior. Personality and Individual Differences, 36, pp. 1387-1420.
15
Caras, C. (2003). Religiosity, spirituality and subjective well-being. Honours candidate certificate, School of psychology, Deakin University.
16
Chiang, C. (2006). The research of the relationship of personality traits upon emotional intelligence and job satisfaction of the university administration staff for universities of central Taiwan. Madiss, Department of MBA, Taiwan.
17
Darrik, J & Farrington, D. P. (2004). empathy and offending. Journal of Aggressional Violent Behavior, 95, pp. 441-476.
18
Derksen, I. Kramer, I. & katzko, M. (2002). Does a self –report measure for emotional intelligence assess something different than general intelligence. Personality and Individual Differences, 32, pp. 37-48.
19
Eisenberg, N., Gershoff, E. T., Eabes, R. A., Shepavd, S. A. & Murphy, B. C. (2001). Mother emotional expressivity and children behavior problems and social competence mediation children, regulation.
20
Emmons, R. A. (1999). The psychology of ultimate concern: Motivation and spirituality in personality. New York: The Guilford Press.
21
Emmons, R. (2000). Are spirituality intelligence Motivation, cognition and the psychology of ultimate concern? The international Journal for Psychology of Religion, 10(1), pp. 3-26.
22
Gardner, H. (1999). Frames of mind: The theory of multiple intelligence. New York, USA: Basic Books.
23
Golman. D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
24
Golman, D. (2003). Destructive emotions & how we can overcome them. The Bantam Publishing Groups.
25
Hooven, C. & Gottman, J. (1994). The family as a meta emotion cultures. Journal of Cognition and Emotion, Spring.
26
Jasbinder, S. (2006). Get your groove back how spiritual intelligence can give you the work and life you reality want foreword by Kvine Robert. Reed Business.
27
Jucgeniewicz. J. A. (2008). The Influence of social intelligence effective music teaching. As cited in www.proquest.com.
28
Krishnakumar, S. & Neck, P. C. (2002). The what, why and how of spirituality in the workplace. Journal of Managerial Psychology, 17(4), pp. 154-164.
29
Lopes, P. N, Salovey, P. & Straus, R. (2003). Emotional intelligence: Personality and the perceived quality of social relationships. Personality and Individual Differences. 35, pp. 641-658.
30
Macintyre, B. (2003). Improving the quality of Health. Retrieved from internet: www. Nap.edu.com.
31
Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? Emotional development & emotional intelligence: Implications for educators. New York: Basic Books.
32
Prestley, J. (2004). Spiritual education: Cultural, religious and social differences: New perspective for the 21 century. Brighton and Portland: OR Rogers, pp. 184-194.
33
Qualter, P., Phelps, G., & Gardnerk, G. (2006). Beliefin the paranormal coping and emotional intelligence. Personality and individual Differences, 41, pp. 1089-1750.
34
Salyer, S. D. (2007). An investigation of relationships among work values, personality traits and job satisfaction. Ph.D. Thesis, University of Tennessee, USA.
35
Sattoff, K. I. (2009). Adapting to supervisor styles: The moderating role of employee emotional intelligence on organizational citizenship behavior. Ph.D. Thesis, College University of Nebraska at Omaha.
36
Selman, V. S., Jerry, S., & Ruth, C. S. E. (2005). Spiritual intelligence quotient. The International College Teaching Methods & Styles Journal, 1(3), pp. 23-30.
37
Wiggleworth, C. (2007). Spiritual intelligence and why it matters. Retrieved from internet: www.consciouspursuits.com.
38
Wolman, R, N. (2001). Thinking with your soul: Spiritual intelligence and why is matter. New York: Harmony Book.
39
Zohar, D. & Marshal, I. (2000). Spiritual intelligence: The ultimate intelligence. New York, USA: Blooms Bury.
40
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان پاسخگویی کتاب دین و زندگی سال دوم متوسطه به نیازهای معنوی و روانی دانشآموزان از دیدگاه دبیران دینی و قرآن
جوابگویی به نیازهای روانی و معنوی نوجوانان و جوانان از مهمترین راههای رسیدن به بهزیستی روانی و تعالی انسانی است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تناسب کتاب دین و زندگی سال دوم متوسطه با نیازهای روانی و معنوی دانشآموزان از دیدگاه دبیران دینی و قرآن شهر ارومیه میباشد. به همین منظور پژوهشی توصیفی و از نوع پیمایشی در یک جامعه واحد آماری (دبیران درس دین و زندگی) انجام گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته که بهصورت طیف لیکرت تنظیم شده بود استفاده گردید و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی از قبیل تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی دانکن و t مستقل انجام پذیرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که میزان پاسخگویی کتاب مذکور در مورد سه نیاز اول روانی یعنی عزت نفس، تعلق به گروه و استقلال در حد مطلوب، ولی در مورد سه نیاز روانی بعدی یعنی محبت، ابراز وجود و امنیت و هدف و نظمجویی در حد مطلوب نیست یعنی کتاب مذکور بهطور معنیداری با رفع این سه نیاز فاصله دارد. بهطور کلی میانگین کلی نیازهای روانی کمتر از حد متوسط است. همچنین از دیدگاه دبیران، کتاب دین و زندگی سال دوم دبیرستان به نیازهای معنوی دانشآموزان در حد مناسبی پاسخگو است. نتایج، بینشهای لازم را در جهت چگونگی انعکاس نیازهای روانی و معنوی در کتابهای مذکور از دیدگاه دبیران دینی و قرآن، توجه به بهرهمندی و بازیابی سلامت روانی دانشآموزان از این طریق و همچنین توجه عمیق به تعالی و رشد این نیازها فراهم ساخت.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98369_bb5ffd60a1d6751ffd2c40ebe5764bd1.pdf
2012-06-21
61
77
نوجوانی
نیازهای روانی
نیازهای معنوی
کتاب دین و زندگی
دوره متوسطه
جواد
عبدلی سلطان احمدی
ja_abdeli@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
خلیل
الله وردی زاده
2
کارشناس ارشد روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
AUTHOR
ابراهیم
خیری
3
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی
AUTHOR
مهدی
سرخوش
4
استادیار دانشگاه ارومیه
AUTHOR
اژدری فرد و همکاران (1389). بررسی تاثیر آموزش عرفان و معنویت بر سلامت روان دانشآموزان. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره دوم.
1
اکرمی، سیدکاظم (1382). تحقیقی چندوجهی در باب کتابهای دینی بینش اسلامی متوسطه. مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش، ج 2 تهران :محراب قلم.
2
افشاری، رضا (1380). سنجش میزان دینداری دانشآموزان دوره متوسطه (گزارش تحقیق). ستاد اعتلای درسهای دینی استان همدان.
3
تیرتاشی، نصرالله (1389). معیار تشخیص نیازهای واقعی انسان از نیازهای کاذب از دیدگاه اسلام. قم: انتشارت سوره.
4
سلطانالقرایی، خلیل (1384). فلسفه تعلیم و تربیت و آرای تربیتی. تبریز: انتشارات دانشگاه.
5
دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی (1385). کتاب معلم. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
6
سادیی، علی (1382). مشکلات تدریس بینش دینی دوره متوسطه (گزارش پژوهش). پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش.
7
جمشیدی، محمدحسین (1380). نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی، شهید صدر. تهران: انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
8
شجاعی، محمدصادق (1386). نظریه نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام و تناظر آن با نیازهای مازلو. دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، سال 1، شماره 1، صص 116-87.
9
شریعتمداری، علی (1388). روانشناسی تربیتی. چاپ بیستم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
10
طالبان، محمدرضا (1387). دینداری و بزهکاری در میان جوانان (گزارش تحقیق). معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران.
11
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1387). معنویت تشیع به ضمیمه چند مقاله دیگر. قم: نشر تشیع.
12
عترت دوست، محمد (1389). درآمدی بر معنویتشناسی سازمانی و کارکردهای آن در نیروی انتظامی. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 32.
13
فلاح، راحله و همکاران (1390). اثربخشی مداخله معنوی به شیوه گروهی بر ارتقای امید و سلامت روان در زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره 5، شماره 19.
14
راتوس، اسپنسر (1995). روانشناسی عمومی. ترجمه حمزه گنجی (1375). تهران: نشر ویرایش.
15
ریو، جان مارشال (2005). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی (1385). چاپ هشتم، تهران نشر ویرایش.
16
رودگر، محمدجواد (1388). معنویتگرایی در قران (مبانی، مولفهها و کارکردهای معنویت قرانی). فصلنامه علمی-پژوهشی علوم اسلامی، سال 4، شماره 14.
17
منطقی، مرتضی (1388). تحلیل محتوای کتابهای دینی سوم راهنمایی و دبیرستان از منظر پاسخ به نیازهای عاطفی و روانی و اجتماعی دانشآموزان. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، سال 8، شماره 29.
18
لطفآبادی، حسین (1379). روانشناسی رشد کاربردی نوجوان و جوان. تهران: نشر اسپید.
19
میرعارفین، فاطمه سادات (1387). آسیبشناسی کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه از منظر توجه به نیازهای دانشاموزان. نشریه شماره 576، پژوهشکده آموزش و پرورش.
20
میرزابیگی، یحیی (1381). نقش نیازهای روانی در بهداشت روانی و آموزش و پرورش. چاپ سوم، تهران: نشر اطلاعات.
21
نجفی، محسن و کاظم پور، زهرا (1380). علل گرایش و عدم گرایش دانشآموزان استان کرمانشاه نسبت به دروس دینی و قرآن (گزارش تحقیق). ستاد اعتلای درسهای دینی استان کرمانشاه.
22
ووست، ویلیام (1387). روان درمانی و معنویت. ترجمه شهریار شهیدی و سلطانعلی شیرافکن، تهران: انتشارات رشد.
23
Atkinson, B. E. & Malony, H. N. (1994). Religious maturity and psychological distress among older Christian women. International Journal for the Psychology of Religion, 4 (3), pp. 165-179.
24
Davis, B. (2005). Mediators of the relationships between hope and wellbeing in older adults. Clinical Nursing Research, 14(3), pp. 253-272.
25
Dusadee, Y. & Kanu, P. M. (2011). Interpreting the themes of spirituality among health care workers in Thailand. International Journal of Behavioral Science. 6(1), pp. 11-23.
26
Echstein, D. & Kren, R. (2002). Life style assessment and intervention: Life style skills. 5th Ed., Lowa: Kendi/hunt.
27
Elkins, D. N. (1999). Spirituality: It's what's missing in mental health. Psychology Today, 12, pp. 45-48.
28
Jennifer, V. & Martinez, B. S. (2011). Basic psychological needs in predicting exercise participation .Theses and Dissertations - Psychology. Paper 9, as cited in http://ecommons.txstate.edu/psyctad/9
29
Khayat, M. H. (2004). Spirituality in the definition of health: The World Health Organization's point of view. Safety and Risks of Nanotechnology Meeting of Swiss Scientists, April 20 and 21, from http://www.medizin- thik.ch/publik/spirituality_definition_health.htm
30
Ljubljana, S. & Karlskrona, S. (2004). Spiritual needs within nursing: Spiritual needs as perceived by Slovenian nurses. School of Health Science, Blekinge institute of Technology. http://www.bth.se/fou/cuppsats.nsf
31
Moss, E. L., & Dobson, K. (2006). The place of spirituality in psychological end of life care. As cited in www.psychologist.org.
32
Pargament, K. I.; Olsen, H.; Reilly, B. & Falgout, K. (2006). God help me: II. The relationship of religious orientations to religious coping with negative life events. Journal for the Scientific Study of Religion, 31(4), pp. 504- 513.
33
Piedmont, R. L. (2004). The logoplex as a paradigm for understanding spiritual transcendence. Research in the Social Scientific Study of Religion, 15(14), pp. 262-284.
34
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان تأثیر آموزش کارکنان بر توانمندسازی منابع انسانی بانک کشاورزی منطقه غرب شهر تهران
هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان تأثیر آموزش کارکنان بر توانمندسازی پرسنل بانک کشاورزی است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزشی بانک کشاورزی غرب شهر تهران و نیز مدیران آنها میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 124 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. روش آماری مورد استفاده شامل: T تکگروهی، تحلیل واریانس چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون میباشد. نتیجه فرضیه کلی نمایانگر تاثیر آموزش بر توانمندی کارکنان میباشد. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که از نظر مدیران و کارکنان، آموزش توانسته است بر مؤلفههای روشنی هدفها (798/3)، رفتار اخلاقی (193/5)، پیشبرد کارهای تیمی (80/2)، برقراری ارتباطات سازنده (802/8) و ارتقاء روحیه کارکنان (225/4) موثر باشد، اما در ارتباط با مولفههای روحیه مشارکتجویی (060/0) و ایجاد محیط کاری سالم (850/0) نقشی نداشته است. همچنین نتایج نشان داد که بین تعداد دورههای گذرانده در کلاسهای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان (585/0) رابطه وجود دارد.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98370_c82a8cab1d9dd3b485cf4ee6881dbb19.pdf
2012-06-21
78
94
آموزش
توانمندسازی
روحیه مشارکتجویی
محیط کاری سالم
زهرا
صباغیان
z-sabbaghian@sbu.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
زهرا
آراسته
2
کارشناس ارشد آموزش بزرگسالان، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
اسدی کرم، علیرضا (1382). تاثیر آموزش و توانمندسازی کارکنان در افزایش کیفیت تولیدات. نشریه تعاون، 145، صص 69-66.
1
اسکات، سینیتا و ژاف، دنیس (1375). تواناسازی کارکنان. ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، تهران: انتشارات سروش.
2
اسلامی، مصطفی (1387). بررسی تطبیقی تاثیر استفاده از تدابیر مدیریتی بر توانمندسازی کارکنان موسسات مالی و اعتباری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
3
حسین زاده، داوود و برزگر، نادر (1383). فرآیند آموزش در سازمانها. ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی.
4
خاطری، نسرین (1378 ). بررسی دیدگاه مدیران و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی نسبت به میزان برخورداری کارکنان از مولفههای توانمندسازی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
5
رابینز، استیفن (1387). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
6
سلیمانیان، معصومعلی (1381). طراحی و تبیین الگوی مناسب در توانمندسازی منابع انسانی سماجا. رساله دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی.
7
صنعتی، زینب؛ زارعی متین، حسن؛ و محمدی الیاسی، قنبر (1386). بررسی رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان. فصلنامه فرهنگ مدیریت، صص 116-87.
8
کینلا، دنیس (1383). توانمندسازی کارکنان. ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و معصوم-علی سلیمیان، تهران: نشر مدیران.
9
مقدم شیبانی، رقیه (1380). بررسی میزان تاثیر دورههای آموزش گمرک بر بهبود سازمانی از دیدگاه کارکنان و مدیران آموزش دیده گمرکات غرب، مهرآباد، امانات پستی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
10
نیازی، محسن و نصرآبادی، محمد (1388). توانمندسازی براساس راهبرد سرمایه اجتماعی. ماهنامه تدبیر، شماره 203، صص 26-21.
11
هلر، رابرت (1383). مدیریت کارکنان. ترجمه سعید علیمیرزایی، تهران: انتشارات سارگل.
12
Baird, K. & Wang, H. (2010). Employee Empowerment: Extent of adoption and influential factors. Personnel Review, 39(5), pp. 577-599.
13
Berge, Z. L. (2008). Why it is so hard to evaluate training in the workplace. Industrial and Commercial Training, 40(7), pp. 390-395.
14
Brinkerhoff, R. O. (2006). Increasing impact of training investment: An evaluation strategy for building organizational learning capability. Industrial and Commercial Training, 38(6), pp. 302-307.
15
Choo, S. & Bowley, C. (2007). Using training and development to affect job satisfaction within franchising. Journal of Small Business and Enterprise Development, 14(2), pp. 211-218.
16
Hedda, B. (2008). Articulating the value of training: Linking training programs to organizational goal. Development and Learning in Organization, 22(2), pp. 20-23.
17
Klidas, A.; Berg, P.; & Wilderom, C. (2007). Managing employee empowerment in luxury hotels in Europe. International Journal of Service Industry Management, 18(1), pp. 70-88.
18
Kinjerski, V. & Skrypnek, B. (2006). Creating organizational conditions that foster employee spirit at work. Leadership and Organization Development, 27(4), pp. 280-295.
19
Melhem, Y. (2004). The antecedents of customer-contact employees empowerment. Employee Relations, 26(1), pp. 72-93.
20
Meer, P.V.D. & Veen Kees, V. (2009). User dynamics in a Dutch cafeteria system, consistent choices, inconsistent participation. 38(2), pp. 159-174.
21
Moye, M. J. & Henkin, A. B. ( 2006). Exploring association between employee empowerment and interpersonal trust in manager. Journal of Management Development, 25(2), pp. 101-117.
22
Ongori, H. & Shunda, J.P.W. (2008). Managing behind the scenes: Employee empowerment. The International Journal of Applied Economics and Finance, 2(2), pp. 84-94.
23
Pollitt, D. (2006). Continuous improvement safeguards Factory's future at Innovia films. 14(2), pp. 15-18.
24
Raymond, A. N. (2008). Employee Training and Development. Irwin: McGraw-Hill.
25
Rehman, S.U. (2006). Employee empowerment through Training: A literature review. Gomal University Journal Research, 22, pp. 33-48.
26
Rinehart, P. M. & Short, J. S. (1999). School participant empowerment scale: Assessment of level of empowerment within the school environment. Educational an Psychological Measure Math, 5(96), pp. 251-269.
27
Spretzer, G. M. (1996). Social structural characteristics of psychological empowerment. Academy of Management Review, 39(2), pp. 483-507.
28
Weldy, G. T. (2009). Learning organization and transfer: Strategies for improving performance, 16(1), pp. 58-68.
29
ORIGINAL_ARTICLE
الگویی برای افزایش بهرهوری پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای افزایش بهرهوری پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی است. جهت ارائه مدل بهرهوری پژوهشی با بهرهگیری از نظریه مبنایی (GT) با هفت گروه از اطلاعرسانان کلیدی با استفاده از روش مصاحبه عمیق گفتگو گردید و سپس با طی فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی به الگوی بهرهوری پژوهش دست یافت. در الگوی بدست آمده موجبات علی، سطوح مداخله و عوامل، پیامدها و نتایج و همچنین عوامل زمینهای مورد بحث قرار گرفته است. سپس در بخش مطالعات کمی و میدانی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه براساس مدل نظریه مبنایی حاصل از مصاحبهها ساخته شد. محتوای پرسشنامه دربرگیرنده مولفههایی شامل عوامل بهرهوری پژوهشی اعضای هیات علمی، تسهیلگران، پیامدها و زمینههای بروز بهرهوری پژوهشی است. که در بخش عوامل، در دو قالب درونی و بیرونی 75 عامل، در بخش تسهیلگران بهرهوری پژوهش 10 مولفه، در بخش نتایج 11 مولفه و نهایتا در بخش عوامل زمینهای 6 مولفه لحاظ شد. موجبات علی (درونی و برونی) بهرهوری پژوهشی در این مقاله یک مدل نهایی معادلات ساختاری از بهرهوری پژوهشی اعضای هیات علمی ارائه میشود.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98371_b88060df6907061d73a99a6c8c5080b2.pdf
2012-06-21
95
117
هیات علمی
بهرهوری پژوهشی
اکبر
فرجی ارمکی
afarajia@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
آراسته
2
دانشیار دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
مقصود
فراستخواه
3
استادیار موسسه برنامه ریزی آموزش عالی
AUTHOR
ابطحی، حسین و کاظمی، بابک (1379). بهرهوری. تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
1
بازرگان، عباس (1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار.
2
بیرن بائوم، رابرت (1382). دانشگاهها چگونه کار میکنند؟. ترجمه حمیدرضا آراسته، تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی.
3
پاریاد، رحمان و همکاران (1383). بررسی موانع ساختاری پژوهش در بین اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علوم انسانی دانشگاههای اصفهان و منطقه غرب کشور. مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
4
بک هارد، ریچارد و وندی پریتچارد (1382). مدیریت تحول و بهرهوری. ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، تهران: مدیران.
5
پایا، علی (1384). دانشگاه، تفکر علمی، نوآوری و حیطۀ عمومی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
6
توفیقی، جعفر و فراستخواه، مقصود (1381). لوازم ساختاری توسعه علمی کشور. فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارۀ 25.
7
توفیقی، جعفر و مقصود فراستخواه (1381)، مبانی توسعه علمی در محیط جهانی و موانع تاریخی آن در ایران. مجموعه مقالات چهل و هفتمین نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور.
8
حمیدی زاده، محمدرضا (1383). بهرهوری در آموزش عالی. دائره المعارف آموزش عالی. بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
9
چلبی، مسعود و معمار، ثریا (1384). بررسی عرضی- ملی عوامل کلان مؤثر بر توسعه علمی. فصلنامه پژوهشی و برنامهریزی آموزش عالی، شمارههای 37 و 38.
10
ذاکرصالحی، غلامرضا (1383). دانشگاههای آینده: بررسی ابعاد تحول در آموزش عالی. مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
11
رابینز، استیفن پی. (1378). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
12
رابینز، استیفن پی. و دیوید ای. دسنزو (1379). مبانی مدیریت. ترجمه سید محمد اعرابی و همکاران، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
13
راولی، دانیل جیمز و همکاران (1382). تغییر راهبردی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. ترجمه حمیدرضا آراسته، تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین.
14
رفیع پور، فرامرز (1383). موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن. تهران: شرکت سهامی انتشار.
15
رمزدن، پاول (1380). یادگیری رهبری در آموزش عالی. ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران، تهران: انتشارات دانشگاه علوم پایه دامغان.
16
رمضانی، رضا (1381). مشکلات کنونی دانشگاهها و نظام توسعه علمی کشور. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 25.
17
سانیال، بیکاس سی. (1379). نوآوری در مدیریت دانشگاهی. ترجمه ویدا میری و عبدالرحیم نوه ابراهیم، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
18
عبداللهی، حسین (1387). طراحی مدلی برای سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیات علمی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه تهران. رساله دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
19
علی بیگی، امیرحسین (1386). تحلیل بهرهوری پژوهشی اعضای هیات علمی: مطالعه موردی دانشگاه رازی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارۀ 46.
20
فراستخواه، مقصود (1388). ارزیابی کیفیت آموزش عالی ایران: کاربردی از نظریه مبنایی. تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
21
فراستخواه، مقصود و کیوانی، جعفر (1382). قطبهای علمی: فلسفه، الگوها و کارکردها. همایش قطبهای علمی کشور. تهران توسعه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
22
فرودر، جیمز (1383). بهرهوری هیات علمی. ترجمه حمیدرضا آراسته، دائرهالمعارف آموزش عالی، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
23
قانعیراد، محمدامین (1385). تعاملات و ارتباطات در جامعه علمی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
24
قدیریان، عباسعلی و اصیلی، غلامرضا (1384). رسالت دولت، دانشگاه و صنعت در توسعه ملی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، شمارههای 37 و 38.
25
کنگرانی، مهدی (1385). چشمانداز جمهوری اسلامی ایران و قانون برنامه چهارم توسعه. تهران: انتشارات جمال الحق.
26
ویلیامز، مک. جی. (1373). دگرگونی در برنامههای آموزشی و درسی رشتههای مهندسی. ترجمه مرتضی خلخالی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 5.
27
هال، ریچارد اچ. (1381). سازمان. ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش-های فرهنگی.
28
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1380). برنامهریزی توسعه در دانشگاهها. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
29
Bramwell, A. & Wolf, D.A. (2008). Universities and regional economic development: The entrepreneurial university of waterloo available at: www.sciencedirect.com
30
Cameron A. & Quinn A. (2000). Diagnosing and changing organizational Culture. New Jersey: Upper Saddle River.
31
Carayol, M. & Matt, M. (2006). Individual and collective determents of academic scientists-productivity. Information Economics and Policy, vol.18, pp. 55-72
32
Daigle, R. J & Arnold, V. (2000.) An analysis of the research productivity of AIS faculty. International. Journal of Accounting Information Systems, Vol. 1.
33
Hansen, J.A. & Lehman, M. (2006). Agent of change: Universities as development hubs. Journal of Cleaner Production, Vol. 1, pp. 820-329.
34
Kotrlik, J.; Bartlett, j.; Higgings, C.; & Williams, H. (2002). Factors associated with research productivity of agricultural education faculty. 28th Annual National Agricultural Education Research Conference, December, pp. 195-206.
35
Mowery, D.C. (2001). The changing role of universities in the 21st century USA R & D system. 26th Annual AAAs Colloquium on Science and Technology Policy. Washington, DC.
36
Wichian, S.N.; Wongwanich, S. & Bowarnkitiwong, S. (2009). Factors affecting research productivity of faculty members in government universities.
37
William, A. (2002). Factors associated with research productivity of agricultural education faculty. Journal of Agricultural Education, 43 (3).
38
ORIGINAL_ARTICLE
نقش تربیتی خانوادههای سنتی و مدرن بر پیشرفت تحصیلی فرزندان
هدف پژوهش حاضر مقایسه تربیتی خانوادههای سنتی و مدرن در پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاهها و دانشآموزان یک منطقه آموزش و پرورش شرق تهران بود که تعداد آنها 666 نفر بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محققساخته با تعداد 41 پرسش استفاده شد. نتایج نشان داد که سبکهای تربیتی میتوانند پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین متغیرهای سبکهای تربیتی (سنتی، مدرن، ترکیبی) و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنیداری وجود دارد. در عین حال، از بین این سه متغیر تنها بین سبک تربیتی مدرن و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنیدار بهدست آمد (p <0/05). وظیفه فراگیران دانش در نظام تربیتی خانوادههای سنتی که مقاومت در برابر هرگونه تغییرات و حفظ رفتار گذشتگان و پیشینیان مینمایند و به نوعی محدودیت برای فرزندان خود ایجاد نموده که نتیجه آن فقط حفظ مطالب و ذخیرهسازی الفاظ، اطلاعات و آموختهها است. در حالیکه در نظام تربیتی خانوادههای مدرن فراگیران دانش با بهکارگیری سیستمهای جدید آموزشی و دور از هرگونه محدودیت نسبت به موارد آموزشی و شرکت در کلاسهای فوق برنامه به فعالیت میپردازند که همراه با مدیریت اطلاعات و اکتشاف میباشد.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98372_2cdc82eedd09f869858581197dffe1ff.pdf
2012-06-21
118
129
خانوادههای سنتی
خانوادههای مدرن
تربیت سنتی
تربیت مدرن و پیشرفت تحصیلی
سیدمرتضی
علوی اعلاء
jmpes.sbu@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه صدرالدین عینی کشور تاجیکستان
LEAD_AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی (1384). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورنه متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای خانواده آنان. فصلنامه خانواده پژوهشی، سال اول، شماره 2.
1
آصفی املشی، رحیم (1383). تأثیر استفاده از طرح آموزش از طریق همیاری، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه کشور. تهران، معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش.
2
افشاری کهن، جواد (1383). سنتگرایی و تجددطلبی در ایران. چاپ اول، ص 19.
3
امین زاده، انوشه (1387). مقایسه سودمندی روشهای آموزشی نوین (همآموزی) و سنتی (سخنرانی)، از نظر دستاوردهای شناختی (پیشرفت تحصیلی) عاطفی و رفتاری دانشآموزان تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی.
4
جعفری کوخالو، رقیه (1387). مقایسه سودمندی روشهای آموزشی نوین (همآموزی) و سنتی (سخنرانی) از نظر دستاوردهای شناختی (پیشرفت تحصیلی) عاطفی و رفتاری دانشآموزان تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی.
5
رستمی نژاد، محمدعلی (1383). مقایسه یادگیری مبانی بر روش یادگیری انفرادی با یادگیری در گروههای کوچک دانشآموزان سال دوم رشته حسابداری هنرستان کار دانش شهر ورامین. پایاننامه کارشناسی ارشد، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی.
6
شریعتمداری، علی (1374). تاریخ اندیشههای تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
7
شماعی زاده، پروین (1387). مقایسه تعلیم و تربیت مدرن و سنتی. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شمارههای 17 و 18، صص 186-165.
8
عابدی، احمد (1384). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای خانواده آنان. فصلنامه خانواده پژوهشی، سال اول، شماره 2.
9
عبادی، رضا (1383). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. تهران: انتشارات مؤسسه توسعه فناوری مدارس هوشمند.
10
گری، د. (2001). اینترنت در مدرسه. ترجمه مریم ناخدا، تهران: مؤسسه فناوری مدارس هوشمند.
11
مایر، فردریک (1373). تاریخ اندیشههای تربیتی. ترجمه فیاض، تهران: انتشارات سمت.
12
Arslan, C.; Gocmencelebi, S. I. & TaPan, M. S. (2009). Learning and reasoning styles of pre-service teachers: Inductive or deductive reasoning on science and mathematics related to their learning style. Social and Behavioral Sciences, 1, pp. 2460-2456.
13
Arthurs. J. B. (2007). A juggling act in the classroom: Managing different learning styles. Teaching and Learning in Nursing, 2, pp. 2-7.
14
Earle, R. S. (2002). The integration of instructional technology. Public Education Technology, p. 42.
15
Fetsco, T. & Clure, J. (2005). Educational psychology. New York: Allyn and Bcom Volfulk, A. (2001). Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon.
16
John, L. (1974). An essay concerning human understanding education. New York: Raymond Willburn, p. 8.
17
Gray, P. & Ross, J.A. (2006b). Transformational leadership and teacher commitment to organizational values: The mediating effects of collective teacher efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 17(2), pp. 179-199.
18
Gray, P. & Ross, J.A. (2006a). School leadership and student achievement: The mediating effects of teacher beliefs. Canadian journal of Education, 29(3), pp. 798-822.
19
Howk, T.F. & Shah, A. J. (2007). Using learning style instruments to enhance student learning decision. Journal of Innovative Education, 5(1), pp.1-17.
20
Lucos, A. & Murphy, J. (2007). Middle school student perceptions of school climate: Examining protective function on subsequent adjustment problems. Journal of school Psychology, Vol. 44, p. 6.
21
Peker, M. & Mirasyedioglu, S. (2008). Pre-service elementary school teacher's learning style and attitudes towards mathematics. Science and Technology Education, No. 1, pp. 21-26.
22
Peterson, E.R.; Raner, S. & Armstrong, S. (2009). Researching the psychology of cognitive style and learning style is there really of future? Earning and Individual Differences, 19, pp. 518-523.
23
Shepard, L. A. (2000). The role of classroom assessment in teaching and learning center for study of evaluation, standards and student testing. Ph.D. Thesis, University of California at Los Angles.
24
Sahchar, H. & Fischer, S. (2004). Cooperative learning and the achievement of motivation and perceptions in 11th grade chemistry classes. Learning and Instruction, 11, pp. 12-27.
25