ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیامنور
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجان غربی میپردازد. روش پژوهش علی– مقایسهای میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجانغربی، که در سال تحصیلی 89-88 در مقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند، میباشد که با روش نمونهگیری طبقهای (543 زن و 365 مرد) انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه آزمون کار آفرینی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران میباشد و در متغیر عملکرد تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شدهاست. برای تحلیل دادهها از دو سطح توصیفی (میانگین، میانه، انحراف استاندارد و...) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس تأثیرICT بهطورکلی (بهطور همزمان) بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، و کارآفرینی در سطح 01/ . و به تفکیک در مردان و زنان نیز در سطح 01/0 معنیدار میباشد. نتیجه: با توجه به نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها، تأثیرICT بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی و کارآفرینی در دانشجویان تأیید گردید.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98352_99b8d7f72515f7cb58f4bceea731cdfc.pdf
2011-06-22
8
31
فناوری اطلاعات و ارتباطات
خودکارآمدی
عملکردتحصیلی
کارآفرینی
طاهر
محبوبی
m_taher858@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و دانشجوی دکترای تخصصی برنامه ریزی آموزش از دور
LEAD_AUTHOR
بهمن
زندی
zandi2@yahoo.com
2
دانشیار عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
حسن
ملکی
3
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سیدبهاءالدین
کریمی
4
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
AUTHOR
اکبری، مصطفی. (83-1382). تأثیر فناوری آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی پسرانه شهرستان ملایر. پایان نامه ارشد. دانشکده انسانی علوم تربیتی، دانشگاه علامه. ص 40-38
1
براتی بختیاری، سیامک. (1376). بررسی رابطه ساده و چند متغیری خودکار آمدی، خودیایی و عزت نفس با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشکاه شهید چمران اهواز . ص 15-12.
2
پورحسن هرزندی، اکبر. (1385). بررسی تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات بر بهره وری در شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان. ص 18-15.
3
تقی زاده، ابراهیم. (1385). بررسی تأثیر سیستم فناوری اطلاعات بر اثربخشی سازمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. ص. 25-22.
4
حاجی آقا بزرگی، منیره. (86-1385). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارت های شغلی کارکنان آموزش مرکزی شرکت ملی نفت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه. ص. 11-9.
5
حاجی قاسمی، قاسم . (1385). معرفی الگوی برنامه درسی دوره متوسطه بارویکرد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران. ص 24-23.
6
خسروانی، مهوش. (1386). آشنایی و کاربرد رایانه های شخصی در دوره پیش از دبستانی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول ابتدایی آموزش و پرورش منطقه یک شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران. ص 15-12.
7
رئیس سعدی، رئیس حسن. (1386). بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان بندر لنگه در سال تحصیلی 86-85. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. ص 14-12.
8
رای، لارنس. (1989). روان شناسی شخصیت (ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور،1384)، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺭﺳﺎ. ص 10-9.
9
شعبانی، حسن. (1376). مهارتهای آموزشی و پرورشی، روش فنون تدریس. تهران: انتشارات سمت. ص 11-9.
10
شکرکن، حسینی و همکاران. (1381). بر رابطه خلاقیت، انگیزه پیشرفت، عزت نفس، خود اثر بخشی، جایگاه مهار و خودپنداره با کارآفرین دانشجویان شهید چمران اهواز، دانشگاه شهید چمران، عضو هیئت علمی دانشگاه روان شناسی و علوم تربیتی. ص 19-17.
11
صابر ، فیروز. (1381) . راه های توسعه کارآفرینی زنان در ایران. تهران: انتشارات روشنگران. ص 26-25.
12
صیامی، توحید. (1381). استفاده از پست الکترونیکی در آموزشهای زبان خارجی. ماهنامه تکنولوژی آموزشی، شماره 5. ص 11-8.
13
علم بیگی، امیر و ملک محمدی، ایرج. (1388). توسعه کارآفرینی. سال دوم، شماره پنجم، ص 114-100.
14
کریمی، مریم. (1384). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر انگیزه و خلاقیت و کارآفرینی جوانان فرهنگ سرای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. ص 38-35.
15
گودرزی، فریده. (1385). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در مهارت های شغلی معلمان مقطع متوسطه استان لرستان. بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در مهارتهای شغلی معلمان مقطع متوسطه استان لرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران. ص 12- 10.
16
محسنی، منوچهر. (1380). جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشر دیدار.
17
محمدی، رزگار. (1386). بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان عملکرد کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه. ص 32-29.
18
مزید آبادی فراهانی، امیرحسین. (84-1383). بررسی تأثیر کاربرد فنآوری اطلاعات بر توانمند سازی شغلی کارکنان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید تهران. ص 9-7.
19
گریسون، دی. آر. و اندرسون، تری. (2003). یادگیری الکترونیکی در قرن 21 (مبانی نظری و عملی). ترجمه اسماعیل زوارکی و سعید صفایی موحد (1388). تهران: انتشارات علوم و فنون. ص 12-8.
20
Alfassi, M. (2000). Using information and communication to foster
21
Bandura, Albert. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W. H. Freeman.
22
Carlson, S. & Gadio, C. T. (2002). Teacher professional development
23
Kilby, p. (1971). Entrepreneurship and Economic Development New York: Free Press.
24
Koellinger, P., (2006), Impact of ICT on corporate performance, productivity and employment dynamics, European commission, p: 3-22.
25
Lachenmaier, S., (2007), Effects of innovation on employment: A dynamic panel analysis, IFO institute economic research at the university of munchen, Germany, p: 3.
26
Maddux, J. E., & Stanley, M. A. (1986). Self- efficacy theory in contemporary psychology: An overview. Journal of social and clinical psychology, 4(3), 249-255.
27
Matteucci, N, Sterlachini, A. (2003), ICT and employment growth in Italian industries, Available at: http://www.niers. Ac.uk/research/epke/WP-17.pdf
28
Merikull, Jaanika. (2008), The impact of innovation on employment: firm and industry level evidence from Estonia. Eesti pank (bank of Estonia).
29
Michael, D. Willams and Janet Williams, (2007), a change management approaches to evaluatirg ICT investment initiatives. Available at www.emeraldinsight. Com/ 1741 - 0398. htm.
30
Mill, J. S. (1848) Priciples of Political Economy With Some of Their
31
Applications to Social Philosophy: London: John W. Parker.
32
Multon, K. D., Brown, S. D., & Lent R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A meta- analytic investigation. Journal of counseling psychology, 38(1), 30-38.
33
O’Mahony and ET. al., (2005), the impact of ICT on the demand for skilled labor: A cross- country comparison, national institute of economic and social research, working paper.
34
Pahjola, M., (2002), New economy in growth and development, united nation university, WIDER. Discussion paper No.2002/67. A valable at: www.wider.unu.edu
35
Robinson, P. B., Stimpson, D. V. Huefner, J. C. and Hunt, H. K. (1991). An attitude Approach to the prediction of ntrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, Summer, pp. 13 _ 31.
36
Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development. Camlridge, Mass: Harvard University Press.
37
Ucdogruk, Y., (2006), Employment impact of product and process innovations in Turkey, University of Istanbul, Turkey.
38
Vivarelli, M., (2007), Innovation and employment: A survey, institute for the study of labor, Italy, p: 2-4.
39
Clements, Richard. G. (1995). The utilization of computers as a professional tool among early child hood teacher Disser tation Abstract. for Education: Potential, parameters and prospects, pp, 118-132 .
40
Marsili, O. (2002), Technological regimes and sources of entrepreneurship, small Business Eonomice, vol. 19 No. 3, PP. 217-31.
41
Tatikonda, M. V. and stock, G. N. (2003). “Product technology transfer in the upstream supply chain”, Journal of product Iunovation Management vol. 20, PP. 444- 67.
42
-elgrum, W. J., & N. Law. 2003. ICT in Education Around the World: Tends, Problems and Prospects. Paris: UNESCO: International Institute for Education Planning.
43
Kozma, R. (2002). Technology, Innovation, and Educational Change: A global Perspective.
44
Wenglinski, H. (1998). Does it computer the relationship between educational technology and student achievement in mathematics. Princeton, NJ: ETS.
45
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل رضایتمندی فراگیران از دوره های آموزش ضمن خدمت بر مبنای مدل تحلیل اهمیت- عملکرد
در عصر حاضر، آموزش از طریق بهبود دانش و مهارتهای منابع انسانی، از نقشی تحول آفرین برخوردار شده است. این امر، مستلزم کیفیتگرایی و توجه به رضایتمندی فراگیران از دورههای آموزشی است. هدف کلی پژوهش حاضر، توسعه روش شناسی تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی است؛ برای تحقق هدف فوق، تلاش شده برمبنای رویکرد نظری کیفیت خدمات، مولفههای کیفیت در آموزش منابع انسانی شناسایی شوند و با تمرکز بر مفهوم رضایتمندی مشتری؛ در چارچوب مولفههای مذکور و سیستم تحلیلی مدل تحلیل اهمیت-عملکرد، روش نوینی برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی ارائه گردد. پژوهش حاضر از نوع تحقیق آمیخته اکتشافی است که در آن، دادههای کیفی و کمی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و پرسشنامه، جمعآوری میگردد. در این راستا، تعداد 94 نفر از شرکت کنندگان دوره های آموزشی مرکز آموزش شرکت مخابرات ایران، به عنوان نمونه، در این تحقیق شرکت نمودند. در تحقیق حاضر برای تحلیل دادهها، از روشهای کیفی و همچنین روشهای آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب تعیین، آزمون t همبسته و فرمول نمره افتراقی، استفاده به عمل آمد. در نتیجه این پژوهش، 40 مولفه کیفیت در آموزش منابع انسانی، شناسایی شد و بر اساس این مولفهها و ماتریس IP، الگویی عملیاتی برای آسیب شناسی رضایتمندی فراگیران از دورههای آموزش ضمن خدمت، ارائه گردید.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98353_79b320704ab66ce2103578e4a527d18b.pdf
2011-06-22
32
53
آموزش منابع انسانی
رضایتمندی
رویکرد کیفیت خدمات
مدل تحلیل- اهمیت عملکرد
فریبز
محمدهادی
k-fathi@cc.sbu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
کورش
فتحی واجارگاه
jmpes@mail.sbu.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمدحسن
پرداختچی
3
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی.
AUTHOR
محمود
ابوالقاسمی
4
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
بازرگان هرندی، عباس (1387). "روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت"، فصلنامه دانش مدیریت، سال 21، شماره 81، صص36-19.
1
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1383). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار.
2
دسلر، گری (1381). مبانی مدیریت منابع انسانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ دوم، تهران، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی .
3
دلاور، علی (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد.
4
سالیس، ادوارد (1380). مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش، ترجمه سید علی حدیقی، تهران، نشر هوای تازه.
5
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1386). روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، نشر آگه.
6
صدری، سید صدر الدین (1383). نظام آموزش کارکنان دولت: مبانی، اصول، راهبردها و الگوی طراحی، تهران، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
7
حاجی میر رحیمی، سید داوود (1386). "بررسی مولفه های برنامه ریزی آموزشی در نظام آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی"، نشریه پژوهش و سازندگی، سال بیستم، شماره4، صص 71-55.
8
فتحی واجارگاه، کورش (1376). درآمدی به برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران، انتشارات سرآمد کاوش.
9
فتحی واجارگاه، کورش و دیبا واجاری، طلعت (1384). ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی، تهران، نشر آییژ.
10
علیخانی کوشکک، رضا (1338). مدیریت کیفیت جامع با رویکرد TQMEX، تهران، انتشارات جهان جام جم.
11
نورشاهی، نسرین (1384). "آموزش عالی و تضمین کیفیت"، ماهنامه آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، سال اول، شماره های 12و10، صص10-8.
12
نوری حسین آبادی، عبد الحمید (1385). مدیریت آموزش اثربخش در سازمان، تهران، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
13
والتون، جان (1384). پرورش راهبردی منابع انسانی، جلد اول، ترجمه ناصر میرسپاسی و داریوش غلام زاده، تهران، انتشارات انجمن مدیریت منابع انسانی ایران.
14
هومن، حیدر علی (1380). تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری، تهران، نشر پارسا.
15
هومن، حیدر علی (1385). راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران، انتشارات سمت.
16
Abdullah, F. (2006)."Measuring Service Quality in Higher Education: Three Instrument's Compared", International Journal of Research and Method in Education, Vol. 29, No. 1, pp. 71-89.
17
Ainin, S. & Hisham, N. H. (2008). "Applying Importance-Performance Analysis to Information Systems: An Exploratory Case Study", Journal of Information Technology and Organization, Vol. 3, pp. 95-103.
18
Angel, R. J.; Heffernan, T. W. and Megicks, P. (2008)." Service Quality in Postgraduate Education", Journal of Quality Assurance in Education, Vol. 16, No. 3, pp. 236-254.
19
Babakus, E. & Mangold D. W. (1992)." Adapting the SERVQUAL Scale to Hospital Services and Empirical Investigating", Journal of Health Service Researches, Vol. 26, No. 6, pp. 767-786.
20
Bacon, D. R. (2003). "A Comparison of Approach to Importance - Performance Analysis", International Journal of Marketing Research, Vol. 45, No. 1, pp. 55-71.
21
Brady, M. K. & Cronin, J. J. (2001). "Some New Thoughts on Conceptualizing Perceived Service Quality: A Hierarchical Approach", Journal of Marketing, Vol. 65 (July), pp. 34-49.
22
Cameron, K. S. & Sine, W. (1999). "A Framework for Organizational Quality Culture." Quality Management Journal, Vol. 6, pp. 7-25.
23
Caruana, A. & Leyland, P. (1997)." INTQUAL -an Internal Measure of Service Quality and the Link between Service Quality and Business Performance", European Journal of Marketing, Vol. 31, No .8, pp. 604-616.
24
Chaston, I. (1994). "Managing for Total Training Quality", Journal of Training for Quality, Vol. 2, No. 3, pp. 11-14.
25
Cooney, R.; Terzioviski, M. & Samson, D. (2002). "Employee Training Quality Management and Performance of Australian and New Zealand Manufacturers", Working Paper Series, 34/02, November, Monash University, pp. 1-11.
26
Deng, Wei-Jaw and Pei, Wen (2009)."Fuzzy Neural Based Importance- Performance Analysis for Determining Critical Service Attributes", Expert System with Application: An International Journal, Vol. 36, Issue 2, pp. 3774-3784.
27
Eskildsen, T. K. & Kristensen, K. (2006). "Enhancing IPA", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 55, No. 1, pp. 40-60.
28
Faganel, A. (2010). "Quality Perception Gap Inside the Higher Education Institution", International Journal of Academic Research, Vol. 2, No. 1, pp. 213-215.
29
Forbes, B. E. (2003)." A Quality Assurance Model for the Assessment of Work-Integrated Learning at Higher Education Institution in South Africa", CapeTechnikon, CapeTwon, South Africa, November, pp. 1-16.
30
Jain, S. .K. & Cupta, G. (2004)." Measuring Service Quality: SERVQUAL vs. SERVPERF Scales", Journal of VIKALPA, Vol. 29, No. 2, pp. 25-38.
31
Joseph, M.; Albright, D.; Stone, G.; Sekhon, Y. and Tinson, J. (2005)." IPA of UK and US Bank: Customer Perceptions of Service Delivery Technologies", International Journal of Financial Service Management, Vol. 1, No. 1, pp. 66-88.
32
Huan, Tzung-cheng and Beaman, J. (2005)." Importance – Performance Analysis: The Need to Bridge Solitudes for Its Effective Use", Abstracts of Papers Presented at the Eleventh Canadian Congress on Leisure Research, May 17-20.
33
IWA-2:2007(E). Quality Management Systems-Guidelines for the Application of ISO9001:2000 in Education.
34
Ismail, A. & Abiddin, N. Z. (2009). "Service Attributes of Graduate Research Students' Needs in a Malaysian University", the Journal of International Social Research, Vol. 2, No. 6, Winter, pp. 323-338.
35
Kitcharoen, S. (2007). "Importance-Performance analysis on Information Technology Application in Higher Education institutions in Thailand", ABAC Journal, Vol. 27, No.2, pp.15-22.
36
Kitcharoen, K. (2004). "The Importance - Performance Analysis of Service Quality in Administrative Department of Private Universities in Thailand", ABAC Journal, Vol. 24, No. 3, pp. 20-46.
37
Khan, M. S. (2007)." Studies on Some Aspects of Service Quality Evaluation with Specific Relevance to Indian Service Industries", Ph.D. Dissertation, National Institute of Technology, Rourkela, INDIA.
38
Kritsonis, W. A. and Smith, Y. E. (2006)." The Differences in Professional Development With Corporate Companies and Public Education", National Journal for Publishing and Mentoring Doctoral Student Research, Vol. 3, No. 1, pp. 1-6.
39
Lewis, R. (2004)." Importance – Performance Analysis", Australasian Journal of Engineering Education, Online Publication, 2004-02., http://www.aaee.com. au / journal / 2004 / Lewis04 .pdf.
40
Lewis, B. R. and Spyrakopoulos, S. (2001). "Service failure and Recovery in Retail Banking: the Customer's Perspectives", International Journal of Bank Marketing, Vol. 19, No. 1, pp. 37-47.
41
Liu, Mean-Shen (2008). "Using the Refined Kano's Model to Measure University Education Quality: The Case Study on the Department of Food and Beverage Management in Southern Taiwan", Journal of the Business Review, Cambridge, Vol. 11, No. 1, pp. 111 -117.
42
Madu, C.; Kuei, C. and Winokur, D. (1994)." TQM in The University: A Quality Code of Honor", Journal of Total Quality Management, Vol. 5, No. 5, pp. 375-390.
43
Mahapatra, S. S.; Khan, M. S. (2007)." A Framework for analyzing quality in Education Settings", European Journal of Engineering Education, Vol. 32, No. 2, pp. 205-217.
44
Megha, K. A. (2009), "Customer satisfaction with low cost airlines in India", South Asian Journal of Tourism and Heritage, Vol. 2, pp. 119-34.
45
National Institute of Standard and Technology, (N.I.S.T), (2004), Baldrige National Quality Program: Education Criteria for Performance Excellence.
46
O’Neill, M. A. and Palmer, A. (2004)."Importance – Performance Analysis: A Useful Tool for Directing Continuous Quality Improvement in Higher Education", Journal of Quality Assurance in Education, Vol. 12, No. 1, pp. 39-52.
47
Riviezzo, A.; De Nisco, A. & Napolitano, M. R. (2009). " Importance – Performance Analysis as a Tool in Evaluating Town Center Management Effectiveness", International Journal of Retail and Distribution Management , Vol. 37 , No. 9 , pp. 748-764.
48
Sahney , S., Banwet ,D. K. and Karunes, S. (2004)." Conceptualizing Total Quality Management in Higher Education, TQM Magzine, Vol. 16, No. 2, pp. 145-159.
49
Sallis, E. (2005). Total Quality Management in Education, Third edition, London, Taylor and Francis e-Library Publishing.
50
Sirvaci, M. (1996)." Are the Students the True Costumer of Higher Education?", Journal of Quality Progress, Vol. 29, No. 10, pp. 99-111.
51
Skok, W.; Kophamel, A. and Richardson, I. (2001). " Diagnosing Information System Success: Importance –Performance Maps in the Health Club Industry", Journal of Information and Management, No. 38, pp. 409-419.
52
Smith, S. & Costello, C. (2009). "Culinary Tourism: Satisfaction with a Culinary event Utilizing Importance – Performance grid Analysis", Journal of Vacation Marketing, Vol. 15, No. 2, pp. 99-110.
53
Spreng, R. A. & Mackoy, R. D. (1996). "An Empirical Examination of a Model of Perceived Service quality and Satisfaction", Journal of Retailing, Vol. 72, No. 2, pp. 201-214.
54
Sureshchannder G. S.; Rajendran, C. & Anantharaman, R. N. (2003)," The relationship between service quality and customer satisfactions: a factor specific approach", Journal of Service Marketing, Vol. 16, pp. 363-379.
55
Tyrrell, T. J. & Okrant, M. J. (2004). "Importance – Performance Analysis: some recommendations for an economic planning perspective", Journal of Tourism Analysis, Vol. 9, pp.1-14.
56
Yeo, R. k. (2008)." Brewing Service Quality in Higher Education: Characteristics of Ingredients That Make up the Recipe", Journal of Quality Assurance in Education, Vol. 16, No .3, pp. 266-286.
57
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط میان مولفه های عدالت سازمانی در بین کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی
عدالت و اجرای آن یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب را در جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. هدف این تحقیق، بررسی ارتباط میان مولفه های عدالت سازمانی در بین کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل بود. در این راستا از پرسشنامه عدالت سازمانی رگو وکانها (2006 استفاده شد. پس از تایید روایی و پایایی (82/0 (α= این پرسشنامه در بین نمونه آماری که طبق جدول مورگان شامل 127 نفر بودند توزیع شد. به منظور تجزیه تحلیل داده ها از روش های آماری همچون اسپیرمن، پیرسون و تی تست استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین برخی از مولفههای عدالت سازمانی کارکنان و اساتید ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه یافته های پژوهش می توان گفت که سازمان ها نمی توانند بدون عدالت به حیات خود ادامه دهند و رعایت عدالت در سازمان بخشی از مسئولیت های اخلاقی مدیران است.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98354_8d53c84f59b51edb7cddc8cf78ea6657.pdf
2011-06-22
54
62
عدالت سازمانی
عدالت توزیعی
عدالت رویه ای
عدالت تعاملی و عدالت اطلاعاتی
مرتضی
دوستی
dosti@ut.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی
LEAD_AUTHOR
علی محمد
صفانیا
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی
AUTHOR
وحید
شجاعی
3
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
AUTHOR
احمد
عبدی
4
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی
AUTHOR
رابینز، استیفن. (1374)." رفتار سازمانی"، ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، جلد اول، چاپ نوبهار ص 25-12.
1
عدیمی ناغانی، فروزان. (1387). "مطالعه ابعاد عدالت سازمانی در اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران ص 10-7.
2
قلی پور، آرین و همکاران. (1387)."بررسی صحت و سقم کلیشه های منفی درباره زنان"، مجلۀ پژوهش زنان دوره 5 شمارۀ 3 ص 12-14 .
3
یعقوبی، مریم. (1388)."رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان"، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سلامت، شماره 35، صص 31-25.
4
Cohen. A. (2000). "The relationship between commitment forms and work outcomes: A comparison of three models" Human Relations Volume 53 (3): 387–417.
5
Colquitt, J. (2001)." On the dimensionality of organizational justice", Journal of Applied Psychology, 86, pp 386-400.
6
Cropanzano, R & at al. (2001)." Emerging justice concerns in an area of changing psychological contracts", Lawrence Erlbaum Associates. 12, pp 245-265.
7
Fernandes, C & Awamleh, R. (2006)." Impact of organizational justice in an expatriate work environment, management research news, vol 29.
8
Folger, R. (1987)." Distributive and procedural justice in the work place, Social Justice Research, vol 3, pp 141-183.
9
Greenberg, J & Robert, B. (2002)." Behavior in organizations", Copyright by Allyn & Bacon, pp 220-226.
10
Hao, Z at al. (2005)" the different outcome distributive justice, procedural justice, abstract, Acta Psychological Sinica, vol 37, pp 687-693.
11
Jordan, J. (2001)." The relationship between organizational justice and job satisfaction, Ph.D dissertation, THE Ohio State University.
12
Kim, M., & Jones, P., & Rodriguez, a. (2008). "Influence of work status on organization commitment and sport identify of university athletic department workers" journal of issue in intercollegiate athletics, 1, 74 – 86.
13
Lee, k. & Carswell, j.j & Allen, N. J. (2000)."A meta-analytic review occupational commitment: Relations with Person and work-related variables", Journal of Applied Psychology, 85, 799-911.
14
Meyer, J. P, & Stanely, D. J, & Herscovitch, L & Topolnytsky, L. (2002)."Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: A Meta-analysis of Antecedents, Correlates, and Consequences, Journal of Vocational Behavior 61, 20–52
15
.Tatum, B at al. (2002)." Organizational justice and performance as measured by a 360-degree feedback instrument", poster presented at the 14th Annual Convention of the American Psychological Society, New Orleans, LA, 6-9 June.
16
Teylor, A. (2003)." Justice as a basic human need, New Ideals in Psychology", Vol 21, Issue 1, pp 209-219.
17
Van den Bos, K. (2001)." Fundamental research by means of laboratory experiments is essential for a better understanding of organizational justice", Journal of vocational Behavior, Vol 58, pp 254-259.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 تهران
هدف پژوهش حاضر توسعه و تکمیل دانش و یافتههای قبلی در زمینه بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه است. به عبارت دیگر این پژوهش درپی یافتن پاسخ به این سوال است که آیا بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه در منطقه 4 شهر تهران رابطهای وجود دارد یا نه؟ سوالات تحقیق با در نظر گرفتن ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی (جامعیت، انعطافپذیری، تعمق) مدیران و همچنین شاخصهای عملکرد دبیران (انضباط، رفتار مناسب، جدیت، اعتماد، انعطاف، خودجوشی) مورد بررسی قرارگرفت. با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 97 مدیر و 316 دبیر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری به ترتیب شامل دو پرسشنامه ذهنیت فلسفی با 60 گویه و ضریب پایایی 79/0 و پرسشنامه ارزیابی عملکرد (خودارزیابی) کارکنان سازمان امور اداری و استخدامی با 23 گویه و ضریب پایایی 89/0 براساس طیف 5 لیکرت است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و تصمیمگیری در مورد رد یا تایید فرضیههای تحقیق از روش ضریب همبستگی پیرسون و جهت پیشبینی تاثیر هریک از ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران بر شاخصهای عملکرد دبیران از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که 8/73 درصد مدیران دارای ذهنیت فلسفی متوسط میباشند. بین ذهنیت فلسفی مدیران و عملکرد دبیران با سطح اطمینان 95 درصد و ضریب همبستگی 381/0 رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد که ذهنیت فلسفی مدیران توانسته 14.5% واریانس متغیر عملکرد دبیران را پیشبینی کند و در مجموع 16 درصد از تغییرات عملکرد دبیران توسط ابعاد ذهنیت فلسفی پیشبینی میشود که بعد انعطافپذیری و جامعیت ذهنیت فلسفی بیشترین تاثیر را بر شاخصهای عملکرد دبیران دارد.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98355_abb2f0fcf7f67e26404deecf5f3fc7fd.pdf
2011-06-22
63
80
ذهنیت فلسفی
جامعیت
تعمق
انعطافپذیری
عملکرد
علی
تقی پور ظهیر
jmpes.sbu@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه علوم و تحقیقات ایران
LEAD_AUTHOR
رویا
توکلی
2
کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
اسمیت، فیلیپ جی، (1382)، ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، ترجمه بهرنگی، محمدرضا، تهران: کمال تربیت. ص 12-7.
1
ابطحی، سیدحسین، (1377)، گفتارهایی در مدیریت نیروی منابع انسانی، تهران: قومس. ص 63-61.
2
ابیلی و موفقی، خدایار و حسن، (382 )، دریچهای بر مفاهیم نوین مدیریتی، تهران: شیوه. ص 11-9.
3
اسمیت، فیلیپ جی، هولفیش، گوردون، (1371)، تفکرمنطقی، ترجمه شریعتمداری، تهران: سمت. ص 45-42.
4
بهرنگی، محمدرضا، (1387)، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، تهران: بهار. ص 31-29.
5
بهرنگی، محمدرضا، (377 )، ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، تهران، بهار. ص 47-42.
6
بهرنگی، محمدرضا، (1382 )، مدیریت آموزشی، تهران، سیر و سیاحت ص. 11-5.
7
پاشا شریفی و نجفی زند، حسن و جعفر، (1384)، روشهای آماری درعلوم رفتاری، تهران: سخن. ص 54-50.
8
دلاور، علی، (1371)، روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: پیام نور. ص 12-4.
9
علوی، سید امین اله، (1386)، روانشناسی مدیریت و سازمان، تهران: مرکز مدیریت دولتی. ص 10-5.
10
طالب پور، مهدی، (1384)، تحلیل و تبیین ذهنیت فلسفی مدیران، مربیان و ورزشکاران تیمهای منتخب دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، ص 54-48.
11
نادری و نراقی، عزت ا ... و مریم، (1387)، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: ارسباران. ص 23-19.
12
وایلز، جان، باندی، جوزف. (1385). مدیریت نظارت و راهنمای آموزشی (راهنمای عملی برنامه ریزی آموزشی سال 2004). ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران: کمال تربیت. ص 95-89.
13
Smith, Philip. G. (1965).” What is philosophy education”? U.S.A.: MCMillan. Webster directionary of the English language. (2003), New York. Pp. 12-18.
14
Livingston. M ،mcClain. B. R. & despain. B. C. (1995) assessing the consistency between teachers Philoslphies and education goals. education. Vol 116. No.1. p. 25-26.
15
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه ابعاد یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش آموزان مدارس بدون کیف و مدارس دولتی
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد یادگیری اجتماعی- هیجانی دانشآموزان مدارس بدون کیف و دولتی با روش علی- مقایسهای انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان پایه سوم و چهارم دبستآن های بدون کیف و دولتی شهر اصفهان بودند. بدین منظور 71 نفر از دانشآموزان مدارس بدون کیف و 86 نفر از دانشآموزان مدارس دولتی پایه سوم و چهارم دبستآن های شهر اصفهان به شیوهی نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی کرین و همکاران (2009) و یک پرسشنامه دموگرافیک استفاده شده است. دادههای بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین یادگیری اجتماعی- هیجانی دانشآموزان مدارس بدون کیف و دولتی در بعد خودتنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد. در ابعاد سازماندهی تکلیف و روابط همسالان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد بین یادگیری اجتماعی- هیجانی دانشآموزان مدارس بدون کیف و دولتی بر حسب جنسیت در بعد روابط همسالان تفاوت معناداری وجود دارد. در دیگر ابعاد تفاوت معناداری وجو د نداشت.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98356_c24117638c3913b3e35953f42b89d70e.pdf
2011-06-22
81
94
یادگیری اجتماعی- هیجانی
مدرسه بدون کیف
خود تنظیمی
روابط همسالان
تنظیم تکلیف
مریم
سبزوار
sabzevar.maryam7@gmail.com
1
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
جواد
لیاقتدار
2
دانشیار برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
احمد
عابدی
3
استادیار روانشناسی کودکان با نیازهای خاص دانشکده عوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ثمری، علی اکبر؛ طهماسبی، فهیمه (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال نهم، شماره 35و36، صص128-121.
1
جعفری طوسی، سیده زهرا (1385). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا. ص 12-8.
2
حکیم جوادی، منصور؛ اژهای، جواد (1383). بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانشآموزان تیز هوش و عادی. فصلنامه روانشناسی، شماره30، صص173-158.
3
سیادت، علی؛ مولوی، حسین؛ شاوران، حمیدرضا؛ خسروی، حمیدرضا (1386). مقایسه هوش هیجانی دانشجویان مصرف کننده قرص اکستازی و دانشجویان عادی. فصلنامه پژوهشهای تربیتی و روان شناختی، شماره2، صص104-91.
4
صدری، اسماعیل؛ اکبرزاده، نسرین؛ پوشنه، کامبیز (1387). تاثیر برنامه آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی بر هوش هیجانی دانش آموزان. پژوهش های روان شناسی، سال یازدهم، شماره 3و4، صص 70-55.
5
کریم زاده، منصوره؛ اخوان تفتی، مهناز؛ کیامنش، علیرضا؛ اکبرزاده، نسرین (1388). تاثیر آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی در رشد این مهارت ها. مجله علوم رفتاری، شماره 2، صص149-143
6
یوسفی، فریده (1386). رابطه هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان. مجله روان شناسان ایران، شماره 9، صص14-5.
7
Caldarella, P. Christensen, L. Kramer, T., J. Kronmiller, K. (2009). Promoting social and emotional learning in second grade students: A study of the strong start curriculum. Early Childhood Educ. N, 37. PP, 51-56.
8
Caldarella, P. Christensen, L. Kramer, T., J. Kronmiller, K. (2009). Social and emotional learning in the kindergarten classroom evaluation of the strong start curriculum. Early Childhood Educ. N, 37. PP, 303-309.
9
Chris L. S. Coryn., &Jessaca K. Spybrook., & Stephanie D. H. Evergreen (2009). Development and evaluation of the social- Emotional learning scale. Journal of Psychoeducational Assessment. N, 6. pp, 1-13
10
Christensen, L., Young, K. R., & Marchant, M. (2007). Behavioral intervention planning: Increasing appropriate behavior of a socially withdrawn student. Education & Treatment of Children. N, 9. PP, 81–103
11
Cohen, J. (2001). Caring classrooms/intelligent schools: The social emotional education of young children. NEW YORK.
12
Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2003). Safe and sound: an educational leader’s guide to evidence-based social and emotional learning programs. Chicago.
13
Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2008). Background on social and emotional learning. Retrieved July 30.
14
Doll, B., & Lyon, M. A. (1998). Risk and resilience: Implications for the delivery of educational and mental health services in schools. School Psychology Review. N, 27. PP, 348–363.
15
Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., et al. (2001). The relations of regulation and emotionality to children’s externalizing and internalizing problem behavior. Child Development. N, 72. PP, 1112–1134.
16
Elias, M. J. (2006). The connection between academic and social-emotioal lerning. Journal of clinical child psychology. N, 4. pp, 4- 14.
17
Golman, D. (1994). Emotional Intelligence: Why it matters more than IQ. New York: Bantam Book.
18
Greenberg, M. T., weissberg, R. P., Obrien, M. U., Zins, J. E., Fredericks, L., Resnik, H., & Elias, M. J. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American psychologist. N, 58. PP. 466-474.
19
Gumora. G., & Arsenio, E. (2002). "Emotionality, emotion regulation, and school performance in middle school children". Journal of on school psychology. N, 40. PP, 395-413.
20
Jelen, M. (2008) Examining the effect of a social and emotional learning program on proactive and reactive aggression in children. University of Alberta.
21
Kauffman, J. M. (2005). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall/Pearson.
22
Kusche, C. A., & Greenberg, M. T. (2001). PATHS in your classroom: Promoting emothonal literacy and alleviating emotional distress. Inj. Cohen (Ed), social- emotional learning and the elementary school child: A Guid For Educators (PP. 140-161). New York: Teacher College Press.
23
Mestre, J. M., Guil, R., Lopes, P. N., Salovey, P., Gil_ Olarte, P. (2006). Emotional intellingence and social and academic adaptation to school. Psicothema. N, 18. PP, 112-117.
24
Olson, L. (2008). CapellaUniversiy, Emotional intelligence: Conceptualization psycholojy: Interpersonal process. Londen: N, 12. pp. 279-307
25
Parker, J. D., Hogan, M. J., Eastabrook, J. M., Oke, A., Wood. L. M. (2006). Emotional intelligence and student retention: predicting the successful transition from high school to university. Personality and Individual Differences. N, 41. PP, 1329-1336.
26
Payton, J., Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B., et al. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
27
Payton, J. W., Wardlaw, D. M., Graczyk, P. A., Bloodworth, M. R., Tompsett, C. J., & Weissberg, R. P. (2000). Social and emotional learning: A framework for promoting mental health and reducing risk behavior in children and youth. Journal of School Health. N, 70. PP, 179–185.
28
Pellitteri, J., Stern, R, Shelton, C., Muller-Ackerman, B. (2006). Emotionally intelligent school counseling. New Jersey lawrence Erlbaum.
29
Rones, M., & Hoagwood, K. (2000). School-based mental health services: A research review. Clinical Child and Family Psychology Review. N, 3. PP, 223–241.
30
Salovey, P., Mayer. J. D., & Caruso, D. (2002). The positive psychology of emotional intelligence. Handbook of positive Psychology. N, 3PP. 159-171. Oxford: Oxford University Press.
31
Trautwein, U., Koller, O., Schmitz, B., & Baumert, j. (2002). "Do homework assingments enhance achievment? A multilevel analysis in 7 garde mathematics" contemporary educational psychohogy. N, 27. PP. 26-50.
32
Ulutas, I. Omeroglu, E. (2007). The effects of an emotionl intelligence education program on the emotionl intelligence of children. Social behavior and personality. N, 35. PP, 1365-1372.
33
Walker, H. M., Ramsey, E., & Gresham, F. M. (2004). Antisocial behavior in school: Evidence-based practices (2nd ed.). Belmont, CA: Wadsworth Publishing.
34
Zins, J. E. & Elias, M. J. (2006). Social and Emotional learning. ING. Bear& K. Mink (Eds) , childeran needs III: development, prevention, and intervention. Bethesda, MD: NASP. N, 9. PP, 28-41
35
Zins, J. E., Weissberg, R. D., Wang, M. C. & Walbrey, H. J. (2004). Building academic succes on social and emotional learning: What dose the research say? New York: Teachers' College Press.
36
Zins. A. E. Bloodworth. M. R, Wissberg. R. P, Walberg. H. J. (2004). The Scientific Base Linking Social and Emotional Learning to School Success. Chapter 1. copyright 2004 by teachers college, Columbia University.
37
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و اثربخشی کارکنان (در شرکت نفت اهواز)
در این پژوهش، ضمن بررسی رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت سازمان و اثربخشی کارکنان آن، میزان اثربخشی کارکنان نیز سنجیده میشود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. این تحقیق در شرکت نفت اهواز صورت گرفته و قلمرو زمانی نیز شهریور و مهر سال 1388 میباشد. حجم نمونه مورد نیاز پژوهش نیز از همین جامعه آماری و بر اساس فرمول استفاده شده ، تقریباً برابر با 119 نفر می باشد که در نهایت 153 پرسشنامه توزیع و 120 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل گردید. شیوه نمونه گیری این تحقیق، تصادفی طبقه ای می باشد. یعنی از میان کارکنان سازمان به تعداد حجم نمونه، افرادی به تصادف انتخاب گردیدند. داده های مربوط به ساعات آموزشی کارکنان از طریق شناسنامههای آموزشی آنان و داده های مربوط به اثربخشی کارکنان از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. جهت بررسی فرضیات تحقیق، از آزمون "ضریب همبستگی اسپیرمن" استفاده شد. به علاوه برای تعیین میانگین هر یک از ابعاد اثربخشی کارکنان، از آزمون t یک نمونه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار Spss صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که از نظر کارکنان، وضعیت کلیه عوامل مورد آزمون در جامعه مطلوب است. همچنین در این تحقیق بین ساعات آموزش ضمن خدمت گذرانده شده با اثربخشی کارکنان و ابعاد آن رابطه معناداری مشاهده نگردید.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98357_c1f54c22277fa3c55a5ad33a7d2508b3.pdf
2011-06-22
95
114
اثربخشی
انگیزش
رضایت شغلی
تعهد سازمانی
آموزش ضمن خدمت
حسین
خنیفر
afarajia@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده مدیریت، پردیس قم، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علی نقی
امیری
2
استادیار دانشکده مدیریت، پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
اکبر
فرجی ارمکی
afarajia@gmail.com
3
دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران پردیس قم
AUTHOR
غلامرضا
جندقی
4
دانشیار دانشکده مدیریت، پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
لیلا
مردانی کتکی
5
کارشناس ارشد مدیریت دولتی پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
سیداحمد
بیان معمار
6
استادیار دانشگاه قم
AUTHOR
نفیسه
زروندی
7
فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران
AUTHOR
آتش پور، حمید، (1384)، مؤلفه های سازمان، مدیریت و کارکنان، اصفهان، رعنا. ص 95-93.
1
اسماعیلی، کوروش، (1380)، تعهد سازمانی، تدبیر، شماره 112. ص 36-34.
2
آموزگار، حسین، (1379)، بررسی وضعیت آموزشی کارشناسان آموزش ضمن خدمت بخش دولتی و طراحی الگوی مناسب، تحول اداری. ص 41-25.
3
ساعتچی، محمود، (1380)، روان شناسی بهره وری، تهران، نشر ویرایش. ص 10-9.
4
صالحی نژاد، سیدحسین، (1379)، نقش آموزش در افزایش بهره وری نیروی انسانی، پیام دریا، شماره 45. ص 28-25.
5
عباس پور، عباس، (1384)، مدیریت منابع انسانی پیشرفته (رویکردها، فرایندها و کارکردها)، تهران، چاپ دوم، سمت. ص 12.8.
6
فتحی واجارگاه، کوروش، (1384)، برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت، تهران، سمت. ص 25-11.
7
فرهنگی، علی اکبر، حسین زاده، علی اکبر، (1384)، دیدگاه های نوین درباره تعهد سازمانی، تدبیر، شماره 157
8
قاسمی، جعفر، (1382)، توانمندسازی، تدبیر، شماره 132
9
میرکمالی، سید محمد، (1377)، آموزش ضمن خدمت اساسی ترین عامل بهسازی سازمان، مدیریت در آموزش پرورش، شماره17. ص 52- 48.
10
نوربخش، مهوش، علیزاده، محمود، (1383)، بررسی رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان اهواز مجله حرکت، شماره 12. ص 14-13.
11
Baker, Abu A. H., & Akhavan Tabassi, Amin, (2008),"Training, motivation, and performance: The case of human resource management in construction projects in Mashhad, Iran", International Journal of management, University Sains Malaysia, PP.1-10
12
Bartlett, Kenneth R, (2001), "The relationship between training and organizational commitment: A study in the health care field", Human Resource Development Quarterly, Vol.12, No.4, PP.335-352
13
Baucum, Cheryl L., (2008), "A study on intrinsic motivational needs and engagement of leaders", A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy, Capella University. PP.1-197
14
Brooks, kit, (2006), "Human resource development, social capital, emotional lntelligence anylink to productivity", Journal of European Industrial Training, Vol. 30, No.2 , PP. 117-120
15
Carlson, Dennis J., (2009), "Self efficacy and employee satisfaction in cross utilization teams: perdicting oganizational commitment and turnover intention of cross utilization employees", A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy, Capella University, PP.1-103
16
Celeste Turner, Hollyene, (2007), "Predictors of teachers’ job satisfaction in urban middle schools", In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Education, University of North Carolina., PP. 1-128
17
Costea, Eleni Stavrou, (2005), "The challenges of human resource management towards organizational effectiveness: A comparative study in Southern EU", Department or Public and Business Administration, Journal of European Industrial Training, Vol.29, No.2, PP.112-134
18
Europaea, Schola, (2007), "Structure for in-service training of staff in the nursery and primary cycles of the European Schools", D-371-en-6, PP.1-8
19
Gallant, Karen, (2006), "Assessing organizational effectiveness in Land Trusts", A Dissertation Presented In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science, University of Guelph, PP.1-131
20
Gandalf, Ann, (2005), "Why do nurses at a university hospital want to quit their jobs?" Journal of nursing management, 13, PP.327-329
21
Hansberry, Jane F., (2005),"An exploration of collaboration and organizational effectiveness in Denver county human service organizations", A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy, University of Pittsburgh, PP.1-137
22
Howard, Mary C., (2008), "Emotional intelligence as a preductor of job satisfaction, organizational, and occupational commitment among human service workers", A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University, PP.1-129
23
Klein, Howard. j, (2001),"Invited reaction: The relationship between training and organizational commitment (A study in the Health Care Field)", Human Resource Development Quarterly, Vol. 12, No.4, PP.353-361
24
Lewis, Herbert F. & Lock, Kathleen A. & Sexton, Thomas R, (2009), "Organizational capability, efficiency and effectiveness in Major League Baseball:1901–2002", European Journal of Operational Research, PP.731–740
25
Lundberg, Christine & Gudmundson, Anna & Andersson,Tommy D. (2009), "Herzberg’s Two-Factor Theory of work motivation tested empirically on seasonal workers in hospitality and tourism", Tourism Management, 30, PP. 890–899
26
Meyer, John. P & Herscovitch, Lynne, (2001), "Commitment in the workplace, toward a general model", Human Resource Management Review, Vol. 11, PP.299-326
27
Sahinidis, Alexandros. G, & Bouris, John, (2008), "Employee perceived training effectiveness relationship to employee attitudes", Journal of European Industrial Training, Vol. 32, No.1, PP.63-76
28
Saowakul, Weerawan, (2008), "Implementing the Four Levels: A Practical Guide for Effective Evaluation of training program" , Journal of Applied Management and Entrepreneurship, Vol.13 , No.3, PP.103-105
29
Shiuan, C.B & YU, J. D. & Relley, J.H, (2003), "Oganizational commitment, supervisory commitment and employee outcoms in the chinese context proximal phyothesis or global hypothesis", Journal of Oganizational behavior, Vol. 24, No.3
30
Swart. J., Mann, C., Brown, S.and Price, A., (2005),"Human Resource Development: Strategy and Tactics", Elsevier Butterworth-Heineman Publications Oxford.
31
Tasi, Philip Chenge-Fei & Yen, Yu-Fang & Huang, Liang-Chih , (2007), "A study on motivation employeesُ learning commitment in the post-downsizing era: job satisfaction perspective", Journal of World Business, 42, PP.157-169
32
Wood, Nancy E., (2008), "A study on the relationship between perceived leadership stylesof hospital clinical leaders and perceived empowerment, organizational commitment, and job satisfaction of suboedinate hospital nurses in a management position", A Dissertation Presented In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University, PP.1-145
33
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه ابعاد شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکدههای فنی مهندسی و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی میباشد که در سال تحصیلی 88-89 مشغول به تحصیل میباشند. تعداد نمونه شامل 206 نفر (106دختر و 100 پسر) میباشد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO)، فرم کوتاه، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج استفاده شد. دادهها با نرم افزار (SPSS) و آزمونهای تحلیل رگرسیون چندمتغیره، همبستگی بنیادی و تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن است ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و باوجدان بودن دارای رابطه مثبت و مستقیم و روانآزردگی دارای رابطه منفی و معکوس با عملکرد تحصیلی میباشند. ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی با خودکارآمدی و برنامهریزی رابطه مثبت و مستقیم دارد. ویژگی شخصیتی برونگرایی با انگیزش رابطه مستقیم و با تاثیرات هیجانی رابطه معکوس دارد. روانآزردگی با تاثیرات هیجانی رابطه مستقیم دارد. همچنین یافته ها نشان داد که ویژگی انعطافپذیری در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98358_3d00e10317667a98fc48ac5b49c31998.pdf
2011-06-22
115
130
شخصیت
عملکرد تحصیلی
دانشجویان
مریم
عیسایی چشمه ماهی
jmpes.sbu@gmail.com
1
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
باقریان
2
استاد دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمدرضا
حسن زاده توکلی
3
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
آتش روز، بهروز (1386). پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق دلبستگی و صفات پنج گانه شخصیتی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی. ص 14-11.
1
درتاج، فریبرز. (1383). بررسی تأثیر شبیه سازی ذهنی فرآیندی و فرآورده ای بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان، ساخت و اعتباریابی آزمون عملکرد تحصیلی. رساله دکتری، دانشکده روان-شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. ص 8-2.
2
خاکسار بلداجی، محمدعلی. (1384). رابطه سبکهای یادگیری، خودکارآمدپنداری و رشته تحصیلی در دانشآموزان متوسطه نظری. پایاننامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی. 25-21.
3
گروسی فرشی، میرتقی. (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: نشر دانیال و جامعه پژوهش. ص 24-19.
4
شیخ محمدی، حسن. (1386). رابطه ابعاد شخصیت با سبکهای یادگیری و وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد ساوه. پایاننامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. ص 14-13.
5
فیضی، لفمجانی. (1373). بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشجویان موفق و ناموفق نیمسال آخر دوره کارشناسی دانشگاه گیلان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. ص 25-20.
6
منصوری، نغمه. (1379). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری با پیشرفت و رشته تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهراء. ص 14-8 .
7
هومن، حیدرعلی. (1386). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت. ص 14-11.
8
ناصری تفتی، نگین. (1385). نقش تعاملی ورزش و ویژگیهای شخصیتی در تحول روانی- اجتماعی دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی. ص 14-11.
9
Costa Jr., P. T., Antonio, T., & MacCrae, R. R. (2001). Gender differences in personality traits across cultures: Robust and surprising findings. Journal of personality and social psychology, 81, 322-331.
10
De Fruyt, F.& Mervielde, I. (1996). Personality and interests predictors of educational streaming and achievement. European Journal of Psychology, 10, 405-425.
11
Diseth, A. (2003). Personality and Approaches to learning as predictors of Academic Achievement. European Journal of personality, 17, 143-155.
12
Dollinger, s.J., orf, L. A. (1991). Personality and performance in personality: conscientiousness and openness. Journal of Research in Personality, 25,276-284.
13
Johan, G. (2005). The role of environmental quality and time perspective on the academice performance of grade 12 learners. Retivied on july 16, 2009 fromhttp://etd.uovs.ac.za/ETD-db//theses/available/etd-09142006-085341/unrestricted/VanDerLindeGJ.pdf
14
Musgrave-Marquart, D., Bromley, S. P., & Dalley, M. B. (1997). Personality, academic attribution, and substance use as predictors of academic achievement in college students. Journal of Social behavior and personality, 12, 501-511Petska, K, S. (2006). Using personality variables to predict academic success personalized system of instruction. University of Nebraska linkoln
15