ORIGINAL_ARTICLE
تأثیرات ارتباطات بینالمللی آموزش عالی در برنامههای درسی آموزش عالی
: هدف از انجام این پژوهش شناسایی میزان تأثیر ارتباطات بینالمللی آموزش عالی در برنامههای درسی آن از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران و متخصصان برنامهریزی درسی بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی 322 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و به دلیل تعداد کم متخصصان برنامهریزی درسی با استفاده از روش سرشماری ساده، کل جامعه به عنوان نمونة پژوهش انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن پس از مطالعة پرسشنامه توسط متخصصان مربوط مورد تأیید قرار گرفت و اعتبار پرسشنامه نیز از طریق اجرای آزمایشی بر روی 35 نفر از گروه نمونه و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 95/0 به دست آمد. نتایج ناشی از بررسی نظرات دو گروه در پرسشنامه نشان میدهد که هر دو گروه معتقد هستند افزایش ارتباطات بینالمللی آموزش عالی بر روی عناصر چهارگانة برنامة درسی (محتوا، روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و تجهیزات) تأثیرات بسیار خواهد داشت.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98325_61e15c86974c17178b35236e2f0f2e34.pdf
2008-09-22
8
20
آموزش عالی
بینالمللی شدن آموزش عالی
برنامه درسی
محتوای برنامه درسی
روش آموزشی
روش ارزشیابی
محبوبه
عارفی
m_arefi@sbu.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
باقر
حجازی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
راضیه
قاهری
3
فوق لیسانس
AUTHOR
خسروی، محبوبه، و ابراهیمی، زهرا. (1382). فنآوری آموزشی و جهانی شدن. برگرفته از کتاب مجموعه مقالات همایش جهانیشدن (بیمها و امیدها). قزوین: حدیث امروز.
1
رمزدن، پ. (1380). یادگیری رهبری در آموزش عالی. (ترجمة عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران). تهران: دانشگاه علوم پایه دامغان با همکاری مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
2
سپاسی، مریم. (1384). از دانشگاه مجازی چه می دانیم؟ برگرفته از سایت: www.ayandehnegar.org
3
سیلور، جی. گ. ، و ویلیام ام. ا. ، و آرتورجی. ل. (1376). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. (ترجمة غلامرضا خوی نژاد). .مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
4
شرقی، عبدالعلی. (1383). ارتباطات بینالمللی وتوسعه علمی. برگرفته از کتاب دایره المعارف آموزش عالی. جلد اول. تهران: بنیاد دانشنامه فارسی.
5
شعبانی، حسن. (1377). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). تهران: سمت.
6
شولت، ی. آ. (1382). نگاهی موشکافانه بر پدیده جهانی شدن. (ترجمه مسعود کرباسیان). تهران: علمی و فرهنگی.
7
عارفی، محبوبه. (1384). برنامهریزی درسی راهبردی در آموزش عالی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی.
8
عربی، سید هادی، و لشکری، علیرضا. (1383). توسعه در آینه تحولات. تهران: سمت و قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
9
فرجاد، محمدعلی. (1374). اصول برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: ارسباران.
10
کانون، ر، و نیوبل د. (1384). روش تدریس اساتید دانشگاه در مراکز آموزش عالی. (ترجمة رضا ایزدی، محمد جعفر بنیاردلان و منصور غلامی). همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
11
کریمی،عبدالعظیم.(1382). سازههای تربیت و دموکراسی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
12
مهرمحمدی، محمود. (1381). برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها. مشهد: شرکت به نشر.
13
نادری، عزت الله، و سیف نراقی، مریم. (1383). روش تحقیق در علوم انسانی با تأکید بر علوم تربیتی . تهران: بدر.
14
نوروزی، داریوش، و نوریان، محمد. (1382). برنامهریزی درسی ابتدایی. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران جنوب.
15
یارمحمدیان، محمد. (1380). تمدن و تعلیم و تربیت در خانواده. تهران: یادواره کتاب.
16
.یارمحمدیان،محمدحسین، و نادی خوراسگانی، محمدعلی، و سعادتمند، زهره. (1383) برنامهریزی درسی در آموزش عالی. برگرفته از کتاب دایره المعارف آموزش عالی. تهران: بنیاد دانشنامه فارسی.
17
Anneke Lub, C. (2002). Europeanization internationalization and globalization in higher education. http://www.ntua.gr/dep/old/international/wto/susulub.pdf
18
Caruana, V,. and Hanstoch, J.(2003 ). Internationalizing the curriculum: from policy to practice. http”//www.edu.salford.ac.uk/her/proceedings/papers/vc_03.rtf
19
Damme, D. V. (2003). Higher education in the age of globalization. http://www.unesco.org/education/studyingabroad/highlights/globalforum/presentation/keynoteeng.doc
20
Ghourchian, Nader G. (2000). The first international terminology curriculum as a referential dictionary. Tehran: Andisheh Metacognition Publishing.
21
Lee, Jeong – K. (2004). Globalization and higher education: A South Korean perspective. http://globalization.icaap.org/content/v4.1/Lee.html.
22
Mc Taggart, R., and Cook, J. (2003). Internationalization of the curriculum. http://www.jcu.edu.au
23
Navarro, M. (2004). Faculty perspectives on strategies to internationalize the undergraduate agricultural curriculum.
24
http://www.aiaee.org/2004/accepted/087.pdf
25
Ng ethe, N juguna, N Dri Assie - Lumumba, Georg Subotzky and Esi Sutheland – Addy. ”Higher Education Innovations in Sub – Saharan Africa: With Specific Refrence to Universities”,(2003):http://www.aau.org/wghe/publications/wghe-innovations_ref-univ.pdf
26
Qaing, Z. (2003). Internationalization of higher education: Towards a conceptual framework. Policy Futures in Education, Volume 1, Number 2: www.ords.co.uk./pdf
27
Rizvi, F. (2004). Internationalization of curriculum. Provice chancellor (international), RMIT University
28
http://www.pvci.rmit.edu.au
29
Scott, Peter. (1998). The Globalization og higher education. Published by SRHE and Open U niversity Press.
30
Wit, H. (1997). Globalization, cosmopolitan cities and higher education: http://ishss.uva.nl/lectures/symp3dwit.pdf, www.worldbank.org,(2005).
31
Wit, H. (1999). Rationales for Internationalization of Higher Education. :http://www.bc.edu.
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه سبک رهبری تحولی ـ تعاملی با میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دبیرستانهای شهر اصفهان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی همبستگی بین سبک رهبری (تحولی ـ تعاملی) مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان با میزان کاربست مؤلفههای سازمانهای یادگیرندة قابلیتهای شخصی ـ الگوهای ذهنی ـ آرمان مشترک ـ یادگیری تیمی و تفکر سیستمی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری شامل 310 نفر از مدیران و 4808 نفر از دبیران دبیرستانهای مناطق شش گانة شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-1384 بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم، 90 نفر از مدیران و 120 نفر از دبیران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامة باس با 41 گویه و پرسشنامة محقق ساختة سازمانهای یادگیرنده با 44 گویه بود که ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 برای پرسشنامة سازمان یادگیرنده و 94/0 برای پرسشنامة رهبری تحولی ـ تعاملی به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد بین سبک رهبری (تحولی- تعاملی) با میزان کاربست همة مؤلفههای سازمان یادگیرنده رابطة مثبتی وجود دارد و مؤلفههای سازمان یادگیرنده از نظر مدیران در مدارس بیش ازسطح متوسط بوده است. بین سبک رهبری تحولی و سبک تحولی- تعاملی با قابلیتهای شخصی (در سطح معناداری 05/0P)، رابطة معنادار وجود داشت و سایر مؤلفهها (الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی) فقط با سبک رهبری تعاملی رابطة معناداری داشتند و سبک رهبری تحولی رابطه معنادار با این مؤلفهها نداشت. بین نظرات دبیران مرد و زن در خصوص سبک رهبری تحولی تفاوت معنادار وجود داشت (در سطح01/0P) ولی بین نظرات مدیران مرد و زن (درسطح05/0P) در مورد مؤلفههای سازمان یادگیرنده تفاوت معنادار وجود نداشت. از نظر مدرک تحصیلی نیز بین نظرات دبیران در مورد سبک رهبری نیز از نظر دبیران لیسانس و فوق لیسانس (01/0P) تفاوت معنادار وجود داشت. در حالی که بین نظرات مدیران در مورد مؤلفههای سازمان یادگیرنده با توجه به مدرک تحصیلی و سابقة خدمت (در سطح05/0P) تفاوت معنادار وجود نداشت.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98326_d3a0a661a731b42d10d98103234623ec.pdf
2008-09-22
21
34
یادگیری
یادگیری سازمانی
سازمان یادگیرنده
قابلیتهای شخصی
مدلهای ذهنی
آرمان مشترک
یادگیری تیمی
تفکر سیستمی
سبک رهبری تحولی- تعاملی
قربانعلی
سلیمی
jmpes.sbu@gmail.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
الهام
شاهمندی
2
فوق لیسانس
AUTHOR
ابوی اردکانی، محمد.(1379). نظریة سازمانهای یادگیرنده. مقالة الکترونیکی از سایت:
1
http:/www. fron doc. Ac. Ir/reports/learning/learning htw.
2
بهنامی، ژزف. (1384). یادگیری سازمانی. تدبیر، فصلنامه علمی- تخصصی مدیریت، شمارة 126، تهران: انتشارات مدیریت صنعتی.
3
حیدری تفرشی، غلامحسین؛ و یوسفی سعید آبادی، رضا، و خدیوی، اسدالله. (1381). نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
4
سپهری، مهران. (1381). مهندسی مجدد فرایندهای سازمان. ماهنامة علمی آموزشی تدبیر، شمارة 122. تهران: انتشارات کیهان.
5
سنج، پ. (1384). پنجمین فرمان، خلق سازمانهای یادگیرنده (ترجمة حافظ کمال هدایت و محمد روشن). تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، مشاورة آموزشی تحقیق. (1990).
6
مک دانلد، جان واستیو تانر(1381). مدیریت دانش دریک هفته. (ترجمه گروه کارشناسان ایران). تهران: انتشارات کیفیت ومدیریت.
7
هنسن، م. (1376). مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی. (ترجمة محمدعلی نائلی). اهواز: انتشارات شهید چمران.
8
Abu-Tineh, A. M. (2003). Exploring the relationship between the perceived leadership style of principals and their teacher's practice of the five disciplines of learning schools. Proquest Digital Dissertation. DAL-A 62/02, P. 343.
9
Amy Hawkins. (2005). Leaders as facilitators of organizational learning. UMI. Poquest Digital Dissertation. Regent University. DAL-A 66/11, P.348, MA 2006.
10
Ambrosi, M. (2000). An investigation of gender differences in transformational
11
and transactional leadership styles. Edu thesis spalding university.
12
Bannon, K. C. (2000). A study principals and teachers perceptions of the extends towhich principals exercise transformational leadership in school and the relationship of these leadership perceptions to teachers perception of the shard school goals and teacher, commitment in three schools. EdD. There. ST. John University.
13
Bass, B. M. and Steig Lmeier. (1998). Ethics, character, and authentic transformational leadership. Center for leadership studies, school of management. Binghamton University. Web: http:www.cls Binghamton-edu-Bassteid.html.
14
Braid, R. P. (2000). The role of a new leadership team in transforming a school
15
district. Ph.D. University of Texas.
16
Brossoit, K. B. (2000). A study of the understanding employee empowerment in
17
The work place: Exploring the relationship between transformational leadership, Employee perceptions of Empowerment and key work out comes. Ph.D. Thesis, The Claremont Gar Date University.
18
Chen- Cheng, Hong. (2004). A study of the relationship between the learning organization and principal leadership styles in Taiwan. UMI proquet Digital Dissertation Full Citation & Abstract DAL-A 65102, p. 358.
19
Chow Hung, W. (1994). An investigation of the relationship between principals leadership and teachers self concept. Hong Kong, http://www. Fed cuhk. Edu.
20
Crowford, L (2004). High school leadership principal practices and beliefs within the learning organization.http://cranfordville.com/Cranfordville/resumelc.htm
21
Dodgosn, M. (1993). Organizational learning: A Review of Some Literatures,
22
organization studies. Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/1190110401_ref.html. Vol 14, No. 3, pp. 375-394.
23
Ekman , A. (2004). Learning organization in theory and practice. : Apoteket Learns]. - Uppsala: Uppsala University Uppsala universitet, Interfaculty Units Fakultetsövergripande enheter, Acta Universitatis Upsaliensis Acta Universitatis Upsaliensis, 2004 - (Uppsala Studies in Education, ISSN 0347-1314; 105)
24
Fullan, M. (1993). The new meaning of educational change. New York: Teachers college press.
25
Hoy, w . Miskel, c .(2001). Educational administration, theory, research, and practice.
26
Huber, G. P. (1991). Organizational learning: the contributing, process and the
27
literature. Organization Science. Vol. 2, No. 1, pp. 88-115.
28
Jackson, R. L. (1999). Transformational and transactional leadership indivision administration at three institutions of higher education. EdD. University of Cincinnati.
29
Lin, Hsieny. (2004). A study of learning and faculty development in higher education. UMI proquet Digital Dissertation full citation & Abstract. Umipro. DAL 65102, P 430. Aog.
30
Nurak, Brian. (2004). An exploration of woperative learning process decomming a learning organization. http: // rose-net.co.ir/ Idual. ISBN-554-5911-o.
31
Ortenblad, Anderson. (2004). The learning organization: Towards an integrated model. The learning organization. 11.(2). PP. 129-144.
32
Rella, J. (2005). Looking at school change: A story of leadership. Proquest Digital Dissertation looking at school. DAL-A 66101, P. 48
33
Sharman, Christopher call. (2005). Leadership and learning organization. MI. Proquest Digital Dissertation. State university of New York Empire State Collage.
34
Sheard. D. (2005). Teacher's reflective perceptions on professional learning an influenced by leadership practices. Proquest Digital Dissertation. DAL-A 65/12, P./ 4425.
35
Tremble, T. (1996). Transformational leadership and follomer development
36
selection and Assignment Research unit. Web: http:www.Gwu.Edu
37
http: //rose-net.co.ir.// Iadul. ISBN. A-612-90511-x.
38
http://rose-net.co.ir/ Iadul. DAL-A 65104, Pil.
39
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی شرکت برق منطقهای باختر از دیدگاه دانشآموختگان و مدیران مستقیم آنان و ارائه راهکارهای اصلاحی
پروژة ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی شرکت برق منطقهای باختر و ارائه راهکارهای اصلاحی بنا بر سفارش کمیتة مرکزی تحقیقات شرکت و قرارداد پژوهشی با دانشگاه شهید بهشتی از سال 1384 آغاز و در شهریور 1385 به اتمام رسید. محدودة اجرای این طرح، شرکتهای تحت پوشش برق منطقهای باختر و نمونهها شامل کلیة کارکنانی بود که درسال 1383 در دورههای آموزشی شرکت مذکور حضور داشتند. افزون بر این، مدیران مستقیم آنان نیز بخش دیگری از نمونههای پژوهش را شامل میشدند. هدف اصلی از اجرای این پروژه، شناسایی میزان اثربخشی دورههای آموزشی و شناخت نقاط قوت و ضعف فرایند برنامهریزی و اجرای دورهها به منظور ارائه راهکارهای اصلاحی مناسب بود. به همین منظور پرسشهای پژوهشی این تحقیق براساس الگوی چهار سطحی ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی «کرک پاتریک1» تدوین شد و مبنای طراحی و ساخت ابزارهای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز قرار گرفت.نتایج طرح نشان دهندة وجود اثربخشی در دورههای آموزشی در حد نسبتاً مطلوب میباشد. با وجود این برخی از ابعاد و جنبههای دورههای آموزشی برگزار شده از نواقص و کاستیهایی نیز برخوردار بوده، که به تفصیل و با ذکر جزئیات در گزارش پژوهش آورده شده است. در پایان مقاله نیز برخی پیشنهادهای کاربردی به تفکیک عناصر اصلی فرایند آموزش تنظیم و ارائه گردیده است.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98327_71eba1053bca829744b63e206f25d8b3.pdf
2008-09-22
35
46
آموزش در صنعت برق
آموزش کارکنان
آموزش کوتاه مدت
اثربخشی آموزش
ارزیابی اثربخشی آموزش
محمد
قهرمانی
dr_ghahramani@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
Mahapatra, R. and Lai, V. (2005, January). Evaluating end-user training programs. Communications of ACM, 48,No.1, 67-70.
1
Robinson, D. G., and Robinson, J. C. (2005). Moving from training to performance: A practical guidebook: American Society for Training & Development (ASTD) and Berrett- San Francisco, Kohler Publishers.
2
Salvator, F. (1998). Evaluating training program: The four levels by Donald Kirkpatrick, American Journal of Evaluation, Vol.19, No.2.
3
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران
هدف از این پژوهش، بررسی تحلیلی موانع توسعة آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران بود. برای این منظور ابتدا به شناسایی موانع توسعة آموزش الکترونیکی در ایران با استفاده از روش دلفی و سپس به مشخص کردن اولویت آنها و ارائه راهکار پرداخته شد. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و نمونة آماری شامل 46 نفر از متخصصان آموزش الکترونیکی بود. پرسشنامة این پژوهش، از نوع محقق ساخته و با ضریب پایایی 86/0 میباشد. آزمونهای آماری به کار رفته، علاوه بر روش دلفی، روش مجذور کای (خی دو)، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی کندال میباشند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که موانع آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران به ترتیب عبارتاند از 1) موانع تکنولوژیکی، 2) فرهنگی/ اجتماعی، 3) پداگوژیکی، 4) حقوقی/ اداری، 5) راهبردی و 6) اقتصادی
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98328_0451ec6aa2f9e7bcfed430c2da77da50.pdf
2008-09-22
47
59
نظام آموزشی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
آموزش الکترونیکی
موانع توسعة آموزش الکترونیکی
سیده مریم
حسینی لرگانی
mhosseinil@irphe.ir
1
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
LEAD_AUTHOR
رضا
میرعرب رضی
2
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران
AUTHOR
سعید
رضایی
3
کارشناس ارشد روانشناسی کودک استثنایی
AUTHOR
بهشتی، علیرضا. (1383). بررسی نقش آموزش الکترونیکی در حل مشکلات آموزشهای سنتی و استفاده از آن برای همگانی کردن امر تعلیم و تربیت در ایران. دومین همایش آموزش الکترونیکی، 20 و 21 دی ماه.
1
جهانگرد، علیرضا. (1383). آموزش در جهان در حال گذار. مجموعه مقالات دومین همایش آموزش الکترونیکی. تهران: مؤسسة پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. 20 و 21 دی ماه.
2
ربیعی، حمیدرضا. (آذر 1381). طرح ملی توسعه مراکز آموزشی مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ویرایش سوم).
3
رزاقی، سمیرا. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر توسعة دانشگاه مجازی در ایران و تعیین وضعیت استراتژیک آن. پایان نامة کارشناسی ارشد در رشتة مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.
4
سلیم آبادی، ساراسادات. (1385). بررسی موانع توسعة آموزش الکترونیکی در ایران و ارائه راهکارهایی جهت رفع آنها. پایان نامة کارشناسی ارشد در رشتة مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.
5
سرمد، زهره و حجازی، الهه و بازرگان، عباس. (1384). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر نی.
6
فرامرزیان، علی اصغر. (1384). دانشگاههای اینترنتی و دگرگونیهای آموزشی. سایت هماندیشی و گفتمان ایران و جامعة اطلاعاتی.
7
فرهادی، ربابه. (پاییز 1384). آموزش الکترونیکی، پارادیم جدید در عصر اطلاعات، فصلنامة علوم و فناوری اطلاعات. دورة 21، شمارة 1.
8
Dreyfus H., (2001), "How Far is Distance Learning form Education?" Bulletin of Science Technology Society, vol.21,p:165_174
9
Littlejohn, A., and Sclater, N. (1997). The virtual university as a conceptual model for faculty change and innovation. Journal of Interactive Learning Environments, Vol. 7, Numbers 2 &3.
10
Nouri, S. (March 2002). Multimedia and E-Learning in Islamic Republic of Iran: A new direction for productivity promotion and enhancement; published by the Asian Productivity Organization Journal, chiyoda-ku, Tokyo, Japan.
11
Piskurich, George M. (2003). Preparing learners for e_ learning. Sanfrancisco: Josses- Bass/ Pfeiffer.
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کاربست تحقیقات آموزشی از دیدگاه کارشناسان مناطق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران
در این پژوهش، میزان اطلاع از تحقیقات انجام شده، روشهای اطلاع از نتایج، روشهای کاربست نتایج و موانع کاربست یافتههای پژوهشی بررسی شده است. نمونة این پژوهش را 68 نفر از کارشناسان بخشهای مختلف مناطق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران تشکیل دادند که از آنها در مورد 41 مورد از عناوین تحقیقاتی انجام شده در یک دورة معین (نمونة دوم) در زمینة چهار سؤال اصلی پژوهش پرسش شده بود. روش نمونهگیری در جامعة اول، تصادفی ساده بود و برای نمونة دوم به علت محدود بودن عناوین تحقیقاتی کل جامعه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامة محقق ساخته بود و برای تحلیل دادههای گردآوری شده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای استنباط آماری (2x) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان میدهد که 25/12 درصد از نمونة آماری از تحقیقات انجام شده مطلع هستند که 45 درصد از آنها از طریق نامة رسمی سازمان، 35 درصد از طریق مجلات تخصصی، 5 درصد از طریق رسانههای عمومی، 5/42 درصد از طریق خبرنامههای داخلی، 40 درصد از طریق چکیدة تحقیقات، 5/27 درصد از طریق شرکت در سمینارها از تحقیقات انجام شده مطلع شده اند. مهمترین موانع کاربست را نبود ارتباط متقابل بین مسئولان و پژوهشگران 3/60 درصد، حاکم نبودن روحیة علمی بر افراد و فضای سازمان 5/51 درصد، عدم پیگیری مسئولان 1/47 درصد، کمبود منابع مالی 1/47 درصد و ضعف بنیة علمی مسئولان 8/32 درصد تشکیل می دهد.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98329_f313312e04181301a70efb203cd92cfd.pdf
2008-09-22
60
72
کاربست
کاربست تحقیقات آموزشی
روشهای کاربست
موانع کاربست
شیوههای اطلاع رسانی کاربست. موانع پژوهش
یحیی
قائدی
yahayaghaedy@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
آهنچیان
2
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
امامی اهری، آرمند. (1373). بررسی میزان استفاده از یافتههای پژوهشی در برنامهریزیهای آموزش و پرورش در سطح استان آذربایجان شرقی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، پژوهشنامة آموزشی، شماره 10.
1
آقازاده، احمد. (1377). راههای فراهم کردن زمینة کاربستیافتههای پژوهشی در آموزش و پرورش، مجموعه مقالات پژوهش در آموزش. تهران: انتشارات پژوهشکدة تعلیم و تربیت.
2
آقازاده، احمد. (1380). بررسی نارساییها و موانع کاربست نتایج و یافتههای تحقیقات تربیتی. تهران: پژوهشکدة تعلیم و تربیت. پژوهشنامة آموزشی، ویژهنامة شمارة 10.
3
ایمان، محمدتقی. (1376). ابهام در روششناسی و تنگناهای پژوهشی در ایران، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
4
پورسرباز، علی اکبر. (1376). طراحی و توسعة سیستمهای اطلاع رسانی اپک ...، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزی عالی در ایران. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
5
حسن زاده، رمضان. (1380). ارتباط پژوهشگران و بهرهوران ... . تهران: پژوهشکدة تعلیم و تربیت. پژوهشنامة آموزشی، شماره 10.
6
رئوف، علی. (1377). تحقیق و پیآمدهای آن در پژوهش در آموزش. انتشارات پژوهشکدة تعلیم و تربیت.
7
دادستان، پریرُخ. (1380). متن مصاحبه، تهران: پژوهشکدة تعلیم و تربیت. پژوهشنامة آموزشی، ویژهنامة شماره 10.
8
سعادتی، طاهره. (1377). بررسی موانع استفاده از نتایج پژوهشها در آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و دبیران دبیرستانهای استان مازندران، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. پایان نامة کارشناسی ارشد.
9
سیف، علی اکبر. (1377). بررسی مشکلات و موانع کاربرد یافتههای پژوهشی، مجموعه مقالههای پژوهشی در آموزش. تهران: پژوهشکدة تعلیم و تربیت. تک نگاشت شماره 17.
10
سیف، علی اکبر. (1380). متن گفتگو. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. پژوهشنامة آموزشی، ویژهنامة شماره 10.
11
صافی، احمد. (1369). ارزیابی پژوهشهای انجام شده در وزارت آموزش و پرورش و کاربرد نتایج حاصله در تصمیمگیریهای مدیریت عالی. شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش.
12
صافی، احمد. (1380). اهمیت جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش، تلاشها، چالشها، سیاستهای آینده. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. پژوهشنامة آموزشی، شماره 35.
13
عابدی، احمد و همکاران. (1384). فرا تحلیل عوامل مؤثر بر افزایش کاربست یافتههای پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش. نوآوریهای آموزشی، شمارة 12.
14
فتحی وارجارگاه، کورش. (1382). موانع پژوهشمدار کردن تصمیمگیری در فرایند برنامهریزی درسی. فصلنامة تعلیم و تربیت، شمارة 74.
15
قائدی، یحیی. (1379). نظریهای دربارة موانع نظری پژوهش در نظام آموزش عالی، مجموعه مقالات اولین همایش بررسی ضرورتهای پژوهش در آموزش عالی. واحد فیروزکوه، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه.
16
قائدی، یحیی، و دیباواجاری، مریم. (1381). بررسی و ارائه راهکارهای مناسب جهت استفاده از یافتههای پژوهشی بین مسئولان و تصمیمگیران. سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.
17
قائدی، یحیی. (1382). بررسی میزان استفاده از نتایج تحقیقات انجام شده در سطح اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان. دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، معاونت پژوهشی.
18
متین، نعمت الله. (1379). بررسی میزان استفاده از یافتههای پژوهشهای انجام شده در آموزش و پرورش. تهران: پژوهشکدة تعلیم و تربیت.
19
مهرمحمدی، محمود. (1372). روشهایی برای کاربست یافتههای پژوهش، (ترجمه). شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش.
20
مهرمحمدی، محمود. (1377). کاربست یافتههای تحقیقاتی در آموزش و پرورش، چرا و چگونه؟ تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، تک نگاشت شمارة 17.
21
مهرمحمدی، محمود. (1380). علل عدم کاربست چیست؟ و راههای توسعه کاربست کدام است؟ تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، پژوهشنامة آموزشی، ویژهنامة شماره 10.
22
میرعارفین، فاطمه. (1379). برخورداری مصوبات شورای آموزش عالی آموزش و پرورش از پشتوانة پژوهشی. پژوهشکدة تعلیم و تربیت. پژوهش نامة آموزشی شمارة 10.
23
نامی، شمسی. (1376). نظرخواهی از پژوهشگران و مدیران آموزشی دربارة عوامل دخیل در عدم کاربست یافتههای پژوهشی در سطوح مختلف تصمیم گیری در وزارت آموزش و پرورش. تهران: پژوهشکدة تعلیم و تربیت.
24
نامی، شمسی. (1377). موانع بکارگیری یافته های پژوهشی در تصمیمگیریهای آموزشی، فصلنامة تعلیم و تربیت، شماره 53 و 54.
25
Chelimsky, E. (1997). The coming transformation in public policymaking. Knowledge and Policy, 9:1،43-57.
26
Dann, w.n. (1992). Mading a transition. Knowledge and Policy. Journal of Policy Making. 51:3-5.
27
Davis, B. (1995). The staff nurse as research facilitator. Canadian Journal of Nursing Administration. 8 (1) 92-110.
28
Dearing, G. w., and Meyer, C. (1997). An explanatory tool for predication adoption decision. Science Communication Journal, 4:43-51.
29
Edwards, L. A. (1991). Using knowledge and technology to improve the quality of life of people who have disabilities. A Presume Approach. Philadelphia. Knowledge Utilization Program.
30
Feuer, M. J., et al. (2002). Scientific culture and educational research. Educational Research، 31 (8)، 4-14.
31
Frenk, J. (1992). Balancing and excellence: Organizational response to link research with decision marking. Soc. Sci. Med. 35 (11).
32
Furlong, J., and Oancer, A. (2005). Assessing quality in applied and practice- based educational research. Journal of Educational Study. 4 (1)
33
Funk, S. G., et al. (1991). Barriers: The barriers to research utilization scale. Applied Nursing Research 4(1), 39-45.
34
Garner, B. (2001). Connecting research and practice: A look at what is known about research utilization. Focus on bacicc, basics, 4.
35
Hanny, R. S. (2003). The utilization of health research in policy – making: Concepts, examples and methods of assessment. Health research policy and systems 1(2).
36
Horesley, J. A., et al. (1993). Research utilization as an organizational process. Journal of Nursing Administration, 8 (7) 4-6
37
Huberman, M., and Benperetz, T. (1994). Linking the practitioner and researcher communities. International Congress for School Effectiveness, USA..
38
Huberman, M., and Thurler, G. (1991). Steps toward an integrated model of research utilization. Knowledge, 8: 586-611.
39
Husen, T. (1996). Educational research and policy making in: International Encyclopedia of Education. USA, Pergamon Press.
40
Hutchinson, J. (1993). Knowledge dissemination and utilization: A Literature Review. Washing، Ds. NSF.
41
Lampert, M. (1985). How do teachers manage to teachers problems in practice. Harward Educational Review, 55، 187-194.
42
Landry, R. et al. (1999). Climbing the ladder of research utilization: Evidence from social science research. Annals Meting of the Society for Studies of Science, Sandiego, October 28-31، 1999.
43
Lather, P. (2004). Scientific research in education: A critical perspective. British Educational Journal. Vol. 30 No. 6. 760-772.
44
Learning, T. (1982). Why isn’t educational research more useful? Prospect. Paris: Unesco publishing.
45
Lester, J. P. (1993). The utilization of policy analysis by state agency officials. Knowledge: Creation، Diffusion, Utilization, 14: 3. 267-290.
46
Marin, M. C., and Bertrand, J. T. (2006). Evaluating. Operations research utilization: Guidelines for assaaessing process and impact. Population council family health international. Tulane University.
47
Mustonen, M. (2006). Basic research utilization and the employment contract. Discussion Paper, No.102.
48
Nisbet, J. (2005). What is educational research? Changing prospective through the 20th century: Research Papers in Education. 20 (1). 25-44.
49
Nyeden, P., and wiewell, W. (1992). Collaborative research: Harnessing the tensions between research and practitioners. The American Sociologist، Winter, 43-55.
50
Oh, C. H., and Rich, R. F. (1997). Explaining Use of Information. Public Policy Making knowledge، 9:1. 3-35
51
Olson, K. (1994). Strengthening the link between research and practice. Journal of Canadian Nurse. 88 (1) 42-44.
52
Orlandi, M. A. (1996). Health promotion technology transfer: organizational perspectives. Canadian Journal of Public Health 87 (2) 23-33.
53
Reid, I. (2005). Research in Education into the twenty-first century. Research in Education, 73.
54
Rich, R. (1997). Knowledge creation Dissemination and utilization. knowledge: The International Journal of Knowledge Transfer and utilization 12: 3, 319-337
55
Silverside, A. (1997). Dissemination of research results to clinicians an Art in Itself. Canadian Medical Association Journal 156:12, 1746-47.
56
Sowpe, S. J. (2001). Closing The Gap: new ways of strengthening the link between educational research and decision making. Journal of Education Policy, 9 (7). 33-37.
57
Stonen, D., et al. (2001). Bridging research and policy. An International Workshop. Warwick University 16-12 2001.
58
Stevenson, J. (2002). Use of the workplace knowledge. International Journal of Education Research 37. 1-15.
59
Weiss, C. H. (1980). knowledge creep and decision accretion. Knowledge: Creation، Diffusion، Utilization, 1, 309-404.
60
Weiss, C. H. (1979). The many meaning of research utilization. Public Administration Review. 39 (50).
61
Wiersma, W. (1991). Research method in education. Boston, Printic/ Hall.
62
Willinsky, J. (2002). The strategic educational research program and the public value of research. Educational Research, 30 (7). 5-14
63
Yin. R. K., and Moore، G. B. (1988). Lessons on the utilization of research from nine case experienced in the natural hazards field، knowledge in society. The International Journal of Knowledge Transfer، 1:30, 25-44.
64
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر روش مدیریت تبادل رهبر ـ عضو برابعاد جوّ سازمانی مؤسسة آموزش عالی سوره از دید کارکنان
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت رهبر ـ عضو بر ابعاد جوّ سازمانی دانشگاه سوره بود. روش پژوهش، تحقیق شبه آزمایشی یک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بود و60 نفر از 89 کارمند دانشگاه سوره به عنوان نمونة پژوهش به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. همة شرکت کنندگان پیرو شیوة مدیریت مدیر جدید که سبک مدیریت رهبر ـ عضو را به کار میبرد، به پرسشنامة ابعاد جوّ سازمانی پریزیوزی (1980) به عنوان پیش آزمون پاسخ دادند. ابعاد هدف، ساختار، رهبری، ارتباطات، پاداشها، روشهای کمکی و نگرش نسبت به تغییر با استفاده از مقیاس مسی سنجیده شد. شرکت کنندگان هشت ماه پس از به کارگیری سبک مدیریت رهبر ـ عضو مجدداً به مقیاس مذکور پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین پیشآزمون و پسآزمون مقیاس ابعاد جوّ سازمانی در ابعاد رهبری، ارتباطات، روشهای کمکی و نگرش نسبت به تغییر تفاوت معنیدار وجود داشت، این بدان معنی است که این ابعاد پس از هشت ماه بهبود یافته بود؛ همچنین بین زنان و مردان در ابعاد رابطه، پاداشها و روشهای کمکی در پس آزمون تفاوت معنیدار وجود داشت، یعنی دید کارکنان زن نسبت به کارکنان مرد بهبود بیشتری پیدا کرده بود.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98330_db0624769799d29bb4173e224e23fd6f.pdf
2008-09-22
73
82
جوسازمانی
عضو رهبر
مدیریت
نسترن
ادیب راد
n-adibrad@sbu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
حقیقتجو، ف؛ ثنایی، ب؛ کیامنش، ع؛ شکرکن، ح. (1384). مقایسه آموزش تئوری تبادل عضو ـ رهبر (IMX) با و بدون خدمات مشاورهای به مدیران، بر نگرشهای شغلی و رفتار مدنی سازمانی کارکنان شرکت توزیع برق تهران. پایان نامه دوره دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران
1
جمشیدیان، م.، خوش اخلاق، ر.، قیاسیان، م. (76- 1375). کاربرد مدل شش وجهی در ارزیابی جوّ سازمانی. فصلنامة دانش مدیریت، 35 و 36، صص 50- 55)
2
دسلر، گ. (1371). مبانی مدیریت. ترجمة د. مدنی. تهران: انتشارات پیشبرد.
3
ساعتچی، م. (1375). نگرش کارکنان دربارة عوامل مؤثر در رضایت شغلی و ترک خدمت. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
4
شریفزاده، ف. و کاظمی، م. (1377). مدیریت و فرهنگ سازمانی. تهران: انتشارات قومس.
5
شفیعی، م. (1383). بررسی و مقایسه جوّ سازمانی دبیرستانهای پسرانه شهر تهران با مدیران انتخابی و انتصابی. پایان نامة کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه شهید بهشتی.
6
عباس زاده، م. (1374). کلیات مدیریت آموزشی. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
7
گری، ج. (1379). مردان مریخی زنان ونوسی. ترجمه م. قراچه داغی، تهران، نشر پیکان.
8
مقیمی، م. (1377). سازمان مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: نشر ترمه.
9
معین، م. (1379). فرهنگ معین، نشر امیرکبیر
10
نویدی، ف. (1385). بررسی مقایسة رابطة دلزدگی زناشویی با عوامل جوّ سازمانی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش و بیمارستانهای شهرتهران، پایان نامة کارشناسی ارشد رشتة مشاورة دانشگاه شهید بهشتی.
11
هاشمی، م. (1378). بررسی رابطة بین ارتباط اثربخشی جوّ سازمانی دبیرستان های دخترانة شهر تهران از دیدگاه دبیران در سال تحصیلی 79-78. پایان نامة کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه شهید بهشتی.
12
همتی، ط. (1381) . بررسی رابطة جوّ سازمانی با رضایت شغلی دبیران دبیرستانهای دخترانة شهر تهران در سال 81- 80. پایان نامة کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه شهید بهشتی.
13
Chong, L. J.(2001).Managerial role congruence and leader_member exchange. Internet
14
Dansereau, T. F., Grean, G., & Haga, D. E., (1995). Introduction leadership: The multiple –level approaches. Leadership Quarterly, 6(2), 97-109.
15
Dionne, L. (2000). Leader-member exchange (LMX): Level of negotiating attitude & job satisfaction. University of Moncton, Shippagam. Onepine. info.
16
Gerstner, C. R., & Day, D. V. (1997). Meta-analytic review of leader-member exchange theory: CorrelaTES & Construct issues. Journal of Applied Psychology, 82 (6) , 827-844.
17
Grean, G., Novak, M. A., Sommerkamp, P. (1982). The effects of leader member exchange and job design on productivity and satisfaction: testing a dual attachment model. Organizational Behavior and Human Performance, 30, 109, 131.
18
Kim, S. Y., & Scotter, J. V. (2002). Influence of contextual performance and leader-member exchange (LMX), Relationships on group choisen and group performance: A preliminary model. Midwest Academy of Management Conference.
19
Liden,R., & Maslyn, J. (1998). Multidimensionality of leader-member exchange: An empirical assessment through scale development. Journal of Management, 24(1), 43-72.
20
Manzoni, J.F., & Barsoux, J. L. (2003). The set-up) to-Fail Syndrom: How Good Manager Cuse Ereat People to Fail. Harvard Business Review.
21
Podaskoff, P. M., Ahearne, M., Mackenize, S. B. (1997). Organizational citizenship behavior and the quality and quantity of work group performance. Journal of Applied Psychology, 82(2), 262-270.
22
Sanchez. (2002). The role of trust, leader-member exchange and organizational justice in employee attitudes and behaviors. Internet.
23
Scandura, T. A. (1999). Rethinking leader-member exchange: An organizational justice perspective. Leadership Quarterly, 10(1), 25-40.
24
Schriesheim, C. A., Castro, S. L., & Cogliser, C. C. (1999). Leader-member exchange (LMX) research: A Comprehensive review of theory, measurement, and data-analytic practices. Leadership Quarterly ,10(1), 63-113.
25
Siop. (2003). Leader-member exchange theory . Society for Industrial and Organizational Psychology INC.
26
Sparrow, R. T., & Liden, R. C. (1997). Process and structure in leader-member exchange. The Academy of management Review, 22(2), 522- 552.
27
Wayne, S. J., shore, L. M., & Liden, R. C. (1997). Perceived organizational support & leader-member exchange: A social exchange perspective. Academy of Management Journal, 40(1), 82-11.
28
http://siop.org
29
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه آموزشهای کاردانش و فنی و حرفهای با اشتغال در استان آذربایجان شرقی
پژوهش حـاضر با هـدف بـررسی وضعیت اشتغـال فارغالتحصیلان آمـوزشهـای فنی و حرفهای، کاردانش و نیز شناسایی عوامل احتمالی مؤثر بر اشتغال آنان، به سفارش سازمان آموزش و پرورش در استان آذربایجان شرقی انجام شد. برای بررسی توزیع ویژگیهـای اشتغال جامعـة مورد مطـالعـه، نمونهای به حجم 633 نفر از فارغالتحصـیلان (386 نفر از فنی و حرفـهای و 247 نفر از کـاردانش به جز دورة بزرگسالان)، به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و دادههای موردنیاز با مراجعة مستقیم به آزمودنیها از طریق ابزار پرسشنامه به دست آمد؛ علاوه براین، از اسناد و مدارک رسمی برای مقایسة یافتهها با اطلاعات و آمارهای رسمی موجود، استفاده شد.
خلاصه یافتههای پژوهش عبارتاند از: این پژوهش نشان داد که4/17 درصد از گروه نمونة فنی و حرفهای و 15 درصد از گروه نمونة کاردانش در مشاغل مرتبط با رشتة تحصیلی اشتغال دارند و به طور کلی پسران بیشتر از دختران در مشاغل مرتبط با رشتة تحصیلی اشتغال دارند. نتایج نشان داد که نسبت اشتغال مرتبط با رشتة تحصیلی در بخش دولتی (5/77 درصد) بیشتر از بخش خصوصی و سایر مشاغل (9/58 درصد) است و نسبتهای اشتغال فارغالتحصیلان در مناطق مختلف استان یکسان نیست. بیشترین درصد اشتغال مرتبط با رشتة تحصیلی، در میان فارغالتحصیلان نواحی مرکزی مشاهده میشود. سرانجام نتیجهگیری شد که بخشی از مشکلات اشتغال فارغالتحصیـلان فنی و حرفهای به محـدودیتهای بازارکـار و قسمتی به چگونگی برنـامههای آموزشی مربوط میشود. در این پژوهش پیشنهاد شد که مهـارتهای دارای قابلیت اشتغال (اعم از فکری و جسمی) با برنامههای فنی و حرفهای تلفیق شوند.
https://mpes.sbu.ac.ir/article_98331_8ea1a737243e3b1e0ff0e6017c91bac1.pdf
2008-09-22
83
93
آموزشهای فنی و حرفهای
آموزشهای کاردانش
اشتغال
طهماسب
کاوسی
tahmasb.kavousi@yahoo.com
1
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
LEAD_AUTHOR
احمدپور داریانی، محمود. (1380). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: شرکت بردیس.
1
حقی، رضا. (1367). بررسی رابـطة آموزشهای فنی ـ حرفهای با اشتغـال فـارغ التحصیلان سـالهـای 1363-1367 (استـان کرمانشاه). گزارش طرح تحقـیقی، سازمـان آموزش و پرورش استان کرمانشاه.
2
جعفری، غلامرضا. (1371). بررسی رابطة آموزشهای فنـی و حرفهای با اشتغال در کشور. گزارش طرح تحقیقی، سازمان آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان.
3
دبیرخانه شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفهای کشور. (1362). نظام آموزش فنی و حرفهای ـ مصوب شورای عالی هماهنگی. نشریة شماره 25 . صفحه 3و4.
4
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی. (1381). آمارنامة استان آذربایجان شرقی.
5
شکـوئی، حسیـن. (1379). دیدگاههای نو در جغرافیای شهری. تهران: سمت.
6
طالـقانینیا، محمـد. (1372). بررسـی رابطة آموزشهای رسمی فنی و حرفهای بـا اشتغـال فارغالتحصیلان سـالهای 1363-1367در شهرستانهای استـان تهـران. گـزارش طـرح تحقیقی، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
7
فرشاد، مجید. (1374).بررسی رابطة آموزشهای رسمی فنی و حرفهای بـا اشتغال. گزارش طرح تحقیقی، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
8
لوی، الف. (1372).مبانی برنامهریزی آموزشی، برنامـهریزی درسی مدارس. تهران: انتشارات مدرسه.
9
مرکز آمار ایران. (1382). آمارگیری از ویژگیهای اشتغال و بیکاری خانوار در اردیبهشت سال 1382. تهران: دفتر انتشارات و اطلاع رسانی.
10
نظــری، هـادی. (1372). بررسـی رابطـة آموزشهای رسمی فنی و حرفهای بـا اشتـغال در استان زنجان. گزارش طرح تحقیقی، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
11
نفیسی، عبدالحسین. (1379).بررسـی نارسـاییهای ارتبـاط نظـامهـای آموزش و پرورش و بازارکار و ارائه راهحلهای اصلاحی. تهران: انتشارات مدرسه.
12
Emerson, L. J., & De Young, L. (1982). Small school vocational cooperative. Olympia, WA: Washington State Commission for Vocational Education. Eric Digest [On line].Available: http://www.eric facility.net/eric digests/ed229586.html.
13
Hoachlander, G. (2005). Does vocational education have a role to play in high school reform? Education Week. 24 (33), 38-48.
14
Imel. S. (1993). Vocational education’s role in dropout prevention. Eric Digest [On
15
line]. Available: http://www.eric facility.net/eric digests/ed355455.html.
16
Karam, G. (2006). Vocational and technical education in Lebanon: Strategic issues and challenges. International Education Journal. 7(3), 259-272.
17
Kerwood, R. V., Stavsen. M. (1988). Should we cheat the rural vocational education sudent? Model programs for rural vocational education. Flagstafl: NovthernArizonaUniversity. ArizonaCenter for vocational Education. Eric Digest (Online). Available: http://www.ericfacilit.net/eric.digests/ed200573.html.
18
Lynch, R.L. (2000). High school career and technical education for the first decade of the 21st century. Journal of Vocational Education Research. 25(2). 155-198.
19
Maclean , R., and Ordonez, V. (2007). Work, skills development for employability
20
and education for sustainable development. Educ. Res. Policy Prac. 6:123–140.
21
Maldonado, C., and Farmer, E. I. (2007). Examining latinos involvement in the workforce and postsecondary technical education in the United States. Journal of Career and Technical Education. 22(2), 26-40.
22
Mupinga, D.M., and Burnett, M.F., and Redmann, D.H. (2005). Examining the purpose of technical education in Zimbabwe’s high schools. International Education Journal. 6(1), 75-83.
23
Mustapha, R., and Abdullah, A. (2004). Malaysia transitions toward a knowledge-based economy. The Journal of Technology Studies.30(3),51-61.
24