%0 Journal Article %T الگوی برنامه درسی مبتنی بر صبر در دوره ابتدایی براساس آموزه‌های اسلامی با بهره‌گیری از تکنیک دلفی %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A صیاح کوکیانی, گلستان %A ملکی, حمید %A سرمدی, محمدرضا %A فرج اللهی, مهران %A محبوبی, طاهر %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 14 %N 1 %P 71-98 %! الگوی برنامه درسی مبتنی بر صبر در دوره ابتدایی براساس آموزه‌های اسلامی با بهره‌گیری از تکنیک دلفی %K آموزه‌های اسلامی %K الگوی مبتنی بر صبر %K دوره ابتدایی %R 10.52547/MPES.14.1.71 %X هدف: از آموزه‌های بسیار مهم دینی که در پیشگیری و درمان آسیب‌های روحی روانی دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد، صبر و بردباری است. توجه فراوان قرآن به صبر به خاطر ارزش دینی و اخلاقی است. صبر هم یک ضرورت دنیوی است و هم یک ضرورت دینی و سبب رشد و تعالی و تکامل انسان می‌شود. در همین راستا، این پژوهش با هدف تدوین الگوی مبتنی بر صبر در دوره ابتدایی براساس آموزه‌های اسلامی با بهره‌گیری از تکنیک دلفی انجام پذیرفته است.مواد و روش‌ها: روش پژوهش ترکیبی، شامل تحلیل اسنادی و تکنیک دلفی می‌باشد. در بخش تحلیل اسنادی منابع و آموزه‌های اسلامی مرتبط از جمله؛ قرآن و نهج‌البلاغه و مقالات در دسترس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. در بخش تکنیک دلفی جامعه آماری شامل اساتید، دانشجویان دکتری و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با رشته تحصیلی مرتبط که تعداد 31 نفر (31 نفر اشباع داده‌ها) و به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین اعتبار از راهبرد بازبینی مشارکت‌کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شده است. به این منظور کدگذاری تحلیل در اختیار سه پژوهشگر قرار گرفت که ضریب توافق 89/0 برآورد شد.بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد که در بخش تحلیل اسنادی 45 کد از قرآن، نهج‌البلاغه و مقالات و اسناد و مدارک علمی استخراج شد. در ادامه و بعد از تحلیل محتوی اسنادی، کدهای مستخرج شده ادغام و در قالب یک پرسشنامه برای اجرای تکنیک دلفی آماده شد. بر این اساس از 45 شاخص  حاصل از تحلیل محتوی با روش دلفی 42 شاخص کلیدی و در 4 مؤلفه‌ها باقی ماندند. 4 مؤلفه به ترتیب شامل؛ مؤلفه هدف 21 شاخص، محتوی 8 شاخص، روش7 شاخص و ارزشیابی 6 شاخص می‌باشد و در نهایت الگوی مبتنی بر صبر در دوره ابتدایی براساس آموزه‌های اسلامی تدوین شد. این الگو زمینه‌های رشد و تعالی انسان از یک سو و مقاومت در برابر مسایل و مشکلات پیش روی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌آورد بنابراین اجرای این مدل برای دوره ابتدایی توصیه می‌شود. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_98522_afc9b7f0cee7d8bb89b3ba808b5939dc.pdf