%0 Journal Article %T بررسی تأثیر ویژگی ثبات قدم دانشجویان در موفقیت سیستم‌های یادگیری الکترونیک با استفاده از مدل مکلین و دلون (مورد مطالعه: مرکزآموزش‌های الکترونیک دانشگاه گیلان) %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A قاسمی واجارگاه, زینب %A فضلی, صفر %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 13 %N 2 %P 299-326 %! بررسی تأثیر ویژگی ثبات قدم دانشجویان در موفقیت سیستم‌های یادگیری الکترونیک با استفاده از مدل مکلین و دلون (مورد مطالعه: مرکزآموزش‌های الکترونیک دانشگاه گیلان) %K روش معادلات ساختاری %K مدل مکلین و دلون %K موفقیت سیستم یادگیری الکترونیک %K ویژگی ثبات قدم %R 10.52547/mpes.13.2.299 %X هدف: امروزه استفاده از سیستم‌های یادگیری الکترونیک افزایش چشم‌گیری داشته است، به‌طوری که بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات و سازمان‌ها به آموزش مجازی با استفاده از این سیستم‌ها روی آورده‌اند. از این رو نیاز به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت این سیستم‌ها روز به روز احساس می‌شود. مطالعات پیشین نشان می‌دهد که، عوامل روان شناختی کاربران یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان موفقیت این سیستم‌هاست. این پژوهش به بررسی تأثیر یکی از ویژگی روان‌شناختی کاربران به نام ثبات قدم بر موفقیت سیستم یادگیری الکترونیک در یک مرکز آموزش مجازی پرداخته است. به این منظور متغیر ثبات قدم به مدل موفقیت سیستم‌های اطلاعات مکلین و دلون وارد شده است.مواد و روش‌ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیّت و نوع توصیفی–تحلیلی است. روش جمع‌آوری اطلاعات نیز میدانی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 310 نفر از دانشجویان مرکز آموزش‌های الکترونیک دانشگاه گیلان هستند که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 173 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از پرسش‌نامه استاندارد و بومی شده اقتباس شده از مطالعه داکورث و کوین (2009) و آپریکیو و همکارانش (2016) استفاده شده است. برای تشخیص رابطه علّی بین متغیّرهای مستقل و وابسته نیز ضمن بهره از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) و بکارگیری حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار SmartPlS3 به تحلیل آماری داده‌های گردآوری پرداخته شده است.بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که ثبات قدم کاربران بر استفاده آن‌ها از سیستم یادگیری الکترونیک و رضایت کاربران بر سیستم تأثیر دارد. هم‌چنین سایر ابعاد ساختاری مدل موفقیت مکلین و دلون نیز مورد تأیید قرار گرفتند. از این رو برای ارتقا استفاده و رضایت کاربران از سیستم پیشنهاد می‌شود که به ویژگی‌های روان‌شناختی آن‌ها توجه و از آن در جهت سفارشی‌سازی پروفایل‌های کاربران استفاده گردد. هم‌چنین در ارزیابی روانی و مشاوره تحصیلی دانشجویان ویژگی ثبات قدم در نظر گرفته شده و آموزش‌هایی در جهت تقویت آن اعمال گردد. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_98514_99e3befd3b4216bb528a71b7fd81c2d1.pdf