%0 Journal Article %T طراحی نقشه استراتژی و شاخص‌های سنجش عملکرد برای مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی، رویکرد امتیازی متوازن و تصمیم‌گیری گروهی %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A سلیمانی, لیلا %A صفری, سعید %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 12 %N 2 %P 243-266 %! طراحی نقشه استراتژی و شاخص‌های سنجش عملکرد برای مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی، رویکرد امتیازی متوازن و تصمیم‌گیری گروهی %K نقشه استراتژی %K شاخص های سنجش عملکرد %K رویکرد امتیازی متوازن %K تکنیک دیمتل %R 10.29252/mpes.12.2.243 %X هدف: در حال حاضر دستیابی به اقتصاد دانش‌‌محور یکی از الزامات در همه‌ی کشورهای دنیاست. آموزش و تعلیم و تربیت یا سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی، از جمله پیش نیازهای اقتصاد دانش محور است، در دهه‌های اخیر با پر رنگ شدن جایگاه انسان به‌عنوان اصلی‌ترین و گرانبهاترین سرمایه اجتماعی، فرهنگی و معنوی جامعه، رسالت آموزش و پرورش نیز از جایگاه رفیع‌تری برخوردار شده است. بنابراین با توجه به نقش مهم مؤسسات آموزشی در تربیت نیروی انسانی مناسب برای جامعه، برنامه‌ریزی استراتژیک جهت اجرای استراتژی ‌ها در راستای تحقق اهداف این مؤسسات امری ضروری می‌باشد و ترسیم نقشه استراتژی با رویکرد امتیازی متوازن گامی در جهت اجرای استراتژی‌‌هاست. نقشه استراتژی بوسیله مشخص نمودن ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک، ایجاد ارزش می‌کند و تصویر بسیار خوبی از استراتژی‌ها که توسط اهداف قابل اندازه‌گیری پشتیبانی می‌شوند، ارائه می‌دهد. این تحقیق با هدف طراحی نقشه استراتژی و شاخص‌های سنجش عملکرد برای مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی با در نظر گرفتن مکانسیم منطقی جهت نشان دادن روابط علی و معلولی میان اهداف استراتژیک در قالب مطالعه موردی انجام شده است.موادوروش‌ها: شیوه جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه‌ای و پرسشنامه و مراجعه به اسناد و مدارک و مستندات، بوده است که برای این منظور پس از استخراج اهداف استراتژیک، از طریق ادبیات و پیشینه‌ی تحقیق به شناسایی شاخص‌‌های سنجش عملکرد متناسب با اهداف پرداخته شد و با قضاوت خبرگان از طریق پرسشنامه، شاخص‌‌های سنجش عملکرد با بیشترین امتیاز با توجه به اهداف استراتژیک، دسته‌بندی و در ابعاد رویکرد امتیازی متوازن جانمایی گردید و نقشه استراتژی، با استخراج 11 هدف استراتژیک و انتخاب 27 شاخص سنجش عملکرد متناسب با اهداف توسط خبرگان و هم‌چنین تعیین روابط علی و معلولی میان اهداف با استفاده از تکنیک دیمتل، طراحی شد که نتایج پژوهش در بسیاری از مؤسسات آموزشی قابل تعمیم می‌باشد.بحثونتیجه‌گیری: نقشه‌ی استراتژِی مسیر را برای کمک به مدیریت بهتر برای سرمایه‌گذاری کردن در جهت منابعی که نیاز به بهبود بیشتر دارند فراهم می‌کند، و طبق نتایج پژوهش، طراحی نقشه‌ی استراتژی با استفاده از روش دیمتل در مقایسه با روش متداول قضاوت ذهنی، برای تعیین روابط و علی معلولی روش منطقی‌تری است و نقشه راه روشن‌تری را برای کمک به مدیران و تمرکز بر عوامل تأثیرگذار در راستای اهداف استراتژیک ارائه می‌دهد. یافته‌های پژوهش هم‌چنین نشان داد، اثرگذارترین اهداف در مؤسسات آموزشی به ترتیب میزان اثرگذاری عبارت‌اند از: بهبود فرآیندهای آموزشی و تربیتی، بهبود دستاورد های علمی و پژوهشی، بهبود خدمات، توسعه سرمایه انسانی، توسعه سرمایه اطلاعاتی و توسعه سرمایه سازمانی و سایر اهداف از جمله رضایت دانش‌آموز و رضایت جامعه و تأمین بودجه و افزایش امکانات و رشد بهره‌وری، با توجه به نظر خبرگان، جزء اهداف استراتژیک اثرپذیر هستند که نشان‌دهنده این است که دارایی‌های نامشهود زمینه‌‌ی خلق ارزش را برای این مؤسسات فراهم می‌آورد. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_98487_d09e9d292956037a0dbe6d79984ef253.pdf