%0 Journal Article %T استفاده از داده کاوی آموزشی جهت گروه‌بندی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی به منظور شخصی سازی برنامه آموزش %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A دی پیر, محمود %A رابو, احمد %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 11 %N 1 %P 83-108 %! استفاده از داده کاوی آموزشی جهت گروه‌بندی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی به منظور شخصی سازی برنامه آموزش %K یادگیری الکترونیکی %K داده کاوی آموزشی %K سبک یادگیری %K الگوریتم k میانگین %R %X سامانه‌های آموزشی شخصی‌سازی شده برای یادگیرندگان کارآیی بیشتری نسبت به سامانه‌های سنتی دارند. یادگیری الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنا نیست و یکی از ملزومات آن وجود مکانیزمی شخصی‌شده برای کمک به یادگیری مؤثر یادگیرنده است. در سال‌های اخیر از روش‌های داده‌کاوی به‌طور گسترده در زمینه‌ی بهبود کیفیت آموزش استفاده شده است. با استفاده از روش‌های داده‌کاوی می‌توان شناخت بیشتری از یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی بدست آورده و از آن در جهت دستیابی به یادگیری تطبیقی استفاده کرد. در این مقاله مدلی به منظور گروه‌بندی یادگیرندگان براساس سبک یادگیری آن‌ها ارائه شده است. به این ترتیب که ابتدا با استفاده از پرسشنامه فلدر-سولومون ابعاد مختلف سبک یادگیری یادگیرندگان در قالب مدل فلدر-سیلورمن سنجیده و سپس با استفاده از الگوریتم k میانگین به گروه‌بندی آن‌ها پرداخته شده است. در نهایت مدل ارائه شده به‌منظور برنامه‌ریزی بهتر آموزشی، در دوره‌ای واقعی مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل شده نشان از کارآیی مدل پیشنهادی دارند. در واقع، یادگیرندگان با استفاده از مدل پیشنهادی به موفقیت تحصیلی بالاتری دست یافتند و هم‌چنین دوره‌ی برگزار شده از جذابیت بیشتری برخوردار شد.  %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_98458_325b387475f1f8da5a9acfa75bff740e.pdf