%0 Journal Article %T سنجش نیازهای آموزشی اساتید جدیدالاستخدام دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی93-92 %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A جوانمرد, شهناز %A صفایی موحد, سعید %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 10 %N 2 %P 87-106 %! سنجش نیازهای آموزشی اساتید جدیدالاستخدام دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی93-92 %K اعضای هیأت علمی %K نیازسنجی آموزشی %K اولویت‌بندی نیازها %K دانشگاه خوارزمی تهران %R %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفی نیازهای آموزشی اساتید جدیدالاستخدام دانشگاه خوارزمی تهران و اولویت بندی آن‌ها در سال تحصیلی 93-92 انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی از نوع کیفی و کمی می‌باشد. در مرحله اول (شناسایی نیازها) روش پژوهش کیفی بود و جامعه آماری آن را متخصصان حوزه‌های برنامه درسی و مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی تشکیل می‌دادند که به کمک روش نمونه‌گیری هدفمند (غیرتصادفی) تعداد نه نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. دیدگاه‌های افراد از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به دست آمد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش کدگذاری اسمیت استفاده گردید. در مرحله دوم (اولویت‌بندی نیازها) 1500 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در 10 دانشکده دانشگاه خوارزمی جامعه آماری را تشکیل داده بودند که با استفاده از جدول تخمین نمونه کرجسی و مورگان 306 نفر برآورد و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. در این بخش از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، و انحراف معیار) و آمار استنباطی (t تک نمونه‌ای و آنوا) استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبه‌ها در مرحله اول پژوهش نشان داد که مهم‌ترین نیازهای آموزشی اساتید در حیطه‌های ششگانه مدیریت کلاس‌داری، روش‌شناسی پژوهش، راهبردهای یاددهی-یادگیری، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های روان‌شناختی تجلی می‌یابد. در مرحله دوم نیز نیازهای فرعی 29 گانه براساس نظرات دانشجویان دانشکده‌های مختلف اولویت‌بندی گردید. نتایج این مرحله نشان داد که بین نظرات پاسخگویان به جز در حیطه مدیریت کلاس‌داری تفاوت معنی‌داری در سطح (P<0/05) مشاهده نشد. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_98450_2d448eaaa1f27200127687691cb66f7d.pdf