%0 Journal Article %T تأثیر رهبری توزیع شده بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی کرج (بررسی نقش میانجیگری متغیر خوش بینی تحصیلی معلمان) %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A یاسینی, علی %A محمدی, فایق %A یاسینی, طاهره %D 2014 %\ 06/22/2014 %V 7 %N 1 %P 146-176 %! تأثیر رهبری توزیع شده بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی کرج (بررسی نقش میانجیگری متغیر خوش بینی تحصیلی معلمان) %K رهبری توزیع‌شده %K خوش‌بینی تحصیلی %K تعهد سازمانی %K رضایت شغلی %R %X ضمن واکاوی مفهوم رهبری توزیع شده، هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر سبک رهبری توزیع­شده بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نقش میانجیگر متغیر خوش­بینی تحصیلی معلمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان کرج است. که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و جدول جرسی و مورگان تعداد 160 نفر به­عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد شده، که شامل چهار قسمت (سنجش رفتار رهبر گورودن (2005)، تعهد سازمانی می­یر و آلن (1990)، رضایت سازمانی آلترمن و ورهاق (2007)، و خوش­بینی تحصیلی هوی و وولفوک (2009)) بود استفاده شد. پرسشنامه مذکور دارای 66 گویه (36 ایتم برای سنجش خوش­بینی تحصیلی، 20 گویه برای سنجش رفتار رهبری، 6 گویه برای سنجش تعهد سازمانی و 6 گویه برای سنجش رضایت شغلی) است. داده­ها با استفاده از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان داد که رهبری توزیع­شده پیش­بینی­کننده خوش­بینی، رضایت و تعهد سازمانی است. اما درجه تاثیرگذاری آن بر تعهد سازمانی بیش از سایر متغیرها است. هم­چنین تاثیر رهبری توزیع­شده بر رضایت شغلی به­صورت غیرمستقیم است. متغیرهای دموگرافیک نیز تعهد سازمانی را بیش از رضایت شغلی تبیین می­نمایند. هم­چنین یافته­ها نشان داد که هیچ­کدام از متغیرهای دموگرافیک، خوش­بینی تحصیلی را پیش­بینی نمی­کنند. در نهایت خوش­بینی تحصیلی نیز تعهد حرفه­ای و رضایت شغلی را به­طور معناداری پیش­بینی می­نماید. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_98400_9c793e3b78ddc976671cd5ced77e0998.pdf