%0 Journal Article %T تدوین سناریوهای توسعه حرفه‌ای معلمان بر اساس اصول آینده‌ پژوهی %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A طاهرپور کلانتری, مسعود %A پورشافعی, هادی %A آیتی, محسن %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 16 %N 1 %P 173-198 %! تدوین سناریوهای توسعه حرفه‌ای معلمان بر اساس اصول آینده‌ پژوهی %K توسعه حرفه‌ای %K معلمان %K آینده‌پژوهی %K سناریونگاری %R 10.48308/mpes.2023.102616 %X هدف: هدف این پژوهش شناخت عوامل اصلی و نگاشت سناریوهای‌ باورکردنی و مطلوب توسعه حرفه‌ای معلمان استان خراسان جنوبی است.موارد و روش‌ها: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش‌های جدید آینده‌پژوهی (دلفی و سناریو) انجام‌گرفته است. برای تحلیل شاخص‌ها و متغیرها از نرم‌افزارهای میک مک و سناریو ویزارد استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل 20 نفر از معلمان ،10 نفر از مدیران مدارس و 5 نفر از کارشناسان آموزش منابع انسانی ادارات آموزش و پرورش بودند. شیوه نمونه‌گیری صورت هدفمند (ملاک‌محور) است و معیار هدف‌مندی داشتن مدرک کارشناسی ارشد و حداقل سابقه خدمت 15 سال است.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که 13 عامل اصلی در توسعه حرفه‌ای معلمان استان خراسان جنوبی تأثیرگذار است. این عوامل توسعه توانمندی معلمان در نقش فردی و اجتماعی، تحولات علمی، جایگاه معلم در جامعه، میزان همکاری و تعامل با معلمان و متخصصان، توسعه توانمندی‌های شناختی و خودآموزی، وضعیت انگیزشی و علاقه متناسب با شغل، توسعه فرهنگ آموزشگاهی و اخلاق حرفه‌ای، حمایت مالی دولتی و مردمی از معلمان و مدارس، توجه به تخصص‌گرایی، توسعه فناوری، شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای، میزان اتکا به مدرسه، توجه به اثربخشی و توسعه ارتباطات (محلی، ملی و بین‌المللی) را در بر می‌گیرد. این عوامل براساس تحلیل سناریونویسی به 39 وضعیت احتمالی می‌انجامند. بعد از تحلیل وضعیت‌های احتمالی، 6 سناریو باورکردنی و 3 سناریو با احتمال وقوع قوی در توسعه حرفه‌ای استان خراسان جنوبی شناسایی شد. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_102616_d8ff5d79097755e2d28271ffb52d15eb.pdf