%0 Journal Article %T شناسایی تجربیات زیسته والدین از اعتماد به مدارس غیردولتی %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A غفوری, داود %A رفیعی, محسن %A یاری قلی, بهبود %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 15 %N 2 %P 229-252 %! شناسایی تجربیات زیسته والدین از اعتماد به مدارس غیردولتی %K اعتماد %K تجربیات زیسته %K مدارس غیردولتی %K والدین %R 10.48308/mpes.2022.102462 %X هدف: گاهی والدین به دلیل شرایط جسمانی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی، فرزندان خود را از دانش آموزان مدارس عادی دولتی جدا نموده و در مدارس غیردولتی ثبت نام می کنند و با پرسش و جستجوگری از شرایط مدارس غیردولتی این اطمینان را در خود بوجود می آورند که فرزندانشان می توانند به راحتی در آنجا ادامه تحصیل بدهند که این امر خود باعث ایجاد اعتماد آنها به مدارس غیردولتی می گردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل و عوامل مؤثر بر اعتماد والدین بر اساس تجارب زیسته خود به مدارس غیردولتی اجرا شد.مواد و روش ها: طرح پژوهش  کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکت‌کنندگان این پژوهش را کلیه والدین دانش‌آموزان مقطع دبستان و متوسطه دوره اول و دوم مدارس غیردولتی پسرانه و دخترانه نواحی پنج‌گانه شهر تبریز تشکیل می‌دادند که برای تعیین نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌مدار تعداد 18 نفر از والدین به‌عنوان اعضای گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تأمین روایی صوری و محتوایی آن از داوری متخصصان بیرونی و دوری محقق از هر نوع سوگیری در ارائه سؤالات و برای پایایی آن، از روش‌های انتخاب هدف مناسب، طرح سؤالات راهنمای یکسان، تداوم مصاحبه تا مرحله اشباع نظری از راه بیشینه‌سازی افراد استفاده شد. همچنین برای اطمینان از پایایی یافته‌ها از ارزیابی توسط شرکت‌کنندگان و نظر داوران خارجی استفاده شد.بحث و نتیجه گیری: یافته‌ها حاکی از استخراج شش عامل با عناوین آموزشی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی، حرفه‌ای، اقتصادی و تجهیزات و امکانات بود که پس از تجزیه‌وتحلیل کلایزی با 85 مورد واحد معنایی (کدباز) در 25 زیرمقوله از 15 مقوله با 6 تم اصلی به دست آمد. دلایل و ملاک‌هایی که باعث اعتماد والدین در ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی می‌گردند، موردبحث و بررسی قرارگرفته‌اند مقولاتی از قبیل برنامه‌ریزی تحصیلی و آموزشی، رعایت کمیت و تناسب دانش‌آموزان، به‌کارگیری معلمان باتجربه و متخصص، تجانس و سنخیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموزان، رضایت از خدمات مدرسه، حسن شهرت و سابقه خوب، رعایت مقررات و تربیت اخلاقی، ایجاد فضای شاد و امن، تعامل متعهدانه و برخورد حرفه‌ای مسئولان مدرسه، اخذ شهریه مناسب و منصفانه از علل اساسی گرایش والدین به مدارس غیردولتی است. در نتیجه، تمرکز هر چه بیشتر مدارس بر حرفه ای گرایی و در نظر گرفتن دغدغه اولیا  به جای منافع صاحبان مدارس ، عمده ترین دلایل اعتماد اولیا به مدارس قلمداد می شود. %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_102462_e71627700e4c877973bc6fc96d49be11.pdf